GiantMPMessutGarminElectrobike
Näyttää tulokset 1 - 22 / 22

Aihe: Takaiskari uusiksi mitä tulee huomioida.

  1. #1

    Takaiskari uusiksi mitä tulee huomioida.

    Ajankohtainen asia vaihtaa uusi parempi takaiskari täysjoustoon mutta eipä ole tuollaista operaatioa tullut ennen tehtyä niin kysynkin viisaammilta tietoa.

    Eli nykyinen iskari on mitoiltaan 230x65 rockshox ja olenko ymmärtänyt oikein eli tuo mitta on se millä lähdetään uutta iskaria hakemaan eli iskarin mitta 230 ja iskun mitta 65 niin noitahan löytyy mutta mitenkäs kiinnitys, onko noissa joku standartti kiinnitys silmukoiden koot vai onko ne aivan sekalaisia, eli onko olemassa ensinnäkään sellaista mikä sopii suoraan kiinnityksiltään vanhan tilalle vai onko aina lisäksi ostettava uudet puslat tai voiko vanhasta irroittamalla saada uuteen sopivat. Lähinnä tuo kiinnitys on se mikä on se asia josta en ole kyllä perillä yhtään kun ei ole ennen tuollaista hommaa tarvinnut tehdä.

    Eli nyt seikkaperäiset ohjeet miten uusi iskari vanhan tilalle ja mihin pitää varautua niin että sen saa paikalleen.

  2. #2
    Liittynyt
    12/2010
    Viestit
    233
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SBIAN Katso viesti
    Ajankohtainen asia vaihtaa uusi parempi takaiskari täysjoustoon mutta eipä ole tuollaista operaatioa tullut ennen tehtyä niin kysynkin viisaammilta tietoa.

    Eli nykyinen iskari on mitoiltaan 230x65 rockshox ja olenko ymmärtänyt oikein eli tuo mitta on se millä lähdetään uutta iskaria hakemaan eli iskarin mitta 230 ja iskun mitta 65 niin noitahan löytyy mutta mitenkäs kiinnitys, onko noissa joku standartti kiinnitys silmukoiden koot vai onko ne aivan sekalaisia, eli onko olemassa ensinnäkään sellaista mikä sopii suoraan kiinnityksiltään vanhan tilalle vai onko aina lisäksi ostettava uudet puslat tai voiko vanhasta irroittamalla saada uuteen sopivat. Lähinnä tuo kiinnitys on se mikä on se asia josta en ole kyllä perillä yhtään kun ei ole ennen tuollaista hommaa tarvinnut tehdä.

    Eli nyt seikkaperäiset ohjeet miten uusi iskari vanhan tilalle ja mihin pitää varautua niin että sen saa paikalleen.
    Tuo kannattaa alkuun lukaista: https://www.worldwidecyclery.com/blo...jGjcvm-USOr7OI

    Oleellista tuon 230*65 lisäksi on se, onko sulla standardi vai trunnion kiinnitys. Ja kun haluaa paremman niin missä mielessä, mihin ajoon parempi? Neulaspoluille ei kierrejousi-iskari välttämättä tuo parannuksia, eikä kevyt lukittava ilmaiskari ole ihan parhaimmillaan parkissa. Eli mikä se nykyinen on ja mihin käyttöön?

  3. #3
    Nykyinen iskari on tuo: https://www.sram.com/en/service/models/rs-dlx-sel-b2 joka alkoi pitää naksahtavaa ääntä siinä vaiheessa kun se palautuu täyteen mittaansa eli ilmeisesti iskarin sisällä on joku osa irti tai jotain sellaista. Koska kyseessä on alkaen mallin iskari ajattelin saman tien laittaa hiukan paremman tilalle koska tuota ei viitsi alkaa huollattaa, vaikkakin tuo on ollut pyörässä vain reilu 100km eli vika tuli melkein heti uutuudeltaan. Tosin tuossa on takuu mutta ei tuo muutenkaan ole kovin ihmeellinen mm. se ainoa säätö joka tuossa on ei juurikaan muuta sen toimintaa ellaiseksi kun haluaisin.

    Eli perinteinen kiinnitys tuossa mielestäni on ja tilalle olen katsellut tällaista:https://www.bike-discount.de/en/fox-...x65-rear-shock

    Tai tällainen: https://www.bike-discount.de/en/rock...x65-rear-shock

    Tai tämä: https://www.bike-discount.de/en/fox-...l-230x65-shock

    PS: tietenkin jos jollain on tietoa mistä tuo iskarin täyteen pituuteen paluussa kuuluva naksahdus johtuu niin kerro ihmeessä, vai onko ainoa mahdollisuus huolto??

  4. #4
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.831
    The lost co:lla on muuten mainio pusla database jos niitä tarvitsee uusia:https://thelostco.com/pages/shock-hardware-database

  5. #5
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.236
    Puslat saa yleensä vaihdettua iskarista toiseen.

  6. #6
    Joo tarkoitus olisi vaihtaa samalla tuo rokkari foxin iskariin, ilmeisesti puslat tuosta sitten käy tuohon foxiin minkä tuossa yllä linkitin https://www.bike-discount.de/en/fox-...x65-rear-shock , niin kiinnitys onnistuu, vai mitä olette mieltä?? siis tuo on pyörässä nyt: https://www.sram.com/en/service/models/rs-dlx-sel-b2

  7. #7
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.236
    Tuossa BD:n linkatussa iskarissa on kuvan perusteella jo valmiina jotkut puslat molemmissa päissä (varmaan joku ylijäämä kaupan omista pyöräkasauksista), joka pitää irttoittaa ennen oman asentamista, ellei satu olemaan omaan runkoon suoraan sopiva. Puslat ilmoitetaan aina esim 8x20mm, missä 8mm on puslan läpi menevän kiinityspultin halkaisija ja 20mm on puslan päiden välinen leveysmitta.

    https://www.bike-discount.de/en/rock...tool-1/2-x-1/2

    Tommone työkalu on näppärä puslien irrottamiseen ja asentamiseen. Suosittelisin nyt kuitenkin sopivien puslien hankkimista samalla, ei ne paljon maksa, sitten on molemmissa iskareissa valmiina oikeat puslat jos laitat tuon vanhan takuuhuoltoon ni siitä saa hyvän varaiskarin jos uus on kausihuollossa. Puslat on helppo itse mitata tönärillä. Mikä pyörä kyseessä?

  8. #8
    Mittasin nuo kiinnityskohtien puslat ja näyttäis että iskarin yläpään pusla olisi 32mmx18mm siinä 8mm reikä ja alapään pusla 16.8mmx18mm ensimmäinen mitta on siis kiinnityskohdan väli ja tuo jälkimmäinen puslan halkaisija. Mitoissa voi olla hyvin pieni virhe kun työntömitalla mittasin mutta tuskin milliä enempää.

    Noihin iskarin kiinnitys silmukoiden sisämittoihin on tullut kuuleman mukaan joku standartti mitta joka on foxi ja rokkarin iskareissa ainakin saman kokoinen kiinnitys silmukka. Eli nyt jos päädyn tuohon Foxin iskariin niin tuosta rikkinäisestä rockshoxin iskarista kävisi puslat tuohon foxiin, ei nuo kyllä maksa paljon vaikka uudet hankkiikin mutta mistähän nuo sitten löytyy??


    Vielä jos joku sattuisi tietää tai arvata syyn mistä tuossa iskarin napsahtaminen johtuu kun se palaa täyteen mittaansa, muuten en ole toiminnassa huomannut mitään muuta erikoista.
    SBIAN muokkasi tätä : 21.05.2025 at 21.04

  9. #9
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    267
    Puslia saat myös tuolta Bike-Discountilta. Vaikka "rear shock bushing set" hakuun niin alkaa löytymään ja sit vaan valkkaat sopivat.

  10. #10
    Katsoin noita jo, ylpäähän tuleva pusla löytyy 32,4mm mutta iskarin toisenpään 17mm ei ole, voikohan noita puslia yhtään itse lyhentää sopivaksi ??

    Vielä kysymys noista iskareita kun osassa lukee että on sähköpyörä hyväksyttyjä ja osassa ei mainita tuosta asiasta mitään niin onko sähköpyörään eri iskarit kun luomupyörään, kun tuo minulla on tuo sähköpyörä johon tuo iskari tulisi, onko tästä asiasta tietoa??

  11. #11
    Liittynyt
    12/2010
    Viestit
    233
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SBIAN Katso viesti
    Nykyinen iskari on tuo: https://www.sram.com/en/service/models/rs-dlx-sel-b2 joka alkoi pitää naksahtavaa ääntä siinä vaiheessa kun se palautuu täyteen mittaansa eli ilmeisesti iskarin sisällä on joku osa irti tai jotain sellaista. Koska kyseessä on alkaen mallin iskari ajattelin saman tien laittaa hiukan paremman tilalle koska tuota ei viitsi alkaa huollattaa, vaikkakin tuo on ollut pyörässä vain reilu 100km eli vika tuli melkein heti uutuudeltaan. Tosin tuossa on takuu mutta ei tuo muutenkaan ole kovin ihmeellinen mm. se ainoa säätö joka tuossa on ei juurikaan muuta sen toimintaa ellaiseksi kun haluaisin.

    Eli perinteinen kiinnitys tuossa mielestäni on ja tilalle olen katsellut tällaista:https://www.bike-discount.de/en/fox-...x65-rear-shock

    Tai tällainen: https://www.bike-discount.de/en/rock...x65-rear-shock

    Tai tämä: https://www.bike-discount.de/en/fox-...l-230x65-shock

    PS: tietenkin jos jollain on tietoa mistä tuo iskarin täyteen pituuteen paluussa kuuluva naksahdus johtuu niin kerro ihmeessä, vai onko ainoa mahdollisuus huolto??
    Jos takuu on kerran voimassa niin korjauta ihmeessä tuo alkuperäinen varaiskariksi, ei se kunnossa ollessaan mitenkään mahdottoman huono ole. Mulla oli Polygonissa Deluxe RT3 joka pelitti poluilla ihan hyvin, mutta kun virittelin pyörän parkkikäyttöön niin vaihdoin kierrejousi-iskariin. Ei tuommoiset naksunnat kuulu asiaan, mutta jollei se korjaannu kun jonkun kerran lasket paineet pois ja välillä jousitusta pumppaamalla laittaa paineet uudestaan säätöön, niin remppa on edessä.

  12. #12
    Pistin tuon tilaukseen: https://www.bike-discount.de/en/rock...x65-rear-shock ja joo täytyy sitten kun saan tuo uuden niin tutkia tarkemmin tuota rikkinäistä.
    No nyt on sitten puslien vaihto edessä tuosta rikkinäisestä uuteen, onkoha miten kinkkinen homma, vinkit olis tervetulleita.

    Hommaan sitten uudet puslat tuohon rikkinäiseen jos sen saa kuntoon.

  13. #13
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    267
    Olisit pistänyt myös ton Kuminauhan linkkaaman Rokkarin työkalun tilaukseen. Sillä se vaihto on ihan simppeliä. Sen kun vaan prässää vanhasta irti ja uuteen paikalleen.
    Siis tämän. Voihan sitä toki vaikka kierretangosta, muttereista, prikoista ja sopivan kokoisista hylsyistä tms. viritellä vastaavan, vaan tuo kun ei juuri mitään maksa, niin en itse ainakaan viitsinyt alkaa kikkailemaan mitään, vaan ostin aikoinaan tuon.

  14. #14
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.236
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SBIAN Katso viesti
    Mittasin nuo kiinnityskohtien puslat ja näyttäis että iskarin yläpään pusla olisi 32mmx18mm siinä 8mm reikä ja alapään pusla 16.8mmx18mm ensimmäinen mitta on siis kiinnityskohdan väli ja tuo jälkimmäinen puslan halkaisija. Mitoissa voi olla hyvin pieni virhe kun työntömitalla mittasin mutta tuskin milliä enempää.

    Noihin iskarin kiinnitys silmukoiden sisämittoihin on tullut kuuleman mukaan joku standartti mitta joka on foxi ja rokkarin iskareissa ainakin saman kokoinen kiinnitys silmukka. Eli nyt jos päädyn tuohon Foxin iskariin niin tuosta rikkinäisestä rockshoxin iskarista kävisi puslat tuohon foxiin, ei nuo kyllä maksa paljon vaikka uudet hankkiikin mutta mistähän nuo sitten löytyy??


    Vielä jos joku sattuisi tietää tai arvata syyn mistä tuossa iskarin napsahtaminen johtuu kun se palaa täyteen mittaansa, muuten en ole toiminnassa huomannut mitään muuta erikoista.
    Joo siis se väli + reikäkoko on se tieto mikä tarvitaan. Yläpää siis 32x8 ja alapää 17x8, mikäli myös alhalla reikä on 8mm. Rokkarissa siellä kiinnityskorvakkeissa on tehtaalta sellaset messinkiset puslat mihin prässätään sitten varsinaiset runkokohtaset kiinnityspuslat. Foxeissa ei näitä ole, vaan ne kiinnityspuslat sopii suoraan tuohon iskarin kiinnityskorvakkeeseen.

    Eli jos haluaa foxin puslat rokkarin, pitää se messinkipusla prässää irti. Jos taas haluaa rokkarin puslat foxiin, niin se messinkipusla pitää siirtää iskarista toiseen. Sen irti prässääminen ilman tuota prässityökalua voi olla vähän haastava kun se on seinämältään niin ohut. Nyt ole siis siirtämässä rokkarista rokkariin, niin ei pitäisi olla ongelmaa. Noi puslat saattaa lähteä joskus sorminkin irti, mutta mun aikasemmin linkkaama työkalut on suositeltava. Multa saa Espoosta noutamalla lainaan tuota työkalua. Saa myös Suomesta Bas-Shop:sta ihan kohtuu hintaan, tuolta voi tiedustella myös puslia https://bas-shop.fi/p38727/rockshox-...rity%C3%B6kalu

    Tossa vielä se messinkipusla mistä puhun. https://www.bike-components.de/en/RockShox/Eyelet-Bushings-for-Monarch-Kage-Vivid-Ario-p39214/

  15. #15
    Kiitokset hyvistä ja tarpeellisista neuvoista, laitoin tuo pusla työkalun tilaukseen. Rockshox nyt vaihtuu saman merkkiseen kun tuosta Foxista tuntu olevan vähän huonoja kokemuksia maailmalta. Eli tuollainen nyt tulossa: https://www.bike-discount.de/en/rock...x65-rear-shock

  16. #16
    Muuten RockShoxin naksahtelu on ilmeisesti on ilmeisesti yleisempikin ongelma mitä maailmalta on kuulunut, joku vääränlainen osa joka ei toimi odotusten mukaisesti oliko peräti kumirengas iskarin sisällä tms. joka ei riitä pitämään osia kasassa ja ovat korjanneet takuuseen vahvemmalla kumirenkaalla niin on toiminut sen jälkeen??

  17. #17
    Liittynyt
    07/2025
    Viestit
    169
    Lainataanpas ketjua.
    Olen miettinyt Turbo levoon gen 3 iskaripäivitystä. Nykyinen Martocchi inline on ollut ihan hyvä ,mutta haluaisi jotain pehmeämpää, enemmän coil iskarin tuntua. Ostaisin Marsun bomber coil:in mut siinä on ohut alumiini rod ja levossa yoke linkki. Ei siis hyvä.

    Ölinssit ja ext:t liian kalliita. Isommat ilmaiskarit kuten Vivid kiinnostaa kans ,mut onko kellään kokemusta tälläisestä.

    https://www.bike24.com/p2745933.html...72&sku=2548339

    Aika hyvä tarjous jos noita tulee vielä myyntiin. Mitä porukka on laittanut levoon ja mikä on hyväksi havaittu?
    ?Fear is a mindkiller

  18. #18
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.831
    Ei toi linkki aukea ilman bike24 tunnareita Mä laittaisin omaan Levoon Vivid ultimate ilmaiskarin jos pitäisi vaihtaa tai sitten cascaden ja saman Vivid ultimate coilin mikä mulla on Bullitissa.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  19. #19
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.831
    Uusi Super Deluxe ultimatekin on ilmeisen erinomainen iskari jos haluaa vähän säästää: https://www.bike-discount.de/en/rock...-ultimate-rc2t mutta Vivid ultimate on ainkin BD:ssä vain 120€ kalliimpi niin miksei sitten laittaisi parasta suoraan

  20. #20
    Liittynyt
    07/2025
    Viestit
    169
    Näinhän se on. Kannattaa paivittää kunnolla kun päivittää. Tätä kattelin ,mut ei oo just varastossa 210x55
    https://www.bike24.com/p2745933.html?sku=2548339

    Jos se nyt näkys kun en oo kirjautuneena.
    ?Fear is a mindkiller

  21. #21
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    1.618
    Vividin etu on jos valmistajaan luottamista se että ovat vihdoin ymmärtäneet kivikkojuurakkopolkujakin olevan olemassa. Pitää siis olla iskari missä nopea kompressio ei ole vedetty överiksi. Vivid (kuvauksen mukaan) sallii paljon pienemmän nopean kompression ja ilmeisesti voimakynnys nopean kompression alueelle siirtymisessä on myös madallettu.

    Cane Creek ei ole hyvä kivikkojuurakkoon. Sen nopean kompression säätö on hyödytön. Iskari on aivan liian kova, suorstaan tönkkö sisäänvaimennukseltaan. Itellä on Double barrel kitsuma ja jossain välissä tuo vaihtuu Vividiin. Cane Creekin valintaa omaan pyörääni pidän isona virheenä kinttulopuille. Ominaisuudet on enempi parkkien suuntaan kallellaan. Siihen käyttöön ominaisuuksia ja säädettävyyttä riittää. [IMO]

  22. #22
    Liittynyt
    07/2025
    Viestit
    169
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiituri Katso viesti
    Vividin etu on jos valmistajaan luottamista se että ovat vihdoin ymmärtäneet kivikkojuurakkopolkujakin olevan olemassa. Pitää siis olla iskari missä nopea kompressio ei ole vedetty överiksi. Vivid (kuvauksen mukaan) sallii paljon pienemmän nopean kompression ja ilmeisesti voimakynnys nopean kompression alueelle siirtymisessä on myös madallettu.

    Cane Creek ei ole hyvä kivikkojuurakkoon. Sen nopean kompression säätö on hyödytön. Iskari on aivan liian kova, suorstaan tönkkö sisäänvaimennukseltaan. Itellä on Double barrel kitsuma ja jossain välissä tuo vaihtuu Vividiin. Cane Creekin valintaa omaan pyörääni pidän isona virheenä kinttulopuille. Ominaisuudet on enempi parkkien suuntaan kallellaan. Siihen käyttöön ominaisuuksia ja säädettävyyttä riittää. [IMO]
    Kiitos. Ajan nimenomaan paljon kivikkojuurakkopolkuja. Tämä selvensi paljon. Vihreetä palloo sinulle Kiituri.
    ?Fear is a mindkiller

Samanlaisia aiheita

  1. Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 18.01.2018, 00.02
  2. Osasarjan vaihto 20" lasten maastopyörään, mitä pitää huomioida?
    By juhaa in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 0
    Viimeinen viesti: 28.09.2017, 10.08
  3. Kuwahara Okaya uusiksi.
    By Hepsa in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 03.04.2017, 20.51
  4. Cycloon voimansiirtoa uusiksi
    By Mikko86 in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 27.06.2016, 17.22
  5. Shimanon 105 takavaihtaja uusiksi
    By pekoni in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 24
    Viimeinen viesti: 03.11.2015, 11.04

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •