ElectrobikeFillariGiantHepha
Sivu 54 / 55 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 44 52 53 54 55 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.591 - 1.620 / 1631

Aihe: Taistelu tappajasepeliä vastaan

  1. #1591
    Liittynyt
    03/2020
    Viestit
    49
    Eilen hoksasin mitä ne märät läntit on mun 44mm tufoissa, jotka huomasin joskus märemmän lenkin jälkeen ja siispä en sitä sen enempää miettinyt.

    Nyt kun pyörä seissyt päiviä ja huomasin ne "märät" läntit taas, kokeilin vähän paineita nostamalla ja parista tummanmustasta kohdasta sitä kuplaa sitten tulikin. Eli renkaat taitaa olla tämän kevään muutaman lenkin jäljiltä aivan täynnä pieniä pistoja tuosta hiekoitussorasta? Ei ole ajossa huomannut ihmeempiä paineenlaskuja kuitenkaan, eikä se varastossakaan paljoa päästele.

    Erona viime kevääseen korkeammat paineet(lähes 3 kun työmatkaa asvaltilla lähes kaikki ajo vielä), ja stanin race litku testissä.

    Onko tää ihan normaalia muillakin? Ja ei muuta kuin kovaa ajoa ja luottoa litkuihin?

    Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla

  2. #1592
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    113
    Onko miten paljon raskaampi polkea tuo 50-622 kuin 42-622? Kumpi parempi lumisessa maastossa?

    Schwalbe Marathon W 28" 50-622 nastarengas 208 nastaa

    Entä sitten kuinka paljon raskaampi tämä rengas on verrattuna edellisiin?

    Schwalbe Ice Spiker Pro Performance 57-622 polkupyörän nastarengas

  3. #1593
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mikae1 Katso viesti
    Eilen hoksasin mitä ne märät läntit on mun 44mm tufoissa, jotka huomasin joskus märemmän lenkin jälkeen ja siispä en sitä sen enempää miettinyt.

    Nyt kun pyörä seissyt päiviä ja huomasin ne "märät" läntit taas, kokeilin vähän paineita nostamalla ja parista tummanmustasta kohdasta sitä kuplaa sitten tulikin. Eli renkaat taitaa olla tämän kevään muutaman lenkin jäljiltä aivan täynnä pieniä pistoja tuosta hiekoitussorasta? Ei ole ajossa huomannut ihmeempiä paineenlaskuja kuitenkaan, eikä se varastossakaan paljoa päästele.

    Erona viime kevääseen korkeammat paineet(lähes 3 kun työmatkaa asvaltilla lähes kaikki ajo vielä), ja stanin race litku testissä.

    Onko tää ihan normaalia muillakin? Ja ei muuta kuin kovaa ajoa ja luottoa litkuihin?

    Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla
    Samanlaisia läikkiä on omat renkaat täynnä. Ei ole vaikuttanut mihinkään, enkä ole tehnyt mitään toimenpiteitä niiden takia. Olen myös tulkinnut ne sepelin tekemiksi.

  4. #1594
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    kyröskoski
    Viestit
    433
    Täällä myös renkaissa märkiä kohtia , ilmaa ei kuitenkaan tarvi lisätä kuin ehkä kerran joka toinen viikko . Renkaat kyllä paljon ajettu ja sisuri varalla mukana .
    Kun 5000 on renkailla mittarissa ja jo kuluneet , tulee seurattua kuntoa tarkemmin , ei taida seuraavaa tonnia enää nähdä .

  5. #1595
    Liittynyt
    03/2020
    Viestit
    49
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jame1967 Katso viesti
    Täällä myös renkaissa märkiä kohtia , ilmaa ei kuitenkaan tarvi lisätä kuin ehkä kerran joka toinen viikko . Renkaat kyllä paljon ajettu ja sisuri varalla mukana .
    Kun 5000 on renkailla mittarissa ja jo kuluneet , tulee seurattua kuntoa tarkemmin , ei taida seuraavaa tonnia enää nähdä .
    Ainoa lisätoimenpide jonka tämä itsellekin aiheuttaa on ehkä litkujen määrän tarkistus säännöllisemmin. Painetta ei vuoda vieläkään ajoissa.

    Tämä nyt ei kuulu tähän ketjuun mutta se onkin jännä juttu etten ole koskaan omistanut vanne/teippi/rengas/venttiiliyhdistelmää joka ei vuotaisi sen verran että tekee mieli pari suhausta pumpata 24-48h välein. Niin tottunut siihen että se ei enää edes ärsytä.

    Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla

  6. #1596
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    646
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Kukaan testannut näitä tufoja?
    Taitaisi olla sweetspot pistosuojauksen ja rullauksen osalta? Hintakin järkevä.


    https://www.tufo.com/en/home/top-products/comtura-4-tr/

    https://www.bicyclerollingresistance...o-comtura-4-tr
    Ei vielä testattu, mutta tänään alle laitettuna kun alkoivat taas tuota sepeliä levittelemään ja sopivasti lauantaina paras testi eli Hiekkatieralli 30 mm leviät jotka ekan pumppauksen jälkeen 22 mm sisäleveällä kehällä 31 mm.

    Edit: Nyt illalla uudestaan mitattuna 8h tekeytymisen jälkeen etunen oli venynyt mittaan 32,2 mm ja takanen 32,4 mm. Näistähän tulee vielä hyvät

    Lähetetty minun SM-S921B laitteesta Tapatalkilla

  7. #1597
    Nyt pari viikkoa tullut ajeltua 42 millisillä Continental Top Contact Winter II kumeilla. Piti kokeilla tätä kitkavaihtoehtoa kun nastoilla ajo sulilla pinnoilla on tympinyt aiempina talvina. Pakko ajella aika paljon mukulakivikatuja Helsingissä ja kun niiden päällä ei ole lunta ja jäätä niin nastarenkaat on ihan superliukkaat.

    Erittäin positiivinen kokemus ollut nämä Contit. Hyvin samanlainen fiilis kuin autossa olevilla Contin kitkoilla: Pitää erinomaisesti lumella ja märällä asfaltilla ja pienet jäiset kohdat on ok jos ajaa suoraan ja rauhallisesti. Renkaan sivut joustavat hyvin ja mukautuvat siten hyvin tienpintaan. Paineet pitää olla tarpeeksi alhaiset (Silcan laskurin mukaiset toimii). Leveys ja korkeus ovat molemmat 43mm vajaan 40 psi:n paineilla 24mm vanteella.

    Harkitsen sisäkumin korvaamista litkulla että paranisi vielä ajo-ominaisuudet. Ei ole virallisesti tubeless, mutta täälläkin jotkut ovat niitä litkuttaneet. Osaisko joku jolla tästä kokemusta sanoa että kuinka hyvin pysyy ilmat sisällä? Ei huvittaisi kovin usein pumppailla.

    Pohdin myös Tubolight Gravel linerin laittamista sisään yhdessä litkun kanssa. Voisi laskea paineita vielä alemmas huonosti auratuilla alustoilla. Kenelläkään kokemusta näistä talviajossa?

  8. #1598
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.427
    Ei ole kokemusta noista kitkoista, mutta mahdollisesti samalla rungolla olevat Contact Spiket toimivat erinomaisesti tubelessina, luultavasti jytkyn kyljen ansiosta. Ja nekään eivät ole tubeless ready.

  9. #1599
    Hyvä tietää. Vähän pelkään kuitenkin ettei noissa ole sama kylki kuin näissä kitkoissa, koska näiden kylki on päin vastoin todella heiveröinen. Bicycle rolling resistancen mukaan kyljen paksuus on vain 0,85 mm, eli maantiekumin tasoa. Siksi arveluttaa että kuinka hyvin ilma pysyy sisällä litkutettuna.

    Keskellä sen sijaan kumia on hulppeat
    5,5 mm ja siitä löytyy myös pistosuojaus, joten sepeli ei ihan heti mene läpi. (BRR:n rengasrikkotestissä huikeat 119 pistettä) Nämä keräävät todella herkästi mukaansa kivenmuruja, mutta ei siis varmaan isompi ongelma käytännössä.

  10. #1600
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Myös niiden contact spikien kylki on suht ohut. Ne vaan tuntuu jämeriltä paksujen reunalankojen vuoksi.

  11. #1601
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.427
    Voi olla niinkin, en ole noita hetkeen hypistellyt kun olivat nyt kiekoilla koko kesän yli. Mutta pitävät tosiaan ilmat paremmin kuin moni tubeless-rengas, eikä kyljet päästä litkuakaan läpi.

  12. #1602
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.425
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti velib Katso viesti
    Ei ole kokemusta noista kitkoista, mutta mahdollisesti samalla rungolla olevat Contact Spiket toimivat erinomaisesti tubelessina, luultavasti jytkyn kyljen ansiosta. Ja nekään eivät ole tubeless ready.
    Mulla on contin kitkat, 50-milliset. Pitääpä kokeilla litkuttaa kunhan talvi tulee kunnolla. Muutaman lenkin ajelin viime talvena sisureilla -lumella ihan kivat.

  13. #1603
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.425
    ^vaihdoin just rapakumin edestä contin 50-milliseen 650b-kitkaan, tubelessina ihan piruuttani: vähän tiukimpia tubelesseja helpompi vääntää päälle, mutta napsahti silti terävästi paukahtaen kummaltakin puolelta jalkapumpulla pumpatessa ennen kahta baaria.

    Ihan välitöntä muuta vuotoa ei silmiin osunut, kuin vanteen ja renkaan välistä ihan pientä kuplintaa. Kunhan hetken katson, niin tarjoan litkua, jos ei tipu tyhjennyttyään hyllyltä.

    --------------------
    Mitä tulee tappajasepeliin, niin Pirellin 50-millinen gravelikumi sai aika nopeasti viiltoja pintaansa parista sepelipätkästä, mutta toisin kuin muutama vuosi sitten viillot eivät olleet läpi, vaan ainoastaan kudokseen asti->ei sepelikauden kumiksi.

  14. #1604
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.425
    ^ja pysyivät jämäkästi hyllyllä tyhjina, niin litkut sisään->mitään ei tursua mistään, ainoastaan hyttysen pierun verran yhdestä kohtaa kyljestä huokaisi. Asensin toisenkin renkaan, niin pääsee jonakin lähipäivänä ajamaan.

    Litkuksi laitoin, kuten tapana, monet kerrat kierrätettyä Magic milkiä.

  15. #1605
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.425
    Tyhjät, täysin tyhjät, olivat aamulla. Paineet takaisin ja ankaraa pyörittelyä ja pienelle koeajolle. Litku hölskyy eikä tippaakaan tule ulos, joten odotettavissa on että asettuu aikanaan ja alkaa pitää.

    Laitoin sinkulagravelin alle ja kait siellä saavat ollakin kevääseen.

    Sepeliä nuo edellisen talven perusteella kestää moitteetta, johtunee osin tiiviistä kuviosta, jossa ei oikein ole tilaa sepelille. Litkutettuina mukavan ja rullaavan tuntuiset, erityisesti verrattuna työmatkapyörässä oleviin Schwalben umpikumisiin nastarenkaisiin.

  16. #1606
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.221
    Joskus oli tarjolla renkaan ja sisurin väliin asennettavaa suojanauhaa jonka piti toimia puhkeamista vastaan. Onkos joku joskus testannut? Itsellä oli yhden talven jossain Nokian perus nastarenkaissa mutta voi olla että renkaan paksuus muutenkin esti puhkeamisen...
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  17. #1607
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.873
    ^ Pistosuojanauhoista löytyy varmasti niin kokemuksia kuin keskustelujakin. Luulen kuitenkin että ne ovat pitkälti jääneet pois käytöstä nyt kun aktiiviluomupyöräilijät ajavat tubelekseilla ja e-pyöräilijöitä varten on renkaita, joiden suojaus on ekstraluokkaa ja/tai joissa on niin paksut nappulat ettei lisäsuojaa käytännössä tarvita.

    PS Jos tykkää googlata, "tire liner" ja "pannenschutzband" ovat hakusanoja, joilla voi aloittaa...

  18. #1608
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    Minulla on talviajossa toisilla kiekoilla nastat ja toisilla nuo Contin kitkat. Pitkäperä-kuormapyörässä meillä on samat renkaat ihan kesärenkaina. Ne ovat kyllä yllättävän notkeat ja kivat renkaat, varsinkin suhteessa siihen, että ovat todella hyvin pistosuojatut ja kulutuskestävätkin. Kuten todettu, keräävät kiviä, mutta en muista, että olisi koskaan rengasrikkoa tullut. Ainoaksi talvirenkaaksi niissä ei mielestäni vain pito riitä.

  19. #1609
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.425
    ^jep, ei kitkoilla jääkelillä oikein pärjää. Mulla on nyt kolmessa pyörässä talvikumit: Konassa piikkisiat, gravelissa umpikuminastat ja sitten nuo kitkat sinkulassa.

    (Contit olivat alkaneet pitää takana ilmaa, edessä vielä huonommin)

  20. #1610
    Hyvä kuulla että Contin kitkat toimivat litkun kanssa. Tänään niillä ensi kertaa loskakeleissä. Erinomaisesti toimivat niissäkin. Yritän pärjätä näillä läpi talven kun rullaavat niin mukavasti. Varasuunnitelmana laittaa eteen Routa.

  21. #1611
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lexi Katso viesti
    Hyvä kuulla että Contin kitkat toimivat litkun kanssa. Tänään niillä ensi kertaa loskakeleissä. Erinomaisesti toimivat niissäkin. Yritän pärjätä näillä läpi talven kun rullaavat niin mukavasti. Varasuunnitelmana laittaa eteen Routa.
    Huomenna voi olla paikoittain sen varasuunnitelman paikka. Nyt kun sopivastti hoitamaton kelvi/ulkoilutie jäätyy, niin alkaa se 4.5" nastarengas olemaan oivallinen valinta.

  22. #1612
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.425
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lexi Katso viesti
    Hyvä kuulla että Contin kitkat toimivat litkun kanssa. ....
    Tämä ei vielä ole kirkossa kuulutettu, eli eturengas päästää edelleen enemmän kuin hyväksyttävissä on.

  23. #1613
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.531
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti markkut Katso viesti
    Minulla on talviajossa toisilla kiekoilla nastat ja toisilla nuo Contin kitkat. Pitkäperä-kuormapyörässä meillä on samat renkaat ihan kesärenkaina. Ne ovat kyllä yllättävän notkeat ja kivat renkaat, varsinkin suhteessa siihen, että ovat todella hyvin pistosuojatut ja kulutuskestävätkin. Kuten todettu, keräävät kiviä, mutta en muista, että olisi koskaan rengasrikkoa tullut. Ainoaksi talvirenkaaksi niissä ei mielestäni vain pito riitä.
    Mielenkiintoinen kombo olisi myös nasta edessä ja kitka takana

  24. #1614
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    ^ Voisi olla joillain välikeleillä hyvä kombo, mutta itseäni eriparisuus häiritsee ihan visuaalisesti niin paljon, että ei pysty. :-D

  25. #1615
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.425
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    Tämä ei vielä ole kirkossa kuulutettu, eli eturengas päästää edelleen enemmän kuin hyväksyttävissä on.
    Tänään kävi koestamassa jotain 80 km, sepelöityjä pyöräteitä ja muutakin: paineet piti, eikä sepelikään tehnyt tuhoja.

  26. #1616
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    On muuten sillai sopivasti tuusulanjärvenkierrossa sepeliä. Sitä mustaa terävää sepeliä on levitetty senttien kerros vanhan päälle.

    2.35 Racing ralp/ray pari supergroundeina näyttää vaan edelleen kestävän sepeliajoa täysin ongelmitta. Oikeastaan aika jännä, koska ei tuossa takarenkaassa ole kuin 3mm nappula.
    Muutenkin tosi jees setti ajella tuolla sepelöidyillä kelveillä. Rullaa, pitää ja on pehmeä. En oikein keksi millä muulla setupilla tuota pskaa voisi helpommin ajaa.

  27. #1617
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    En oikein keksi millä muulla setupilla tuota pskaa voisi helpommin ajaa.
    Ei varmaan oikeen millään. Tollanen hyvin rullaava xc-rengas on myös mun kokemuksien perusteella paras tollasissa olosuhteissa. En ainakaan suosittele Piikkisikaa. Kävin joulupäivänä lentokentän kiertämässä niillä tota märkää sepelimattoa ja oli ihan hirveetä touhua. Sain vielä flunssan palkinnoksi.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  28. #1618
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    haha Huijasin kerran kanssa yhden kaverin messiin tuolle reitille kylmillä keleillä ja lupasi ettei enää koskaan ikinä lähde mukaan.

  29. #1619
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.425
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    Tänään kävi koestamassa jotain 80 km, sepelöityjä pyöräteitä ja muutakin: paineet piti, eikä sepelikään tehnyt tuhoja.
    Taas on contista takakumi tyhjä eikä pidä päivääkään. Täytynee vaihtaa venttilistä sielu vielä.

  30. #1620
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.425
    Laitoin suosiolla Conteille sisurit. Eivät sitten kumminkaan tiivistyneet: lyhyen koeajon jälkeen oli renkaan kyljet vaahdossa. Ehkä joku toinen litku tiivistäisi, mutta Magic Milk ei sitä tehnyt pysyvästi.

Samanlaisia aiheita

  1. Suojateippaus kiveniskemiä vastaan
    By walesi in forum Varusteet
    Vastaukset: 69
    Viimeinen viesti: 05.05.2025, 21.58

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •