GarminGiantHephaElectrobike
Sivu 330 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 230 280 320 328 329 330 331 332 340 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.871 - 9.900 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #9871
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti biker Katso viesti
    Mun mielestä tuo boost 141 on qr mitoituksella ja 148mm boost on eri. Eli 148 on laipat levrämmällä yms..
    https://trailmech.com/standards-guid...-is-boost-141/

    The only good thing about Boost 141 that it is convertible to Boost 148. It is only the end caps that differ between the two standards. That is from hub’s perspective not the frame, though. The latter cannot be converted to Boost 148.

  2. #9872
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    141 boost on 148 napa QR päätytulpilla. Vähän niin kuin 135 napa on sama kuin 142 napa, mutta qr. Toistoa siis edelliseen viestiin.

  3. #9873
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    283
    No juu niinpä näkyy olevan. Voiko sanoa että positiivinen asia näin päin. Alkuperäiselle kysyjälle niin silloinhan nuo dt:n qr tulpat pitäisi käydä.

  4. #9874
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.709
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    Rouvan pyörässä on boost 141 pikalinkkuperä. Internetti kertoo, että 148 Boost kiekko QR päätyholkoilla pelittäisi siinä.

    Osaako parviäly kertoa mitkä QR päätyholkit sopivat Dt:n 370 napaan josa HG vapaaratas?

    Mun googlaustaidot ei 100% varmuuteen riittäneet
    Moi. Vaimolla...tai siis vaimon pyörässä on 9x141 pikalinkkuperä. Tilasin sille 240:sillä navoilla uudet kiekot, niissä on ehkä eri päätyholkit mutta tämä pitäisi käydä 370:seen https://bas-shop.fi/p38801/dt-swiss-...hwgxxx0001528s mutta kannattaa vielä varmistaa maahantuojalta fin@cycleservicenordic.com

  5. #9875
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Moi. Vaimolla...tai siis vaimon pyörässä on 9x141 pikalinkkuperä. Tilasin sille 240:sillä navoilla uudet kiekot, niissä on ehkä eri päätyholkit mutta tämä pitäisi käydä 370:seen https://bas-shop.fi/p38801/dt-swiss-...hwgxxx0001528s mutta kannattaa vielä varmistaa maahantuojalta fin@cycleservicenordic.com
    Kiitos!

    Tuon mäkin taisin googlamalla löytää, mutta riippuen paikasta oli aina vähän eri sopivuudet

    Täytyy kysästä vielä tuolta cycleservisestä, hyvä vinkki!

  6. #9876
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.152
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti petebiker Katso viesti
    Kysymys,
    Hydraulisten jarrujen kahva liian kireällä, liikkuu vain 3-5 milliä kun kahvaa painaa, vaihdoin uudet jarrupalat ja tarkistin samalla että männät liikkuu hyvin ja ovat oikean näköisesti paikallaan. Pyörä on lämpimässä joten jäätyneetkään ei ole. Kahvan paineleminen toistuvasti paljonkaan ei auta. Kahva oli mielestäni melko tiukalla jo kuluneillakin paloilla ja ns. klappia/tyhjää ei juurikaan ollut. Nyt uusilla jarrupaloilla rengas vaivoin pyörii kun jarrut laahaa voimakkaasti, molemmat palat makaa kiinni levyssä, hakeutuvat käytettäessä kiinni levyyn.
    Painoin männät sisään ennen uusien palojen laittoa.
    Tuntuisi että ilma ei ole ongelma ja mistä sinne vettä olisi mennyt.
    Pyörä ei ole ollut ylösalaisin.
    Kahvan-männän säätöruuvi on noin keskikohdalla kierrettä ja samassa kohdassa kuin etujarruissakin joissa reiluhkosti liikevaraa, eli se olisi ok.
    Saako hydraulisiin jarruihin jotenkin lisää löysää/välystä?
    Tuossa kun shimanoihin vaihdoin palat niin etujarrulle kävi vähän noin, pienen ajon jälkeen palasivat vanhaan asemaaneli eivät palaudu jolloin liikevara jää puoleen. Takajarruissa harrastin better practisea ja putsasin ipalla satulan sisäpuolen. Siellä toiminta on ihan normaalia. Eli voi olla ihan likaa siellä välissä niin männät ei palaudu entiseen malliin.


    Mä olen kyllä lyhentänyt tuota liikettä shimanoissa sillä tavalla että painaa pari kertaa tyhjänä kahvaa jolloin männät ovat vähän lähempänä. Bitepoint on pysynyt pääosin paikoillaan ja en ole ylitäyttänyt järjestelmää (ei mene mitään rikki jos pitää painaa mäntiä sisäänpäin). Nyt en tuota tehnyt ja takajarrussa kahvan pidempi liikerata pääsi yllättämään.

    Ilmauksesta vierähtänyt kohta pari vuotta mutta silti toimii, viime keväänä olin laiska.

  7. #9877
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    1.613
    Itellä on jo yli 20v vanhan ekan täysjoustoni XT-jarruissa liikeradan säätö. Poleihinkin otin RSC kahvalliset jarrut juuri tuon säädön vuoksi. Kahvassa siis on kaksi säätöä.
    No SRAMeissa tuon täytyy aina olla toisessa äärilaidassa samoin kuin se kahvan perussäädönkin jotta pitokohta on riittävän kaukana. Vanhoissa XT-jarruissa säätövaraa oli paremmin.
    Tulee mieleen ZEB ultimate missä kaiki venttiilit on täysin auki jotta keula olisi riittävän nopea terävissä iskuissa. Säätövaraa ei kyseisen firman tuotteissa oikein ole riittävästi. Muuten kyllä hyviä ovat.

  8. #9878
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.439
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti M A Katso viesti
    Tuossa kun shimanoihin vaihdoin palat niin etujarrulle kävi vähän noin, pienen ajon jälkeen palasivat vanhaan asemaaneli eivät palaudu jolloin liikevara jää puoleen. Takajarruissa harrastin better practisea ja putsasin ipalla satulan sisäpuolen. Siellä toiminta on ihan normaalia. Eli voi olla ihan likaa siellä välissä niin männät ei palaudu entiseen malliin.
    ...
    Mä olen ymmärtänyt männän tiivisteen toiminnan näin: normaalisti tiivisteessä on joustoa palojen liikeradan verran. Palojen kuluessa jousto ei enää riitä ja mäntä liukuu tiivisteessä lähemmäs levyä.

    Jos tiiviste on lian täyttämä ei joustoa välttämättä ole ja mäntä liukuu jokaisella kahvan painalluksella kohti levyä ja jää sinne. Kovalla pakkasella tiivisteen jäykistyessä käy myös ymmärtääkseni samoin.

  9. #9879
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.709
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    Mä olen ymmärtänyt männän tiivisteen toiminnan näin: normaalisti tiivisteessä on joustoa palojen liikeradan verran. Palojen kuluessa jousto ei enää riitä ja mäntä liukuu tiivisteessä lähemmäs levyä.

    Jos tiiviste on lian täyttämä ei joustoa välttämättä ole ja mäntä liukuu jokaisella kahvan painalluksella kohti levyä ja jää sinne. Kovalla pakkasella tiivisteen jäykistyessä käy myös ymmärtääkseni samoin.
    Niissä tiivisteissä on periaatteessa semmoinen. ”Automaattinen” säätöä eli palojen kuluessa mäntä pysyy lähempänä levyä, eli se pääsee tavallaan lipsumaan sen jouston ohi, siis toiseen asentoon. No ehkä tätä on vähän vaikea selittää
    Ja ainakin oman kokemuksen mukaan jarruissa ei pakkanen aiheuta mitään ongelmia paitsi kun kaadut hankeen ja se jäätyy…

  10. #9880
    Liittynyt
    07/2024
    Viestit
    380
    Jarrumännän tiiviste on melkolailla pääsääntöisesti kumirengas, joka on poikkileikkausprofiililtaan neliö. Ei siinä ole mitään isompaa joustoa mihinkään suuntaan. Oikeastaan vaan sen verran mitä tuollainen millin-parin 'sivumittainen' kumineliö urassaan pystyy juostamaan kasaan puristuessaan.

    Jarrumännän on tarkoitus liikkua tiivisteen ohi mahdollisimman hyvin. Jarrumäntä palautuu jarrulevystä poispäin jarrupalojen välissä olevan jousen työntämänä sen verran mitä jousi jaksaa jarrupala+-mäntä yhdistelmää liikuttaa. Jos/kun tiivisteen ja jarrumännän liitoksessa on likaa tai siinä ei ole esim. liukastavaa öljyä liike heikkenee. Samoin pakkasella tiiviste on kovempi, jolloin se ei jousta vaan puristuu tiukemmin mäntää vasten ja liikkuminen on huonompaa.
    Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...

  11. #9881
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Yedi. Katso viesti
    ..Jarrumäntä palautuu jarrulevystä poispäin jarrupalojen välissä olevan jousen työntämänä sen verran mitä jousi jaksaa jarrupala+-mäntä yhdistelmää liikuttaa...
    Tuskinpa sentään. Sen varsin heikon jousen on vain tarkoitus pitää jarrupalat irti levystä helisemästä. Eikö se ole alipaine systeemissä mikä palauttaa männät.


  12. #9882
    Liittynyt
    07/2024
    Viestit
    380
    Alipaine vetää mäntiä ja jousi on mukana, mutta männän tiivisteen joustoilla ei ole osuutta männän liikuttamisessa.
    Nimimerkillä 'yedi' vuosia sitten. Wanha salasana on unohtunut, niin jatketaan uudistetulla nimimerkillä...

  13. #9883
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Ei sillä jousella ole mäntien palautumisessa mitään merkitystä, vaikka kuinka jankkaa.

  14. #9884
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.439
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Yedi. Katso viesti
    Alipaine vetää mäntiä ja jousi on mukana, mutta männän tiivisteen joustoilla ei ole osuutta männän liikuttamisessa.
    Magura on asiasta eri mieltä: https://magura.com/en/EUR/how-does-a-disc-brake-work

    "With each movement of the slave piston, these quad rings are deformed in a defined groove that determines the retraction of the pistons. The quad ring returns to its original shape and position as soon as the brake pressure is released, retracting the piston."

  15. #9885
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Kyllä minäkin siinä uskossa olen ollut, että se satulan tiiviste ne männät palauttaa. Kun tuonne männän taakse tulee paine, niin tiiviste puristuu mäntään kiinni ja tietysti venyy liikkeen verran. Paineen vapautuksen jälkeen se haluaa palata lähtöasentoon.

    Sillä jousella tuskin on mitään tekemistä palutuksen kanssa. Eihän tuossa ole minkään näköistä puristusvoimaa. Estää vaan palojen helinän.

  16. #9886
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Tuota tiivisteen muodonmuutosta tukee myös se asia että Shimanolla tahtoo vapaaliike kovalla pakkasella ensimmäisen jarrutuksen jälkeen mennä olemattomaksi. Kuitenkin vapaaliike palautuu pyörän lämmitessä. Eli mäntä ei pysyvästi siirry lähemmäksi palaa. Oletettavasti tiiviste ei kylmänä jaksa palautua, vaan jää osittain "epämuodostuneeksi". Olematon vapaaliike pakkasilla on muutenkin mineraaliöljyjarrujen ominaisuus, liekö tiivisteen materiaalin ominaisuus, kaikki omat Shimanon jarrut on < -20°C lämpötiloilla alkaneet laahaamaan. DOT-jarruilla näin ei (kuulemma) käy.

  17. #9887
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    Magura on asiasta eri mieltä: https://magura.com/en/EUR/how-does-a-disc-brake-work

    "With each movement of the slave piston, these quad rings are deformed in a defined groove that determines the retraction of the pistons. The quad ring returns to its original shape and position as soon as the brake pressure is released, retracting the piston."
    Dodi, tuossahan tuo hyvin selitetty.

  18. #9888
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hece Katso viesti
    Tuota tiivisteen muodonmuutosta tukee myös se asia että Shimanolla tahtoo vapaaliike kovalla pakkasella ensimmäisen jarrutuksen jälkeen mennä olemattomaksi. Kuitenkin vapaaliike palautuu pyörän lämmitessä. Eli mäntä ei pysyvästi siirry lähemmäksi palaa. Oletettavasti tiiviste ei kylmänä jaksa palautua, vaan jää osittain "epämuodostuneeksi". Olematon vapaaliike pakkasilla on muutenkin mineraaliöljyjarrujen ominaisuus, liekö tiivisteen materiaalin ominaisuus, kaikki omat Shimanon jarrut on < -20°C lämpötiloilla alkaneet laahaamaan. DOT-jarruilla näin ei (kuulemma) käy.
    Niin tai paksuneeko itse shimanon neste kovemmilla pakkasilla? Eli kumi ei jaksa palauttaa.

  19. #9889
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.439
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hece Katso viesti
    Tuota tiivisteen muodonmuutosta tukee myös se asia että Shimanolla tahtoo vapaaliike kovalla pakkasella ensimmäisen jarrutuksen jälkeen mennä olemattomaksi. Kuitenkin vapaaliike palautuu pyörän lämmitessä. Eli mäntä ei pysyvästi siirry lähemmäksi palaa. Oletettavasti tiiviste ei kylmänä jaksa palautua, vaan jää osittain "epämuodostuneeksi". Olematon vapaaliike pakkasilla on muutenkin mineraaliöljyjarrujen ominaisuus, liekö tiivisteen materiaalin ominaisuus, kaikki omat Shimanon jarrut on < -20°C lämpötiloilla alkaneet laahaamaan. DOT-jarruilla näin ei (kuulemma) käy.
    Näin se varmaan on. Itsellä alkaa olla jo aikaa kovin kylmässä pyöräilystä. Mutta ainakin Shimanon jarruissa laahausta alkaa esiintyä.

    Edit: jossain on ollut juttua että DOT-nestettä sietävät tiivisteet eivät jäykistyisi samalla tavalla, varmaan joku Lennard Zinnin artikkeli.

  20. #9890
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Varmasti sekä että. Oma huomio on, että Deoret, joissa oli alumiinimännät jäykistyi huomattavasti nopeammin pakkasessa kuin SLX tai XT:t joissa keraamiset männät.

  21. #9891
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Varmasti sekä että. Oma huomio on, että Deoret, joissa oli alumiinimännät jäykistyi huomattavasti nopeammin pakkasessa kuin SLX tai XT:t joissa keraamiset männät.
    Noin muuten varmasti on. Ninerissa on ne kaikkein halvimmat road satulat ja se kyllä jäykkenee. Muissa fillareissa en ole juurikaan ongelmaa huomannut.

  22. #9892
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Mä olen luullut että se Shimanojen jumiutuminen pakkasella johtuu kahvasta. Sieltähän se vapaaliikekin häviää, eli liittyisikö paisuntasäiliöön jotenkin? Vaihdoin tuosta syystä (ja jatkuvasti vuotavien satuloiden takia) Srameihin, eikä ole pakkasella ongelmia ollut.

  23. #9893
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.152
    Mulla vaan takajarru oireilee pakkasilla selvemmin, mutta toimii aina hyvin muutaman jarrutuksen jälkeen. Eli eka jarrutus normaalisti, seuraavalla ottaa kiinni melkein heti, sitten taas normaalisti. Oon järkeillyt että jarrutuksen lämpö "sulattaa" satulan ja toimii normaalisti sen jälkeen. Järjestelmään pääsevä vesi myös kertyy pikkuhiljaa tuonne satulaan, joka varmaan vaikuttaa tuohon satulan jäykistymiseen pakkasella. Ja jos tuonne ylipäätään vettä pääsee niin varmaan sieltä tiivisteiden välistä kun jarrut liikkuu

    Mulla on tosin jarrunesteenä ohuempaa redlinen likewateria ja mielestäni huomasin ekan talven pakkasten jälkeen että olis toiminut paremmin -10 ja siitä alas. En nyt voi varmaksi sanoa, mutta internetistä aikoinaan luin että jotkut olivat sitä käyttäneet pakkasolosuhteissa mielestään hyvin tuloksin. Ja vaikka on synteettistä ja ohuempaa kuin shimanon mineraali niin hyvin on pelittänyt

  24. #9894
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Oikeestiko? Redlinen likewateria (keulaöljy) on käytetty ja suositeltu joustokeulan vaimentimeen! Eikai sentään jarruihin???

    Shimanon jarruihin tulee laittaa shimanon mineraaliöljyä tai vastaavaa jonkun autonvalmistajan vaihteisto-mineraaliöljyä. Jälkimmäisestä löytyy vinkkejä täältä palstalta.

  25. #9895
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.709
    Shimanoihin kannattaa käyttää Shimanon öljyä. Se toimii parhaiten. Öljyä kuluu niin mitättömän vähän niin se ei voi olla kustannuskysymys…

  26. #9896
    voiko jarrupalat olla jo loppu kun on pitäny kiristää jarruvaijeria muutamaan kertaan ja taas menee vipu tuppiin asti, joku tuolla facebookissa oli sitä mieltä että pitäs vaa putsata jarrut tms

    pyöränä fitnord sähköpyörä jossa mekaaniset levyjarrut, mittarissa joku 800km, aika kuluttavaa ajoa ku enimmäkseen kaupunkikikkailua ja välillä maastossa

  27. #9897
    Liittynyt
    11/2018
    Paikkakunta
    Länsi
    Viestit
    269
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti erski koleman Katso viesti
    voiko jarrupalat olla jo loppu kun on pitäny kiristää jarruvaijeria muutamaan kertaan ja taas menee vipu tuppiin asti, joku tuolla facebookissa oli sitä mieltä että pitäs vaa putsata jarrut tms

    pyöränä fitnord sähköpyörä jossa mekaaniset levyjarrut, mittarissa joku 800km, aika kuluttavaa ajoa ku enimmäkseen kaupunkikikkailua ja välillä maastossa
    Katsomalla selviää, onko palat loppu. Kiekko irti ja palat pois.

  28. #9898
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pulimonni Katso viesti
    Katsomalla selviää, onko palat loppu. Kiekko irti ja palat pois.
    paljon niissä on pintaa yleensä uutena?, huomaa varmaa et en oo ikinä huoltanu levyjarruja ni menee nyt kyllä opetteluksi koko homma

  29. #9899
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.877
    Aivan varmasti voivat olla, mutta eikö mekaanisten levyjarrujen tapauksessa voi olla kyse myös siitä että jarruja eli jarrupalojen etäisyyttä toisistaan pitää niiden normaalin kulumisen myötä säätää?

    Vai onko tuo "vivun meno tuppiin asti" jo melko selvä osoitus siitä että palat ovat jo loppu eikä normaalilla eli ajoittain tarvittavalla säädöllä selvitä?

  30. #9900
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.152
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Oikeestiko? Redlinen likewateria (keulaöljy) on käytetty ja suositeltu joustokeulan vaimentimeen! Eikai sentään jarruihin???

    Shimanon jarruihin tulee laittaa shimanon mineraaliöljyä tai vastaavaa jonkun autonvalmistajan vaihteisto-mineraaliöljyä. Jälkimmäisestä löytyy vinkkejä täältä palstalta.
    Joskus vuosia sitten googlailin asiaa ja moni oli tuota käyttänyt varsinkin kylmissä olosuhteissa. Tuolla on huomattavasti pienempi viskositeetti, etenkin kylmässä, korkeampi kiehumispiste ja on yhteensopiva kumitiivisteiden kanssa. Sattui vielä motonetistä poistohintainen pullo niin päätin kokeilla Ei oo vuotanut eikä ollut ongelmia. Muistaakseni toiminta kylmässä parani, silti ekan jarrutuksen jälkeen tiivisteet ei palaudu mutta toisen jarrutuksen jälkeen taas toimii normaalisti.


    Shimanon oma öljy on mineraaliöljypohjaista hydrauliikkaöljyä, internetin foorumien mukaan 7ct vahvuudeltaan. lhm+ on ilmeisesti hyvin hyvin lähellä samaa speksiä.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •