GiantGarminElectrobike
Sivu 8 / 11 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 7 8 9 10 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 211 - 240 / 306

Aihe: Infoa sisäkumeista

  1. #211
    Liittynyt
    01/2005
    Viestit
    275
    Parkin pikapaikat aikanaan lopetti meikäläiseltä kerrasta butyyliliiman kanssa leikkimisen.
    https://www.bike24.com/p2853229.html

    Ajoin kodin lähellä kiveen, mietin että mulla pitäisi olla yksi pikapaikattu sisuri jossain, nyt sitä vois koeponnistaa. Ei löytynyt. Sit kun olin laittamassa "testipaikan", paljastui että se pikapaikattuhan oli kestänyt 2 vuotta sateet, helteet ja pakkaset. 90-luvulla jäi vielä saamapuolelle kun kesän keräsi puhjenneita MTB-sisureita ja talvella niitä ajan kanssa liimaili. Silloin oli lenkillä puoli kiloa sisureita repussa, nyt on pikapaikat ja TPU.


    TPUista varoitettiin että venyvät kerran ja se on sit siinä, eli kuten yllä sanotaan, reikää pitää etsiä venyttämättä sisuria. TPU kuulemma vaatii puhtaan pinnan, eli pitää pyyhkäistä jollain savetilla jos sitä etsiessä rählii likaisilla sormilla.

    EDIT: löytyy nykyään tietysti vintage-osastolta, näitä Hutchinsonin vihreitä sisureita kannettiin aikanaan selkä vääränä Wavulinintieltä. Maksoivat tuplat, painoivat tuplat, mutta kestivät vähintään nelinkertaisesti. Alkoi kaikilla olla vuoden jälkeen vihreät venttiilinhatut...

  2. #212
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    742
    Mitä pikapaikkoja olette käyttäneet TPU:n kanssa? Olen monia onnistuneesti paikannut Tuboliton omalla peruskitillä mutta siinä ohjeena on 30min kuivumisaika joten olen olettanut ettei tien päällä onnistu.

  3. #213
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.328
    ^ Contin sisureissa tuli omat mukana ja Revoloopia sekä Tuboa on mutta vain kerran ollut tarve korjata joten kokemukset siitä minimaalisia. Usein tulee myös nuo viinalaput mukana että voi pyyhkäistä puhtaaksi.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  4. #214
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.620
    Muistan jonkun vanhan videon, jossa joku totesi ainakin, ettei tpu-sisurit ja pikapaikat oikeen toimi luotettavasti, jos pitää tien reunassa sählätä kiireessä. Ite vaihtaisin vaan uuden sisurin tilalle ja paikkaisin kotona.

  5. #215
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.328
    ^ Itsellä varasisuri aina mukana ja paikkaus tosiaan sitten kotona. Mielummin tuollaisella liimattavalla kuin pikapaikalla, perinteisillä sisureilla kyllä toimivat.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  6. #216
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    742
    Vara TPU sisuri on tottakai aina mukana, gravelissakin varmuuden vuoksi jos ei litku jostain syystä paikkaa.

    Mutta aina se vaara että tulee 2 reikää jonkun pitkän lenkin aikana. Siksi olen yleensä kantanut maantiepyörässä pitemmillä lenkeillä myös butyylisisuria mukana ja park toolin pika paikkoja. Jos löytyisi luotettava pika TPU paikka voisin tuosta butyylin kantamisesta luopua.

  7. #217
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.328
    ^ Entäs kaksi TPU:ta varalle, vie vähemmän tilaa kuin butyyli? Toisaaltaan eihän tuokaan huono idea ole, kunhan vaan saa lenkin jatkumaan.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  8. #218
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    742
    Onhan sekin vaihtoehto jostain syystä vaan haluan pitää kumia mukana tien päällä mitä pystyn myös paikkaamaan niin selviää kotia vaikka tulisi 5 reikää. Mutta toisaalta en ole ikinä edes joutunut tien päällä sisäkumia vaihtamaan, 2 tai 3 reikää tullut TPU sisureihin 5 vuoden aikana ja aina selvinnyt lisäämällä ilmaa kun nuo reiät yleensä vuotavat hyvin hiljaa.

  9. #219
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.076
    Sen verta harvinaisia nuo rengasrikot maantiellä, etten tiedä onko ylimääräinen varustauminen mitenkään järkevää. Joo, on mulla vararengas ja Co2 -patruuna mukana, se patruunakin on nyt jo kolme vuotta ollut "varalla", kun ei ole ollut tarvetta. Kuitenkin kilometrejä tulee ihan reippaasti, 5-6 tonnia kaudessa. TPU tosiaan valuu hitaasti tyhjäksi, se ainut rengasrikko noilla oli sellainen, että vasta seuraavana päivänä huomasin että rengas on flätti. Ja kun pitää ulkorenkaat kunnossa (vaihtaa uusiin ajoissa) niin rengasrikkojakin tulee vähemmän.

  10. #220
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.328
    ^Harvinaisia tosiaan mutta viisas varautuu kyllä.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  11. #221
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.157
    Mitä mä teen väärin kun renkaan paikkaamisesta on tullut jo rutiinia ensimmäisellä tonnilla. Vai oonko mä vaan speksannut liian köykäset renkaat

  12. #222
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.328
    ^Pelkkää huonoa tuuria?
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  13. #223
    Liittynyt
    03/2018
    Viestit
    251
    Omien kokemusten mukaaan Kiinan TPU:t ovat täyttä kuraa. Välttäkää.

  14. #224
    Liittynyt
    09/2019
    Viestit
    68
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hubba Katso viesti
    Mitä pikapaikkoja olette käyttäneet TPU:n kanssa? Olen monia onnistuneesti paikannut Tuboliton omalla peruskitillä mutta siinä ohjeena on 30min kuivumisaika joten olen olettanut ettei tien päällä onnistu.
    Olen käyttänyt vanhasta TPU sisurista leikattuja palasia paikkoina seuraavan TPU sisurin korjaamiseen. Toimii, tosin se ei ole pikapaikka.

  15. #225
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.328
    Tubolta löytynee kahdenlaisia, pika- sekä liimattavia mutta onkos kokemusta että toimivatko kaikkien TPU sisurien kanssa?
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  16. #226
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.157
    Tilasinpa kokeiluun kiinalaiset ridenowt. Ensimmäisen testilenkin jälkeen etusessa pieni reikä pinnanreiän kohdalla. Hyvin näyttää venyvän pinnareikien kohdalla vannenauhasta huolimatta, hankala paikkailla kun kumiin on venynyt ikäänkuin taitos. Ei taida maksaa vaivaa lähteä paikkailemaan

  17. #227
    Liittynyt
    10/2024
    Viestit
    196
    Viime syksynä Temusta tilasin kans moiset - yks lenkki ja rikki -> roskiin ja ei jatkoon. Barbierit suht edullisia ja tuntuu kestävän.

  18. #228
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.620
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti M A Katso viesti
    Mitä mä teen väärin kun renkaan paikkaamisesta on tullut jo rutiinia ensimmäisellä tonnilla. Vai oonko mä vaan speksannut liian köykäset renkaat
    Ethän vaan käytä tubeless ready -renkaita sisureilla?

  19. #229
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.879
    ^ Ethän vain tarkoita että TLR-renkaat olisivat heikommin pistosuojattuja kuin vastaavanlaiset sisurirenkaat?

  20. #230
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.620
    Joo, tarkoitan. Jätetty ohuemmiksi kulutuspinnasta, jotta rullaa paremmin. Ei haittaa, että tulee reikiä, kun litku paikkaa.

  21. #231
    Liittynyt
    03/2018
    Viestit
    251
    Lidlin paikkaussarja on per*eest. Se mikä tuli satulalaukun mukana. Yksikään paikka ei oo pitänyt 10 kilometriä pitempään jos ollenkaan.

  22. #232
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.879
    ^^ Ei ollenkaan mahdotonta, mutta onko tästä virallista ja puolueetonta tutkimustietoa tai laajaa ja vahvaa kokemusperäistä kokemusta.


    PS Olisin hanakas väittämään ettei ohuempi kulutuspinta tuo parempaa rullausta, ellen tietäisi miten usein olen tällaisissa asioissa väärässä.

  23. #233
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.620
    Gp5000 ja rolling resistance -sivusto varmaan aika hyvä lähtökohta. Renkaasta toki alkaa olla monta vuosimallia ja muutenkin eri variaatioita, mut sisuriversiossa on paksumpi kulutuspinta, parempi pistosuojaus, ohuemmat kyljet ja pienempi paino.

  24. #234
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.328
    Vahva veikkaus mitään tietämättä on ettei Lidlin paikat ei ole tarkoitettu TPU sisureille...
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  25. #235
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.157
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Puskis Katso viesti
    Ethän vaan käytä tubeless ready -renkaita sisureilla?
    Pois se minusta. Tänään kaivelin tuosta Veloflexistä puolen tusinaa pientä kivenpalaa pois samalla kun pyyhin vannenauhan ja katoin että se on kohillaan. Tuossa ei vaan ole käytännössä mitään pistosuojausta mikä estäisi tuollaisen pienen kvartsikiven murusen etenemisen kohti sisuria. Taakse vaihdoin pirellin p zero racen sisuriversion ja siihen ei toistaseks oo tullu yhtään rengasrikkoa viimeiseen 420 km vaikka pyörii takana. Edessä pyörivään veloflexiin niitä on tullut jälleen yksi. (E:tuota kiinalaisen tpu-sisurin reikää pinnanreiän kohdalla ei voine laittaa ulkorenkaan viaksi)

    Vaikea kyllä uskoa että tlr versio pirellistä olisi heikompi kun painoa on 50 % enemmän.

  26. #236
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.304
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Puskis Katso viesti
    Joo, tarkoitan. Jätetty ohuemmiksi kulutuspinnasta, jotta rullaa paremmin. Ei haittaa, että tulee reikiä, kun litku paikkaa.
    Niin tai sitten sitä kulutuspintaa on ollut pakko vähentää, jotta paino pysyy järkevänä. Kyljethän tubeles renkaissa ovat vahvemmat mitä sisuriversioissa.
    Ne kyljet muutenkin vaikuttaa siihen rullaukseen enemmän, muttei esim conti uskalla ottaa riskiä kylkien ja tubeleksen kanssa, mikä onkin harvinaisen viisasta.

    Tuo "litkupaikkaaeihaittaa" on se perinteinen mainostustermi, mutta melko nihkeästi se pelkkä litku maantiepaineilla paikkailee.

  27. #237
    Näissä on varmasti valmistajakohtaisia eroja paljon. Yksi suojaukseen vaikuttava asia on se, että monella valmistajalla tubeless versiot ovat uudempaa designia kuin sisäkumilliset. Uudempiin koetetaan yleensä kehittää hiukan parempia pistosuojauskalvoja, joten vaikka materiaali olisi muuten ohuempaa, lopputulema voi silti olla parempi. Contin kohdalla Rolling Resistancen arvio siitä, että sisurillisen suojaus on parempi lienee kuitenkin paras tieto.

    Paljonko sillä sitten on käytännön merkitystä on hyvä kysymys. Olen ajanut pari kautta TPU:lla ja 90% rengasrikoista on erilaisia kanttariin, kuoppaan tai isompaan kiveen ajoja. Eli snakebiteja, joihin pistosuojaus ei oikein vaikuta mitenkään, joten tuon kannalta rengasvalinta omalta kohdalta on lopulta aika se ja sama.

    Pääsääntönä joka tapauksessa valmistajasta riippumatta tubelekseen on pakko tehdä paksummat reunukset, jotta tiivistys pitää joten painoa on enemmän ja rengasta on vaikeampi saada vanteelle. Jolloin sisurilla ajaessa siinä pääasiassa vain hakee ylimääräistä vaivaa itselleen ilman vastaavaa hyötyä.

  28. #238
    Mitä TPU:hun muuten tulee niin termoplastinen polyuretaani ei varsinaisesti tarvitse erillistä "paikkaa", ainakaan jos paikkauksen tekee kotona eikä tien päällä. Paikkaukseen riittää jokin vastaava muovimateriaali, esim aiemmin puhjenneesta sisurista leikattu palanen. Polyuretaaniliima pitää sen tiukasti paikallaan ja tukkii tyypillisimmät pienet reiät. Isompaan viiltoon ei luotettavasti toimi oikein mikään vaan sisuri menee roskikseen (tai paikoiksi).

    TPU tunnetaan materiaalina siitä, että sen kovuutta (Shoren luku) on helppo muokata ja sen vuoksi sitä on saatavilla eri venyvyyksillä. Sisurien osalta olettaisin, että käytetty kovuus on aikalailla vakio eri valmistajien välillä, joten niissä tuskin on oleellista eroa, joka vaikuttaisi kestävyyteen. Kun suuri osa länsimaisista malleistakin on Kiinassa valmistettuja, ei merkkivalinnalla todennäköisesti voita paljoa. Isoin ero kestävyyden osalta on miten ohutta kalvoa muovista halutaan venyttää. Esim yllä mainittu Barbieri on paksumpaa kuin monet kilpailijat, jolloin se varmasti kestää pistoksia paremmin. Toisaalta monelta valmistajalta saa sekä paksuja että ohuita sisureita oman mieltymyksen mukaan. Ostajalle suurin haaste on, että jos näitä ostelee kiinakaupoista, myyjiä on paljon ja näillä on eri sukupolvista eri varastoa jäljellä. Vaikka nykyinen sisuri jollain valmistajalla olisi priimaa, Temusta voi käteen osua pussillinen huomattavasti vanhempaa ja heikkolaatuisempaa tavaraa.

    TPU:ta on muovina helppo värjätä ja väri on lähinnä brändikysymys, jolla erottaudutaan. Kun valmistus ja kulutus siirtyy Aasiaan, värejä tulee tuotteisiin monesti lisää, koska siellä kuluttaja tykkää yleensä selvästi värikkäämmästä kamasta. Täällä Härmän perukoilla pukeutumisessakin perusväri on musta, jollei halua juhlan kunniaksi räväkästi laittaa päälle tummanharmaata. Ihan riikinkukoksi ja silmätikuksi päätyy jos värivalinta on beige.

    TPU:n heikkous pyöräilijälle tulee tuosta "termoplastinen" sanasta. Toisin kuin muovi joka sulatetaan kerran ja laitetaan muottiin eikä rakenne sen jälkeen muutu, termoplastisen muovin voi lämmittää ja muokata uudelleen. TPU pehmenee ihan oleellisesti, kun sitä lämmittää. Sen vuoksi pyöräilijöitä varoitetaan ajamasta pitkiä vuoristolaskuja TPU:lla ja vannejarruilla. Jossain kohtaa vanne voi sulattaa sisuriin reiän.

  29. #239
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.328
    ^Valmistusmaista sen verran että Tubolito Unkarissa ja Pirelli Itävallassa ja tosiaan (jokaisella) valmistajalla sekä kevyt että normiversio joista kevyitä joku ainakin suositti varakumiksi pienen koon vuoksi. Itse ole käyttänyt noita siitä alkaen kun Tubo julkaisi ensinmäiset versiot ja oikeastaan ei ole pahaa sanottavaa eikä paluuta muihin tyyppeihin tai litkuihin.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  30. #240
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.739
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Valmistusmaista sen verran että Tubolito Unkarissa ja Pirelli Itävallassa ja tosiaan (jokaisella) valmistajalla sekä kevyt että normiversio joista kevyitä joku ainakin suositti varakumiksi pienen koon vuoksi. Itse ole käyttänyt noita siitä alkaen kun Tubo julkaisi ensinmäiset versiot ja oikeastaan ei ole pahaa sanottavaa eikä paluuta muihin tyyppeihin tai litkuihin.
    Itselläni ainakin lukee sekä Tuboliton että Pirellin paketeissa Made in Austria (ja Tubolito on nimenomaan Itävaltalainen yritys) ja kun pakettien sisältöä katsoo ja laittaa vierekkäin niin aika suurella todennäköisyydellä sanoisin että tuotetaan samalla linjastolla…




    Sent from my iPhone using Tapatalk

Samanlaisia aiheita

  1. Infoa tietämättömälle hybridi-pyöristä
    By pelzi88 in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 14
    Viimeinen viesti: 26.05.2016, 19.05

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •