 Nöösi
					
					
						Nöösi
					
					
                                        
					
					
						 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						 Nöösi
					
					
						Nöösi
					
					
                                        
					
					
						 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						Tarkoitit varmaankin, akseli ja kartiot? Akseli on todennäköisesti 10x135mm. Vaikka voisi kuvitella, että kartiot olisivat standardikokoisia, näin ei ole vaan niissä voi olla muutamia millejä heittoa pituudessa ja paksuudessa. Joissakin on vielä pölysuojat kiinni. Jos tuota kiekkoa yrittäisi elvyttää, niin itse vaihtaisin tietenkin sen akselin ja laakerikuulat. Todennäköisesti irtokuulat 1/4" 2x9 kpl. Kartiot tarkastuksen jälkeen joko vaihtoon tai takaisin kiinni. Lopuksi kiekon uudelleen rihtaus. Jos asut pääkaupunkiseudulla niin voisit kiikuttaa kiekon kaikkine kilkkeineen Hiltusen pyörähuolto - Herttoniemenranta. Jos ei tule enää järkevään hintaan kuntoon, niin sieltä saat myös uuden kiekon. Toinen hyvä old school fillarikorjaamo on Hello Bike Helsingin Alppilassa. Sieltäkin löytyy tarvittaessa myös uusi kiekko.
 Nöösi
					
					
						Nöösi
					
					
                                        
					
					
						Joo akseli, kartiot ja laakerikuulat. 9x146mm näky olevan rullamitalla mittailtuna, onko nää noin millipeliä? Näyttäis olevan akselisarjaa 9,5x145 / 10x146mm myynnissä. Eli näidenkin välillä pitäis arpoa oikea? Kuulalaakerit jotain suunnilleen 6-7mm. En asustele pääkaupunkiseudulla ja ajattelin koittaa ite räpeltää kuntoon jos hermo kestää.
Yleisin qr -takanapojen kierre on 10x1mm, sama kuin vaihtajankorvakkeessa.
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						Jos kartioiden pinnat näyttävät olevan sileät ja kunnossa, eli se kohta johon laakerikuulat osuvat (ei ole kuoppia) niitä voisi vielä käyttää. Olettaen tietenkin, että navan laakerikupit ovat kunnossa. Jos sinulla on M10 pultti niin voisit koittaa sen yhteen kartioon kiertää sisään. Jos sopii, on se 10mm, eli 10x146mm olisi ok. Jos uuden akselin mukana tulevat kartiot eivät sopi navan pölytiivisteisiin (liian väljä tai tiukka), niin voisit mahdollisesti käyttää uudessa akselissa vanhoja kartioita.
^Pitää olla tiheäkierteinen M10x1mm nousulla. Normaali M10 ei käy, taitaa olla 1.5mm nousulla.Jos sinulla on M10 pultti
(Jos katkenneen akselinpätkän saa kierrettyä vaihtajankorvakkeeseen, on se sopiva.)
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						^Jep näin on. Meikäläisen aivopieru. Normi metrinen M10 kierre on 1,5mm nousulla.
 Nöösi
					
					
						Nöösi
					
					
                                        
					
					
						 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						XTR:n jarruissa ei olekkaan vapaaliikkeen säätöä. Millä olette tuota säätäneet? Varmaan helpoin laittaa vaan ilmauskannu+neste paikalleen ja puristaa kahvaa muutaman kerran?
Pro ratkaisu tietysti olisi 0.1mm välein olevat ohuemmat ilmauspalat. Noilla saisi kahvan aina automaattisesti haluamaansa kohtaan.
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						^Eikö Shimpan jarruissa vapaaliike ole aina puoli kahvanmittaa ja sitten on/off -nappi tyyppinen jarrutehon säätö?
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						No jos on sramin leveleihin tottunu niin sitten noin
vaikka toisessa pyörässä codet 200mm levyillä niin ite tykkään shimanoista, joissa saa pienemmällä voimalla 180mm levyilläkin sen tarvittavan tehon ulos.
kahvan etäisyyttä oon ite säätänyt painamalla muutaman kerran jarrua ilman paloja, jolloin ”0-asento” on vähän lähempänä levyä. Ei ole tarvinnut ylitäyttää. Bite pointin säätö olis toki kivempi
 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Kyllä ne riitti, edestä kulutin vahingossa taustalevyyn saakka.
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Onkohan kukaan törmännyt SRAM RSC kahvojenpidempiin työntötankoihin (push rod) tai kahvaosiin millä saisi saman vaikutuksen eli kahvan hiukan kauemmaksi kuin mitä säädöt normaalisti sallii.
 Nöösi
					
					
						Nöösi
					
					
                                        
					
					
						Millanen pultti tuohon koloseen sopisi?
Lähetetty minun CPH2415 laitteesta Tapatalkilla
?
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Räjäytyskuva:
https://si.shimano.com/en/pdfs/ev/SL...100-I-4521.pdf
 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						Kimbyyri, kuinka monelle vaihteelle?
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						
Aiai, nyt on pro-kamaa jarruhuoltojen kaverina. Toimii.
 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						^ Mistäs löytyy manuaali?
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Toimiikos nexus 7 kaverina mikä tahansa 7v liipasin vai pitääkö olla nexus? Gripparia olis tarjolla paikallisissa pyöräkaupoissa mutta nyt kun tuo näyttää antautuneen olisi hyvä hetki vaihtaa samalla liipaisimeen
 Nöösi
					
					
						Nöösi
					
					
                                        
					
					
						Kaksi ylintä punaista nuolta. Eli tuosta vivuston läpi tuonne tankoon tulevaan kiinnikkeeseen.
Nyt tutustun tuohon linkkiin.
Edit: Asia ratkesi, tai ratkennee huomenna. Räjäytyskuva jeesasi ja ilman sitäkin Pyörävarikko Imatra tarjosi erinomaista palvelua, kuten aina.
Kiitos osallistuneille.
Lähetetty minun CPH2415 laitteesta Tapatalkilla
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Mistä mahtaa kiikastaa; Shimanon Deore BR-M6120 jarrut 203mm levyillä. No, koitin vaihtaa Galferin 203mm levyt tilalle saman firman jarrupaloilla, mutta en saa millään sopimaan, niin ettei ottais jostain kiinni. Tuntuu, että ei mahdu nuo levyt satuloihin. Pitääkö tuohon olla joku adapteri satulan kiinnitykseen vai mikä ihme?
Satulanpulttien prikkojen kanssa koitin pelata ja yhden prikan kun siirsin sinne keulan ja satulan väliin (satula siirtyy vähän ulommas), niin tuntui vähän auttavan. Hankaa siis ilmeisesti levy kiinni sinne satulan "uraan". Luulin, että nämä olisi samankokoisina levyinä ihan helppo heittää paikalleen, mutta ei.
Tällaiset levyt: https://www.bike-discount.de/en/galf...ock-disc-rotor
jaston muokkasi tätä : 21.03.2025 at 23.20 Syy: linkin lisäys
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Kokeile ilman paloja että ottaako levyn ulkoreuna sinne satulan "kattoon" kiinni. Ilman paloja näkee paremmin. Kerran oon itekki joutunu laittaa prikat satulan alle että mahtuu pyörimään levy. Yksi syy voi myös olla, jos palat on vaihdettu kun edelliset palat on ollut loppumetreillä, niin männät pitää painaa sisään ennen uusien palojen asennusta.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Mielestäni juuri sinne "kattoon" se ottaa ja en tiedä onko edellinenkin ottanut ajoittain, kun selvät kulumisjäljet siellä. Männät olen painanut sisään ja putsaillut samalla niitä.
Onko jotain estettä siirtää kaksikin prikkaa sinne satulan ja keulan kiinnikkeen väliin, tosin sitten ei jää pultin kannan puolelle yhtään. Kaksi prikkaa on noissa satulan pulteissa mukana.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Mikä runko/keula ja mitkä adapterit ovat käytössä? Oletko varma että adapterit tai kiinnitys on 203mm levyille? Myös 200mm standardi on olemassa, jolloin 203mm levyt varmasti ottavat kiinni satulaan.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Cube Stereo Hybrid 160 SL -22 ja Rokkarin Zeb Select 170mm. Vakiona tuossa siis Deoret 203mm (näin sanoo ainakin Cube) levyillä. Nyt tilalle yritin samankokoisia, mutta Galfereita. Ei ole adaptereita, satula tulee suoraan keulan kiinnikkeeseen.
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						Mittaa onko uuden levyn halkaisija sama kuin vanhan 203mm? Tällä pystyisi jo päättelemään miten jatkaa?
Kirjanmerkit