Onko e-tubeen tullut päivitys tuosta säätö mahdollisuudesta??
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						Onko e-tubeen tullut päivitys tuosta säätö mahdollisuudesta??
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						 Nöösi
					
					
						Nöösi
					
					
                                        
					
					
						Shimano EP8 moottorilla varustettu pyörä antaa virheilmoituksen W101. ilmeisesti nopeusanturi vika?
Anturi on käsittääkseni SM-DUE11
voiko tuon anturin itse vaihtaa vai vaatiiko huollossa jotain ohjelmointia?
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						Tuliko tuo vika miten uuteen pyörään, tarkista ensin että magneetti on oikeassa kohdassa ja tarpeeksi lähellä tunnistinta, samoin se että moottorin päässä liitin on kunnolla kiinni. Mitään ohjelmointia ei uuden anturin vaihto ei vaadi.
 Nöösi
					
					
						Nöösi
					
					
                                        
					
					
						Pyörä kesällä ostettu, ajettu 319 km. Lämpimässä tallissa ollut eikä ole sateella ajettu.
mangeetti on tukevasti kiinni jarrulevyssä ja anturi hyvin kiinni rungossa.
moottorin päästä en liitintä vielä ole tutkinut. Onkohan se missä kohtaa tuota EP8 moottoria.
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						Meneekö tunnistin tarpeeksi läheltä magneettia. Moottorinpäässä liittimet on moottorin päinvastaisella puolen kuin ratas, kolmella pienellä ruuvilla yläosan muovisuojus irroittamalla tulee esiin liittimet ja tuo nopeus liitin on noista kolmesta se viimeinen edestäpäin laskettuna. Voi joskus käydä niin että vaikka tuo magneetti tunnistin ensin alkuun toimiikin niin jos se on asennettu niin kauaksi tunnistimesta että juuri toimii niin se ajan myötä yhteys heikkenee jolloin laittamalla prikkoja tunnistimen kiinnitys ruuvien alle sen saa lähemmäksi magneettia niin se alkaa taas toimia
 Nöösi
					
					
						Nöösi
					
					
                                        
					
					
						Kiitos vinkeistä, pitää näitä kokeilla.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Onko se magneetti tosiaan kiinni jarrulevyssä? Ittellä se on kiinni pinnoissa.
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Osassa pyöristä se on kiinni jarrulevyssä.
Näinhän se toki periaatteessa on. Mutta itse en kyllä jaksa muutaman kympin vikojen takia alkaa takuuhommiin, useimmiten paljon nopeammin saa vehkeet ajoon, kun korjaa itse. Toki riskinä on, että jos itse korjaa ja munii jotain, niin sitten ei välttämättä takuukaan enää korvaa, mutta eipä nämä sähköfillaritkaan nyt mitään rakettitiedettä onneksi ole.
Jos sen anturin haluaa itse vaihtaa, niin mikäli sen piuhan vaan saa pois ja uuden paikalleen ilman mosan irroittamista, niin vartin hommahan tuo on ja onnistuu työkaluilla mitä jokaisesta kodista pitäisi muutenkin löytyä.
Jos taas vaatii moottorin irrottamista, niin sit vaatii pientä harrastamista ja todennäköisesti eturattaan lukkorenkaan avaamiseen työkalun. Omassani ainakin jää moottorin kiinnitykset eturattaan taakse, siten että vaatii eturattaan irrottamisen, jotta ne saa avattua.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Ok. Aina oppii jotain uutta
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						Jos ei tiedä missä on vika, niin vika voi olla missä tahansa.
Olen ajanut kaikilla (yli 20 000km)shimano 5,6, 7,8, moottoreilla. Tuota koodia en ole onnistunut saamaan.
.Ellei ole rutkasti pyöränlaittokokemusta, niin minun mielestä ei kannata alkaa moottorin irroitus/kiinnitys hommiin. Vaatii erikoistyökaluja, ainakin lukkorenkaan irrotukseen. Virta johdon joutuu yleensä irrottamaan ja se on aika hankala, niiden takaisin laittaminen on keljua. Nuo anturin johdot on helppoja.
Monesti nämä "viat" näkee ammattimies hetkessä.
Joskus ne on aivan yllättäviä.
Varsinkin silloin kun asiasta mitään ymmärtämätön alkaa säätämään.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Höpöhöpö, moottorin irroittamiseen ei kyllä tarvita rutkasti pyöränlaittokokemusta, varsin yksinkertainen homma se on, eli ihan perustaidoilla kyllä pärjää. Toki jos työkalut ei niin sanotusti pysy lainkaan kädessä, niin parempi jättää homma niille joilla pysyy.
Kampi irti, eturatas irti ja moottorin 6 pulttia auki, niin motti on irti. Jos haluaa vaan nopeusanturin vaihtaa, niin eipä siinä muita piuhoja tarvitse edes irroittaa. Tosin en myöskään ymmärrä mitä vaikeaa/hankalaa niiden muidenkaan johtojen irroittamisessa/kiinnittämisessä on.
Eturattaan lukkorenkaan (huom. vasenkätinen kierre) avaamisen lisäksi siihen ei mitään erikoistyökaluja edes tarvita, enkä sitäkään nyt miksikään kovin erikoistyökaluksi laske sanan todellisessa merkityksessä, kun niitä saa Verkkokauppa.comistakin. Toki niitä on muutamia erilaisia, joten pitää vaan valita oikea.
Moottoria takaisin kiinnittäessä vetopuolen pultit ensi kiinni ja sitten toinen puoli. Kiristysmomentti on 10-12,5Nm.
Momenttiavain on hyvä olla moottoria kiinnittämisessä, niin saa pultit ohjearvoihin, mutta se nyt kannattaisi löytyä jokaiselta pyöränomistajalta muutenkin, jos aikoo jotain huoltoja itse tehdä.
Tuosta Shimanon EP8 jälleenmyyjän opas vielä luettavaksi niin siitä löytyy kuvalliset ohjeet moottorin irrottamiseen ja moneen muuhunkin hommaan.
Valmistajat ja pyöräliikkeet on tottakai sitä mieltä, että mitään ei pitäisi itse mennä tekemään ja kaikki vaatii aina ammattimekaanikon, se on sitä jälkimarkkinointia ja osa bisnestä.
Eemeli82 muokkasi tätä : 10.11.2024 at 15.28
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						Ei tuo nopeusanturin vaihto mitään moottorin tai eturattaan irroittamista vaadi, pelkän liittimien suojuksen että pääsee niihin käsiksi. Rikkinäinen anturi johto irti moottorin liittimestä, johdon liittimeen naru tms. kiinni ennen pois vetämistä, narulla uudenanturin johto vedetään moottorin liittimille.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						^Riippuu pyörästä. Kuten aiemmin kirjoitinkin, niin ei vaadi mikäli se piuha on reititetty niin, että sen saa sieltä vedettyä pois ja uuden tilalle vaikka tuolla narumenetelmällä. Ei vaan kaikissa pyörissä onnistu, se voi olla jopa nippusiteellä kiinni jossain siellä moottorin takana/alla, jolloin myös vaatii moottorin irrottamisen.
Omassa pyörässä oli johdot ja jarruletkut nippusiteillä kiinni moottorin alla/takana, joten ei sieltä olisi tullut mikään pois vetämällä.
Latauspistokettakin vaihtaessa ihmettelin miksi se ei tule sieltä rungon sisältä reiästään vetämällä pois sen verran, että saa sen liittimen irti, vaikka liitin näkyi muutaman sentin päästä pistokkeen reiästä. Tiputin moottorin pois, niin huomasin, että se piuha oli kierrätetty jarruletkun ja tuon nopeusanturin piuhan alta siten, että ei tullut siksi vetämällä riittävästi ulos.
Moottorin irrottaminen on sen verran helppoa, että itse aika herkästi otan sen pois, jos tarvii piuhoja/jarruletkuja/vaijerin kuoria vaihtaa, niin saa helpommin ne vedettyä sieltä alta. Tuleepahan samalla putsailtua mahdolliset paskat sieltä pois.
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						HUOM! kyseessä Shimanon EP8.
Miksi sinä kammet ja eturattaan irroitat moottorin irroituksen yhteydessä, ei ne ole esteenä irroitukselle.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						^Mulla nimenomaan EP8:ssa 34 hampaisen eturattaan kehä on kahden takimmaisen kiinnityspultin edessä, joten vetopuolen kampi ja se eturatas on irrotettava, jos ne meinaa avata. Niiden kahden pultin kannoista vain puolet on näkyvillä, joten varmaan jos on isompi eturatas, niin vois mahtua avaamaan ilman eturattaan irroittamista, mutta tuossa ainakin on mahdotonta. Jos eturatas on spiderilla niin vois riittää vaan sen hammaskehän irrotuskin, jolloin kampea ei tarvinne irrottaa. Vaan mulla ei ole spiderilla.
Jos ne pultit ei ole sen eturattaan takana, niin eipä sitä ja kampea tietenkään silloin tarvitse irrottaa. Pyöriä ja niiden eturattaita on erilaisia.
 Nöösi
					
					
						Nöösi
					
					
                                        
					
					
						Kiitos kaikille viesteistä ja ohjeista.
Sain takuuna uuden nopeussensorin ja magneetin, nuo vaihtamalla tilanne korjaantui.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Onkohan kellään tosielämän kokemusta Shimanon Autoshift ja Freeshift vaihteistosta ? Ja toimiiko sähkövaihteet yleensä ottaen talvella hyvin ?
^Löytysköhän tuolta enemmän tietoa
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...tykset!/page10
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						mikä on viimesin firmis päivitys ep800?
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						4.2.0 näyttäis olevan.
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						Tuli päivitys Shimanolle, näyttäis että 8.2 jo tullut.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						onko tuo päivitys niinku kaikille shimanon moottoreille ja huomaako tuosa käytännösä mitään eroa jos sen päivittää
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Onko muilla ollut ongelmia E8000 moottorin pulttien kanssa? Tunturin nopeussensori hajosi ja pyöräliike yritti irrottaa kaapelivedon takia mottia. Eipä onnistunut, kun pultit umpeen ruostuneet. No, nyt sitten vedettiin piuha ulkokautta, prkl.
Aika hämmentävä moka suunnittelussa. Kilsoja vasta 6600.
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						Tunturien ja Helkamaisen moottorin pultit kannattaa vaihtaa/vaihdattaa jo uutena.
Ne on kuraa ja paskaa.
Sitä ne osaa olla täynnä myös moottorit, on isot raot muovi kuorissa.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Onkohan kukaan tilannut ulkomailta uutta EP8 moottoria ? Pelittääköhän suoraan kun vaan asentelee E tubella softat ( jos ei sitten ole jo asennettu)
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						Shimano e6100 nollasi itsensä, sillä on ajettu 9000km, ODOtamatta mittari näyttikin nyt 0km. Toimii kuten ennenkin.
Onko vika vai onko hyvä, aika näyttää.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Valmistaja ei varmaan odottanut että kestäisi noin kauan ????
Kirjanmerkit