FillariHephaGiantElectrobike
Sivu 86 / 91 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 36 76 84 85 86 87 88 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.551 - 2.580 / 2719

Aihe: Ketjujen voitelu

Tuolta toisesta ketjusta tänne.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MPS Katso viesti
    Kitkaa vähentävät lisäaineet vähentävät samalla myös kulumista. Voimansiirron kuluminen näkyy suoraan lompakossa, ainakin minulla.. Toki jos ketju ja kasetti on luokkaa a 20€ niin saattaa voiteluaineen hinta kirpaista.
    Joo, no toisaalta tuosta olisi kiva nähdä joku break-even laskelma vaikka Ultegra/XT-voimansiirroilla. Pakkohan tuo laskelma on olla olemassa, jos tietää että kalliimpi öljy säästää.

Squirt maksaa n. 6cnt/ml puolen litran kannussa (29€). Toki jos sen voiteluominaisuudet on kynttilän luokkaa, niin… Ei ole tarkempia tilastoja näyttää, mutta sähköpyörän XT-ketju oli mennyt vaihtoon 1800 km jälkeen Squirtilla voideltuna. Saako Rexillä esim. kolminkertaiset kilometrit?

ZFC on tehnyt laskemia. Muistaakseni niiden mukaan Black Diamond on käytössä edullisempaa kuin Domestique, vaikka on tuplasti kalliimpaa.

Laskurin mukaan Squirt vs Black Diamond ero olisi n. yhden ketjun hinnan verran 5000 km:llä. En tiedä saako tuota kompensoitua tiheämmällä voitelulla. Itse tarkistan ketjun venymän 250 km välein ja siinä on yleensä pari-kolme voitelua välissä.

—-
    Jos jaksaisi kerralla investoida, niin ketjukuluja saisi alemmas ostamalla ketjut metritavarana. Paitsi että se olisi ketjua kohden muutenkin halvempaa, myös hukkapalat jäisivät pois.

Mä haen Black Magikista Squirtille puhtaampana pysyvää korvaajaa, kun yksivaihteisen ketjun uppovahaus ei toimi. Plussaa on jos ketju kestää paremmin ja kerää vähemmän hienoa hiekkaa ja maantiepölyä. Ja jos saan siirrettyä uppovahatun ketjun uudelleen vahausta, niin ei sekään paha ole.

Sekään ei ole haitta, että tippavaha on samaa tavaraa kuin sulatettava vaha.

Että onko hinta liian kova vai ei: ei ainakaan mulle ollut kun laitoin ostoskoriin ja maksoin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    kun yksivaihteisen ketjun uppovahaus ei toimi.
    Mitäs tää meinaa?
    Ja jos ei käytä 1/8"-rattaita, niin onko ees kannattavaa käyttää 3/32"-sinkulaketjua vaihdeketjun sijaan? Ite oon jotenkin luulossa, että sinkulaketjut on painavia ja rutisee, joten käytän vaan XT-ketjuja kaikkeen.

42Shield ollu nyt reippa tonnin käytössä graveloinnissa todella pölyisissä olosuhteissa. Kolme kertaa lisännyt.

Tuolle näyttää voimansiirto nyt, mitenkään en ole puhdistanut välillä.
    Kelpaa minulle.

^^mulla ei oo kiristintä, vaan liukuvat dropoutit (Salsa Stormchaser) ja kun uppovahattu ketju on jäykkä ja tuoreeltaan myös lyhyempi, niin ketju sopii paikalleen vain siirtämällä dropoutteja ja hetken ajon jälkeen taas uudelleen. Ja kun Salsan dropouttien rakenne on sellainen kun on, niin ne pitäisi mieluummin putsata hiekasta ja kurasta ennen uutta säätöä ->paikallaan vahaus on toimivampi.

Niin ja mulla on 11-nopeuksiset ketjut, kun rattaatkin on sille.

Mulle toi uppovahaus kyllä toimii. Maantiepyörällä ajoin n. 800km yhdellä vahauksella.
    yhdessä lastenpyörässä jatkoin vahausväliä squirtilla kun kitisi, uudelleen vahauksen yhteydessä pesin kuumalla vedellä ja kattilaan. Seuraavaksi varmasti nappaan jonkun purkin ”kuivaa” vahaa, on se sitten silcaa tai jompaa kumpaa uutta rexiä.

42 ei kiinnosta ennen kuin on parempaa tietoa koostumuksesta. Periaatteesta aion välttää ikuisuuskemikaaleja kaikissa pyörätuotteissa missä se on mahdollista. Rex ainakin vakuuttaa ettei tuotteista näitä löydy.

Ennekin maininnut... Joskus aikoinaan paras voiteluaine ollut grafiittivoide, koko talven työmatkat ajoin säässä kuin säässä ilman minkäänlaista pesua tai välivoitelua. Keväällä sitten ketjut poikki ja roskiin... Joka tapauksessa aivan ehdoton voiteluaine.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

Voitelussa pätenee sama totuus, kun monessa muussakin. Paras voitelu on se, minkä jaksaa ja viitsii tehdä. Uppovahaus ei paljon auta, jos siihen ei jaksa ryhtyä. Eikä mikään muukaan.

Black Magik pääsi kokeiluun: sinkulan ketju oi aiemmin saanut yhden tai kaksi Squirt-voitelua, niin tyydyin käyttämään ketjun keiton kautta takaisin -jäi enimmät hiekat ja vanhat vahat kattilaan.

Valkoista litkua tuo on kuten Squirtkin, mutta sormiin ei ollenkaan liukasta, vaan jopa kitkaista. Aluksi vaikutti vähän että aine ei oikein olisi mennyt vanhaan, ei täydellisen puhtaaseen ketjuun mutta parin pyöräytyksen jälkeen litku taisi livahtaa ketjun sisään.

Jos tuntuu että ei oikein toimi, niin taidan vetäistä täysin puhtaan ja ajamattoman ketjun tilalle. Tai sitten täytyy katsoa aineet, jolla saisi vanhat ketjut täysin puhtaaksi.

^ekan voitelun jälkeen yrtin jotain tunnin päästä vähän lisätä litkua, mutta pinnaltaan kuivaan ja jauhoiseen ketjuun uusintakäsittely ei oiken hyvin onnistunut. Nyt aamulla ketju oli kuiva ja aika kankean oloinen, pyörittely notkisti ja valkoista kuivaa hiena jauhoa sai imurilla vähän vetäistä.

Eli seuraavan kerran Rexiä vain riittävä kertalevitys.

Ketjun rullat ja rattaiden hampaat ovat aika valkoiset. Nyt vain kovaa ajoa. Seuraavan keäsittelyn ajattelin tehdä vähän etuajassa, että vaha löytää nekin kolot, joihin se ei ensimmäisellä kerralla päässyt.

Mutta kyllä tämä Rex poikkeaa musta Squirtistä valkoista väriä lukuun ottamatta täysin.

^eilen oli muutoin kiireinen, niin ajamaan ehti vain pari pyörähdystä. Ensivaikutelma oli todella positiivinen: ketjut ovat hiljaiset ja liukkaan oloiset, eikä yksivaihteisella mäkeen runttaaminen muuttanut kuvaa.

Ei muuta kuin kesän aikana kovaa ajoa ja kilometrejä, niin näkee saako Squirtin hyllyttää kaapin perukoille.

(Näyttelypyörän ketjua ei kannattane uittaa Rexillä ennen h-hetkeä)

Mitenhän tuo BM mahtaa suhtautua märkiin keleihin ? Voitelu joka lenkin jälkeen ja pullo on aika äkkiä tyhjä.

Parempaahan se on kuin muut vahat. Pienet sateet ei haittaa, mutta pitkä lenkki sateessa niin noin se menee.

Pullo on kuitenkin iso. Itse tekisin niin, että nestemmäistä taikaa käytetään juurikin sateiden jälkeen, jos uudelleen vahaus ei napostele. Muuten aina mahdollisuuksien mukaan uppovahaus. Tulee halvemmaksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Chat GPT Katso viesti
    Mitenhän tuo BM mahtaa suhtautua märkiin keleihin ? Voitelu joka lenkin jälkeen ja pullo on aika äkkiä tyhjä.
    Mulla tilanne on helppo: olen jo investoinnin tehnyt, nyt vain ajan. Kun tulee aika hankkia uusi puteli, niin joko kukkaron nyörit löysätään, tai sitten palaan takaisin Squirtin kanssa lutraamaan.

Mä kuljen yleensä kyynärpäät kaukana kyljistä, mut jos meinaan jäädä jumiin oviaukkoon, niin vedän vaan käsivarret kiinni kylkiin, niin matka jatkuu.

Piti nyt itsekin laittaa puteli tilaukseen, mutta vähän vaatii säätoä kun saatavuus tänne maailman kolkalle on toistaiseksi aika huono.

6.7 WTF/kg

Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    Piti nyt itsekin laittaa puteli tilaukseen, mutta vähän vaatii säätoä kun saatavuus tänne maailman kolkalle on toistaiseksi aika huono.

Mikähän maailman kolkka kyseessä? Savoon ei mielellään toimiteta, mutta esimerkiksi jenkeissä meillä on ihan oma organisaatio ja siellä on saatavissa omasta verkkokaupastakin: https://www.rexwax-usa.com

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus

www.rex.fi/bike

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jeesu Katso viesti
    Mikähän maailman kolkka kyseessä? Savoon ei mielellään toimiteta, mutta esimerkiksi jenkeissä meillä on ihan oma organisaatio ja siellä on saatavissa omasta verkkokaupastakin: https://www.rexwax-usa.com

Taitaa OJ:n lokaatio olla tuosta jenkeistä vähän pohjoiseen?

Mutta testaan minäkin mustaa taikalitkua. En ketjun keittelystä niin perusta (vaikka sitä on nyt tehty), niin josko tästä sais Squirttia paremman pullotavaran. Omat ajot tapahtuu 98,7% kuivalla kelillä niin tämä vois siinä toimiakin.

Kannatan kyllä lämpimästi sitä että Savoon ei toimiteta mitään. Lisäksi savolaisten rajanylityspaikat tulisi sulkea viipymättä

Kanada. Toi etelänaapurin nettisivu ei suostu lähettämään rajan pohjoispuolelle. Skiwax . ca kaupasta varmaan saatavilla jossain vaiheessa, muttei vielä.
    6.7 WTF/kg

Tuossa Velogin videossa Helpoin tapa vahata pyörän ketju! on meikäläisen tapa voidella ketjuja. Teen juuri noin, mutta käytän Squirt E-Bike chain lube:a. Ostin aikoinaan puolen litran pullon ja laitan sitä reippaasti, kuten Velogi tuossa videossakin. Yön yli kuivatus/haihdutus on ehdoton.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Zykkel Katso viesti
    Tuossa Velogin videossa Helpoin tapa vahata pyörän ketju! on meikäläisen tapa voidella ketjuja. Teen juuri noin, mutta käytän Squirt E-Bike chain lube:a. Ostin aikoinaan puolen litran pullon ja laitan sitä reippaasti, kuten Velogi tuossa videossakin. Yön yli kuivatus/haihdutus on ehdoton.
    Olen nähnyt kyllä helpompiakin tapoja. Öljyä kahvikuppiin ja vaihtajan häkki+alarulla sinne öljyn sekaan. Sitten vaan pyörittää kampia.

Väittäisin, että pullosta tommosta vesiemulsiota ketjulle on kokonaisuudessaan helpompi kuin somesta tuttu kahvikuppikikka. Ei kuumavahauskaan mitenkään holtittoman hankalaa ole, mun mielestä, kunhan ei ihan joka päivä tarvitse vahailla.
    6.7 WTF/kg

No mutta melkein samanlaisen sotkun saa molemmilla tavoilla.

En tiedä miten käy muilla, mutta ainakin kun minä yritän lukaista keskustelua "Ketjuen uppovahaus (parafiini, Molten Speed Wax yms vastaavat)" niin eipähän vaan onnistu. Tulee error 403.

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...yms-vastaavat)
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nikolas Ojala Katso viesti
    En tiedä miten käy muilla, mutta ainakin kun minä yritän lukaista keskustelua "Ketjuen uppovahaus (parafiini, Molten Speed Wax yms vastaavat)" niin eipähän vaan onnistu. Tulee error 403.

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...yms-vastaavat)
    Poista osoiteriviltä sulkumerkit ja paina entteriä.

Ylläpito voisi halutessaan korjata asian ja heihin on vedottukin. Ilmeisesti eivät halua korjata.

Eka siivu ajettu tolla uudella BM wet lubella. 636 km maantiepyörällä. Pari sateetonta mutta roiskuvan märkää lenkkiä ja kevyet vesipesuhuuhtelut ketjulle. Muuten oli oikein kuivat olosuhteet. Ketju pysyi äänettömänä tuon aikaa eikä kitissyt, uudehko Shimano 12s ketju.

Pakko oli eilen voidella uusi rundi kun alkoi jo kuumottaa kuivalla ketjulla ajella, vaikka se äänetön ja hyvin toimiva olikin.

Ihan uskomattoman puhdas ketju josta ei jää oikein mitään likaa käteen kun sitä lääppii.

Gravelilla ajanut vasta muutaman lyhyen, sielläkin nyt BM, katellaan kuin käy..

Tässä on kyllä jotain mitä en ole itse edes ajatellut. Onko tosiaan niin että suurin osa noista litkuista on vain hienoon pulloon pakattua tavaraa jota saa lähes ilmaiseksi eri hyllystä?

Nopeasti katsottuna 10€/litra maksaisi tuollaisen käyttö. GL-4 tason manuaalivaihteistoöljyä johon laimentimeksi yleisöljyä 10-20%.

Juu ja en ole testaamassa. Kunhan tuli eteen videoehdotus joka oli sinänsä mielenkiintoista pohdintaa.

Toisaalta sama jamppa teki perään toisen videon vahaamisesta.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •