Ilmeisesti kuusikulmion mallinen kaulaputki ja siihen sopiva ohjaamo tulossa uusiin open up ja upperiin.
15 mm säätövaraa eteen tai taakse ohjaamolla. Ei taida muut ohjaamot sopia
(ww: n sivuilta ilman lähdetietoja)
![]()
^pelottava, ellei missään ole sulaketta.
^^ toi ois miulle hyvä, vaikka miten säätää, niin tuntuu, että tanko on aina millin vinossa. Vika luultavasti korvien välissä tai muualla kropassa.
Kyllä se sieltä löytynee, jos ymmärrän oikein mitä sulakkeella tarkoitat
![]()
^joku mikä sallii tangon pyörähtävän ulkoisesta voimasta. Tuossa sulake vois olla stemmin takaosan härpäkkeet, jotka painuisivat sisään.
Mä miettisin tuota siltä kantilta, että kenelle tuo on suunnattu? Kuka saa hyödyt tuosta hässäkästä.
Valmistaja. Ei tarvitse tehdä muotteja useampaan stongaan, eikä varastoida noita.
one-size fitforall. Vähän sama mitä canyon yritti vielä vuosi sitten.
Käyttäjä saa paketin mukana mahdollisen narinakasan ja lisää painoa. Vakio stemmit ja hytit eivät enää sovi.
Ja rumakinhan tuo on kuin mikä. Niin ja se pyöreä kaulaputki on vaan rakenteena aina se vahvin, eli samalla myös kevein.
https://road.cc/content/tech-news/wo...-helmet-313773
Siitä puhallettava kypärä ja oikein edullisesti.
Continentalilta uusia renkaita
Dubnitlal
https://www.continental-tires.com/pr...ires/dubnital/
Trinotal
https://www.continental-tires.com/pr...ires/trinotal/
Magnotal
https://www.continental-tires.com/pr...ires/magnotal/
Ei ole marco1:stä kuulunu kuukauteen :/
Pelastuin kun otin sittenkin Spessun renkaat maasturiin ja Vittoriaa graveliin.
Otsikon aiheeseen:
https://eu.oneupcomponents.com/products/wave-pedal
OneUpin kuperat ja koverat polkimet, miten lie toimivat käytännössä.
^ Sillä tavalla erikoinen tuotejulkistus että 29.4. julkistettu eikä yhtään koeajoraporttia taida vielä olla missään luettavissa.
Ja en ole ekana jonossa kun tulevat myyntiin, OneUpin edellisen mallin muoviversiot on mukavan matalat mutta jotenkin outoa niiden tuntumassa on, liekö se pieni kuperuus. Perus Nukeprooffit ja HT:t on pitävämmän tuntuiset.
Mun silmää näytti suoralta polkimelta joka kuvattu vinossa paitsi siinä kuvassa missä näkyy et nastat vähän vinossa. Itellä ANVL tilt polkimet ja yhtää enempää pitoa en ainakaan kaipaa.
Standert. Kreissäge RS 25. 35 mm rengastilalla oleva alumiininen maantiepyörä.
https://bikerumor.com/all-new-2025-s...-bike-updated/
Runkosetti 2 teur
![]()
Äkkiä ajatellen on varmasti nopea ja myös iha hemmetin kova.
Alumiini tekee paluun, shit...! Jostain ollut pakko säästää jos halpisrungolle rakennetaan tuon laatuisilla osilla.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Ai meinaatko Nure, että Dedacciain Scandiumista Italiassa käsin hitsattu runko on halpisrunko?
Putket ei näytä ihan mahdottoman paksuilta alurungoksi, joten ei tuo välttämättä ole erityisen kova. Mahdollista sekin toki on. Reilu slouppi ja pitkä kuitutolppa auttaa kyllä paljon siinäkin tapauksessa, että olisi niin.
Alumiini on kuitenkin runkometalleista vähiten jäykkää ja samoilla putkihalkaisijoilla alurunko on löysempi kuin esim. titskurunko.
Alumiinirunkojen ikuinen epämukavuusleima on vähän aiheetta syntynyt aikana, jolloin ajateltiin, että mitä jäykempi niin sitä parempi ja jolloin alurunkoja ei tehty kuin hinnat alkaen pyöriin ja mahdollisimman halvalla. Ennen kuiturunkoaikakautta, jolloin tehtiin vielä oikeasti hienoja alurunkojakin eikä niin kustannuspaineistetusti, oli kuitenkin ihan oikeasti mukaviakin alurunkoja, kuten esim. Cannarin Optimo-runkoiset jäykkäperät.
Titskurungot taas nauttii jostain kollektiivisen maagisesta mukavuusmaineesta, mikä ei välttämättä toteudu lainkaan jollain reilusti ylikokoisilla straight cauge putkilla ja vähän samaa vikaa on ISO 4210 -standardoiduilla teräsrungoillakin. Nykyään alumiinin hydroformaamisen avulla joitain ISO-sudenkuoppia voi olla jopa helpompi välttää.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Êikös tuossa ollut maininta että runko 2tonnia niin onhan se silloin halpis jos miettii kuitu/titaanirunkoja mitkä yleensä tuon tasoisilla osilla varustettu, usein ne rungot pyörii +5tonnin hinnoissa...
Itse en kyllä vuosikymmenien aikana ole "mukavaa" alurunkoa tavannut vaikka pari ko. valmistajankin runkoista sekä Konan Sacandium runkoisen omistanut ja tuskin milloinkaan tule edes hankkimaankaan...
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Ymmärrätkö sä edes mitä runkosetti tarkoittaa?
Toi kuvissa oleva setuppi maksaa päälle 6k€...
Voisiko jotain ilkeää sanoa sillai nätisti? Esim niinkuin vaikka pää kiinni? Olikos englanniksi jokin fantsu lyhenne olemassa...
Se on kieltämättä vähän vaikea tehdä kahdesta kolmiosta kovin "mukavaa" noin niinku ylösalasjouston suhteen. Kolmioilla on semmonen ikävä piirre, että tuppaavat olemaan jäykin ja vakain rakenne, mitä rakenteellisista metalleista tai kuiduista on mahdollista tehdä.
Ei ne hiilikuiturungot sen mukavampia ole, vaikka haarukat voi ollakin. Se "lisäjousto" mitä hiilikuiturungosta saa vertikaalisesta verrattuna metalliin on niin pientä, että... No siis satulatolpalla saa moninkertaisen efektin. Butyylisisäkumin vaihto ohuempaan butyylisisäkumiin tekee merkittävävästi enemmän.
Kuitu on ihan kivaa, mutta ei se taikuuteen pysty.
^Itse en olettakkaan että jokin maantiepyörä on "mukava" mutta henk.koht. silti en alumiiniin enää panosta. Ja ei kannata ottaa mielipiteitä niin henk.koht., Päätön...
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Suurimpanana yksittäisenä efektinänä muistan sen yllättävän suuren eron tuntumassa, kun vaihdoin aikanaan butyylisisurit Michelinin latekseihin. Lähdin mäen päällä sijaitsevan kotini edestä laskemaan asfalttialamäkeä alas ja tein muutamat mutkakurvailut, niin oikein säikähdin oudon paljon muuttunutta tuntumaa. En enää muista päivitinkö samalla ulkokumitkin entistä ohuempiin ja kevyempiin mikä on saattanut lisätä vaikutusta.
Olisi mielenkiintoista nähdä joku sokkotesti alumiini/teräs/titaanirungoilla, veikkaan että menisi täysin arvailun varaan mikä runko on alla. Hiilikuiturungon saattaisi jo tunnistaa ainakin painon perusteella.
Eikä se pelkkä materiaali kerro oikeastaan mitään. Kuiturunkokin voi olla todella kova tai sitten mukava tai sitten jotain siltä väliltä.
Polkupyörästä puhuttaessa ei vaan ole kyse pelkästään kahdesta kolmiosta, vaan systeemistä, jossa on mukana myös satulatolppa ja etuhaarukka, jotka molemmat toimivat vipuvarsina. Usein myös virheellisesti ajatellaan, että se vertikaalinen ”jousto” syntyy takakolmiosta, mutta itseasiassa etukolmion merkitys on vähintään yhtä iso. Runkojen testivideoista on helppo hahmottaa, että miten monella tapaa kolmiossakin putket loppujen lopuksi taipuu, kun kolmiota kuormitetaan vipuvarsien päistä.
Mutta silti ehkä oikeampaa olisi puhua siitä, että kuinka voimallisesti ja millaisella frekvenssillä tärinät ja iskut välittyy satulaan ja tankoon, kuin varsinaisesti joustosta, koska eihän sellaista ajossa silmin havaittavaa joustoa rungoissa juurikaan tapahdu.
Jos istumamukavuutta halutaan lisätä, niin joustava satulatolppa, dropatut chainstayt ja vaaka- sekä satulaputken profiilien muodot vaikuttaa 100-prosenttisella varmuudella enemmän kuin se, että mistä materiaalista ne on tehty.
Etupään joustoa lisää pitkä runko ja emäputki, jossa vaaka- ja viistoputkien kiinnistyskohdat on mahdollisimman lähellä toisiaan. Pitkä ja matala runko on aina vertikaalisesti joustavampi kuin lyhyt ja korkea, jos muut muuttujat pysyvät samoina. Mukavuusnäkökulmasta esim. nykytrendin mukaiset (yli)pitkät emäputket ja spacerstackien välttely on vähän hassua.
Näitä videoita on parempiakin, mutta esim. tällaiset löytyi nyt äkkiseltään. Ensimmäisessä taipuu kuitu, toisessa alumiini.
https://youtu.be/nFnVrWxVd9w
https://youtu.be/_-5_Sh3y1Kk
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit