Träkki:
https://connect.garmin.com/modern/course/343744024
Lähetetty minun SM-S916B laitteesta Tapatalkilla
Träkki:
https://connect.garmin.com/modern/course/343744024
Hemängsberget oli yllättävän ok. Eikä porukoilla ollut mitään huonoa sanottavaa. Onhan se tekninen mutta seuran tyypit osaa ajaa.
Reitin nihkein osuus oli Koirametsä. Nykyään jokainen koiranulkoiluttaja alkaa valittaa pyöristä.
Hieno pätkä. Saitte hienon loppukirin tuosta Hemängsbergetistä, 300 m matkalla 30 m nousu ja sitten tekninen pätkä päälle. Ajoitte ilmeisesti sen vaikeamman vaihtoehdon joka nyt ei välttämättä niin vaikea ole jos pääsee siitä ekasta kallionreunasta ylös.
Ajoitte näköjään aivan lenkin alussa tästä ohi, olisi voinut hypätä mukaan. Sähkäreitäkin oli matkassa ilmeisesti. Pitäisi varmaan liittyä jäseneksi.
Stuvunäsintieltä (< 3 km) kannattaa ajaa vähän etelämpää polkua ylös, tuo taitaa mennä jonkun pihan yli.
Hienon lenkin saitte niillä uusilla poluilla minkä merkkasit viime viikkoisen tiedustelin jäljiltä, pitää käydä ne katsomassa. Epäilen että tuossa on kartoittamatta vielä 7 ja 8 km merkkien välissä yksi polku.
En ole aikaisemmin nähnyt lilan värisi polkuja, mutta niitä on nyt ilmestynyt Skinnarbergetille. Teidänkö muokkauksia? Pitäisikö minunkin käyttää enemmän kuin 0-3 skaalaa?
Träckinne routena Trailmapissa: https://trailmap.fi/routes/43447
"Muutamia tarkoin aseteltuja kiviä. Esim kynnyksen/dropin kohdalla"
Missä näitä oli, en itse aja droppeja vaan rullailen kaikki jotka vaan voin? Ehkä pitää opetella droppeja ja ehkä hyppyjäkin.
Kivisysteemit nuolen kohdalla.
Mä en ole päivittänyt liilaa minnekään. Joku muukin taitaa siis operoida tuolla.
Se pihan kautta meno oli mun suunnistusmoka, se oli vielä työmaa niin mentiin siitä.ettei tarvinnut kiivetä uudelleen.
En ole ajanut tuosta Falkbergsklobbareitten kohdalla, useimmiten pohjoisin polku mutta joskus tuo eteläinen. Joku on siis tuossa tekemässä jotain.
edit: "rawmance" on tuolla editoinut. mtb:scale 5 on mielestäni kovin vähän käytetty suomessa.
Siitä syystä, että se polkuna edustaa jo lähinnä vuoristotrialia tai kevyttä vuorikiipeilyä.
Key:mtb:scale - OpenStreetMap Wiki
EIhän noista nyt ihan suoraan 1:1 voi vetää kuvauksia Suomeen, mutta kyllä Scale 5 edustaa jo sen luokan polkua, että sen kuvaaminen maastopyöräilyuraksi on vähän niin ja näin. Itse olen pärjännyt tasoilla 0-3 tähän saakka. Sitä vaativampaa en ole edes kuvitellut maastopyöräluokittavani. Toisaalta voihan senkin tehdä ja kyllä se kuvaa aika hyvin myös jalkaisin kulkemisen vaativuutta trailmap käyttöön.
Syvällä Sipoonkorvessa on käytetty kaikenlaisia värejä. Liilaa tuolta löytyy jokunen kilsa, mutta ne "polut" on oikeasti umpi ryteikköä ja ehtaa suota.
Skorpeen on muutenkin merkkailtu reitteijä paikkoihin joissa ei kyl ole edes peurapolkua.
Tuohan on OSM ominaisuus, eli kuka tahansa saa muokata mitä tahansa. Eli tämä nimenomainen tapaus on "Masiina" nimisen OSM muokkaajan editontia pari vuotta sitten. Eli tästä pitäisi käydä keskustelu Masiinan kanssa, jos ollaan sitä mieltä että se on huono muokkaus:
Viivan 462621605 historia | OpenStreetMap
"Do not map for renderer" on yksi OSM totuuksista, eli karttaan ei pidä tehdä muokkauksia saadakseen sen näkymään jossain palvelussa kivasti. Toteutuksen pitää olla sellainen, että tieto kuvaa kohdetta siten kuin totuus maastossa on ja sitten erilaisten karttapalveluiden pitää siihen tietoon soveltua.
Mikäänhän ei estä että käy tarkistamassa sen polun kunnon ja päivittää sitten OSM:ään ajantasaiset vaikeus- ja estetasot.
Mutta se voi johtaa OSM kiistaan, jossa joku on sitä mieltä, että se on kakkonen ja toinen nelonen. Eli vaihtoehdot ovat vain muuttaa tai sitten käydä tuon toisen kartoittajan kanssa keskustelua. Tämä on siis hyvin tyypillinen OSM data eripura/tai ainakin erilainen näkemys aiheesta. Joskin tämä nimenomainen tapaus on varmaan sellainen, että kun joku tuota korjaa, niin alkuperäinen kartoittaja tuskin reagoi mitenkään.
Hitåssa on näköjään ollut ihan nykyaikana suunnistushommia. Oliskohan näiltä jäänyt tuonne jtn polun alkua?
https://www.rastit.fi/16784/
^Suunnistajien jäljet eivät näytä paljonkaan menevän samoja kohtia myöten, joten kulutus on silloin pientä, eikä uria synny.
https://reitinvalinta.net/keskarit/c...act=map&id=412
Jaggella taisi olla ihan videota tuosta alueesta, ei tuolla mitään oikeita polkuja ole. Tuo Norrskogen on ainakin tosi tiheää pusikkoa, kävin sen traktoripolun joskus, työntäen läskiä melkein koko matkan. Loppuu vielä jonkun pihaan kuten nämä polut tällä alueella. Tuolle alueelle soisi kyllä jonkun polun jolla pääsisi pohjoiseen ilman että ajaa tuota hiekkatietä.
Moottoritien pohjoispuolella olen ajanut Latosuontien päätyyn, josta ei-aktiivisen pellon "Ladukärret" yli Alvallantien alkuun. Tuossa on rumpu ojan yli pellon eteläpäässä. Mitenköhän pitkään tuollaisen pellon pitäisi olla käyttämättä että sen yli kehtaisi merkata polun? Ehkä sitten kun se polku on selkeästi siinä.
Onkos tuolla Gumbossa suositeltavia kahvilaterasseja nuo Panimopuoti ja Konst&Form ?
https://mbhbreweries.fi/gumbostrandin-panimopuoti/
https://konstoform.fi/
Rantakioskilta saa myös.
Tuosta MTBCF (?) porukasta ei kyllä jäänyt paljon mitään jälkeä luonnossa, taisitte ajaa kaikki samaa renkaanjälkeä pitkin. Taisi auttaa että on epätavallisen kuivaa.
Kävin vähän tuota Hitån metsikköä katsomassa ja vanha viisaus että jos polku ei löydy siitä mistä haluat sen alkavan niin käy katsomassa metsikön toiselta puolelta mistä toivoisit sen loppuvan niin se alkaa löytymään. Nyt löytyi ihan ajettava pätkä Rotkotiesta etelään, Hitåntien suuntaisesti. Valitettavasti se päättyi upeaan luonnonmoduostelmaan jossa on syvä laakso ja kallioita ympäri enkä löytänyt miten se jatkuisi etelään Hitåntien itä-länsi suuntaiselle osuudelle vaikka siellä sellainen poluntapainen näytti olevan. Tutkimukset jatkuvat, ja parin päivän päästä trailmapissa jäljet.
Se lilanvärinen pätkä Falkbergsklobbarna eteläpuolella, siellä on yksi droppi hiukan vastakallioon. Ajoitteko Lare kaikki siitä "kivisysteemin" ennen olevaa dropista? Itse en uskaltanut vaan ajoin chickenlinjaa. Ei se kyllä lila voi olla kun rullasin sen scouttaamatta ekalla yrityksellä, mutta kolmonen eli punainen se voisi hyvin olla. Yksi droppi ei välttämättä tee tuosta mahdotonta.
Pitää käydä katsomassa tuo polku joka MLL aineistossa menee Hitåntieltä pohjoiseen, ehkä sen saa yhdistettyä tuohon löytämääni;
Tuo kallio missä pohjoisesta tuleva polku tulee on hieno paikka. Tuo laakso on melko syvä.
harald muokkasi tätä : 10.04.2025 at 22.08
Hienoja jyrkkäpiirteisiä kallioita tuolla on.
![]()
Mtbcf joo. Olihan siellä kuivaa, mutta mun mielestä parissa paikkaa näkyi joitakin renkaan jälkiä, ei läskin. Eli joku muukin on siitä ajanut.
Hitån tieltä etelään taisi mennä perutun Halti trail daysin reitti(kts sivu19) Etäinen mielikuva että mä olisin tunkannut pyörää tuossa suon kohdalla ja että polulla olisi ollut puutavaraa esteenä.
Kyllä ainakin suurin osa droppasi siitä. Tollaset on aika normaaleita esteitä meidän viikkoajoissa.
Pitää mennä opettelemaan droppia, tuo vastamäki vähän epäilytti.
Läski on ollut tallissa jonkin aikaa, näitte varmaan mun täpärin jälkiä (hans dampf + nobby nic).
Löytyipä tuo RawmanceMTB sattumalta Youtubestakin. Siinä pätkä Sipoonrannasta Gumbostranding kautta Söderkullan reiteille ja motarin pohjoispäätä takaisin, Landbo ympäri https://www.youtube.com/watch?v=wodIpTL25h4
Kyllä tuolta Hitåntien mutkasta pääsi pohjoiseen, satulan yli meni ihan ok mutta laakson pohjaa lähestyttäessä traktori-/metsäkonepolku häipyy, vesi lisääntyy jalkojen alla ja pusikko tiheni. Pääsin tunkkaamalla tuohon toiseen polkuun, mutta sen ajaminen pohjoiseen ei ollut yhtään niin helppoa kuin toisesta suunnasta.
![]()
harald muokkasi tätä : 20.05.2025 at 17.41
Virittelin pitkästä aikaa Sipoonkorven polkuja Trailmappiin.
-poistin yhden polun. Siinä ei ollut mitään polkuun viittaavaa
-lisäsin pari pientä ja yhden pidemmän polun
-vaihdoin parin polun greidin 3->2
-yhteen merkkasin mutaa
-ja lisäsin yhteen polkuun greidin ja leveyden. Hyvä ja käytetty, kumma että puuttuivat
![]()
Tässä ei ole polkua
Uusi polku Landbossa
Yhden tiedon mukaan kansanhiihtoreittiä
![]()
Pitäisi kanssa alkaa tutkimaan s-korven polkuja taas. Pidemmät lenkit kepussa eikä sorastetut Sipoonkorven polut oikein kiinnostele.
Tosi hyvä jos trailmapissa olisi paikkaansapitävää polkutietoa.
Holmmossenille tulee jossain kohtaa joku specialsuojelualue. Liikkumiskielto kevääksi/kesäksi.
Samoin Sipoonkorven sääntö suunnitellaan uusiksi. Yksi ehdotettu muutos: suolla pyöräily kielletty.
Siellä oli suunnistukset kuun alussa
https://www.livelox.com/Viewer/Pihka...691&tab=player
Aika pian polut katoavat jos ei ole käyttäjiä. Muistan tuon poistetun olleen epäselvä jo silloin kun sieltä aikanaan menin.
Puroniityn polun lisäystä pitää tarkkailla, arvelin jonkun poistaneen kun huomasin että polku puuttuu.
Kirjanmerkit