GiantGarminElectrobike
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 42

Aihe: Pitääkö sadekelin liukastamassa (ei hiekoitetussa) sivuteiden jäässä mikään nastareng

  1. #1
    Liittynyt
    12/2019
    Viestit
    313

    Pitääkö sadekelin liukastamassa (ei hiekoitetussa) sivuteiden jäässä mikään nastareng

    Hei

    Pitääkö sadekelin liukastamassa (ei hiekoitetussa) sivuteiden jäässä mikään nastarengas?

    Uusi Chwalbe edessä 120 nastaa 30/622, takana sama, mutta ei uusi.
    Ilmanpaineet aika pienet, mutta ei (lähes) mitään pitoa.

    Pitäisköhän maastopyörän joku nastarengasmalli (tai cyclo 28") näin haastavassa jäätikköolosuhteessa, mitä nyt on tieolosuhteet monin paikoin tällä hetkellä?

    Ajattelin jos tuosta vanhasta maastopyörästä saisi nähin haastaviin tieolosuhteisiin
    paremman jäätikköpyörän jollain hyvällä rengasmallilla?

    Vai onko tekemätön paikka ja parempi pysytellä pirtissä näillä vesijäätikkökeleillä/jäätikkövesikeleillä?

  2. #2
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.830
    Suomi Tyresin Piikkisika toimii, mutta ei sovi kapeeseen kulkineeseen. Routa, Gravdal,..?

  3. #3
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    1.617
    Täältä myös puolto Piikkisialle. Pitää märällä jäällä mutta ei kauhean hyvin sileällä kalliolla.

  4. #4
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.431
    Samoin Schwalben Ice Spiker, aivan ongelmitta voi ajella märällä jäällä. Mikään kapea rengas ei taida pitää kovin hyvin tuollaisella jäällä.

  5. #5
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Alasiperiassa
    Viestit
    828
    Moni uusi 200+nastainen pitää. Esimerkiksi oma Conti 26-2.1 240-nastainen piti uutena kaikilla tiepinnoilla. 8 vuoden jälkeen sillä ei viitsi lähteä luistelemaan kaikilla keleillä, vaikka vesipintainen vanha jää vielä meneekin, kuten eilen kauppareissulla. Nastat pyöristyvät asfaltilla ajosta ja pito heikkenee.

    Paljon on kiinni uskosta. Riittävässä vauhdissa nasta puree tiehen, vaikka vauhdin hidastuessa rengas saattaakin nuljahdella sivuttain.

    Jos jäällä ajaminen on jäkittämistä kroppa tiukkana eivätkä sykkeet tahdo nousta lenkkitasolle, jokin muu liikunta voi olla järkevää.
    Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
    Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas

  6. #6
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.776
    Piikkisika on paras nastarengas maastopyörään, toimii kaikissa keleissä ja rullaa hyvin. Eilen kävin ajeleen, olis siirtymät just peilijäässä, osa poluistakin, oli lunta, kuivaa maata, mutaa ja kaikkea mahdollista. Piikkisika toimii.

  7. #7
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Maasturi nastoilla ilman muuta. Noi kapeat on nastamääristä riippumatta melkoisia luistimia kaljamalla.

  8. #8
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Vihti
    Viestit
    1.401
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Maasturi nastoilla ilman muuta. Noi kapeat on nastamääristä riippumatta melkoisia luistimia kaljamalla.
    Huomattu ja talven ekat lipat jo vedetty.
    Don't ride faster than your guardian angel can fly!


    http://pd.kuvat.fi/

  9. #9
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.384
    ISP ja vanha Nokian Extreme WXC kyllä ihan ok jäälläkin, hidastaa ainakin liikettä.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  10. #10
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.451
    Muhkuraiseksi kävelty ja urille ajeltu polanne on hankalampi kapealle renkaalle kun kiekko alkaa heitellä ja pomppia.
    Routa 50mm leveänä kanssa pärjäsi kyllä, mutta Piikkisika tai ISP olisi ihan huoleton. Vanha WXC oli ISP:n kaltainen, mutta rullasi tahmeasti. Läski tuli tuolla vastaan ja näkyi ajavan huolettomasti nastoilla.
    Vaan onhan talvesta vielä monta keliä vielä näkemättä. Jokainen valitkoon oman kompromissinsa talvikumiksi.

  11. #11
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    1.103
    Noi on huonot renkaat, noi aloittajan 120 nastaiset. Ei niillä ole asiaa kunnon kaljamille eikä ne ole mukavat muuallakaan.

  12. #12
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.880


    REDUCED TO ITS ESSENTIALS. With half the amount of spikes, the Winter provides excellent control on glassy ice. Only in extreme cornering is its big brother Marathon Winter superior. With 50 EPI carcass, reflective lines and K-Guard it offers great benefits at an entry-level price.
    Schwalbe Winter on 30-millisenä oikeastaan aivan erinomainen rengas kaikkiin niihin olosuhteisiin, joissa 30-millisen reunanastattoman renkaan voi kuvitella olevan omimmillaan - eli tasaisella pinnalla, vaihtelevasti lumettomalla, tasaisen lumisella tai jäisellä mutta urattomilla ja polanteettomilla teillä ja kelveillä - kunhan pitää mielessä tuon valmistajan huomautuksen sen heikkoudesta Marathon Winteriin nähden

    Ja jäiden hävittyä keväällä sillä kelpaa ajaa vielä pitkälle kevääseen ja läpi sepelikauden teiden harjausta odottaessa

  13. #13
    Liittynyt
    12/2019
    Viestit
    313
    Kiitos hyvistä vastauksista.

    Tilasin tähän cycloon vähän uusia renkaita, kun tarjouksessa.

    2 kpl Continental spike 120 nastaa 32-622 (juu samanlaiset nakkikumit, Schwalbet, joiden takia langan teinkin)
    1 kpl Continental spike 240 nastaa 37-622 eteen tarvittaessa noille kaljamakeleille.

    Huomasin, kun tuli pakkaskelit niin hiukan unohtui ne pelottavat kaljamakelit, mutta kuitenkaan en paljon kyllä sivuteille
    arvannut mennä.

    Vähän arvoin Kärkkäisen tarjousta tuosta Suomi Tyreksen Roudasta
    Suomi Tyres Routa 28" 50-622 W248 (on nyt tarjouksessa Kärkkäisellä puoleen hintaan 37,95€),
    ja olisi (ehkä) sopinut eteen, mutta tehdään nyt syclolle tälläinen continental testi.

    Ja myöhemmin tutkitaan tuon maastopyörän mahdollisuuksia ja sitä myöten isp/piikkisika rengastusta.

  14. #14
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    oobo
    Viestit
    1.845
    ^jäis kyllä mulla ajot ajamatta kaljamakeleillä noilla renkailla.

    50mm routa käy jo, mutta varsinkin toi ebike versio on sairaan painava.

  15. #15
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.345
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stumpe Katso viesti
    ^jäis kyllä mulla ajot ajamatta kaljamakeleillä noilla renkailla.

    50mm routa käy jo, mutta varsinkin toi ebike versio on sairaan painava.
    Lonkkaleikkaukset ovat kehittyneet huimasti! Mullakin laittoivat kaadon jälkeen 3x7cm palan titaanilla kiinni ja ajoin melkein heti tuon jälkeen trainerilla. Eli ei mitään järkeä tuhlata rahaa pyörään johon saa kunnon nastat.

  16. #16
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Mulla on Conti Spike 240:t kauppapyörässä. Onhan se kunnon kaljamalla sellaista taiteilua, että pysyy pystyssä.

  17. #17
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    669
    Tuollaisilla kuperan koverilla reiteillä tarvitaan kyllä runsaasti nastoja. Ne keskellä olevat eivät pure tuohon 'rinteeseen'. Olen kohtuullisesti pärjännyt 37-42 mm leveillä, mutta reilu kakssataa nastaisilla renkailla. Tosin nastat kuluvat (ehkä nopeammin kuin leveämmissä) ja pito ajan myötä katoaa. Toki levä maasturin/läskin nastoitettu rengas on parempi.

  18. #18
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.171
    Poika ajelee pelottavan huolettomasti 24" roudilla kun ei tuossa koossa parempaakaan löydy. Ei oo kertaakaan kaatunut. Tollaisella kunnon jäällä Piikkisika on aivan elementissään. Voi ajaa kuin kesäkelillä mutta kova jää rullaa ihan itsellään

  19. #19
    Liittynyt
    10/2021
    Viestit
    192
    Hommasin retkipyörään winter plussat viime syksynä. Ihan riittävän hyvin ne piti sileällä jäällä, mutta kapeahko rengas ja suht etukeno asento oli kyllä aika hirveä yhdistelmä, koska täällä on reitit jatkuvasti uraista jäätä tai sohjoa. Muutaman kerran lähti eturengas seuraamaan uraa silleen et sukellus oli lähellä, jonka jälkeen hommasin maasturin ja cake eaterit. Sen jälkeen on ollu hyvä ajaa.

  20. #20
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    897
    W240. Suhteellisen painava, rullaavuus on mitä on, mutta pitää.
    "Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua

  21. #21
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.561
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti M A Katso viesti
    Poika ajelee pelottavan huolettomasti 24" roudilla kun ei tuossa koossa parempaakaan löydy. Ei oo kertaakaan kaatunut.*
    Noissahan on nastoja vaikka kuinka

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Takakeno Katso viesti
    Hommasin retkipyörään winter plussat viime syksynä. Ihan riittävän hyvin ne piti sileällä jäällä, mutta kapeahko rengas ja suht etukeno asento oli kyllä aika hirveä yhdistelmä, koska täällä on reitit jatkuvasti uraista jäätä tai sohjoa. Muutaman kerran lähti eturengas seuraamaan uraa silleen et sukellus oli lähellä, jonka jälkeen hommasin maasturin ja cake eaterit. Sen jälkeen on ollu hyvä ajaa.
    Halvemmaksi olisi ehkä tullut parempi eturengas mutta toki uusi maasturi on aina kiva

  22. #22
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.561
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    *Vanha WXC oli ISP:n kaltainen, mutta rullasi tahmeasti.*
    Mun mielikuva on että WXC300 rullaa huomattavasti kevyemmin kuin ISP. Extreme taas on raskas.

  23. #23
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.492
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Takakeno Katso viesti
    Hommasin retkipyörään winter plussat viime syksynä. Ihan riittävän hyvin ne piti sileällä jäällä, mutta kapeahko rengas ja suht etukeno asento oli kyllä aika hirveä yhdistelmä, koska täällä on reitit jatkuvasti uraista jäätä tai sohjoa. Muutaman kerran lähti eturengas seuraamaan uraa silleen et sukellus oli lähellä, jonka jälkeen hommasin maasturin ja cake eaterit. Sen jälkeen on ollu hyvä ajaa.
    Mulla on kustannussyistä 42-milliset winter plussat työmatka- ja asiointigravelpyörässä. Eilen oli aika liukasta paikoin ja on noiden pito varsin rajallinen märällä jäällä. Pari talvea sitten, tosin paremmilla renkailla, mulla oli leveä PNW Coastbar (muistaakseni 480-millinen) gravelipyörässä ja mielestäni se vähensi urien seuraamista, tai ainakaan vastetta käsistä ei tullut samalla tavalla, kuin kapeammalla tangolla. Mutta kevään tullen PNW:n tanko tuntui väärältä ja sai lähteä.

    Tuohon gravelipyörään vaihtui talveksi 0-stemmi, niin on tanko vähän ylempänä.

  24. #24
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    1.103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Takakeno Katso viesti
    Hommasin retkipyörään winter plussat viime syksynä. Ihan riittävän hyvin ne piti sileällä jäällä, mutta kapeahko rengas ja suht etukeno asento oli kyllä aika hirveä yhdistelmä, koska täällä on reitit jatkuvasti uraista jäätä tai sohjoa. Muutaman kerran lähti eturengas seuraamaan uraa silleen et sukellus oli lähellä, jonka jälkeen hommasin maasturin ja cake eaterit. Sen jälkeen on ollu hyvä ajaa.
    Mielipidekysymys, mutta karmeaahan se on etupainoisella fillarilla noilla kaljamilla. Maasturilla tai vastaavalla ei tarvi jännittää koko ajan.

  25. #25
    Monta talvea vedelty enskapyörän kanssa ISPeilla kaikki jäätikköpolut ilman ongelmia samaan tyyliin kun kesällä.
    Rajuimpien kivikko- ja porrasryskäilyjen jälkeen on tarvinut lisäillä muutamia nastoja, mut yllättävän hyvin on alkanut pysyä muutaman talven sisäänajon jälkeen.
    Ei oo kokemusta muista nastarenkaista, mut noista ei ole kun positiivista sanottavaa.

  26. #26
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.262
    Mullakin ISP toimii vallan mainiosti. Nyt vaan vähän harmittaa kun on niin paljon asfalttia. Lisäilin nastoja viime talven jäljiltä ja hyvin nekin ovat pysyneet.

  27. #27
    Liittynyt
    01/2012
    Paikkakunta
    Satakunta
    Viestit
    534
    Näköjään 2 nastaa irronnut mustajäistä, mutta voisi nekin laittaa ennen reiän venahtamista. Hinnassa ei näyttäisi olevan eroa joten kannattaako laittaa teräsnastat vai alumiiniset karbidikärjellä?

  28. #28
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.561
    ^Kai se karbidi on parempi?

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ISP ja vanha Nokian Extreme WXC kyllä ihan ok jäälläkin, hidastaa ainakin liikettä.
    Extreme ja WXC on kaksi aivan erilaista rengasta vaikka molemmat maastoon olikin tarkoitettu

  29. #29
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Leewi Katso viesti
    Mielipidekysymys, mutta karmeaahan se on etupainoisella fillarilla noilla kaljamilla. Maasturilla tai vastaavalla ei tarvi jännittää koko ajan.
    Eikä pelkästään mielipide, näin se vaan menee, oli alla fillari tai mp enduro. Paino pitää saada eturenkaalta pois ettei pääse haukkaamaan tai kyntämään sohjossa, sama taktiikka enskan kanssa esimerkiksi pehmeässä hiekassa.

    Jos vertaan -90 luvun Cannondalea nykyiseen Gianttiin niin ero ajettavuudessa on suuri talvisissa keleissä. Jälkimmäisessä on paljon pystympi ajoasento ja pitkä keula lyhyellä stemmillä, helpompi ajaa pehmeässä ja kiemurtelee vähemmän kun -90 luvun -perse pystyssä ja kädet pitkällä- geometrian maasturi.

    Hissitolppa on ihan ässä kun ajoalusta on vaihtelevaa, sohjoisissa tai liukkaissa paikoissa penkkiä vähän alaspäin niin painopiste siirtyy enemmän takarenkaalle ja keula rauhoittuu.
    Kylätason pyöräilijä

  30. #30
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.345
    Jaa a. Minä olen ollut siinä uskossa, ettei nastarengas pidä kaljamalla jos siellä ei ole painoa.

Samanlaisia aiheita

  1. Hissitolppa jäässä?
    By Aloittelev@ in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 17.06.2024, 14.19
  2. Vastaukset: 250
    Viimeinen viesti: 09.11.2023, 15.02
  3. Pitääkö maastoliikennelakia noudattaa?
    By Juha Jokila in forum Kyselyt ja gallupit
    Vastaukset: 24
    Viimeinen viesti: 15.10.2020, 14.09
  4. Sadekelin kengät +2--+12 asteeseen?
    By Vicina in forum Varusteet
    Vastaukset: 36
    Viimeinen viesti: 25.03.2019, 14.27
  5. Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 04.11.2017, 15.07

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •