Ne Saksan pyörätkin on 25,5% ALV:llä kun Suomesta tilaa, ei se siitä johdu vaan kaikilla leasing firmoilla on erilaiset pyörätoimittajat. Tutustuin juuri aika moneen kun mietittiin duuniin fillareita.
Ne Saksan pyörätkin on 25,5% ALV:llä kun Suomesta tilaa, ei se siitä johdu vaan kaikilla leasing firmoilla on erilaiset pyörätoimittajat. Tutustuin juuri aika moneen kun mietittiin duuniin fillareita.
Kyllä noi Saksan kaupat myy 25,5 alvilla Suomeen.
![]()
Noniin, nyt kun työpaikalle tulee vihdoin ja viimein työsuhdefillari, ajattelin hommata sähköisen menopelin ja kaipaisin suosituksia, speksit alla.
Pääsääntöisesti työmatkakäyttöön, n. 25km / suunta. Valtaosin asfalttia, pyörätietä.
Toiveena ajaa mahdollisimman ympärivuotisesti ilman rengaskikkailuja. edit: tämä ei ole ehdoton, tarvittaessa kikkaillaan.
Plussaa, jos pääsee samalla fillarilla satunnaisesti kevyeen maastoon.
Valot, tarakka, seisontajalka saisi olla valmiina, mutta ei pakko.
Akku olis kiva saada irti - työpaikalla saan pyörän talliin mutta kotona pitää jättää pihalle / terassille.
Budjetti n. 3500€. (Fillarit liisarina ja maksimipituus 36kk.)
Oon rajannut vaihtoehdot jo seuraaviin:
Maastopyörä (mahdollisesti plus renkailla?)
SUV-pyörä, esim. Canyon
Läskipyörä (ilmeisesti noin pitkälle päivittäiselle siivulle ehkä huono valinta?)
Suosituksia otetaan vastaan. Pituutta n. 170cm.
En tarvii lippulaivamalleja, vaan sellaisen semiluotettavan ratsun, mikä ei ehkä ota päähän parin sadan kilsan käytön jälkeen.
Aiempi fillari luomufätti, josta oon kyllä tykännyt, mut on raskas polkea. Ja taitaa tuossa hintaluokassa olla vaikea saada kunnollista vastaavaa sähkötuupparia.
Itellä ollu noin vuoden alla linkattu pyörä. Varsinaista tarakkaa ei ole, mutta laukut saa kiinni helposti. Erikseen saa kanssa etutarakan tuohon jos haluaa. Hyvä peli urbaaniin ympäristöön katujen kanttareihin ja mukulakivetyksille. Hyvät valot valmiina. Etuvalossa hyvin rajattu yläreuna eikä häikäise muita.
Omasta mielestä todella hyvä jokapaikan höylä työsuhdekäytössä. Kahella sivulaukulla ja etutarakalla menee aika paljon ostoksiakin. Pikkuihmisiä toi ei kyllä kuljeta, paitsi ehkä peräkärryssä. Renkaat ehkä kannattaa vaihattaa päittäin liikkeessä johonkin rullaavampiin jos tarkoituksena on pääasiassa ajella hiekka ja asfalttiteitä, esim. Schwalbe G-one Allround, jotka tohon ite vaihdatin ilman lisäkustannuksia.
Jäällä ei pidä muut kuin nastat eli sen verran rengaskikkailuja "joutuu" tekemään oikeastaan missä tahansa pyörässä. Toki jos pitää vakiona tulevat maastorenkaat niin kyllä ne pidemmälle talveen venyy kuin sileämmät kumit. Renkaiden vaihto on kuitenkin suhteellisen helppo operaatio ja muutenkin hyvä opetella että voi korjata rengasrikkoja tie päällä.
https://mountainbikeshop.fi/tuote/turbo-tero-x-4-0/
https://pyoravarikko.fi/products/spe...ero-x-4-0-2023
https://ebikebrothers.fi/specialized-turbo-tero-x-4-0
Löytyy myös muualta.
Jos etämyynnin liikevaihto kohdemaahan ylittää 10 000 euroa vuodessa, ALV maksetaan kohdemaan mukaisesti. Eli käytännössä aina.
Noilla leasing-firmoilla voi toki olla muita syitä hankintakanaviensa määrittelyyn. Ja heillä on siihen täysi oikeus.
^^^ Hyvä vaihtoehto, joskin tuo canyonin pathlite on 6 suv on tarjouksessa tällä hetkellä käytännössä samassa hinnassa, paremmalla varustelulla ja väännöllä. Alkaa olemaan vahva suosikki itsellä jos ei hyviä ehdotuksia jostain kumpua.
Kaverille tilattiin viimeviikolla työmatkakäyttöön tämä: (tosin rengastus ei oikein suosi maastoajoa)
https://www.bike-discount.de/en/radon-relate-7.0-625-1
Fanticilla on city-malleja mm. brose T-moottorilla. Rengas schwalbe big ben on liukas, mutta muuten tuo on mielenkiintoinen. https://www.fantic.fi/sahkopyorat/ci...-living-urban/
Tuleeko mieleen sopivaa e-fillaria, jokseenkin krantuilla spekseillä:
- Full rigid, eli ei joustoja edessä eikä takana.
- Saatava lokarit, ja tarakka sivulaukkua varten.
- min 400w patterikapasiteettia
- Irroitettava akku jota voi ladata irrallaan.
- Keskiömoottori
- Leidin käyttöön eli s-m koossa, mutta ei mitään low-step "naisten" runkoja.
- max 3-4k€
Mainittakoon että Spessun Vado 2 4.0 SL täppää monta boksia, paitsi ettei patteri irtoa ja hinta turhan jyrkkä. Mutta siihen konseptiin vaihtoehto ois hakusessa. Stonga saa olla suora tai käyrä.
Myös Canyonin Pathlite:ONfly 8 LTD osuu, mutta saakohan siihen älykkäästi raparännejä ja tarakkaa? Sitä en saanu sivuilta selvitettyä.
borgk muokkasi tätä : 03.04.2025 at 15.20 Syy: Speksattu rungon muoto ja koko tarkemmin
Osuisiko jompi kumpi (L / XL) koko sopivasti? (ja väri ei kauhistuta)
Hinta/laatu varmasti kohdallaan ? (vm. 2023 poistoa ja molempia 1kpl jäljellä, että kauheasti ei kannata miettiä jos muuten osuu)
https://www.bike24.com/p2706640.html?sku=2411416
Aissaateri, hyvä heitto! Värillä ei väliä, mutta tuote kun tulis vaimon työ-commuutteriksi, olis arvatenkin koko jossain s-m hehtaareilla. Kiitos nopeasta vastauksesta!
Muitakin malleja löytyy tuolta kaupasta, tuossa yksin nosto. Lokarit löytyy valmiina ja laukut saa kiinni suoraan.
https://classicbike.fi/tuote/schinde...midnight-blue/
Ei tuon näköisillä pyörillä nainen voi ajella ihmisten ilmoilla![]()
Mitä tulisi huomioida, kun on ostamassa sähköpyörää? Haluaisin keskikokoiselle miehelle sopivan pyörän, jolla ajaa pyörätietä kesät talvet. Toimiva peruspyörä, ei tarvitse mitään ihmeellisyyksiä. Lähinnä mietityttää, että minkä merkkiset osat pitää olla, että pyöräkaupat suostuu huoltamaan. Onnistuukohan ihan niin vaan, että katson jonkin nettikaupan tästä ketjusta ja tilaan vain halvimman pyörän, joka on sopivan kokoinen?
Sähköpuolelta jos valmistaja löytyy joukosta Shimano, Bosch, Yamaha, Brose (plus muutama hieman speciaalimpi/pienempi toimija) niin on olettetavaa että muukin osuus pyörästä asiallista komponenttia.
Ja sitten vielä tietysti se että pyörä on sinun käyttötarpeeseesi sopiva.
Ja tietysti tässkin ketjussa olevia viestejä pitää "suodattaa" sille mielellä että kyseessä kuitenkin harrastepalsta jossa kirjoittavat henkilöt suhtautuvat pyöriin varmastikkin astetta kriittisemmin kuin vain "Pentti peruspyöräilijä".
Täytyis 3-4ke budjetilla löytää jonkinlainen "työsuhde" sähkötäpäri . Fillari tulis siis gobybiken kautta joten käypiä kauppoja näyttäs olevan aika iso valikoima mm. bikediscount. Tiedossa on että tolla budjetilla täpärit on jonkintason kompromisseja mutta mikähän olis fiksuin valinta? Toki sitä voi ajan saatossa sitten päivitellä mm. vaihteiston, jarrujen ja jousituksen osalta.
Niitä kattelin joo mutta Saksasta sais melkein tonnin halvemmalla esim jam² 6.7 joka olis nyt yhtenä vaihtoehtona. Toinen ois tää https://www.bike-discount.de/de/rado...2?__delivery=8, viissiin ihan pätevä peli mutta onkohan toi jam2 6.7 fiksumpi kun olis viitisen sataa halvempi?
Moro,
Itellä on/oli sama tilanne eli samaan hintahaarukkaan sähkötäpäri hakusessa ja saman leasingfirman kautta. Itse nyt 2.5vkoa googletellut eri vaihtoehtoja niin Saksasta, kun Suomesta. Jonkun verran eri pyöristä löytyy arvioita/testejä, mutta ihan liikaa ei tietoa irtoa tälläiselle aloittelevalle kaverille. Varsinkin kun puhutaan, että mikä olisi aloittelevalle paras vaihtoehto (tämäkin varmasti mielipide/makuasia) Itse törmäsin netissä tämmöiseen: https://99spokes.com/en-EU/compare/start compare työkaluun, jota olen hyödyntänyt etsiessä sopivaa pyörää. Tuokin varmasti joidenkin mielestä epäluotettava sivu ja ei välttämättä anna parasta vertailua pyöristä, mutta oman googlailuun ja tietopohjaan nähden paras työkalu avuksi etsintään.
Tuota compare työkalua apuna käyttäen päädyin tilaamaan juuri tuon linkkaamasi Render 8.0:n, joka tuntui olevan itselleni paras vaihtoehto hinta/laatu suhteeltaan mitä tulee tuohon hintakategoriaan. Suomesta ei tuntunut löytyvän mitään järkevää vaihtoehtoa (itselle mieluisaa) ja kyllähän nuo Saksan hinnat houkuttelivat tilaamaan ulkomailta. Itse arvoin pitkään tuon valitsemani 8.0 625 ja Render AL 8.0 750 välillä, mutta tuon 8.0 625 hiilikuiturunko kera FOX:n iskareiden oli sen verran houkutteleva, että päädyin tilaamaan tuon kyseisen pyörän. Tuo compo nyt tuntui parhaimmalta mitä tulee omaan fiilikseen ja pyörän tekniikkaan ja nämäkin varmasti käyttäjäkohtaisia mielipiteitä. Pyörän laitoin tilaukseen eilen, joten vielä en pysty tarjoamaan mitään kokemuksia pyörästä.
Toivottavasti tästä oli jotain apua pyörän valintaan!
Moi,
Hakusessa työsuhde sähköpyörä ja kaipaisin apua, mielipiteitä, ehkä luotettavia testejä (ei testeiksi naamioituja mainoksia) . Toiveena sporttinen (ehkä jotain Gravel/maantie/fitness) pyörä jolla mukava tehdä "pidempiä" lenkkejä. Ajo pääasiassa asvaltilla ja Helsingin keskuspuiston hiekkateillä - ei haittaa jos sillä kykenee ajamaan neulaspolkuja. Talvella ei ole pakotettua tarvetta ajaa.
Seuraavat pyörät ovat mielessäni, mutta en oikein osaa suhteuttaa hinnan, laadun ja ominaisuuksien/tarkoitusperän yhtälöstä järkevintä valintaa.
- Cube Nulane Hybrid C:62 Race 400X
- Cube Nulane Hybrid C:62 SLX 400X
- Cube NuRoad Hybrid Race 400x
- Canyon Roadlite:OnFly 5
- Canyon Roadlite:Onfly 7
Seuraavat kysymykset askarruttaa itseä:
Roadliteissa irroitettava akku, lienee plussa?
Mikä on Roadlite 5 ja 7:n merkittävin ero - hinta vai jonkun komponentin laatu (miten se laatu näkyy käytännössä)?
Nulane Hybrid C:62 SLX 400x:ssä lienee elektroninen vaihtaja - mitkä ovat tällaisen hyödyt ja ehkä haitat?
Merkittäviä moottoreiden välisiä eroja Fazuan ja Boshin välillä?
+ Kaikki muut mitä en kokemattomana osaa ajatella.
Mikä voisi olla mustahevonen pyöräksi kilpailemaan näiden kanssa?
Toisaalta vaikka en maastopyörää etsi... esim. Grand Canyonn isompi akku ja mahtuu tuohon hintahaarukkaan, häviääkö isomman akun hyödyt esim. painoon ja vierintä vastukseen?
Arvostan kovasti mielipiteitä tähän vaikka ei kaikeen vastauksia saisi.
Irtoava akku on plussaa hänelle joka tarvii irtoavan akun. Lataus- ja pöllimishommat vaikuttaa. Kiinteesti putken sisällä oleva paristo tarjoo siistimmän, sääsuojaisemman, kestävämmän ja kevyemmän rakenteen, mutta sanomatta selvä että lataus ja olosuhteista riipuen koko fillarin säilö sitten sisätiloissa.
Mä ostin syksyllä nejännen sähkärin, ja tässä uusimmassa ei ole näyttöä. Mulla oli sama ajatus että hommaan näytön. Pian kuitenkin huomasin ettei olekkaan tarvetta sille. Pysyy se focus paremmin siinä itse tekemisessä.
Mulla on kesäisin kännykkä sarvessa jolla satunnaisesti navigoin metsissä, kun ei ole luonnollista suuntavaistoa laisinkaan. Siihen kännykkään toki saa kaikki samat asiat näkymään mitkä siinä mittarissa on. Ja itse en ole nopeuksia enkä matkoja siinä ajaessa tuijotellut.
Puhelin on ohjaustangon telineessä ja näytössä pyörän data sekä mapsi tai joku kartta ja joku radiokanava korvanapissa, myös puhelimen äpin kautta hoidetaan pyörän ohjelmistopäivitykset. Puhelimen äppiin tallentuu myös ajodata jota tulee välillä selattua ja verrattua edellisiin saman reitin vetoihin. Alkuun oli tarkoitus ostaa erillinen näyttö mutta totesin sen tarpeettomaksi.
Kylätason pyöräilijä
Joo, ja ilman lataustakin voi olla kiva jos akku on talvella lämmin. Mulla siis kylmä oma varasto ja Specialized Tero X rajoittaa pyörän tehoja kun akkun on pakkasella, -10:ssä avustus ihan olematonta. Ja pakkasen puolella ei edes voi ladata. Eli kiva että akun saa säilöttyä (ladattua) lämpimässä talvella.
^Tuolta löytyy kyllä aloittelijalle periaatteessa hieman ihan semi-OK perustietoa sähköpyöristä, mutta tuon halppis sähkäreitä myyvän Kuntokaupan testiksi lavastetun mainoksen suosittelen kyllä jättämään täysin huomioimatta.
Ihan semisti kyllä haiskahtaa tuo koko postaus mainokselta, mutta mistäpä minä tiedän, vaikka FillariPro on ihan vaan tyytyväinen yksityisasiakas, joka teki juuri tunnukset forumille ja ensimmäisenä tekonaan haluaa vaan laittaa hyvät kokemukset kiertämään...
Eiköhän tuo ole sitä ns."sissimarkkinointia", tai siis sen yritystä.
Luodaan nimimerkki ja postataan linkki näennäiselle "vertailusivustolle" joka on tosiasissa yhden yrityksen mainossivusto. Tätä samaa "vertailusivustoa" on samalla periaatteella liitetty myös suomi24:n keskusteluihin. Vaikea nähdä että tuossa olisi muuta taustalla kuin kyseisen firman (kuntokauppa) markkinointi.
Tietysti nimimerkki FillariPro voi osoittaa epäilymme vääräksi alkaen tuoreena nimimerkkinä keskustelemaan pyöräily aiheesta laajemminkin liittämättä keskusteleen mitään kuntokauppaan liittyvää, mutta jotenkin epäilen että näin ei välttämättä ole asia, mutta katsotaan...
Noi kuntokaupan kiinaromut kannattaa ostaa suoraan Kiinasta.
Kirjanmerkit