Kakkosgräveliin lokasuojat talveksi. Murheen päivä.
Kakkosgräveliin lokasuojat talveksi. Murheen päivä.
Etuhaarukka, keskiö ja kammet projektiin, menee ihan vanhasta tottumuksesta. Nyt odotetaan Saksan pakettia että pääsee jatkamaan.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Asensin jäkäriin ISP-kiekot alle. Etujarru piti sitten vielä keskittää.
Vaihdoin nastarenkaat alle huomista lenkkiä varten
Don't ride faster than your guardian angel can fly!
http://pd.kuvat.fi/
Talvirenkaat autoon ja toisen puolen käsijarrua vähän kireämmälle jarrurummun sisältä.
Gravelkiekko graveliin asvalttikiekon tilalle ennen päivän rastiretkeä.
Smo muokkasi tätä : 07.12.2024 at 15.41
Oikeastaan meinasin asentaa mutta tyydyin jo vanteilla oleviin renkaisiin. Joskus mukavaa päästä helpollakin.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Valelin oman ja rouvan työmatkapyörän voimalinjat runsaalla Muc Offin wet lubella. Luottamus on kova että ne kerää niin paljon paskaa että muodostuu kiva musta suojamössö että rattaat ja ketjut ei ruostu suolapaskasta.
Kiinnitin runkoon 24 titaanipulttia, ei voi ainakaan väittää ettei ole tarpeeksi kiinnityspisteitä.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Suoristin kippuratankoisten fillarien vaihtajakorvakkeet. Kummankin vaihtajat olivat saaneet osumaa viime lenkeillä ja kevyen pään vaihteet toimivat huonosti. Titskufillarissa jo vaikka kuinka mones kerta, koskahan napsahtaa poikki. Kumma kun maastureissa ei ole koskaan tarvinnut ko. toimenpidettä tehdä.
Samalla huomasin, että taka-Griswoldista puuttuu monta nastaa ja asensin uusia toistakymmentä tyhjiin reikiin. En ihan jokaiseen.
Pistin yhdet kesägravelikiekot talviteloille: renkaat, jarrulevyt ja rataspaikka pois ja pesun kautta odottamaan uutta kautta. Saattaa olla, että ne päätyvät seuraavaksi sinkulan alle leveillä renkailla.
Jack, onneksin omassa titaanissa vaihdettavat ja Pedro lahjoitti varakorvankin mukaan. Titaanin huono puolihan on se että se ei kestä vääntöä kuten esim. teräs mutta toivottavasti kestää jatkossakin!
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Onhan mulla vaihdettavat korvakkeet ja varakorvakkeita on pakissa (EDIT: ja lenkeillä mukana). Mut oikaisutyökalun käyttö on kivaa ja rahulia säästyy.
JackOja muokkasi tätä : 10.12.2024 at 08.34
^No ei sitten hätiä mitiä jos homma hanskassa!
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Putsasin ketjut ja voitelin ne sekä vaihdoin mittarin ku edellinen lopetti toiminnan eilisen lenkillä.
Don't ride faster than your guardian angel can fly!
http://pd.kuvat.fi/
Nastat maasturiin.
Nastakiekot täpäriin.![]()
Moottori olet sinä.
Think for yourself, question authority!
Meidän jälkeemme hiljaisuus
Corner bar -kopion, originaali kun oli pitkään aikaan kaikkialta loppu. Ja saa varmasti säädellä jokusen kerran ennen nauhan laittamista. Ainakin pidempi stemmi pitää laittaa mutta ei riitä kuorissa pituus.
Vaihdoin 1990-luvun huippusatulaan FeC-seoskiskot erilaisesta romusatulasta katkenneiden mangaanikiskojen tilalle. Kahden romun yhdistelmä on muutaman gramman raskaampi kuin uusi satula, mutta varmasti paljon lujempi. Asensin satulan kulkineeseen.
Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas
Lisäsin nastoja ISP:hin.
Hissitolpan pois Konasta ja tilalle Thomson Elite setbäckillä. Jos lähtisi viikolla retkeilemään.
Tuossa thomson elitessä on kyllä ehkä paras satulan kiinnitys koskaan. Se on siinä mihin sen kirii, ei nitise eikä vaihda yksinään kulmaa ajon jälkeen.
^on se hyvä.
---------------------------
Päätin sadepäivän ratoksi katsastaa ja huoltaa Unit X:n ohjainlaakerin -vähän yllättäen haarukka ei halunnutkaan irrota vaan vaati pienen kopautuksen ja vähän yllättäen kuulakehät siellä olikin. Oikeastaan mun olisi pitänyt tämä tietää ja muistaa, mutta kun se ei ollut aiemmin ollut auki.
Vaikka tiivistys onkin varsin yksinkertainen, niin ei sieltä vettä, kuraa tai ruostetta ollut.
Eipä muuta kummempaa kuin puhdistus, uudet rasvat ja kasaus.
En malttanut odottaa kevättä, vaan väänsin 650b Thunder Burtit kuitukiekoille (GRC1400). Toisen sain väännettyä käsin vanteelle asennusnesteen avustaman, mutta toista en meinannut saada mitenkään, lopulta pitävät kumikäsineet kädessä renkaan sai käsin päälle -tosin oikean käden peukalo tirautti pienen veritipan kynnen alta.
Hyllylle ne nousivat vähän alle kahden baarin paineella ja pitivät ilmaa arvatenkin hyvin. Leveys jää vähän 2.1 tuumasta, eli jää hieman alle 2:n tuuman. Antaa nyt venyä litkuitta ja katsotaan mihin asettuu. Stormchaseriin mahtumisessa ei ole pienintäkään ongelmaa, vaikka rengas venyisi täyteen mittaansa.
Nyt sitten vain odottamaan, että tulee kevät ja hiekat harjataan pois.
Uudet laakerit Favero Assioma Duo-Shimano polkimiin. 9000 km jälkeen alkuperäiset olivat loppu. Alunperinkin oli välystä enemmän kuin muissa käyttämissäni polkimissa. Uusilla laakereilla ei välystä tuntuisi olevan.Ehkä tuolla 70€ sijoituksella taas vuoden pääsee. Uudet jarrupalat tuli myös asennettua graveliin. Siinä yhteydessä huomasin, että etujarru piti ilmata.
Juoksen, hiihdän, kävelen. No en. Minä pyöräilen
Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas
Sinkulagraveliin melko painavan ja pehmeän (pehmeää kuitua?) Whiskyn kuitutolpan sijaan selvästi kevyemmän, vuosia vanhan, mutta lujatekoisen Ritcheyn FlexLogic-tolpan. Satula on edeleen samassa paikassa, mutta taakse päin tuli vähän lisää säätövaraa.
Vähän tuohon Ritcheyn tolppaan on satulaputken sisällä ollut kura jättänyt jälkensä. Jos joskus vielä jonkun tolpan ostan, niin sitten tuollainen Ritchey.
Minulla on 126 ja 138 lenkkisistä Shimano E6090-10 ketjuista 5 ja 17 lenkkiset jämät, joilla saan helposti lyhennettyä varastossani olevia 126 ja 138 lenkkisiä ketjuja haluamaani 121 lenkin pituuteen + 1 ketjulukko. (Tietenkin voisin vain päästä laskea lenkit, mutta käytän nyt noita ”sapluunoita”). Tänään otin yhden ketjun ja lyhensin siitä 17 lenkkiä pois. En edes huomannut mitään erikoista ennen, kun laitoin sen pyörään kiinni. Heti näin, että ketju on aivan liian lyhyt. Sitten tarkistin paketista: 126 lenkkiä. Voihan vi**u. Onneksi oli varastossa myös useita KMC X10 EPT ketjulukkoja. Sillä sitten liitin 11 linkin pätkän jatkoksi. Nyt on 120 linkkiä ketjussa + 2 ketjulukkoa. Ei ole koskaan ennen käynyt tallaista mokaa.
Pitäisiköhän perustaa uusi ketju ”Mitä tänään mokasit”?![]()
Kylläpä tuntee itsensä pöljäksi kun olen verrannut vanhaa ketjua uuteen sen sijaan että käyttäisi edellisen pätkää
Askartelinpa kuitenkin tällaisia jämäpaloista joulun alla
![]()
Ei hassumpi ehdotus, kyllähän sitä tulee välillä mokattua vaikka kuinka koittaa olla huolellinen. Mä lopetin ketjun lenkkien laskemisen, nykyään laitan uudet ketju paikalleen ja lyhennän ne silmämääräisesti oikein mittaiseksi, paljon helpompaa ja nopeampaa, siis 1x voimansiirrossa.
Kirjanmerkit