GarminElectrobikeHephaGiant
Sivu 146 / 149 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 46 96 136 144 145 146 147 148 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.351 - 4.380 / 4444

Aihe: Nastarenkaat näin yleensä ottaen

  1. #4351
    Jep, ei olisi yllätys jos puolet vipottavista renkaista ja runkovioista on asentajan ittensä aiheuttamia. Kaikenlaista on nähty vuosien aikana 2 ja 4 pyöräisten renkaiden asennuksissa.

    Rengasliukasteet on parempia kun fairy ja saippuat, oli liukkarit mökillä joten fairy sai kelvata tällä kertaa.
    Kylätason pyöräilijä

  2. #4352
    Liittynyt
    08/2019
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.113
    Kertaako joku vielä tubelessin hyödyt maastoajossa talviaikaan? Itse en ole niitä vielä löytänyt, joten Piikkisiat alla sisureilla jo kolmatta kautta. Hienosti voi ajaa alhaisilla paineilla ilman ongelmia. Näinpä en ole nähnyt mitään syytä säätää litkujen kanssa. Kesällä sitten ehdottomasti tubeless.

  3. #4353
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.717
    Ei tarvitse ostaa sisuria, vaihtaa venttiiliä, yleinen sisärengas vastaisuus maastoajossa, onhan noita

  4. #4354
    Liittynyt
    12/2019
    Viestit
    217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohnnyBuzz Katso viesti
    Kertaako joku vielä tubelessin hyödyt maastoajossa talviaikaan? Itse en ole niitä vielä löytänyt, joten Piikkisiat alla sisureilla jo kolmatta kautta. Hienosti voi ajaa alhaisilla paineilla ilman ongelmia. Näinpä en ole nähnyt mitään syytä säätää litkujen kanssa. Kesällä sitten ehdottomasti tubeless.
    Seitsemän vuotta talvet ajanut kesän tahtiin sisureilla. Kesät litkuilla. En jaksa uskoa litkun paikkauskykyyn pakkasessa, välillä hyvinkin kylmässä. Toisakseen kaikki polut ovat tasaisia lumen ja jään vuoksi ja rengasrikkomahdollisuus paljon pienempi kuin kesällä. Eikä painonsäästökään tunnu tärkeälle, koska pakkanen jäykistää renkaat, iskarit ja miehen, eikä polkeminen ole kuitenkaan yhtä kevyttä.

  5. #4355
    Talvella ei tule juuri rengasrikkoja, joten litkusta ei ole haittaa eli litkut ovat talvella kesää paremmat. Kesällä rengasrikkoja tulee ja tällöin litkusta on lähinnä haittaa, kun se renkaan paikkaamisen sijaan lähinnä värjää maan tai maaston litkun väriseksi ennen renkaan paikkaamista muulla tavoin. Silti kesät talvet litkuilla.

  6. #4356
    Kesät talvet litkuilla, ei jaksa sitä sisurien kanssa säätämistä. Rengas pois, imaisee litkut talteen, uus rengas paikalleen, litkut takaisin ja rengas täyteen. Muutenkin jäykkä setti, niin ei viitsi sitä sisurilla pilata.

  7. #4357
    Liittynyt
    02/2023
    Viestit
    487
    Mitähän säätämistä sisureilla mahtaa olla ?
    The present now will later be past.

  8. #4358
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Jaa se on taas tämän jankkauksen aika…

  9. #4359
    Liittynyt
    02/2023
    Viestit
    487
    Jos Incbuff / Kotlerburg jne. tiedät niin vastaa toki säästyäksemme jankkaamiselta..
    The present now will later be past.

  10. #4360
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohnnyBuzz Katso viesti
    Kertaako joku vielä tubelessin hyödyt maastoajossa talviaikaan? Itse en ole niitä vielä löytänyt, joten Piikkisiat alla sisureilla jo kolmatta kautta. Hienosti voi ajaa alhaisilla paineilla ilman ongelmia. Näinpä en ole nähnyt mitään syytä säätää litkujen kanssa. Kesällä sitten ehdottomasti tubeless.
    En kyllä osaa sanoa onko sulla käyttöä litkuille talvella.

    Mä muuten mietin tänään lenkillä, olisiko fatbikeen hyvä aero-extensioni? Oiskohan tuo hyvä?

  11. #4361
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    Ehkä voitaisiin pikaisesti kerrata tubeksen edut sisuriin?

    Yksi on tuo pohjaaminen, joka kyllä onnistuu talvellakin. Laskee ne paineet vaan sinne 0.8bar ja ajaa tuonne keskuspuiston jäiseen juurakkoon. Varmasti pohjaa.
    Toinen on mukavuus. Kun ajat tuota perunapelloksi jäätynyttä joenvartta, niin niillä barin paineilla on kiva ajaa tubeleksena. Se vaan seuraa sitä jäistä ja uraista pintaa. Pitää ja on smoothi ajaa.

    Ja siis aiemmin jo sanoin, ettei oikein rengasvalinnoissa kannata kuunnella alamäkeä ajavia kuskeja ja siis tarkoitan tämän vaan hyvällä. Nää kaverit osaavat ajaa niillä fillareilla kovaa ja renkailta vaaditaan ihan toisia juttuja. Se rullaus ja mukavuus ovat sivuseikkoja. Ja just sivu, se kylki. Mun mielestä sen tulee olla luttero ja löysä. Rullata ja kulkea iloisesti.

    Sähkösaatanat ovat taas ihan oma lukunsa. Renkaan ei tartte mitään muuta kuin pitää iloisesti ja olla kiva ohjata. Napista tulee tehoa. Painoakin on yleensä kuskilla 90kg ja pyörällä 30kg. Ei rengas vaan pysty olemaan löysäkylkinen. Paksu sisuri on vaan plussaa. Ja siis edelleen arvostan kyllä osaavia kuskeja paljonkin, mutta renkaan vaatimukset nyt vaan ovat ihan erillaiset.

    Ja ne piikkisiat sisureilla olisivat varmasti omakin valintaki, mutta sain onneksi hamstrattua noita vanhoja ispejä vielä muutaman parin hyllyyn. Noilla pääsee vielä useamman vuoden. Mun mielestä nuo ovat ihan ylikylänrenkaat just sillä jäätiköllä ja kovalla alustalla. Siihen lumipöperöön ja sohjoon on nyt tuo läski.

  12. #4362
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Sulla on käyny tuuri jos on sellaset wanhat ISP Evot mitkä toimii tupelessina. Mä yritin joskus ja niiden kanssa oli sellainen käänteinen ongelma mitä yleensä. Eli uutena ne sai pitämään mut sit jonkun verran ajettuna kylkiin ilmesty kokoajan ajaessa uusia reikiä niin ettei niillä lopulta pystyny ajamaan edes yhtä lyhyttä lenkkiä pumppaamalla. Voi tosin riippua litkustakin. Ite kokeilin ihan perus Stania ja yritin myös Effetto Mariposalla luoda sellasta kalvoa sinne renkaan sisälle. Sulla tais olla orangen litkua? Se on mulla vielä kokeilematta. Viime talven ajoin niillä uusilla DD ISP:eillä ja ne toimi hyvin tupelessina. Nyt on wanhat taittuvat Piikkisiat mitkä sain kauheella työllä lopulta pitämään ku monta päivää makuutteli kyljillään ämpärin päällä, ravisteli ja pumppali välillä.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  13. #4363
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    Orangea ja nyt karmeaa kaiken paikkaavaa silcan litkua. Tuo jää kiinni kuppiinkin jolla litkun renkaaseen kippaa.

    Veikkaan että nyt on vaan paremmat litkut. Muistan itsekkin aiemmilta vuosilta niitä ajon jälkeen tulevia kuplaviiruja renkaan kyljissä. Nyt noita ei ole näkynyt.

  14. #4364
    Liittynyt
    12/2019
    Viestit
    217
    Uusi Piikkisika TLR edessä ja sisuri sisässä. Toissapäivänä -10 pakkasessa keulan ollessa hieman kankea vähensin painetta renkaasta ajossa. Hyvä oli ajaa, imi kaikki juuret ja kannot, pitokin huippua, näytti vain melko tyhjälle, ei pohjannut kuitenkaan. Kotona mittasin paineen, 0,6bar oli ollut. Lisäsin 0,8 baariin ja kävin eilen uuden lenkin, hyvin toimii sisurillakin noilla paineilla.

  15. #4365
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.437
    ^Piikkisika TLR versioita on 2.1",2.25",2.6" ja2.8".
    Mikä versio kyseessä? Noilla paineilla ero versioiden käyttäytymisessä voi olla selkeä.

    Läskipyöräilijät tietävätkin että paineet pitää mitata ulkolämpötilassa. Alle 1bar paineet tippuvat pakkaseen mennessä tuntuvasti.

  16. #4366
    Liittynyt
    08/2019
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.113
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Suiza Katso viesti
    Uusi Piikkisika TLR edessä ja sisuri sisässä. Toissapäivänä -10 pakkasessa keulan ollessa hieman kankea vähensin painetta renkaasta ajossa. Hyvä oli ajaa, imi kaikki juuret ja kannot, pitokin huippua, näytti vain melko tyhjälle, ei pohjannut kuitenkaan. Kotona mittasin paineen, 0,6bar oli ollut. Lisäsin 0,8 baariin ja kävin eilen uuden lenkin, hyvin toimii sisurillakin noilla paineilla.
    Ihan noin alhaisilla en oo tainnut kokeilla. Jossain ehkä yhden barin hujakoilla oon pitänyt eturengasta talvikeleillä. Takana sitten hieman enemmän. Ja nämä siis sisureilla.

  17. #4367
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    1.613
    Muistetaanpa että rengaspaineet pitäisi ilmoittaa suhteellisena kuski+pyörä painoon nähden. Muutenhan palstalla paineiden kertoilussa ei ole juuri mieltä.
    Joku 60kg ja hiilikuitupörä versus sähköavusteinen ja 90kg kuski on aivan eri asia ja ero tarvittavissa paineissa on liki 1:2.

  18. #4368
    Liittynyt
    07/2014
    Viestit
    195
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiituri Katso viesti
    Muistetaanpa että rengaspaineet pitäisi ilmoittaa suhteellisena kuski+pyörä painoon nähden. Muutenhan palstalla paineiden kertoilussa ei ole juuri mieltä.
    Joku 60kg ja hiilikuitupörä versus sähköavusteinen ja 90kg kuski on aivan eri asia ja ero tarvittavissa paineissa on liki 1:2.
    Todellakin. Esimerkkinä käyttämäni Silcan laskurihan toki huomioi kaikki nämä. Tässä keskustelussa tosiaan tuppaa unohtumaan että on henkilöitä joilla oma paino+ pyörä + varusteet ovat alle 70kg tai sitten jollain pyöräretkeilijällä voi olla vaikkapa 120kg kokonaismassa.

  19. #4369
    Liittynyt
    12/2019
    Viestit
    217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    ^Piikkisika TLR versioita on 2.1",2.25",2.6" ja2.8".
    Mikä versio kyseessä? Noilla paineilla ero versioiden käyttäytymisessä voi olla selkeä.

    Läskipyöräilijät tietävätkin että paineet pitää mitata ulkolämpötilassa. Alle 1bar paineet tippuvat pakkaseen mennessä tuntuvasti.
    2,6" rengas, kuskin ja pyörän paino ajokunnossa yhteensä noin 105kg.
    Paine mitattu -10C ilmassa ajon jälkeen +5 C tallissa. Renkaan sisäilman lämpötilaa ei mitattu, mutta arviolta -5 C.
    Ilman vähentäminen mututuntumalla metsässä pudotti painetta hieman liikaa. Ei sattunut pumppu mukaan, joten oli 20km ajettava sillä mitä oli.
    0,6 bar(- 5 C) on liian vähän, mutta 0,8 bar (+5 C ilma) toimi ok, ainakin noilla sileillä talvipoluilla -17 C pakkasessa.

  20. #4370
    Liittynyt
    08/2019
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.113
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiituri Katso viesti
    Muistetaanpa että rengaspaineet pitäisi ilmoittaa suhteellisena kuski+pyörä painoon nähden. Muutenhan palstalla paineiden kertoilussa ei ole juuri mieltä.
    Joku 60kg ja hiilikuitupörä versus sähköavusteinen ja 90kg kuski on aivan eri asia ja ero tarvittavissa paineissa on liki 1:2.
    Itsellä painoa varusteiden ja pyörän kanssa noin 100 kg. Ja noin yhden barin paineilla edessä oon hienosti pärjännyt. Varmasti ollut sen allekin. Suizan esimerkin perusteella voisi ihan huoletta kokeilla hieman alempia myös jatkossa.

  21. #4371
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.717
    Tänään katoin piikkisioista paineet heti lenkin jälkeen, edessä 0.89 bar ja takana 1.0. Kuski talvikamoilla ehkä joku 73kg ja pyörä 23kg. Hyvä oli vetää. Oli vähemmän juurakkoinen ja kivikkoinen lenkki kun kepussa eilen niin laskin siitä vähän paineita.

  22. #4372
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    Joo noi paineet kuulostaa kyllä just hyvältä. Mulla oli eilen 1.2 ja 1.3 ja oli ihan kivireki ajaa ispeillä.

  23. #4373
    Liittynyt
    12/2019
    Viestit
    217
    Kai se nastarenkaankin kumilaatu kangistuu pakkasessa ja siten on hieman kantavampi, matalillakin paineilla.

  24. #4374
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    Viime talven ajelin tubelessina (Griswold). Pari kertaa oli yön aikana paineet kadonneet ja litkusotku (Orange) lattialla. Täksi talveksi laitoin tubolitot, kun ei huvita iltapäivän kiireessä alkaa litkuiseen renkaaseen sisuria säätämään, jos tuo tapahtuisi työpäivän aikana. Työpaikan pyöräparkissa ei ole edes roskista, johon litkut voisi kipata. Ihan yhtä huonosti tuntuu rullaavan kuin tubelessinakin.

  25. #4375
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.159
    Hassua, itsellä Griswold on mitä parhaiten tubelessina toimiva rengas.
    Tarkka paineista, hakeeko maksimaalista pitoa (hirmuinen pito uudella 60TPI-versiolla) jääkeleillä vai ajeleeko paljaalla, jolloin laittaa painetta enempi ja rullaa kuin hirvi.
    Itsellä jääkeleillä takana 2.1-2.2 bar ja rullailukeleillä 2.4-2.5 bar. Edessä aina 2.0.

    Nastat on turhan pitkät kyllä ja (siksi?) kaatuilee ja irtoilee takakumista turhan helposti. Siksi myös pitoa löytyy.


  26. #4376
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    Oli kummallakin kerralla sama takarengas. Edessä toimi ihan mainiosti. En tiedä, onko sitten maanantaikappale vai mikä. Oli muuten hyvä, että kerrankin jaksoin kaapia vanhat litkut pois ennen sisurointia. Oli yksi paksumpi köntsä, jonka alta paljastui pieni naula, jota en ollut edes huomannut. Eli sinänsä kyllä tubeless toimi ja ainakin yhden rengasrikon esti. :-)

  27. #4377
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.274
    Mulla oli ihan ensimmäisen tuotantoerän Griswoldit niin löysät vanteilla, että jos paineet laski yhtään alemmas, ne tipahti hyllyltä. Paineita ei voinut laskea edes niin alas kuin muuten olisi ollut ajamisen kannalta ideaalia. Silti pari kertaa blurppasivat lenkilläkin. Myin ne pois sisureiden kanssa käytettäväksi. Uudemmat ovat olleet sekä tubeless-helppoja että -luotettavia.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  28. #4378
    Palataanpa suosittuun tubeless-aiheeseen... Asentelin eilen maasturiin (luomu, jäykkäperä) 29x2.6 TLR Piikkisiat litkuilla, ja päälle vielä pieni sisäänajolenkki auratuilla väylillä. Vanteelle nousivat helpommin kuin odotin. Venttiilin sielun irrottaminen ja normaali lattiapumppu riittivät vaikka mikää maailman tiukin reuna renkaassa ei tunnu olevan siitä päätellen, että vanteelle menivät ilman työkaluja käsin vääntämällä.

    Noin tunnin lenkin aikana takarengas ehti tyhjentyä jo ihan reilusti, vaikka pumppaamaan ei tarvinnut pysähtyäkään ja tänä aamuna molemmista renkaista oli suurinpiirtein kaikki ilmat karanneet. Käyttääkö noita joku oikeasti ilman sisuria? Eli jos eivät ala pitämään niin kuinkahan todennäköisesti vaihtaminen uuteen samanlaiseen auttaa? Myös todellinen leveys oli pettymys, kun mitattuna 30mm sisäleveällä vanteella jäätiin selvästi alle 2,4 tuuman. Hintsusti harmittaa että ei tullut ostettua suoraan Wrathchildejä, joiden 27.5-kokoisesta versiosta on itsellä pelkkää hyvää sanottavaa.

  29. #4379
    ...näköjään ei olisi montaa sivua tarvinnut selata taaksepäin niin ainakin leveydestä löytyi tietoa. Vähän vaikuttaa siltä nyt parin päivän pumppailun ja pyörittelyn jälkeen, että ainakin näissä sioissa mitkä sain on vaan liian paljon löysää reunoissa jotta asettuisivat tarpeeksi tiukasti DT:n vanteita vasten. Tämän huomasi asennusvaiheessakin siitä, että pumpatessa rengas ei tavalliseen tapaan napsahtanut vannetta vasten, vaan ikäänkuin liukui paikalleen pikkuhiljaa paineen lisääntyessä.

    Nyt ajaessa kiinnitin huomiota toiseenkin aiemmin mainittuun ominaisuuteen, eli renkaan korkeuteen. Suhteessa leveyteen korkeutta on enemmän kuin varmaan yhdessäkään toisessa ajamassani 29-renkaassa. Ilmatilaa siis on, mutta omaan makuun vähän väärään suuntaan.

  30. #4380
    Liittynyt
    07/2018
    Viestit
    233
    Auton nastarenkaiden (suositeltu) käyttöikähän on 6 vuotta. Päteeköhän tämä myös pyörän nastarenkaisiin? Onko joku vaihtanut renkaat pelkästään iän perusteella?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •