GiantBikeshopElectrobikeLostInLapland
Sivu 501 / 508 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 401 451 491 499 500 501 502 503 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 15.001 - 15.030 / 15229

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    JKO, nyt ei maastopyörästä kyse vaan tuosta FBG:stä. Vertailin kaverin suht samankokoiseen Rowtagiin jossa keulaputki 5mm lyhyempi ja vaaka 10mm lyhyempi niin en oikein ymmättä miksi omani kummasti korkeampi?

Föhn, en kompensoi oikeastaan mitään, jo vuosia harrastanut vastaavankaltaisia stemmi kombinaatioita ja olet myös oikeassa ulkonäönkin suhteen, itse näen että lyhyt pystyssä sojottava stemmi ja hitonmoinen spacerpakka kertoo enemmän vääränkokoisesta rungosta, IMO...
    Luulisin, että kukaan ei puhunut oikean- tai vääränkokoisista pyöristä vaan tästä:

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^^Itse aina pitänyt tuollaisista matalista ajoasennoista...
    Se on tietty subjektiivista, että mikä kenenkin mielestä on matala ajoasento, mutta tässä yhteydessä puhuttiin Traka-voittajan pyörästä, jossa se tarkoittaa noin suunnilleen sitä, että hupuilta ajaessa selkä on vaakasuorassa.

Jos opettelisit lukemaan niitä reach- ja stack-mittoja, niin ymmärtäisit helpommin, miksi Nordestin ajoasento on korkeampi. Kun vertailet, niin sun pitäisi huomioida myös se, että Rowtagissa on 5 mm lyhyempi etuhaarukka, siinä ei ole ohjainlaakerin kuppia haarukan ja emäputken välissä ja lisäksi siinä on 15 mm pienempi bb droppi. Siksi samoilla satulan ja stemmin asetuksilla tanko on kolmisen senttiä matalammalla. Jos kaverisi pyörässä on vielä käyrä tanko suoran sijaan, on ajoasento useita senttejä pidempikin vähän lyhyemmästä vaakamitasta huolimatta.

Pelkät spacer stackit tai stemmin sojotukset ei oikeastaan kerro yhtään mitään mistään, jos ei samalla huomioida, että millaisessa rungossa ne on.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti honkajuha Katso viesti
    Terve!

Täällä ketjussa keskustellaan aika paljon arvokkaammista ja ehkä laadukkaammistakin pyöristä, mitä tässä itse olen nyt hakemassa. Laitan tänne kuitenkin kyselyä mielipiteistä liittyen pariin n. parin tonnin pyörään.

Canyonin Grizl CF SL 6 kiinnostaisi kovasti ja mitä suurimmalla todennäköisyydellä sellaisen tulen kotiuttamaan tässä kevään aikana. Voimalinja kuitenkin mietityttää. Tarjolla on SRAMia sähköisellä vaihtajalla sekä Shimanon parempaa gravel-pakettia. Kumpaa näistä suosittelisitte ja onko tuo SRAMin "hinnat alkaen" vaijeriton viritelmä ollenkaan hyvä setti? Olen kyllä netistä lueskellut arvosteluja, mutta jos kokemuksia olisi täällä ihan tarjolla.

https://www.canyon.com/fi-fi/gravelp...farbe=R095_P11

https://www.canyon.com/fi-fi/gravelp...farbe=R095_P11

Noissa olisi hiilikuiturunko ja -haarukka. Pykälän edullisemmassa AL-sarjassa olisi runko alumiinia ja haarukka hiilikuitua. Sekin on vielä vaihtoehtona...

https://www.canyon.com/fi-fi/gravelp...farbe=R075_P06

Tausta on se, että ostin jokusen vuotta sitten ensimmäisen "oikean" pyörän, Trek Marlin 7:n, jossa on ollut mielestäni erittäin hyvä Shimanon Deore -osasarja. Olen pitänyt tuosta todella paljon ja se on ollut hyvä juuri siihen metsässä ja poluilla ajeluun, mihin sen hankinkin. Jonkin verran myös tienreunaa tuolla ajanut, mutta eihän se siihen ole tehty.

Ei toki ole täysin nämä gravelitkaan, mutta niillä se onnistuu paremmin. Maantiepyörää en halua, koska pidän laitteista, joilla onnistuu vähän useampi homma ihan hyvin. Yleis- ja lenkkipyöräksi siis maastosta riippumatta.

Toivottavasti annoin tässä tarpeeksi taustaa ja näkemyksiä siitä, millaista laitetta etsin. Mielestäni nuo linkkaamani pyörät myös sopivat tähän kuvaukseen. Saa toki ehdottaa myös muita vastaavia, mutta tuo hiukan rapiat 2000 euroa on hintana ihan ehdoton katto.

Kiitokset näkemyksistä ja kokemuksista!
    Kiitos kaikille tähän vastanneille! Hyvää näkemystä tuli tähän saatua.

Toisaalta vastausten perusteella ja myös muualta lukemani perusteella aloin miettimään, onko tuo 1by-voimansiirto kuitenkin liian rajallinen. Pitäisikö sittenkin harkita 2by-vaihtoehtoja?

Minulla ei ole maantiepyöräilytaustaa, mutta kuitenkin sitäkin tulisi varmasti lenkeillä tuolla uudella pyörällä tehtyä. Loppuukohan noissa 1by-vaihtoehdoissa välitykset kesken ja toisaalta, onko mäet sitten haastavia liian pienen vaihteen puuttuessa. Tarkoitus ei ole koko aikaa painaa täysiä maantien laitaa, mutta mukavaahan se olisi joskus mennä myös vauhdilla.

Mitä ajatuksia tästä?

Canyonin pyörähän toki on turvallinen siinä mielessä, että heillä on hyvä 30 päivän palautusoikeus joka sisältää kokeilun jne.

Tuossa on alle 1:1 kevein välitys niin kyllä sillä mäet nousee. 1x isolla takapakalla tekee ehkä häiritsevän suuret välit vaihteille mutta siihen kyllä tottuu.

Stenu, numerot suht epäolennaisia, ainoa tärkeää miltä pyörä kuskista tuntuu...
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti J3K Katso viesti
    Tuossa on alle 1:1 kevein välitys niin kyllä sillä mäet nousee. 1x isolla takapakalla tekee ehkä häiritsevän suuret välit vaihteille mutta siihen kyllä tottuu.
    2x on siksi hyödyksi jos välillä ajetaan raskaammin kuormattuna tai vuoristossa.

Mä ajelen 1x11 voimansiirrolla ja baanat vaihtelee CX skaboista preeriaa halkoviin peltoteihin. Myotätuuleen tarvitsee pidempiä välityksiä ja sitten jostain jokilaaksosta noustessa 20% jyrkkyistä savitietä tarvitsee lyhyitä välityksiä. 42 x 11-32 välityksillä pärjää melko hyvin ellei tarvitse panostaa jompaan kumpaan ääripäähän. Jos noita jyrkkiä nousuja olisi enemmän lenkkibaanoilla, niin silloin valkkaisin 2x eturattaat. 42x11 välityksellä menee ihan mukavasti vähän yli 50km/h ja jossain 60km/h kohdilla alkaa loppumaan välitykset ainakin jos pitäisi ajaa pidemmän matkaa tota vauhtia...mutta päällystämättomällä tiellä ei mun tarvitse ajaa noin kovaa.
    6.7 WTF/kg

Lainaus Alkujaan tämän lähetti honkajuha Katso viesti
    Minulla ei ole maantiepyöräilytaustaa, mutta kuitenkin sitäkin tulisi varmasti lenkeillä tuolla uudella pyörällä tehtyä. Loppuukohan noissa 1by-vaihtoehdoissa välitykset kesken ja toisaalta, onko mäet sitten haastavia liian pienen vaihteen puuttuessa. Tarkoitus ei ole koko aikaa painaa täysiä maantien laitaa, mutta mukavaahan se olisi joskus mennä myös vauhdilla.

Mitä ajatuksia tästä?
    .
    Kevyempi välitys noista 1x graveleista löytyy kuin useimmista 2x maantiepyöristä, että ei se kevyt pää ongelmaksi muodostu. Kovaa ajettaessa sitten saattaa alkaa tuntua, että välitykset loppuu, mutta sitten mennään pitkälti yli 40km/h.

Vaihteiden välisiä hyppyjä pitäisin maantiekäytössä suurimpana ongelmana tavalliselle polkijalle. Se sitten häiritsee tai ei.

Välitykset ovat AINA kompromisseja jostain, jossain vaiheessa liian keveitä ja joskus raskaita. Pitäiskö palata Mooseksen aikaisiin esim. 52/42/22 kolmerattaisiin ja kireämpään takapakkaan?

Traka 2025 tuli vastaan oheinen galleria.

Vanha Grizl CF jollakin tuunauksella a la Föhn näyttää nyt tosi hyvältä ja modernilta.

https://esmtb.com/bicis-tendencias-y...he-traka-2025/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mielenkiinto heräsi, että ei kai sentään. Ja nehän onkin boostit, muut on lopussa.
    Tuohon hintaan olisi kelvannut kakkosgrävelin ykköskiekoiksi, nyt tuollaiset on ykkösgrävelin kakkoskiekkoina.

R2:lla on ilman boostia alle 400€. https://r2-bike.com/DT-SWISS-Wheelse...-Road-SRAM-XDR

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Kevyempi välitys noista 1x graveleista löytyy kuin useimmista 2x maantiepyöristä, että ei se kevyt pää ongelmaksi muodostu. Kovaa ajettaessa sitten saattaa alkaa tuntua, että välitykset loppuu, mutta sitten mennään pitkälti yli 40km/h.

Vaihteiden välisiä hyppyjä pitäisin maantiekäytössä suurimpana ongelmana tavalliselle polkijalle. Se sitten häiritsee tai ei.
    Tämä tukee myös omaa mielipidettä. Mulla SRAMIN sähköinen 40 / 11-44T pakalla. Olen tosin jo ehtoopuolen kaveri ja punttipelle joten eipä ne keskaritkaan ole kuin 25 - 28 km/h

^105kg 42/11/42 ja homma toimii.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti

Vanha Grizl CF jollakin tuunauksella a la Föhn näyttää nyt tosi hyvältä ja modernilta.

Muutamia aika asiallisen näkoisiä fillareita noin muutenkin.

N
    äkyy olevan muutamia custom-ohjaamoita ja noissa varmaan joutuukin turvautumaan nikkarointiin kun 2025 bro-science kallistuu hurjasti korkean ja pitkän ohjaamon puolelle, mutta ainakin isot merkit rakentaa gravel pyoriinsä todella lyhyitä ohjaamoja.
    6.7 WTF/kg

^ Kyllä nuo pro urheilijoiden kamppeet on hyvin pitkälti tehty omien vaatimusten mukaisiksi. Tuossa mitä olen nyt useasta lähteestä kuvavirtaa seurannut niin yksikään ei ole kaupasta vakiona ulos kannettu.
    Jos tuollaisia kisagraveleita myytäisiin kaupassa ei niitä tavis kansalainen ostaisi. Eräskin immeinen joka halusi ostaa gravelin, kävi testaamassa ajotuntumaa mun grizlillä, tuumas että hän ei pysty tälläisellä kyykkypyörällä metässä ajamaan. Eikä tuo omani tosiaankaan ole mikään kyykkypyörä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti

Yhteistä taitaa olla merkki ja MTB renkaat. Samaten homma TRAKA 360 voittajan cruxissa. Tai no mulla on cruxissa TB 2,1” yhtenä vaihtoehtona.

Joko foorumin tyypit on tilannu monta Cruxia, koska voittaja?

Ei ollut tarkoitus tuossa kontekstissä asiaa esittää. Sori että ärsyynnyit.

En mä sitä tarkoittanut enkä viitannut siihen lainkaan, yleensä vaan on tapana valita voittajien kampetta. Olen ihmetellyt kun ei ole tullut kommenttia, että ostin Cruxin. Kaikkea muuta kyllä.

Kyl Crux ois mun ostoslistalla kärjessä jos olisi ostohousut jalassa. Ei ole ostohousuja jalassa ja budjettipaine toisaalla, niin päästellään 10 vuotta vanhalla TCX:llä.
    6.7 WTF/kg

Trakan päämatkat ajettiin to-la niin vanha sanonta "win on Sunday, sell on Monday" ei pidä paikkaansa.

Apropos, Trakassa joku näytti ajaneen Cruxia 50mm Tracereillä. Ja jos toveri Föhn uskaltaa sovittaa Cruxiin 2.1" Ukkos-Pertit niin valmistajan ilmoitus 47mm rengastilasta näyttää aika konservatiiviselta.
    The older I get the faster I was

Joko foorumin tyypit on tilannu monta Cruxia, koska voittaja?
    Onhan noita kavereilla useita. Aikalailla fiksuin vaihtoehto vieläkin, varsinkin jos ja kun noita 50mm nopeita renkaita alkaa tulemaan. Tb ei oikein kunnolla tuohon mahdu. Kihnuttaa vähän kaverin testien mukaan chainstayhin kiinni.

Cruxissa on vaan kaikki suunniteltu fiksusti ja geo on toimiva. Hyvä ja yksinkertainen pyörä.

Ei kihnuta ainakaan mulla. Mutta pitää olla suora kiekko ja rengas. Ja sekin voi auttaa ettei lähde viimeisimpää sisäleveys villityksiin mukaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti huotah Katso viesti
    Trakan päämatkat ajettiin to-la niin vanha sanonta "win on Sunday, sell on Monday" ei pidä paikkaansa.

Apropos, Trakassa joku näytti ajaneen Cruxia 50mm Tracereillä. Ja jos toveri Föhn uskaltaa sovittaa Cruxiin 2.1" Ukkos-Pertit niin valmistajan ilmoitus 47mm rengastilasta näyttää aika konservatiiviselta.
    Siinä missä Grizl on armelias joka suuntaan takakolmiossa, Ruksissa mennään joka suuntaan pienellä toleranssilla. Rengas siis mahtuu mutta onko sitten järkevää? se pitää jokaisen itse päättää. Valmistaja määrittelee rajat joita olettaa ihmisten tottelevan. Kokeilunhaluisena en kuulu heihin. Laitanpa tämän täälläkin olleen kuvan uudestaan.
    [IMG]Crux by Jani Heikkinen, on Flickr[/IMG]

Hieno vehje! Harmi kun hanskalokeroa ei ole, pitäis ottaa Diverge.

Ja sehän täytyy vielä todeta että teebeillä tuo ei ole minun mielestä mitenkään spesiaali mutta kun alle pistää 44mm rene herset niin oivoi. Alkaa maisema vaihtua. Mutta jos rouvan kanssa eksytään poluille tai muulle matasykkeiselle tai nopeuksesille teille niin sitten nuo TB:t on ok.

Hieno vehje! Harmi kun hanskalokeroa ei ole, pitäis ottaa Diverge.
    Joo ei ole tosiaan lunchboxia. Saattanee tulla uudempiin, ehkä. Kiva olisi kyllä kantaa korjausromut putkessa.

Noin muuten kaikkien muiden tilpehöörien kiinnitämisen lisäksi rouva suosii tätä:

Ja tämän takia:

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Föhn Katso viesti
    Ei kihnuta ainakaan mulla. Mutta pitää olla suora kiekko ja rengas. Ja sekin voi auttaa ettei lähde viimeisimpää sisäleveys villityksiin mukaan.
    25id kiekot kaverilla ja pisti just kuvan missä näkyy teipissä hankausjälkeä. Kyllä sillä ajaa kuivalla kelillä, mutta märkään hiekkaan en lähtisi kokeilemaan.
    Alla tietysti vahvaa suojateippiä.

No et sitten varoitellut sitä moisesta vaarasta.

...ja tuollainen siitä sitten tuli. Saas katsoa millainen laite on.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ansis Katso viesti
    ...ja tuollainen siitä sitten tuli. Saas katsoa millainen laite on.

Jösses kun on komia fillari.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •