Kohta kuusi vuotta ketjun aloituksesta ja emaxin ostosta. Rupesin kyllästymään kun kaikki ei toiminut ihan yhtä hyvin kuin Canyonin Neuronnissa jossa siis XT osasarja. Uutena vaihdoin tähän Maguran MT5/MT4 jarrut, ja Maguran 203/180 mm levyt sekä pakaksi Deoren HG 11-42 (alkuperäinen Sram varmaan tehty voista, noita meni 1 / ketju kunnes vaihdoin teräksiseen pakkaan). Ketjuna ollut pitkään Sramin XX1 ja vaihtajvipuhan näissä alunperin GX e-versio joka vaihtaa vain kerran per napsu, sekä NX11 vaihtaja jota en enää saa toimimaan täydellisesti, olisi ehkä pitänyt taas alkaa säädöt nollasta uudella vaijerilla. Rupesin myös kaipaamaan keveämpää ykköstä kun Sipoossa on välillä hyviä korkeuseroja. Ostoslistalle meni;

- Sram XX1 ketju 126 lenkkiä (kestää parhaiten)
- Deore HG 11-51 takapakka
- XT M8120/8100 jarrupaketti jossa XT ISpec-EV kahvat, jatkan Maguran levyillä
- Shimanon ispec-EV dropperivipu SL-MT500 (hyvä niin, vanhasta ei enää auennut vaijerin kiinnitysruuvi)
- XT SL-M8000 I-Spec II vaihtajavipu (meni I-Spec EV kahvaan kun vaihtoi pultin jarrulevypulttiin)

Pahin homma oli vetää kaikki vaijerit ja jarruputket uusiksi. Putkissa on mutkia, ja päädyissä olevat reiät pieniä. Tulipaha tehtyä, mutta tubelss nastarenkaitten vaihto JJ:hein mukaan luettuna tähän projektiin meni monta arkiiltaa.

Satula vielä vaihtolistalla, alkaa olemaan saumoista auki ja haljenneena aika vaihtaa. Ja toinen pakka 11-51 pitää ostaa toiselle kiekkoparille.

Mutta kyllä tämä on taas uusi pyörä. Jarrut toimii, eikä toivottavasti vaadi ilmausta 6 kk välein (käyttämättömyydestä?) vaan on kuten Canyon johon ei ole tarvinnut koskeakaan. Kevein välitys on keveä, aikaisemmin syksyllä tuli saksasta hankittua teräksinen 32t eturatas.