ElectrobikeGarminGiant
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 35

Aihe: Välityksien keventelyä maantiepyöriin 2x11 Ultegra DI2 mäkisiin maastoihin

  1. #1
    Liittynyt
    12/2019
    Viestit
    313

    Välityksien keventelyä maantiepyöriin 2x11 Ultegra DI2 mäkisiin maastoihin

    Hei

    Maantiepyörissäni on Ultegra 52-36 ja 11-28 ja toisessa 50-34 ja 11-28 molemmat DI2 Ultegra 2x11.

    Pitäisi saada tuohon toiseen myös 50-34 eturattaat, mikähän olisi edullisin ratkaisu?
    Voisiko vaihtaa vain 34 rattaan tuon 36 rattaan tilalle, vai pitääkö vaihtaa koko kampisarja. käykö esim. 2x12 vaihteinen shimano 105 kampisarja näihin?
    Ja sitten molempiin vielä 11-32 takarattaat, niin kiipeilisi mäkiä hiukan mukavammin.

    Sähkövaihteet on varmaankin Di2 6870, noin vuodelta 2015-2016, toiminee molemmissa 50-34 ja 11-32?
    Voinko sen saada tietää jostain mikä näiden vaihteistojen kapasiteetti on?

    Mäkiin on itselleni hiukan liian pitkät välitykset näissä.

    Kiitos vastauksista ja ajatuksista.

  2. #2
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.384
    Mikä on kysymys, muuta kuin otsikko?
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  3. #3
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Mikä on kysymys, muuta kuin otsikko?
    Miten 52-36 eturattaiden tilalle 50-34.

  4. #4
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    310
    Ostat rattaat sopivaksi katsomaasi kokoa.
    Kattoo vaan, että on kampiin yhteensopivat ne rattaat. Shimanolla se tyhmä epästandardi systeemi, missä pulttijako ei ole tasan.

  5. #5
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.223
    Joskus kampisetti saattaa olla edullisempi ratkaisu kuin uudet irtorattaat.


  6. #6
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.345
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti uljaa Katso viesti
    Ostat rattaat sopivaksi katsomaasi kokoa.
    Kattoo vaan, että on kampiin yhteensopivat ne rattaat. Shimanolla se tyhmä epästandardi systeemi, missä pulttijako ei ole tasan.
    Haluatko lukita vastauksen just tähän kysymykseen?

    Sen typerän pulttijaon idea on juurikin siinä, että samoihin kampiin saa kiinni myös kompaktirattaat. Se tämän kysymyksen originaali ideakin varmaan oli.

    Kampia ei tarvitse uusia.

  7. #7
    Liittynyt
    07/2014
    Viestit
    209
    Toimisiko 11-34 kasetti vaihteiston kanssa, tämänhän on lähes normi nykyään?

  8. #8
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.438
    6870 takavaihtajasta on kaksi versiota, ss ja gs. Ss max ratas takapakassa on 28 ja gs 32. Version tunnus pitäisi löytyä vaihtajasta. Ss pitäisi netin mukaan toimia myös 30 kanssa ongelmitta mutta 32 kanssa ei välttämättä. Gs taas riittää 32 ja tod näk toimii myös 34 kanssa.
    Vaihto 36 --> 34 edessä lyhentää välitystä vain 5,5 % eli jos nyt polkee min 10 kmh niin 34 olisi 9,5 kmh. Onko muutos riittävä??
    Shimano ainakin suosittelee käytettäväksi pareja 52/36 ja 50/34. Itse olen ollut käsityksessä että 52/34 kompinaatiossa olisi ongelmia, vaihtaminen ei olisi optimaalista, käytännön kokemusta ei ole asiasta.

  9. #9
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.880
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Kampia ei tarvitse uusia.
    Olenko oikeassa, jos väitän että ainoa mikä pitää - mitä luultavimmin - uusia on takavaihtaja, koska se nykyinen lienee lyhythäkkistä mallia?


    Takavaihtaja on se vaihteiston osa, jonka kapasiteetilla on tässä merkitystä. Tai eihän muilla osilla tai itse sillä di2:lla mitään kapasiteettirajoitusta olekaan, ainoastaan rattaiden lukumäärä?

  10. #10
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.345
    Varmaan toimii ihan suoraan vain rattaita vaihtamalla, kun säätää ketjun mitan oikein. Di2 ei anna laittaa pieni-pieni. Eli jättää reilusti ketjun löysälle pieni-pieni asetuksella.

    Itse olen ajanut paljonkin uudemmalla r8000 vaihtajalla 50/34 ja 11-34 pakalla.

  11. #11
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.704
    Muistanko oikein, että Ultegra Di2 6870:lla (11-s) saisi vaihdettua myös pieni-pieni ratasyhdistelmälle? Dura-Acella (11-s) tuo ei onnistu?

  12. #12
    Liittynyt
    10/2021
    Viestit
    154
    GRX RX600 46/30 kampi on varmaan halvin tapa lyhentää välityksiä. Ketjulinja taitaa olla ulempi, mutta riittäiskö silti säätö etuvaihtajassa?
    Tolla pääsis alle satasella 30/28 välityksiin, joka ei oo kaukana tuosta 34/32 (johon pitää vaihtaa eturattaat, pakka ja takavaihtaja)

  13. #13
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Haluatko lukita vastauksen just tähän kysymykseen?

    Sen typerän pulttijaon idea on juurikin siinä, että samoihin kampiin saa kiinni myös kompaktirattaat. Se tämän kysymyksen originaali ideakin varmaan oli.

    Kampia ei tarvitse uusia.
    Kyllä.
    Näyttää rumalta ja jos vanhaan aikaan valitsi kompaktikammet, niihin sai halutessaan myös isoja rattaita. Itselläkin ollut 5x110 jaon (shimano FC-RS500) kammissa sekä 46/36 että 52/39 rattaat kiinni.

    Lähetetty minun SM-A525F laitteesta Tapatalkilla

  14. #14
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.438
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qps Katso viesti
    GRX RX600 46/30 kampi on varmaan halvin tapa lyhentää välityksiä. Ketjulinja taitaa olla ulempi, mutta riittäiskö silti säätö etuvaihtajassa?
    Jos etuvaihtaja on braze on kiinnityksellä niin rungon ja vaihtajan väliin voi laittaa jotain jos säädöt jää vajaaksi.
    Suurempi ongelma voi olla 46 rattaan koko. Etuvaihtaja saattaa jäädä liian ylös kun vaihtajan korvakkeen säätö ei riitä. Kokemusta on em, tein sitten pari korvaketta millä vaihtajan sai tarpeeksi alas.
    Ainahan näistä muutoksista tulee helposti lisää toimenpiteitä/kuluja, vaihdat kuluneen pakan-->pitääkö vaihtaa ketju, eturattaat jne.
    46/30 tai 48/31 on yksi harkinnan arvoinen vaihtoehto.

  15. #15
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    310
    Onko muuten kukaan käyttäny goat linkiä maantievaihtajan kanssa?
    Ei kai siinä pitäisi tulla sen kummempia ongelmia, kun maastovaihtajillakaan?

    Shimano lupaa Zee:n toimivan 11-36 pakalla.
    Ajoin ongelmitta 11-40, ja linkin kanssa 11-42.
    Jäykkäperällä.

    Saisko lyhythäkkiseen maantievaihtajaan riittävästi lisää rangea sillä, että voisi kasvattaa pakkaa vaihtamatta vaihtajaa?


    E. Toki 2xsetuppi aiheuttaa omat kommervenkkinsä tässä myös.

    Lähetetty minun SM-A525F laitteesta Tapatalkilla

  16. #16
    Liittynyt
    12/2019
    Viestit
    313
    Kiitos kaikille vastauksista.

    Näistä vastauksista sainkin hyvää osviittaa, miten asiassa edetä.
    Ainoa mitä jäin miettimään on, että miksi en jo aiemmin ole tätä kysymystä täällä esittänyt! Olisi jo aiemmin voinut saada ratkaisun/ratkaisuja/vaihtoehtoja tähän mieltä askarruttavaan kysymykseen. Ja kun nuo pitkät välitykset tympäsee ihan joka lenkillä ylämäkivoittoisessa maastossa.

    Minulta 11-34 pakka löytyykin, jota voisin yrittää laittaa tuohon miltei joka sään pyörään. Teinkin sillä illalla pienen testin, laitoin takavaihtajan "pienimmälle" vaihteelle ja painoin takavaihtajaa niin alas kuin sain ja siihen isoimpaan rattaaseen jäi monta senttiä varaa (noin 30mm). joten oletan että siihen voisi todellakin sopia tuo 11-34 rataspakka. Pitää vain ostaa uusi ketju ensin. Tässä pyörässä onkin edessä 50-34.

    Toisen (aurinkoisten kelien) pyörän takavaihtaja painuu alas myös saman noin 30mm yli isoimman rattaan (kun nyt uudelleen testasin/mittasin
    Mitään GS tai SS yms. merkintöjä en takavaihtajista löytänyt.
    Pitänee viikonloppuna yhdistää vaihteistot tietokoneeseen, jos sieltä näkisi onko GS vai SS mallia takavaihtajat..

    Edelleenkin luen mielenkiinnolla aiheeseen liittyvää keskustelua, ja en liene ainoa joka pohtii näitä asioita, mutta omat tiedot vain ei riitä.
    Ja tätä tietoa on myös netistä etsimällä aika vaikea löytää. Joten kiitos vielä kerran.
    tobby muokkasi tätä : 07.05.2025 at 13.37

  17. #17
    Liittynyt
    12/2019
    Viestit
    313
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qps Katso viesti
    GRX RX600 46/30 kampi on varmaan halvin tapa lyhentää välityksiä. Ketjulinja taitaa olla ulempi, mutta riittäiskö silti säätö etuvaihtajassa?
    Tolla pääsis alle satasella 30/28 välityksiin, joka ei oo kaukana tuosta 34/32 (johon pitää vaihtaa eturattaat, pakka ja takavaihtaja)
    Voiskohan tää onnistua? onko kellään kokemusta Di2 6870:lla?
    Jos voisi, niin täähän voisi olla hyvä ratkaisu tuohon (aurinkoisten kelien) pyörään..

    Taidan kuitenkin tuolla takaratas vaihdolla alkaa näiden pyörien ylämäki ominaisuuksia parantelemaan.
    tobby muokkasi tätä : 07.05.2025 at 13.39

  18. #18
    Liittynyt
    12/2019
    Viestit
    313
    Yhdistin molempien pyörien vaihtajat tietokoneeseen ja SS mallia on takavaihtajat. Toiveikkaana kuitenkin testasin 11-34 takaratasta ja eihän se toimi (kuten arvata saattoi), mutta onpahan testattu.
    Toiseksi suurimmalle rattaalle kuitenkin nousi, että jos tilaisi yhden 11-32 hampaisen takarataspakan, niin voisi testata, mutta en tiedä viitsiikö testimielessä tilailla.


    Pitääpä mietiskellä ja lueskella tarkoin tätä lankaa..
    Tulipahan ketju ainakin vaihdettua, kun oli jo 0,75 ja ostettua toiseenkin varalle shimano hg701.

  19. #19
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.345
    Varmaan koetit pienellä rattaalla, ettei siis ketjun pituus ollut rajoittava tekijä? Minä ajoin useita vuosia jäykkäperällä 6800 vaihtajalla 11-32 tai 11-34 pakalla, ei muista enää.
    Mitään ongelmia en kuitenkaan huomannut.

  20. #20
    Liittynyt
    12/2019
    Viestit
    313
    Juu, ketjun katkaisin niin että molemmat rattaat oli pienimmällä ja jätin ketjun niin pitkäksi, kuin mahdollista. että juuri ja juuri ei ota takavaihtajan alla ketjut toisiinsa kiinni (saikohan tästä mitään selvää).

    Edit: Eipä tullut mieleen, olisihan tuota voinut ensin testata pari lenkkiä pidemmällä ketjulla, että varmasti olisi riittänyt ketjun pituus.

  21. #21
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.345
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tobby Katso viesti
    Juu, ketjun katkaisin niin että molemmat rattaat oli pienimmällä ja jätin ketjun niin pitkäksi, kuin mahdollista. että juuri ja juuri ei ota takavaihtajan alla ketjut toisiinsa kiinni (saikohan tästä mitään selvää).

    Edit: Eipä tullut mieleen, olisihan tuota voinut ensin testata pari lenkkiä pidemmällä ketjulla, että varmasti olisi riittänyt ketjun pituus.
    Niin just tämä. Kapasiteetti ei tosiaan riitä pieni-pieni asennossa mitenkään isolla pakalla, eikä varsinkaan jos käytössä on 50/34. Eli ketjun mitta iso-iso mukaan ja sitten ei vaan käytetä pieniä rattaita kun ajetaan pienellä etulimpulla.

    Mutta siis ei se välttämättä 11-34 kanssa toimi vanhalla vaihtajalla. Uudempi r8000 sarjalainen kyllä toimii nätisti.

  22. #22
    https://www.wolftoothcomponents.com/products/roadlink

    Tollai tuote voi myös auttaa asiassa, sillä pitäis saada takavaihtajan asentoa muutettua sillee että menee hieman laajempi pakka, tarkista tuolta sivuilta vielä yhteensopivuus omaan tilanteeseen.

    Mulla on yks tollai joutilaana mitä en ikinä asentanut paikalleen, että en ole toimivuutta testannut. Voin tuon myydä pikkurahalla jos haluat, olen jo vaihtanut koko takavaihtajan toiseen siinä pyörässä mihin tota alunperin suunnittelin niin on ihan ylimääräinen.

    Lähetetty minun XQ-BT52 laitteesta Tapatalkilla
    Se ei ole harrastus jos muut pitävät sitä täyspäisenä touhuna.

  23. #23
    Liittynyt
    12/2019
    Viestit
    313
    Kiitos Kalle, pistetään korvan taakse, voin sitä vielä tarvita.

    Paatonin (kiitos Paaton) vihjeiden perusteella otin homman uusiksi.
    Laitoin hukkapätkän ketjuun takaisin ja takapakan 11-34 uudelleen kiinni. ja hienosäätöö sinne ja tänne. rattaat oli myös hiukan eri kohdassa kuin 11-28, eli nettiin lueskelemaan,
    miten di2 hienosäädetään rupesikin pelittämään, ainakin tuossa telineessä.Ketjunkin lyhensin takaisin siihen mihin olin eilen sen lyhentänyt.
    Huomenna testaamaan kun nyt ei kerkiä.

    PS. Tulipahan viimeinkin (eli eilen) laitettua tuohon toiseen pyörään se 50mm expanderi

  24. #24
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.345
    11-34 taisi olla "maasto" pakka, eli vaatii alle spacerin. Onhan se paikallaan?

    "If installing CS-HG800-11/CS-HG700-11 to a
    ROAD 11-speed wheel/freehub, install a 1.85
    mm spacer first."

  25. #25
    Liittynyt
    12/2019
    Viestit
    313
    Joo ei. se taitaakin olla toisessa vanteessa kiinni (joka ei nyt ole käytössä). hyvä kun sanoit. Spaceri ja rataspakka oli erillään.
    Kun otin rataspakan aikoinaan toisesta vanteesta pois, en osannut yhdistää, että se spaceri kuuluu rataspakan mukaan. Kiitos tiedosta.

  26. #26
    Liittynyt
    07/2014
    Viestit
    209
    11-34 on yleensä ihan perus maantiekasetti eikä tarvitse holkkia kasetti rungolle.

  27. #27
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.345
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MPS Katso viesti
    11-34 on yleensä ihan perus maantiekasetti eikä tarvitse holkkia kasetti rungolle.
    Ei se kyllä shimanoissa ole. Hg700/800 tarvitsee rikan taakse. Tuo ylläoleva on lainaus shimanon manuaalista.

  28. #28
    Liittynyt
    07/2014
    Viestit
    209
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ei se kyllä shimanoissa ole. Hg700/800 tarvitsee rikan taakse. Tuo ylläoleva on lainaus shimanon manuaalista.
    Varmaan näin. Itselläni on 11-34 ja 11-36 kasetit eikä kumpikaan tarvitse prikkoja taakseen, olisiko sitten erona 11s vs 12s vai mistä johtuu..

  29. #29
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.345
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MPS Katso viesti
    Varmaan näin. Itselläni on 11-34 ja 11-36 kasetit eikä kumpikaan tarvitse prikkoja taakseen, olisiko sitten erona 11s vs 12s vai mistä johtuu..
    12s on eri joo. Siinä tuo ylimääräinen tila on otettu yhden lisärattaan käyttöön. Se ei siis sovi enää millään 10/mtb vapariin, mitä nuo 11sp 11-34 pakat tekivät.

  30. #30
    Liittynyt
    12/2019
    Viestit
    313
    Nyt on myös prikka laitettu 11-34 rataspakan alle.

    Iso iso rattailla onkin liian kireä ketju ja tuntui että vaihtaja voi ikään kuin mennä jopa solmuun. lisäsin ketjuun 2 lenkkiä.
    Mutta sitten ottaa vaihtajan rissa kiinni isoimpaan rattaaseen takana, kun edessä on pienin ratas. ja kaikki säätö on käytetty siitä ruuvista joka
    nostaa vaihtajan rissaa suurimman takarattaan päälle.

    Onpas haastetta tässä

    Tilaisiko yhden 11-32 hampaisen ja kokeilisi, antaako se lisäarvoa tähän välityksien keventämisyritykseen..

    Tuo Kallen sovitinkin hiukan on mielessä, pitäisi vain tietää myös yhteensopivuus omaan vaihtajaan
    takavaihtaja on di2 6870 ss. Kallen linkki osaan >>>> https://www.wolftoothcomponents.com/products/roadlink

Samanlaisia aiheita

  1. Vaihteiden vaihto
    By Carlsberg in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 23
    Viimeinen viesti: 07.01.2020, 21.12
  2. Vaihteiden yhteensopivuus
    By nure in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 1
    Viimeinen viesti: 02.04.2019, 19.49
  3. Vaihteiden paremmuusjärjestys
    By misterDark in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 57
    Viimeinen viesti: 10.12.2016, 19.38
  4. Vaihteiden päivitys retkikäyttöön
    By Baraka in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 12
    Viimeinen viesti: 14.06.2016, 22.18
  5. Vaihteiden vaihto ylämäessä
    By Syystuulia in forum Kuntoilu ja ajotekniikka
    Vastaukset: 20
    Viimeinen viesti: 27.05.2013, 00.57

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •