GarminElectrobikeGiantEfat
Sivu 127 / 139 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 27 77 117 125 126 127 128 129 137 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.781 - 3.810 / 4144

Aihe: Paksut GG renkaat

  1. #3781
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.497
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    ^En ole kyllä Gravdalia onnistunut puhkomaan, tosin vähän "säästellyt" niitä

    ...
    Itse asiassa sekä vanhempi sisuriversio että uudempi tubeless ovat joutuneet sepelin rikkomiksi, mutta tubelessin kanssa selvisi tökkäämällä paikan. Pirellin kanssa oli vääntöä, kun sepeli viilsi isomman reiän, joka nieli "kourallisen" tubelesspaikkoja.

    Sama viiltoherkkyys koskee musta myös syksyllä alla ollutta 50-millistä versiota: sepelin levityksen jälkeen pari kudokseen asti ulottuvaa viiltoa tuli nopeasti. Ei läpi ulottuva pisto mua haittaisi, vaan viilto, jota ei meinaa saada kenttäolosuhteissa tukittua, jos sattuu menemään läpi asti.

  2. #3782
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.303
    ^ On kyllä ollut huonoa tuuria matkassa. Mä olen ajanut kaksi paria Gravdaleja loppuun ja kolmas pari on menossa ilman ainoatakaan sepeliflättiä. Enkä tosiaan säästele niitä, vaan ajan ensimmäisistä liukkaista vikoihin liukkaisiin koko talven työmatkat Gravdaleilla. Ekat oli 120tpi-sisuriversiot, seuraaavat ja nyt alla olevat 60tpi tlr-versioita.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  3. #3783
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.497
    ^sattumaa joo. Ei yhdestä sepelin tekemästä reiästä voi kovin paljon tehdä päätelmiä.

  4. #3784
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.365

  5. #3785
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.365

  6. #3786
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.303
    Eikös se nyt ollut jo kokemuspohjainen konsensus täällä, että brr:n rumputuloksista ei voi vetää suoria johtopäätöksiä siihen, että kuinka renkaat rullaa tosielämässä soralla ja että mitä karkeampi alusta, sitä paremmin leveämmät renkaat rullaa suhteessa kapeampiin.

    Tossa oli verrattu aika harvoja renkaita eikä mukana ollut joustavakylkisiä gg-renkaita ollenkaan. Jonkun ohutkylkisen Rene Hersen tai Ultradynamicon ”Delta” olisi ollut mielenkiiintoinen tieto. Tai Vittorian GG-renkaiden, kun ne ei pärjää rummulla, mutta on säännöllisesti podiumeilla pro-kuskien alla. Maxxiksen maastorengaskin pärjää soralla ookosti, vaikka rumputesteissä ei ollenkaan.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  7. #3787
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.303
    Niin ja tietenkin se, mistä ei välttämättä ole ollut ihan täyttä konsensusta eli, että se lutterorunkoinen ja -haarukkainen pyörä (materiaalista riippumatta) kulkee ihan oikeasti kevyemmin. Vaikka keskiön notkuminen söisikin jonkin watin, niin elävään kudokseen niitä hukkuu suhteessa huomattavasti vähemmän.

    Brr:n tuloksia ei voi siirtää tosielämään, koska mittalaitteesta puuttuu kuski ja epätasaisella alustalla suurin yksittäinen watteja hukkaava tekijä on suspension losses (en tiedä, mikä olisi hyvä suomenkielinen käännös - ”kudoskitka”?). Renkaiden rullausvastus (ja ilmanvastus) on täysin toissijaisia tekijöitä siinä yhtälössä.

    Terraspeed vs. Thunder Burt ero 15 mph keskarilla 100 mailin kisassa on tuon kaverin mukaan 26 minuuttia, mutta en tiedä, että onko siinä joku laskuvirhe, koska ero kuulostaa aika rajulta.

    Sekin kannattaa muistaa, että läski absorboi tärinää lihasta tehokkaammin, joten mitä kauempana nollasta kuskin rasvaprosentti on, sitä enemmän paksuilla ja notkeilla renkailla sekä lutterolla pyörällä säästyy watteja.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  8. #3788
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.365
    Tää kaveri kyllä kertoi, että brr testi pitää usein paikkaansa myös soralla. Esim tuo thunderburt on ripeä rengas myös brr testissä. Tasaisella alustalla käyttää suoraan brr crr dataa koska se on ollut yhtenevää mittausten kanssa.

    Niin ja se mikä jännää, brr ja tässä testissä, niin nopea rengas on tuo paksummilla superground kyljillä oleva.

  9. #3789
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.303
    Joo verrokiksi olisi kiva saada sellainen vanha ohutkylkinen Schwalbe ton hepun testaamana.

    Mutta siis olennaista tossa testissä oli se, että paksummat renkaat hidastuu ohuempia renkaita vähemmän alustan muuttuessa karkeammaksi eli se ”Delta” luku.

    Ero brr vs cat 2 gravel kuskin kanssa on 45 mm Terraspeedillä n. 136%, kun 2,1” Thunder Burtilla se on 115% ja 2,4” Aspenilla 69%.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  10. #3790
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.365
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Joo verrokiksi olisi kiva saada sellainen vanha ohutkylkinen Schwalbe ton hepun testaamana.

    Mutta siis olennaista tossa testissä oli se, että paksummat renkaat hidastuu ohuempia renkaita vähemmän alustan muuttuessa karkeammaksi eli se ”Delta” luku.

    Ero brr vs cat 2 gravel kuskin kanssa on 45 mm Terraspeedillä n. 136%, kun 2,1” Thunder Burtilla se on 115% ja 2,4” Aspenilla 69%.
    Minä taas väittäisin, että ero tuleee renkaan koosta. Isompi rengas on nopeampi karkealla alustalla. Supergroundit ovat suht jämäkkiä renkaita, ne eivät todellakaan ole lutterokylkisiä.
    Aspen on 2.4", tuon vuoksi se on karkealla alustalla nopea, vaikka rullilla hidas kuin pentele.

    Edit: Joo, samaa mieltä siis. Tarkoititkin tosiaan renkaan paksuudella nyt leveyttä, etkä kylkien paksuutta.

  11. #3791
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.365
    Eli BRR testi pitää täysin paikkaansa, mutta karkealla alustalla kapea rengas on vaan hitaampi. Täähän on ollut ihan tiedossa oleva juttu.

    Se mitä tuolla kerätyllä datalla oikeasti voisi tehdä, on melkoisen jännää. Tuohonhan yhdistetään myös aerodata. Veikkaan, ettei mene kovin kauaa kun saat ladattua maksullisen softan, johon käytetään openstreetmapsin gravell luokituksia.
    Sitten syötetään käytettävissä olevat watit, eli millä itse ajat. Tuon jälkeen softa laskeskelee mikä rengas on nopein reitillä.

  12. #3792
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.303
    Tuon kaverin testiasetelma vastaa periaatteessa Hersen tärinäraitatestejä eli niistä saadut wattierot on pääasiassa kuskin tärinään hukkuvista wateista syntyviä, ei varsinaisesti renkaiden rullausvastuseroja mittaavia.

    Hersen testien tulokset on tiedossa ja niiden perusteella mitä isompi rengas ja joustavampi rengas/etuhaarukka, sitä vähemmän kuskiin hukkuu watteja.

    Hersellä on kuitenkin oma lehmä ojassa, joten siksi olisi ollut mielenkiintoisempaa, jos tämän linkkaamasi kaverin otos olisi ollut vähän laaja-alaisempi, niin siitä voisi vetää enemmän johtopäätöksiä. Nyt sitä kyljen paksuuden tai rungon joustavuuden vaikutusta voi vain spekuloida. Toki maalaisjärjelläkin on aika helppo arvella, että mitä joustavampi on renkaan runko, sitä vähemmän epätasaisella alustalla hukkuu watteja.

    Noista hänen käyttämistä lähteistä löytyi sellainen mielenkiintoinen detalji, että nurmipinnalla 35 mm krossirenkaalla ei ole ideaalipainetta, jolla se kulkisi kaikkein kevyimmin. Vastus on yksiselitteisesti sitä pienempi, mitä pienempi on paine, vaikka paineet laskisi niin alas, että renkailla ajaminen muuttuu vaikeaksi.

    https://www.morespeedlesspower.com/2...tance.html?m=1
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  13. #3793
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.497
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    ...
    Sitten syötetään käytettävissä olevat watit, eli millä itse ajat. Tuon jälkeen softa laskeskelee mikä rengas on nopein reitillä.
    Ja kun lähdet ajamaan niin pisin sorapätkä on lanattu, tai uusi kulutuskerros on juuri levitetty:


  14. #3794
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.303
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Eli BRR testi pitää täysin paikkaansa, mutta karkealla alustalla kapea rengas on vaan hitaampi. Täähän on ollut ihan tiedossa oleva juttu.

    Se mitä tuolla kerätyllä datalla oikeasti voisi tehdä, on melkoisen jännää. Tuohonhan yhdistetään myös aerodata. Veikkaan, ettei mene kovin kauaa kun saat ladattua maksullisen softan, johon käytetään openstreetmapsin gravell luokituksia.
    Sitten syötetään käytettävissä olevat watit, eli millä itse ajat. Tuon jälkeen softa laskeskelee mikä rengas on nopein reitillä.
    Sä luet nyt asioita jotenkin oman narratiivisi kautta. Brr pitää paikkansa, jos mitataan vain renkaan rullausvastusta suht sileällä alustalla. Jos huomioidaan kokonaisuus eli kuskin tärinään hukkuvat watit ja alusta on epätasaisempi, brr ei enää kerro hirveästi mitään. Esim. tuo, että Maxxis Aspen, joka ei brr:n mukaan rullaa juuri lainkaan, on ”Cat 2 gravel” -alustalla 25 km/h vauhdissa yhtä nopea (tai hidas) kuin Terraspeed, vaikka Aspenin ilmanvastuskin on suurempi.

    Noissa ”Power to hold 15 mph” -tuloksissa oli siis huomioitu jo leveämpien renkaiden suurempi ilmanvastus tämän laskurin avulla.

    Pitää kerätä foorumikolehti ja lähettää yhdet Herset kaverille testattavaksi, niin saisi Hersen omille testeille vertailupohjaa
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  15. #3795
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    13
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Terraspeed vs. Thunder Burt ero 15 mph keskarilla 100 mailin kisassa on tuon kaverin mukaan 26 minuuttia, mutta en tiedä, että onko siinä joku laskuvirhe, koska ero kuulostaa aika rajulta.
    Siinäpä yksi tulkinta erotuksen laskemiseksi:



  16. #3796
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.365
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    Ja kun lähdet ajamaan niin pisin sorapätkä on lanattu, tai uusi kulutuskerros on juuri levitetty:
    Tästähän oikeasti tulisi tosi testaajalle tosi mielenkiintoista. Eli esim jos on tiedossa, että kisasta on pitkä pätkä uudelleen lanattua soraa, niin sun pitäisi käydä testaamassa se pätkä joillain renkailla.
    Tuon jälkeen softa osaa varmastikkin laskea mikä rengas olisi juuri tuolla pätkällä nopein.

    Nythän tuossa testissä ei tosiaankaan ajettu tuolla 15mp/h nopeudella, vaan se on laskennallinen arvo.

  17. #3797
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.365
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Sä luet nyt asioita jotenkin oman narratiivisi kautta. Brr pitää paikkansa, jos mitataan vain renkaan rullausvastusta suht sileällä alustalla. Jos huomioidaan kokonaisuus eli kuskin tärinään hukkuvat watit ja alusta on epätasaisempi, brr ei enää kerro hirveästi mitään. Esim. tuo, että Maxxis Aspen, joka ei brr:n mukaan rullaa juuri lainkaan, on ”Cat 2 gravel” -alustalla 25 km/h vauhdissa yhtä nopea (tai hidas) kuin Terraspeed, vaikka Aspenin ilmanvastuskin on suurempi.

    Noissa ”Power to hold 15 mph” -tuloksissa oli siis huomioitu jo leveämpien renkaiden suurempi ilmanvastus tämän laskurin avulla.

    Pitää kerätä foorumikolehti ja lähettää yhdet Herset kaverille testattavaksi, niin saisi Hersen omille testeille vertailupohjaa
    Noo, sinä taas uskot tähän rene hersen teoriaan, jonka mukaan kuskin hyllyvä massa hävittää watteja. Samoin että joustava keskiö ei hävitä watteja, vaan sinkauttaa sen oikeaan aikaan takaisin jousen avulla.
    Eli tasoissa ollaan

    Ja olenhan minä ajanut yhdet endurance hurricanet herset loppuun. Kuvion ja kestävyyden vuoksi tosi hyvät renkaat. Uusi keskeltä sliksi kuvio kiinnostaisi paljonkin. Mutta en minä usko pätkääkän, että renen renkaat olisivat jollain tapaa muita parempia.
    Täysin ylihinnoiteltuja vaan, kuten gravell skene muutenkin nykyään.

  18. #3798
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.303
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oge Katso viesti
    Siinäpä yksi tulkinta erotuksen laskemiseksi:


    Juu jos tolla laskennallisella esimerkkinopeudella 10w = 1% olettama pitää paikkansa, niin sitten toi on noin. Niin se ei kuitenkaan voi olla, että 10W muutos vastaa 1% nopeusmuutosta millä tahansa nopeudella.

    Mitenköhän iso on ero 29” ja 27,5” Thunder Burtin välillä. Tossa 700x45 mm -> 29 x 2,1” leveyden lisäksi halkaisijakin kasvaa jonkin verran, mutta 700x45 mm -> 27,5 x 2,1” taitaa vähän pienentyä(?).
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  19. #3799
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.303
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Noo, sinä taas uskot tähän rene hersen teoriaan, jonka mukaan kuskin hyllyvä massa hävittää watteja.
    Niin sehän ei varsinaisesti ole Hersen teoria vaan Galilein ja sen viimeisteli Chatelet 1700-luvulla.

    Paljonko on wattiero 40 km/h vauhdissa asfaltti vs. mukulakiveys? Ei ne watit pelkästään renkaiden kuumenemiseen huku. Massa ei myöskään hylly ilman watteja ja ne massaa hyllyttävätkään watit ei synny tyhjästä.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  20. #3800
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.442
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Mutta en minä usko pätkääkän, että renen renkaat olisivat jollain tapaa muita parempia.
    Täysin ylihinnoiteltuja vaan, kuten gravell skene muutenkin nykyään.
    Mitä tarkoittaa parempi?
    Ajossa RH:n nappulat että sliksit. Nyt kun tuli myyntiin vielä semi sliksit niin en näe mitään syytä käyttää muita. Vielä kun en aja mielellään missään terävissä kivikoissa niin voi ajaa EL versioilla.
    Jos lenkkien keskinopeus laskee noilla 1-2 km/h niin mitä sitten kun mukavuus on huippuluokkaa. Sama pyörä, sama maasto niin toisilla renkailla ranteet alkaa puutumaan puolentunnin kuluttua, Hersellä ajaa 3 tuntia ilman ongelmia.
    Hinta on tietysti kova mutta harrastuksen kokonaiskuluista aika pieni.

  21. #3801
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.174
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oge Katso viesti
    Siinäpä yksi tulkinta erotuksen laskemiseksi:


    Kysyin tätä copilotilta ja sain kaavan jolla ilmanvastuksen ja vierintävastuksen vaikutuksen voisi laskea:


    Jossa P on teho watteina, C_d ilmanvastuskerroin, A otsapinta-ala, rho ilman tiheys, v nopeus, C_rr vierintävastuskerroin, m massa ja g gravitaatiovakio.

    Tuohon sijoittelemalla 20 km/h nopeudella 10W vastaisi 1-2 km/h jos muut tekijät pysyvät samana. (tekoälyn mukaan, en laskenut itse)

    Olennaista tuossa kaavassa on ehkä se, että vierintävastuksen vaikutus on suoraan verrannollinen nopeuteen ja massaan, kun taas ilmanvastus on verrannollinen nopeuden kuutioon.

    Jonkun täytyy testata tämä käytännössä ajamalla joku pitkä gravel lenkki samana päivänä samoilla wateilla mutta renkaita välillä vaihtaen Mielellään vielä jonkun toisen kanssa jotta voi vaihtaa renkaat päittäin kierrosten välillä.

  22. #3802
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi Rajamäki
    Viestit
    1.520
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Mitä tarkoittaa parempi?
    Ajossa RH:n nappulat että sliksit. Nyt kun tuli myyntiin vielä semi sliksit niin en näe mitään syytä käyttää muita. Vielä kun en aja mielellään missään terävissä kivikoissa niin voi ajaa EL versioilla.
    Jos lenkkien keskinopeus laskee noilla 1-2 km/h niin mitä sitten kun mukavuus on huippuluokkaa. Sama pyörä, sama maasto niin toisilla renkailla ranteet alkaa puutumaan puolentunnin kuluttua, Hersellä ajaa 3 tuntia ilman ongelmia.
    Hinta on tietysti kova mutta harrastuksen kokonaiskuluista aika pieni.
    Amen!
    Ylempänä näkyvästä lanatun tien kuvasta tuli mieleen eräskin kerta Rene Hersen EL 50 mm paksukaisilla, kun jouduin vastaavaa tieosuutta kulkemaan. Ei tuntunut missään, melkein hymy korvissa posotin menemään. Se oli aivan ällistyttävää, tuntui kuin olisin liitänyt tienpinnan yläpuolella
    Muistissa oli vielä aiempi kerta kapeilla tusinanakeilla.
    Pyöräily on kivaa!

  23. #3803
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    On sitä onnellisessa asemassa, kun ei aja kilpaa eikä jaksa tuijotella lenkin keskaria. Ajelee niillä kumeilla mitkä alla on ja katselee maisemia.

  24. #3804
    Liittynyt
    07/2014
    Viestit
    215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oge Katso viesti
    Siinäpä yksi tulkinta erotuksen laskemiseksi:


    Mistä tuo 10W=1% sääntö tulee, päteekö se esitetyllä 24km/h keskinopeudella?
    Eikö tuo aikasäästö 160km matkalla ole ennemminkin 8 min kuin 26 min?

  25. #3805
    Liittynyt
    11/2014
    Paikkakunta
    Lpr:n kupeessa
    Viestit
    1.633
    Just selailin tarjontaa, onhan noita ihan älytön määrä vaihtoehtoja. Tufon thundero, 44mm ollut alla, tyytyväinen ollut, mutta nyt alkaa olla jo aika kuluneet. Mieli tekis 50mm leveetä laittaa.

  26. #3806
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti M A Katso viesti

    Jonkun täytyy testata tämä käytännössä ajamalla joku pitkä gravel lenkki samana päivänä samoilla wateilla mutta renkaita välillä vaihtaen.
    Joku palstalainenhan teki aikalailla tälläisen testin parilla renkaalla. Oliko viime vai toissa kesänä.

    Sent from my Takapalk

  27. #3807
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.138
    Renkaiden ansioksi laskettava 26 minuutin etu 160km matkalla kuulostaa ehkä hivenen liian hyvältä ollakseen totta.

    RH kumit vaikuttavat ihan nopeilta, mutta ehk
    ä sitä viimeistä wattia isompi juttu on se, että noita tehdään leveinä slikseinä. Jokusen kilometrin olen ajanut "gräveliä" mutten muista koskaan kaivanneeni nappuloita renkaisiini. Leveyttä toisinaan toivoisi lisää, varsinkin kun laskee reikä päässä 8-kymppiä sadeveden raiskaamaa mäkeä alas.
    6.7 WTF/kg


  28. #3808
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.079

    Paksut GG renkaat

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    Jokusen kilometrin olen ajanut "gräveliä" mutten muista koskaan kaivanneeni nappuloita renkaisiini.
    En minäkään. Pystyssä on pysytty ja vauhtiakin lenkeillä aina välillä pidetty. Leveähkö kumi suht matalilla paineilla on taannut minulle riittävän pidon.

  29. #3809
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Kyllä noilla mutapohjaisilla ja huonosti kuivuvilla metsäautoteillä on sateiden jälkeen joskus nappulaa kaivannut ihan etenemisenkin kannalta. Helposti alkaa nousuun sutimaan nappulaton rengas kun vähäinenkin kuvio on täysin ukossa.

  30. #3810
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.393
    Nappuloista puheenollen, onkos joku jo testannut https://www.schwalbe.com/en/Schwalbe...X-Pro-11654578 Olisivat mielenkiintoiset tuon 50millin leveyden vuoksi.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •