Oli muuten aika huikea loppu Kataloniassa
Hhuuhuh on se Brennan kova ja vasta 19
Neilson Powless talloi kolme Vismaa maan rakoon Flanderin poikkiajon loppukirissä. Wout van Aertilla ei ollut jaloissa yhtään mitään.
Aluksi luulin että Visman joukkuetempo kolmella kuskilla hyvittää kevään epäonnistumiset, vaikka Powless roikkui mukana, mutta tuloksena oli surkein epäonnistuminen sitten tapauksen 3 x Quickstep vs. Ian Stannard.
Belgian lehdistö raatelee van Aertin kappaleiksi. Tätä ei korjata kuin Ronden voitolla, jos silläkään. Joo tiedän että van Aert palasi hiljattain korkealta, mutta ei ole mies entisellään.
Korson Kaiku / Hi5bikes.fi
http://vapaaratas.blogspot.fi
"Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.
Oli kyllä aikamoinen taktiikan riemuvoitto Vismalta!
Taas jatkumoa "suojeleviin tiimiajajiin".![]()
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
Uskomatonta idiotismia jumbolta. Wout taisi myöntää haastattelussa olleensa itsekäs. Woutin päätös.
3vs1 eikä mitään yritystä. Vaikka olisi pelattu woutin kirille, niin miksi helvetissä ei käytetty toista miestä iskutukseen ennen kiriä? Wout ollut ihan sukka koko vuoden kireissä. Mistä ne kiritehot olisi löytynyt pitkän leirin jälkeen? Näyttää niin hyvin miten käy kun tiimissä on superstara, joka arvostaa omaa voittoaan enemmän kuin tiimille tullutta. Sieppaa.
Katsoin viikolla Pedersenin dokkarin. Ainakin tuon mukaan käytös on himpun erillaista muita tiiminjäseniä kohtaan.
Siis oikeasti. Jumbo ajoi aivan huikeasti joukkueena. Peloton halki ja joukkueena karkuun. Miksi ei ajettu joukkueena loppuun asti. Tästä tulee koko tiimille tosi pska fiilis.
Mutta oli kyllä hienoa kilvanajoa ja vaikka illalla tallennetta katsoin, niin ei tehnyt mieli striimiä pikakelata. Mahtavaa myös tämä yllätyksellisyys ja Powlessin riemu maalissa!
Vismalle käy oppimisprosessistamikäli siihen kykenevät
![]()
Oli, meillä sai lapset tehdä iltapalan itse. Sohvalta ei ollut mitään asiaa nousta. Lähetyksen sai katsoa kokonaan.
Powels ajoi tosi makeasti. Teki kaiken oikein.
Ja se Visman lähtö. Ai että. Ensin paukutetaan peloton jonoksi ja tuon jälkeen Affini vetää jäätävän vedon keulilla.
Pedersen tajusi heti tilanteen. Kisa on siinä, jos tuota ei saada kiinni. Eikä saatu.
Powless teki saman kun Stannard Omloopissa 10 vuotta sitten. Maistuva voitto varmasti.
^ Olihan siinä vielä se joskus nähty temppu että joukkuetoveri auttaa irtiottoon lähtevää tai lähteviä himmaamalla, jotta häntä seuraavat kilpakumppanit joutuisivat tekemään enemmän töitä ajakseen raon kiinni - tai jopa niin että he huomaisivat iskun tapahtuvan vasta pienellä viipeellä.
Eilen siis Van Baarle antoi varsin ansiokkaasti Jorgensonin takapyörän loitota...
Van Aertin olisi tietysti "pitänyt" ottaa melko helppo loppukirivoitto, mutta Powless oli kuitenkin eilisestä kvartetista etukäteen arvioituna toiseksi kovin kirimies, joten siinä mielessä eilisessä taktiikassa oli sisäsyntyinen riski, joka Visman DS:n olisi pitänyt tunnistaa.
Toisaalta mikä sanoo ettei Powless olisi sittenkin voittanut, vaikka Visma olisi yrittänyt samaa taktiikkaa kuin Quick Step Stannardia vastaan vuoden 2015 Omloopissa?
Mahtaako Visma-Lease harkita Powlessista uutta vahvistusta talliinsa kun ei kolmen kuskin ylivoima yhtä vastaan toimi.
Yleisesti vaan heitän, että Jos on oltu korkealla, niin alas tultaessa joillain voi olla hirveää suorituskyvyn sahaamista ja ihan päivätasolla. Omaa kokemustakin asiasta on.
Wout on ollut aika maassa koko kauden.
Eilenkin kiinnitin huomiota jossain vaiheessa kisaa, kun tiimikaveri hilasi taas kerran woutin pelotonin perältä ylös.
Siis tuo on sattunut nyt tosi usein. Wout tekee yhden effortin ja valuu sen jälkeen koko pitkän nauhan perälle. Ei pedersenit, poelit ja kumppanit näin tee.
[QUOTE=paaton;3290306] Wout on ollut aika maassa koko kauden.
I mä luulin että oli ollut korkealla. Mutta hienohan tää on siinä mielessä, että todistaa vaan sen, että äijät ovat aika tapissaan ja kokoajan tai joka vuosi ei vaan kaikki kolahda kohdilleen ja suoritustaso on alle 100%.
Luulen kyllä että takana on esim tuo woutin tavoite pärjätä myös gc kuskina. Yritetty muuttaa painotusta ja nyt ei ole huipulla missään. Poelihan ei ole koskaan tällaisesta haaveillut.
Jaa en niin tarkasti seuraa, no jos noin on, niin sehän on selvää, että kiri huononee. Ei woutista gc kuskia mun mielestä saa millään -liian raskastekoinen
Niin vähän oli sellaista juttua, oliko viime vai toissa kesänä, jotta wout olisi haaveillut gc menestyksestäkin.
Gannalla oli käsittääkseni saman suuntaisia haaveita. Jos ei nyt ihan gc kuskista, mutta kuitenki painon pudotuksesta. Taisi tulla siihen tulokseen, ettei onnistu.
No, jospa Jumbo käy nyt asiat tiimin kanssa läpi ja koettavat ajaa flandersia Jorgensenille. Minusta tuo olisi nyt ainoa järkevät teko woutin uunoilun jälkeen.
"Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
Anatole France
Olipa hieno Flanderin kierto. Hienosti hinasi joukkue Tadej´n voittoon. Niinkuin voittaja haastattelussa totesi. Hyvää peesiä tuli joukkuekavereilta viimeisillä 70 kilometrillä.
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
Makea kisa oli. UAEn tiimi teki tosiaan rajusti duunia heti kun päästiin mäkiosuuksille. Morgado vaan vetää ja vetää.
Katkesihan se Poel viimein Kwaremontilla. Aiemmin jo näytti, että Tadej oli helisemässä lyhyemmässä mäessä. Olisiko ollut Kopenperg, missä irvistys näytti aika pahalta.
Mun mielestä Poel teki ihan oikein, kun ei enää vetänyt täysillä lopussa. Jalkaa ei ollut ja kannattaa varmistaa podiumi sijoitus.
Wout oli tänään aiempaa parempi, mutta tulos ei kyllä ole mitenkään hyvä. Ei oikein osaa parempaa enää odottaakkaan, koska loppukiriä ei enää ole. Powels tulee 1000w kirillä ohi...
Pedersenille hieno sijoitus. Tuon parempaa on melkein mahodonta saavuttaa Flandersissa Poelin ja Pogacarin ollessa mukana. Mutta ensi vknlopun Roubaix on taas eri eläin. Ai että tulee makea kisa.
Selinitkin ovat sisäistäneet nykypyöräilyn menon. En muista tarkkaa kilometrimäärää Pogan hakiessa hyvää asemaa alkavaan nousuun, mutta kommentti meni suurinpiirtein näin "jos joukkue ei pysty auttamaan, käytetään muiden peesiä hyödyksi". Ei haikailtu romanttista "suojaamista".
Tosiaan taas kerran kevään meno kulminoituu Roubaixiin. Odotusarvot korkealla kisaan.
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
Flandersin keskinopeus taas 0.5km/h kovempi kuin koskaan ennen. Toi oli sitä duunia jota tiimit tekee ja joka suunnitellaan etukäteen.
![]()
Nää on siis oikeasti ihan mielenkiintoisia juttuja miettiä.
Nythän peloton oli monessa kohtaa nauhana. Kovaa sivaria. Wout useamman kerran taas kaukana takana.
Olisiko Poel ja Wout ollut kykeneviä ajamaan pogan kiinni lopun flatilla, jos väsymystä olisi ollut naksun vähemmän jaloissa?
Pogan vahvuuden tärkeä osanen on hyvä ajosilmä ja tilannetaju. Olla oikealla paikalla ja reagoida silloin kun pitää. Muutamankin kerran Poga oli noin 30. ajajajoukossa. Mutta kun ratkaisun hetket tuli, Poga oli aina selkeästi kärkijoukossa. Loppupuolella hyödynsi muiden joukkueiden ajajien peesiä päästäkseen hyviin asemiin. Kunnes sitten viimeisellä kerralla Kvarnemontilla taas kerran muiden pudottaminen suoraan vetoon. Samojen tuulien kanssa Pogakin ajoi kuin Mathieu ja Wout. Subjektiivista on pyöräilyn katsominenkin.
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
Niin sehän menee juuri noin, että tuulet on kaikille samat. Jos tunnet ja tiedät olevasi vahvin, niin tiimi kannattaa laittaa ajamaan mahdollisimman kovaa sivaripätkillä ja mäkien välillä. Tuo pehmittää porukkaa valmiiksi. Ei siellä siis huvikseen touhuta kärjessä.
Hyvä ajosilmä ja tilannetaju eivät yksin aina riitä, tarvitaan myös voimareserviä ajaa niin kuin oma ajosilmä ja tilannetaju käskevät.
Miten paljon MvdP:n kaatuminen lopulta vaikutti jäänee mysteerioksi. En tosin menisi väittämään että ilman sitä finaali olisi ollut erinäköinen ja mahdollisesti lopputuloskin.
Hienointa lopputuloksessa kenties on että nyt odotamme ensi sunnuntaita jos mahdollista entistä suuremmalla sydämellä.
Sääennuste näyttää lupaavalta ainakin niille, joiden mielestä on nähty turhan monta kuivaa Roubaix´ta:
https://www.meteoblue.com/en/weather..._2971609?day=7
Kirjanmerkit