GiantLostInLaplandBikeshopElectrobike
Näyttää tulokset 1 - 25 / 25

Aihe: Tubeless vanneteipin oikea leveys?

Tubeless vanneteipin oikea leveys?

Pitäisi teipata sisäleveydeltään 30-millinen vanne. Olen nyt löytänyt ohjeita, joiden mukaan teipin pitäisi olla hieman sisäleveyttä leveämpi, esim. 32 milliä. Olen myös löytänyt ohjeen, jonka mukaan teipin pitäisi olla hieman sisäleveyttä kapeampi. Kumpaako tässä pitäisi uskoa, eli mikä on oikea tubeless-teipin leveys sisäleveydeltään 30 mm vanteeseen? Onko Schwalben Tubeless Rim Tape hyvää teippiä, vai olisiko joku vielä parempi? Ajopaineet siinä 2-4 baarin molemmin luokkaa, ehkä asennusvaiheessa hetkellisesti vähän enemmän.

32mm on hyvä, ainakaan nimellisleveyttä kapeampaa ei kannata laittaa. Tai jos löytyy valmiina niin todennäköisesti 28mm toimii aivan hyvin. DT:n teippi on hyvä, Schwalbe myös ok. DT suosittelee 32mm teippiä 29-30mm vanteelle. Joku Tesa teippi, taisi olla, tesa® 4289, on sama kuin Stan's joka myös on ok. Tesa saattaa olla halvempaa kuin pyöräkäyttöön tarkoitettu jos löytyy helposti oikeaa leveyttä.
    2-4bar 30mm vanteelle kuulostaa hurjalta paineelta, kannattaa tarkistaa mitä vannevalmistaja antaa maksimipaineeksi.

Kiitos, juu heitin nuo paineet ihan hatusta ja kieltämättä reilusti yläkanttiin. Varmaan todellisuudessa mennään jossain 1,3 - 2,5 baarin välillä.

Olen 30mm vanteille laittanut teippejä 30-35mm välillä, ongelmitta. Kapeammassa teipissä vaarana että lähtee renkaan irroituksen yhteydessä irtoamaan. Leveä parempi, mutta 35mm teippi pitää venyttää melko napakasti kehälle että istuu hyvin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stumpe Katso viesti
    Olen 30mm vanteille laittanut teippejä 30-35mm välillä, ongelmitta. Kapeammassa teipissä vaarana että lähtee renkaan irroituksen yhteydessä irtoamaan. Leveä parempi, mutta 35mm teippi pitää venyttää melko napakasti kehälle että istuu hyvin.
    Mulla lähti 30mm sisäleveästä vanteesta juuri edellisen renkaanvaihdon yhteydessä 30mm teippi molemmista vanteista renkaan mukana. Omien kokemusten perusteella tuota ongelmaa ei saa suljettua pois vaikka laittaisi metrin leveän teipin

Leveyttä tärkeämpi on teipin laatu. Ainakin Muc-Off on hienosta pakkauksestaan huolimatta niin ala-arvoita teippiä että pitäisi kieltää lailla. Liimapinta ei pidä vaikka teipin vetää paikalleen tiukasti vetämällä. Se lähtee purkautumaan aika nopeasti ja viimeistään rengasta vaihdettaessa. Pusheadin mainitsemat teipit on hyviä. Näissä hinta ei aina kerro mitään laadusta mikä kannattaa kaupassa ottaa huomioon.

Mä en ole tajunnut sitä miksi se teippi pitää olla "muutaman millin leveämpi kuin vanne".
    Jos se on "muutaman millin" niin se ei kyllä riitä sinne "hyllylle" kun se painetaan sinne vanteen pohjalle, tiivistämään reiät. Se kai sen tarkoitus on? Esim 30mm sisämitalla olevalle vanteelle ei riitä 35mm teippi, jos se pitää saada sinne vanteen pohjalle sekä renkaan reunan alle.
    Jos vanne ja rengas on tr niin sen ei pitäisi tarvita tiivistystä siihen vanteen ja renkaan väliin.

Teipin soveltuvuus riippuu vanteen rakenteesta ja profiilista. Kaikilla vanteilla ei tarvitse tiivistyä renkaan helman kanssa, kapeampikin riittää peittämään poraukset.
    Teipin täytyy olla tarpeeksi laadukasta, liima ei saa pehmetä käytetyn litkun vaikutuksesta, muuten irtoaa liian helposti rengasta vaihdettaessa.

Mä olen teipannut siten että teippi alkaa ventiilikohdan toiselta puolelta ja päättyy toiselle, niin venttiili estää aika hyvin teipin lähtöä renkaan mukaan. Joku vähemmän tiukalla liimalla varustettu teippi, DT:n tai Schwalben, saa pysymään paremmin jos jaksaa ja ehtii ensin pitää rengasta sisurilla vuorokauden.

Musta oikea leveys on vanteen sisämittaa leveämpi, jonkun millin. DT:n valmiskiekoista löytyy valmistajan sivuilta tieto käytetystä teipistä.

Paljonhan se teipin lähtö on siitäkin kiinni, että onko rengas ehtinyt liimautua kiinni. Tiheään kun vaihtelee niin ei ole yleensä ongelmia.

Mä kokeilin Tesa 4288, joka siis eri kuin 4289. Toimii kuten DT & Schwalbe, jotka myös erinomaisia. Muista ei sitten kokemusta olekaan
    Multa ei ole teippi koskaan irronnut, vaikka renkaita vaihdellut. En ole myöskään uudelleenteipannut vanteita koskaan.

Mulla lähti fitwheelsin kasaamista kiekoista vihreät tubelessteipit ensimmäisen renkaanvaihdon yhteydessä. Värin perusteella voisi olla Caffelatex tubeless tape kyseessä. Teippi oli osittain murtunut hyllyn reunan kohdalta ja siitä lähti se renkaan reunan alle jäävä osa renkaan mukana ja siltä osin kun ei ollut murtunut irtosi koko teippi. Laitoin tilalle DT:n teippiä joka pysynyt ongelmitta. Teipin pää jää kyllä helposti vähän lerpattamaan, mutta eipä tuo ole muutamassa vuodessa auennut yhtään enempää.

Mä olen myös joskus saanut hankalien vanteiden ja renkaiden yhdistelmien kanssa niitä irrottaessa tai asentaessa rengasraudalla tehtyä reikiä teippiin mutta ei nekään ole ongelmia No-tubesin teipin kanssa aiheuttanut. Kun se reikä ei vain ole venttiilinreiän kohdalla niin ilma ei vuoda minnekään eikä ole päässyt teipin alle pienistä vekeistä kulkeutumaan. Teippi siis pysyy hyvin kiinni vanteessa. Mutta toisaalta kyllä ne myös on aina pois saanut kohtuullisen kivasti ja ilman mitään liimajäämiä kun tarve on teipit ollut joskus kokonaan irrottaa.

En kyllä usko sekuntiakaan että DT tekee jotain omaa teippiään, vaan se on jonkun teippifirman tuote. Kun vain saisi selville mikä on kyseessä?

Ei kai DT:n teippikään mitään niin kallista (~20€/10m) tai huonosti saatavilla että sille tarvitsisi OEM valmistajaa etsiä?

Taino, ohan tuo 20€ per kiekkopari jo hintaa jos sitä tarvii kokoajan uusia. Kerran per pari vuotta ei toki iso hinta, ellei sitten oo uiseita kiekkopareja mille kyseinen operaatio pitää tehdä tai jos pinnoja tms pitää vaihella usein.

^No, Tesan teippi 20€/66m. Rulla kesti 10 vuotta .

^no, jos ei ole kuin yhtä leveyttä vanteita teipattavaksi.

Mulla on sitä dt:n teippiä yhä ylimääräisenä. Kävin etsimässä etrasta oikeaa tesaa mut ei löytynyt niin dt:n teippi oli se mitä sain aika/hinta suhteessa helpoiten käsiini joku tesa tms sen toki valmistaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti +€+ Katso viesti
    Leveyttä tärkeämpi on teipin laatu. Ainakin Muc-Off on hienosta pakkauksestaan huolimatta niin ala-arvoita teippiä että pitäisi kieltää lailla. Liimapinta ei pidä vaikka teipin vetää paikalleen tiukasti vetämällä. Se lähtee purkautumaan aika nopeasti ja viimeistään rengasta vaihdettaessa.
    Saman totesin talvella kun revin renkaita irti yksistä kiekoista.
    Kun laittaa sille kiekkoparille tubelesta alle talven jälkeen niin vaihtuu kyllä merkki.

Sent from my Takapalk

Budjettituotteena ja ihan toimivana käy myös gorillateippi. Löytyy lähes jokaisesta kaupasta. Ei ehkä keventelyhifistelijoille täydellinen. Just viikonloppuna viimeksi teippasin fatbiken kiekot. On toiminut myös moitteetta täpärin kiekoissa.
    Edit. Ain niin, tässä kysyttiin leveyttä. Tubeless kiekossa riittää periaatteessa, että pinnanreiät peittyy. Ei tubeless kiekossa joutuu teippaamaan koko leveydeltä reunoihin saakka.

Gorilla jättää liiman vanteeseen kun sitä poistaa, en suosittele. Sitä liimaa on erittäin vaikea irroittaa vanteesta. Toimii kyllä sinällään niin kauan kun sitä ei tarvi poistaa. Joillain vanteilla myös tekee rengas asennuksesta todella haastavaa kun se on paljon paksumpaa ku tubeless teipit ja jollain vanne/rengas komboilla ei nouse rengas kunnolla hyllylle.

En laittaisi Gorillaa juuri em. syistä. Ihan tarpeettoman paksua ja haittaa renkaan istuvuutta ja asentamista.

Joo, paksuus saattaa olla ongelma joillain kiekko/rengas kombolla. Ei voi kuitenkaan yleistää. Oman kokemuksen mukaan liima lähtee helpommin kuin joistain oikeista tubelesteipeistä jääneet jäämät. Toki jos noita tubelessteippejä löytyisi markettien hyllyiltä, niin käyttäisin, mutta kun teippi on aina loppu, kun sitä tarvitsee, ja polkupyöräkaupat kaukana tai kiinni, niin gorilla pelastaa.

Gorilla on pysynyt Fatbikessa 8 vuotta hyvänä, sitkeää pirulaista
    Muihin pyöriin en laittaisi.

DT:n teippiä ostin kerran kokeeksi, ei tarttunut vanteeseen ollenkaan --> rulla roskiin ja Stania tilalle. Ehkä oli pilaantunut liima, pakko olla.

Nyt olen parit viimeisimmät kiekot speksannut kokonaan ilman pinnojen reikiä. Kätevää, ei tarvitse teippiä ollenkaan. Tai no, kätevää varmasti siihen asti, kun pitää kiekkoa korjata. Mutta harvinaisempaa kiekon korjaus on kuin kumin vaihto, olkoon kätevyys mieluummin näin päin.

Joskus on Stanin teippi alkanut purkautua renkaan irrottamisen yhteydessä. Olen päätellyt, että teippi on noussut reunoille liikaa, eli on ollut turhan leveää. Reikien peitto riittää.

Teippaushommissa (kuten monessa muussakin) pitää olla suunnitelmallinen. Teippiä pitäisi olla valmiiksi etukäteen hankittuna yllättäviä tilanteita varten. Ei riitä, että ostaa sitten kun tarvitsee, on liian myöhäistä
    Pyöräily on kivaa!

Niin se on monessa muussakin asiassa että hyvä olla varaosia ennen kuin jotain menee rikki (jarrupalat, vaijerit+kuoret, ilmaustarvikkeet, ketjut, ketjuliittimet, venttiilien sielut, tubeless teippi, varapinnat/nippelit)

Samanlaisia aiheita

1. Ohjaustangon leveys
    By Tustis in forum Kuntoilu ja ajotekniikka
    Vastaukset: 35
    Viimeinen viesti: 15.07.2025, 09.28
  2. Vanneteipin leveys
    By Hub in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 17.05.2020, 08.10
  3. Ulkorenkaan leveys?
    By Jonttu in forum Renkaat
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 10.04.2016, 18.50
  4. Vanteen leveys/renkaan leveys
    By nure in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 29.01.2016, 19.11
  5. Oikea lokasuojan leveys käytettävän renkaan kanssa
    By seppo_taalasmaa in forum Renkaat
    Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 20.07.2015, 19.01

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään