AjopyoraAlltricksVelobeHuntteriGiantElectrobike
Näyttää tulokset 1 - 28 / 28

Aihe: Shimano XTR - 2 ja 4 mäntäisten jarrujen ero?

  1. #1

    Shimano XTR - 2 ja 4 mäntäisten jarrujen ero?

    Kaavailen Sram G2 RS:n tilalle Shimano XTR -jarruja. Ajoprofiili on sellaista yleismaastopyöräilyä (koodeina XCM, XCO ja trail).

    XT-sarjan jarruista on kokemusta, mutta XTR:stä ei. Onko 2 mäntäinen XTR selvästi tehokkaampi kuin XT? Elopainoa ajajalla on siinä hieman päälle 70 kg.

  2. #2
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.245
    Nyt tulee taas mutua mutta eikös se ole niin että XTR:ssä nimenomaan on vähemmän tehoa koska niissä kahvoissa ei ole servowave -tekniikkaa? Tuntuma voi olla parempi.

  3. #3
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    20.642
    Mulla on täbärissä 2-mäntäiset XTR:t... olikohan 9010/9100 tjsp. eikä voi teholla kehua.


  4. #4
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.245
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Nyt tulee taas mutua mutta eikös se ole niin että XTR:ssä nimenomaan on vähemmän tehoa koska niissä kahvoissa ei ole servowave -tekniikkaa? Tuntuma voi olla parempi.
    Tarkistin, niitä onkin molempia tyyppejä:
    M9100 -kahvassa ei ole servowavea mutta M9120 -kahvassa on.

  5. #5
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.159
    Ei noissa shimanon jarruissa ole huomattavaa eroa eri mallisarjojen (deore/slx/xt/xtr) välillä. Siis jos verrataan keskenään esim nelimäntästä slx:ää ja nelimäntästä xtr:ää. Isoin ero noissa on paino, ergonomia ja säätömahdollisuudet eri mallisarjojen välillä yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Tosiaan tuossa 2-mäntäsessä XTR:ssä ei oo servowave tekniikkaa, joka kaikissa muissa 2-mäntäsissä on. Ei oo kokemusta tuosta 2-mäntäsestä xtr:stä, mutta maailmalla sanotaan, että ois jotenkin tehottomampi kuin 2-mäntänen xt.

    Ite ottasin XT:n.

  6. #6
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    20.591
    Itsellä 2mäntäiset XTR ja kokemusta SLX/XT:stä ja ei ainakaan suunnatonta eroa keskenään, ainoasteen viimeistelyn laatu poikkeaa... Ihan mutu tuntumalla mentäessä ei yleensäkään 4 mäntäistä tarvi kuin rajummassa rytistelyssä...

    Ja kuten Kuminauha sanoi, ehkä XT:ssä paras hinta/laatusuhde.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  7. #7
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.245
    Shimanossa se 4-mäntäisen jarrun hyöty tulee paremmasta tuntumasta, 2-mäntäiset servowave-kahvoilla on vähän on/off -tyyppisiä.

    Lisätehot tulee sitten jarrulevyä suurentamalla.

  8. #8
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.945
    Mulla täpärissä on 2-mäntäiset 8xxx sarjan XT jarrut ja ne tuntuvat kyllä enemmän on/off tyylisiltä verrattuna läskin nelimäntäisiin 8120 sarjan XT jarruihin. Yksi asia joka vaikuttaa paljon on varmaan pyörivä massa, jota läskissä on paljon enemmän. Tämä korostuu suuremmassa vauhdissa.

  9. #9
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.012
    Servon idea on lisätä nesteen virtausta painalluksen alkuvaiheessa, jolloin tehoa saadaan suhteessa enemmän alkuvaiheessa. Tästä on hyötyä etenkin nelimäntäisillä jarruilla, koska niiden liikuttaminen vaatii enemmän nestettä. Olen antanut itseni ymmärtää, että ilman servoa saadaan sama maksimiteho, mutta se 80 % teho joka useimmiten riittää, saadaan servowavella paljon pienemmällä voimalla. Mun mielestä noilla nelimäntäisillä on tosi helppo ajaa ja säädellä hidastumista kunhan on hyvin ilmattu ettei bitepoint vaeltele. Tosin nyt kun on xc-kumit alla Laufeyssä niin takarenkaan pidon rajaa on välillä vaikea hakea, menee aika kevyesti lukkoon.

  10. #10
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.490
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Shimanossa se 4-mäntäisen jarrun hyöty tulee paremmasta tuntumasta, 2-mäntäiset servowave-kahvoilla on vähän on/off -tyyppisiä.

    Lisätehot tulee sitten jarrulevyä suurentamalla.
    No kyllä sitä lisätehoa tulee siitä jarrustakin eikä pelkästä levystä. Suurin syy siihen on varmaan jarrupalan isompi pinta-ala.

  11. #11
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.945
    Tai oikeammin jarrusatulan männän suuremmasta pinta-alasta.

  12. #12
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.490
    Niin nuo on sidoksissa toisiinsa. Mäntien pinta-ala johtaa isompaan jarrupalaan.

    Vaihdoin just tälle kesää täpäriin nelimäntäiset jarrut kumpaankin päähän, kun jarrulevyjen suurentaminen ei tuntunut riittävän. Nythän tuo tuntuisi pysähtyvän.

  13. #13
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.245

    Shimano XTR - 2 ja 4 mäntäisten jarrujen ero?

    Koska vääntely ja teoria kiinnostaa niin lähteet kertovat yhtälössä kuitenkin olevan kaksi muuttujaa (jarrupalan koko jaettuna voimalla) ja voitaneen arvioida 2-mäntäisen jarrun pienemmän jarrupalan painavan suuremmalla voimalla levyyn?

    Kovaa jarrutehoa tarvittaessa jarruvalinta lienee kuitenkin joku muu merkki, samoin parasta tuntumaa hakeva taitaa valita jotain muuta.

  14. #14
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.506
    Mulla on on maastopyörissä vain nelimäntäisiä Shimanon jarruja. Erittäin tehokkaita ja hyvä jarrutuntuma. Viitteeksi että DH maailmancupissa ajetaan Shimanon XTR:llä ja Sainteillä että eiköhän noista löydy ihan tarpeeksi tuntumaa ja voimaa ihan perinteiseen trailiajoonkin.

  15. #15
    Minulla (ja muillakin) oli 1980-luvulla maastopyörässä Shimanon vannejarrut ja hyvin pärjättiin niilläkin. Aivoihin on syöpynyt jarrujen helvetillinen ulina, joka oli niiden "ominaisuus". Muistan muuten vieläkin, että pyörä maksoi silloin 599 markkaa.

  16. #16
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    20.591
    XTR:llä ja Spyre SLC:llä pysähtyy hyvin kummallakin, toista vaan joutuu puristamaan.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  17. #17
    ^Laahaako se Spyre niin paljon?

  18. #18
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    20.591
    ^ Miksi laahaisi...?
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  19. #19
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    4.983
    Jos jotain modulaatiota yms. hullutuksia halajaa, niin ehkä jonkun muun kuin Shimanon merkkiset jarrut olisi parempi valinta. Shimpat kuitenkin on melko luotettavat jarruttimet ja korjasin omatkin Sramin jarrut Shimanon XT:llä. Jos pitäisi jarruja ostaa uudemman kerran, niin valkkaisin varmaan SLX-jarrut.
    6.7 WTF/kg


  20. #20
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.742
    XTR:t on kivat. Käy kaikkiin pyöriin samat palat.

  21. #21
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    20.591
    XTR:t valikoitui ulkonäön ja keveyden vuoksi eikä hintakaan paha laatuun nähden.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  22. #22
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    4.983
    Piti tsekata noi hinnat ja eihän ne XTR jarrut olekaan pahan hintaisia euroopassa. Jos painelen täkäläiseen kivijalkaan, niin SLX setti on kalliimpi kuin XTR setti eurooppalaisessa verkkokaupassa.

    Eli muutan aiempaa kommenttia. Hommaa vaan ne nelim
    äntäiset XTR:t.
    6.7 WTF/kg


  23. #23
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.117
    Endurossa (mtb magazine) olivat testailleet 4-mäntäisiä viime vuonna: https://enduro-mtb.com/en/best-mtb-disc-brake-can-buy/

  24. #24
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.012
    150€ halvemmalla saa silti xt:t jotka on teknisesti ihan yhtä hyvät. Mut on ne xtr:t hienot

  25. #25
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    20.591
    ^ Itsellä ollut sekä XT:t ja SLX:t eikä jarrutehossa kummemmin eroja mutta se viimeistely ja ulkonäkö...!
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  26. #26
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.490
    Kuinka paljon sullakin on kokemusta kunnon maastoajosta noilla jarruilla? Pyöreä nolla? Ei kannata hirveästi nuren kommenteista välittää, jos maastoajoon etsii jarruja.

  27. #27
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.522
    Suunnilleen nelimäntäisen XTR jarrusetin hinnalla saa muuten SLX kahvat ja Maguran MT5 jarrusatulat. En ole XTR:iä kokeillut, mutta tuo Shimanon ja Maguran epäpyhä liitto on toisaalta herkin ja tehokkain jarru, mitä olen koskaan missään tilanteessa testannut. Jopa huomattavasti parempi kuin vanhan liiton Magura Gustavit.

    Ainoa huono puoli noissa on, että Maguran jarrusatuloista puuttuu Shimanon ilmausruuvi, eli ilmaaminen ei ole yhtä näppärää. Toisaalta, saisikohan Maguroihin jotenkin asennettua Shimano-tyyppisen ilmausruuvin...

  28. #28
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    20.591
    XTR:n (ja muidenkin Shimanojen) ilmaus/täytön helppous on eräs niiden hyvistä puolista, Hopen XCR ollut suunnitteilla titaaniin mutta hieman empinyt ilmauksen ja noiden liittimien saanti kun letkut kuitenkin menisi vaihtoon...
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

Samanlaisia aiheita

  1. Jarrujen säätäminen
    By Niilo Hynninen in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 02.09.2020, 16.49
  2. Jarrujen ilmaus
    By Robusto in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 17.08.2020, 10.27
  3. Shimano jarrujen ilmaus
    By Onni123 in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 12.08.2019, 12.39
  4. V- ja U-jarrujen historiaa
    By Nollabitti in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 9
    Viimeinen viesti: 24.10.2018, 14.19
  5. V-jarrujen sovitus
    By Noviisipyöräilijä in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 25
    Viimeinen viesti: 04.04.2018, 22.03

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •