GiantElectrobikeMPMessutGarmin
Sivu 53 / 54 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 43 51 52 53 54 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.561 - 1.590 / 1608

Aihe: Kiekon rakentaminen

  1. #1561
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.460
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Ottaen huomioon kuinka halpoja laakerit ovat
    DT 180 navassa on keraamiset laakerit. Hinta taitaa olla ~50 € kpl.

  2. #1562
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.410
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Ottaen huomioon kuinka halpoja laakerit ovat ja kuinka nopea työ niiden vaihtaminen on, niin onko tuo isokaan ongelma?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    DT 180 navassa on keraamiset laakerit. Hinta taitaa olla ~50 € kpl.
    En tienä onko ne vaparin laakerit keraamisia.

    Mutta joo, alkoi ne kestämään paremmin kun vaihtoi normi 240/350 vaparin. Siinä 180 navassa on tosiaan aivan hengettömät laakerit.

    Ei se mitään haittaisi, jos vapaarattaankin laakerit kestäisivät vuosia. Kiekkoja ja fillareita kun on useampia, niin kaikki turha huolto on vaan turhaa.

  3. #1563
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.940
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    DT 180 navassa on keraamiset laakerit. Hinta taitaa olla ~50 € kpl.
    Kannattanee varmaan laittaa tavalliset tilalle, jos ne keraamiset ei kuitenkaan kestä?

  4. #1564
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.460
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    En tienä onko ne vaparin laakerit keraamisia.
    180 navan vaparin laakerit on keraamisia ja pölysuojat keltaisia. Tavallisissa pölysuojat on punaisia.
    Ymmärsinkö oikein että navan laakerit kestää mutta vaparin ei. Pääseekö sinne vaparin laakereihin likaa ja keraamiset kestää likaa huonommin?

  5. #1565
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.831
    Säännöllinen huolto, ei kolmenkymmenentuhannen välein vaan kun kausi loppuu niin koko fillari läpikäydään. Kumma että ketjuja vahataan ja stemmejä vaihdetaa mutta loput jätetään kunnes jotain tapahtuu.

  6. #1566
    Mä olen huomannut i9:n laakereissa huomattavan kestävyyseron sillä, että millä niitä pesee. Lakrut saa pilalle alle 500km, tai sitten ne kestää maasturissakin kymppitonnin. Rasvan poistoaineet fairy mukaanluettuna lienee pahimpia syypäitä tähän.

  7. #1567
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.410
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Föhn Katso viesti
    Säännöllinen huolto, ei kolmenkymmenentuhannen välein vaan kun kausi loppuu niin koko fillari läpikäydään. Kumma että ketjuja vahataan ja stemmejä vaihdetaa mutta loput jätetään kunnes jotain tapahtuu.
    Ne dt180 laakerit levisi kyllä ihan kesken kesän. Kahdesti vaihdoin samana kesänä ja tuon jälkeen vaihtui vapari toiseen missä isommat laakerit.
    30t kesti ne navan keraamiset laakerit ja olivat edeleen ehjät kun kiekot möin.

    Oikeesti. Jos joku on nähnyt millaiset laakerit niissä vanhemmissa qr dt180 vapareissa on, niin tajuaa kyllä miksei ne kestä, varsinkaan sateessa ajoa.

  8. #1568
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.505
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Föhn Katso viesti
    Säännöllinen huolto, ei kolmenkymmenentuhannen välein vaan kun kausi loppuu niin koko fillari läpikäydään. Kumma että ketjuja vahataan ja stemmejä vaihdetaa mutta loput jätetään kunnes jotain tapahtuu.
    Talven tullen kesäkamat on huoltopurettavana ja kesällä talvikamat.

    Mitä tulee pesemiseen, niin itse olen käytännössä luopunut pesuaineista, vesipesu ja mahdollinen pyörän pyyhintä rätillä. Aiemmin käytin pesuainetta jarruihin, mutta en enää. Perusteellisempi puhdistus osille sitten purettuna.

  9. #1569
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.566
    Oliko muuten niin, että Dt Swissin 180:ssä oli ratchet EXP? Siinä oli ainakin alkuun ongelmia niiden räikkärenkaiden korkkailussa ja ilmeisesti EXP myös söi laakereita. Tuo oli yksi syy, miksi pistin retkipyörään aikoinaan 350, koska siinä oli se perinteinen vapaammin kelluvampi DT Swissin ratchet.

  10. #1570
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.410
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Oliko muuten niin, että Dt Swissin 180:ssä oli ratchet EXP? Siinä oli ainakin alkuun ongelmia niiden räikkärenkaiden korkkailussa ja ilmeisesti EXP myös söi laakereita. Tuo oli yksi syy, miksi pistin retkipyörään aikoinaan 350, koska siinä oli se perinteinen vapaammin kelluvampi DT Swissin ratchet.
    Mulla oli vanha 180 normaalilla kahdella kelluvalla ratcher ringillä.

    EXP rakennehhan on vähän typerä verrattuna vanhaan. Toinen hammastus on kiinteä, eli hampaille ei tule välttämättä kunnollista kontaktia. Tuo korjattiin käsittääkseni koneistamalla hammastus, eli lisättiin tarkkuutta osiin. Ja tietysti tuosta tuli lisää hintaakin.
    Minusta se vanha rakenne oli kaikkineen parempi.

    Nyt kiinasta saa ratchet vapareita, joissa on lattajousi. Tuokin varmaan parantaa kontaktia. Esimerkiksi lightbicycle on ottanut nämä omalle nimelleen myyntiin.

  11. #1571
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.410
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    Talven tullen kesäkamat on huoltopurettavana ja kesällä talvikamat.
    Joutuuhan niitä nyt huoltamaan jatkuvasti muutenkin. Jos selviää ilman huoltamista koko loskapska ajan läpi niin on melko ihme.

  12. #1572
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.168
    DT:n EXP navoissa, myös 240, oli se takaisinkutsunkin syynä ollut vika, että olivat ilmeisesti tuotekehityksen testivaiheen jälkeen päättäneet lisätä jonkun hienon pintakäsittelyn ratchet hammasosiin ja sehän aiheuttikin sitten sen, että aika vähillä kilometreillä alko jumittaan tuo ratchet ja tyhjää sai polkea. Nimimerkillä yhden reissun kaksi vikaa päivää sai aika monta kertaa aukasta ja sormin vapauttaa, että kotiin pääsi. Sattuu se DTn virallinen Suomen huolto oleen täällä Tampereella niin olin sitten ihan paikanpäällä tarinaa kuulemassa kun tekivät takaisinkutsuhuollon 180 ja 240 napoihin. Kuulemma DT on myös siitä poikkeava pulju, että oikeasti vaativat tarkat tiedot ja tilastoivat kaikki laatupoikkeamat.

  13. #1573
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.505
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Joutuuhan niitä nyt huoltamaan jatkuvasti muutenkin. Jos selviää ilman huoltamista koko loskapska ajan läpi niin on melko ihme.
    Sellasena miniminä ajattelin että kauden jälkeen ainakin osiksi.

  14. #1574
    Liittynyt
    04/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.151
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ikispessu Katso viesti
    kiitos listauksesta! Kyseessä siis italialaisvalmisteinen puhdasverinen maantiepyörä. (Ei kai maastopyörien suhteen kukaan katsetta italiaan käännä, vai olenko missannut jotain..)
    Tuo yksittäinen kriteeri rajaa >95 % vaihtoehdoista. Toivottavasti mieleiset kiekot kuitrenkin löytyvät.

    Unohdus aiemmasta listasta. Lisäyksenä vielä Nextie-vanteet, joilla on erinomainen hinta-laatusuhde. Uudet New wave- ja Supreme-mallit täyttävät monessa mielessä premium-kategorian tunnusmerkistön.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Onyxin rakenne on aika jännä. Ensin näyttää että tuonne on lisätty yksi laakeri keskelle napaa, mutta vaparin toinen laakerihan on siirretty vain keskemmälle normi pyörän laakerin paikalle. Isoja laakereita. Varmasti kestää kauan.
    Laakerikoko on tosiaan merkittävä seikka. Esimerkiksi Classic ISO -malli käyttää navan rungossa 6805- ja 6804-laakereita, jotka ovat suurimmasta päästä, mitä navoissa on nähtävissä.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Eikai Onyxissä tuota perinteisen navan pitkää väliä tuen ja laakerin välillä ole varsinaisesti ratkaistu mitenkään? Vapaaratasrunko toki ulottuu pidemmälle navan sisään, mutta se ei vielä itsessään korjaa tuota lähtökohtaista ongelmaa, pelkästään lievittää sitä.
    En hahmottanut, mitä tässä tarkoitetaan.

    Jos sattumalta osaan kuitenkin lisätä asiasisältöä tähän, hyvä. Takanavat koostuvat kuudesta eri laakerista (kolme navan rungossa, yksi vapaakytkimen driver-osassa ja kaksi vapaaratasrungossa). Akselirakenne on ns. kelluva niin, että voimansiirron osat (driver-osa ja vapaakytkimet) ovat pyritty erottamaan navan rungosta ja sille kohdistuvasta kuormituksesta. Leveä laakerien sijoittelu on suunnitteluperiaatteena yleisesti hyvä asia ja laakerikestoa edistävä seikka.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Ihan huvikseen tuossa katselin Onyxin huoltovideoita, eikä ihan simppeliltä vaikuttanut senkään huoltaminen. DT:n navoissa pitää vaan voimalla vääntää vetopuolen nut ring irti, ja sen jälkeen homma on ihan helppo.
    Nimenomaan ratchet-renkaan irrotus on työvaihe, joka ei ole erityisen mieluinen ja pahimmillaan tekemätön paikka. Kunpa irtoaisikin joka kerta vain "voimalla". JJokainen tähän asti eteen tullut ratchet-rengas on edellyttänyt sellaista voiman käyttöä, että jännittää navan ja työkalujen puolesta. Pari yksilöä ovat olleet lisäksi tekemättömiä paikkoja. Ei tietenkään poissuljettua, että vika on ollut tekijässä. Olisi tosin mielenkiintoista kokeilla vaikutusta irrotukseen myöhemmin, jos osan irrottaisi heti uudesta navasta tuoreeltaan ja kierteet voitelisi esim. kuparitahnalla tai Park Tool ASC-1:llä.

    Lisäksi akselirakenne on DT-navoissa sellainen, että laakerien paikalleen asennus edellyttää over-axle-tyylistä laakerityökaluja. Kun ne ovat olemassa oikeassa koossa, ei ongelmaa, mutta ilman laakereita ei kannata yrittää asentaa paikalleen.

    Onyx-navoissa vetopuolen laakerin irrotuksen jälkeen huoltotoimet ovat hyvinkin simppelit. Omissa kirjoissa laakerin irrotuksen tarve on varsin kohtuullinen kompromissi siitä, että se saadaan sijoitettua mahdollisimman kauas navan keskilinjasta. Lisäksi huomautettakoon, että laakeripesät ovat tähänastisten kokemusten mukaan mitoitettu Onyx-navoissa erinomaisesti niin, että irrotus ja asennus onnistuvat hyvin mukavasti, mutta ilman pelkoa, että laakeri lähtisi pyörimään pesässään.

    Samalla mainintana, että takanapojen keskilaakerin vaihto ei onnistu kotikonstein, vaan edellyttää erikoistyökaluja. Vaihto edellyttää navan kuoren sisään prässätyn teräsholkin irrotusta, joka toimii vastepintana vapaakytkimelle. Hyvänä puolena on tosin, että vaihtotarvetta ko. laakerille ilmenee aniharvoin, lähinnä silloin jos napaan päästetty päästämään merkittävä määrää kosteutta ja/tai epäpuhtaustekijöitä sisään.

    Viimeisenä samaan hengenvetoon mainittakoon myös Vesper Centerlock -mallisten etunapojen laakerivaihto, joka on tavallista monimutkaisempi menettelyltään. Levypuolen laakeri pitää irrottaa ja painaa paikalleen navan rungon läpi. Syynä on, että navat käyttävät 6804-laakereita, jotka mahdollistavat esim. 20 mm etuakselin käytön ja laakeri itsessään on ulkohalkaisijaltaan suurempi kuin navan rungon Centerlock-kiinnike, minkä vuoksi navan laakeri ei mahdu kulkemaan levyn puolelta sisään tai ulos.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    Ja kynsimekanismi on jarrulevyn päädyssä. Ainoa pieni haitta toteutuksesta on, että mikään aiempi jarrulevy ei käy, vaan on oltava nelipulttinen oma.
    KOM on kekseliäs tuote ja suunniteltu taidokkaasti. Kuitenkin juuri tuo erikoisjarrulevyn tarve voi olla tekijä, joka estää, että tuote ja ratkaisu yleensä ottaa kunnolla tuulta alleen.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Situm Katso viesti
    Mä olen huomannut i9:n laakereissa huomattavan kestävyyseron sillä, että millä niitä pesee. Lakrut saa pilalle alle 500km, tai sitten ne kestää maasturissakin kymppitonnin. Rasvan poistoaineet fairy mukaanluettuna lienee pahimpia syypäitä tähän.
    Erittäin tärkeä pointti! Ei (voimakasta) suoraa vesisuihkua suoraan laakereihin – tai jousituskomponentteihin – ja käytettävän pesuaineen kanssa hyvä olla niin ikään tarkkana. Santa Cruzilla oli artikkeli sivuillaan (jota ei enää näytä löytyvän), jossa kolmella eri pyörällä ajettiin reilun kauden ajan aktiivisesti. Yhtä pestiin joka ajokerran jälkeen, yhtä silloin tällöin ja viimeistä ei juuri lainkaan. Ensinnä mainitussa laakerit olivat nopeimmin vaihtokunnossa.

  15. #1575
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    294
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukka4130 Katso viesti
    Tuo yksittäinen kriteeri rajaa >95 % vaihtoehdoista. Toivottavasti mieleiset kiekot kuitrenkin löytyvät.

    Unohdus aiemmasta listasta. Lisäyksenä vielä Nextie-vanteet, joilla on erinomainen hinta-laatusuhde. Uudet New wave- ja Supreme-mallit täyttävät monessa mielessä premium-kategorian tunnusmerkistön.


    Laakerikoko on tosiaan merkittävä seikka. Esimerkiksi Classic ISO -malli käyttää navan rungossa 6805- ja 6804-laakereita, jotka ovat suurimmasta päästä, mitä navoissa on nähtävissä.


    En hahmottanut, mitä tässä tarkoitetaan.

    Jos sattumalta osaan kuitenkin lisätä asiasisältöä tähän, hyvä. Takanavat koostuvat kuudesta eri laakerista (kolme navan rungossa, yksi vapaakytkimen driver-osassa ja kaksi vapaaratasrungossa). Akselirakenne on ns. kelluva niin, että voimansiirron osat (driver-osa ja vapaakytkimet) ovat pyritty erottamaan navan rungosta ja sille kohdistuvasta kuormituksesta. Leveä laakerien sijoittelu on suunnitteluperiaatteena yleisesti hyvä asia ja laakerikestoa edistävä seikka.


    Nimenomaan ratchet-renkaan irrotus on työvaihe, joka ei ole erityisen mieluinen ja pahimmillaan tekemätön paikka. Kunpa irtoaisikin joka kerta vain "voimalla". JJokainen tähän asti eteen tullut ratchet-rengas on edellyttänyt sellaista voiman käyttöä, että jännittää navan ja työkalujen puolesta. Pari yksilöä ovat olleet lisäksi tekemättömiä paikkoja. Ei tietenkään poissuljettua, että vika on ollut tekijässä. Olisi tosin mielenkiintoista kokeilla vaikutusta irrotukseen myöhemmin, jos osan irrottaisi heti uudesta navasta tuoreeltaan ja kierteet voitelisi esim. kuparitahnalla tai Park Tool ASC-1:llä.

    Lisäksi akselirakenne on DT-navoissa sellainen, että laakerien paikalleen asennus edellyttää over-axle-tyylistä laakerityökaluja. Kun ne ovat olemassa oikeassa koossa, ei ongelmaa, mutta ilman laakereita ei kannata yrittää asentaa paikalleen.

    Onyx-navoissa vetopuolen laakerin irrotuksen jälkeen huoltotoimet ovat hyvinkin simppelit. Omissa kirjoissa laakerin irrotuksen tarve on varsin kohtuullinen kompromissi siitä, että se saadaan sijoitettua mahdollisimman kauas navan keskilinjasta. Lisäksi huomautettakoon, että laakeripesät ovat tähänastisten kokemusten mukaan mitoitettu Onyx-navoissa erinomaisesti niin, että irrotus ja asennus onnistuvat hyvin mukavasti, mutta ilman pelkoa, että laakeri lähtisi pyörimään pesässään.

    Samalla mainintana, että takanapojen keskilaakerin vaihto ei onnistu kotikonstein, vaan edellyttää erikoistyökaluja. Vaihto edellyttää navan kuoren sisään prässätyn teräsholkin irrotusta, joka toimii vastepintana vapaakytkimelle. Hyvänä puolena on tosin, että vaihtotarvetta ko. laakerille ilmenee aniharvoin, lähinnä silloin jos napaan päästetty päästämään merkittävä määrää kosteutta ja/tai epäpuhtaustekijöitä sisään.

    Viimeisenä samaan hengenvetoon mainittakoon myös Vesper Centerlock -mallisten etunapojen laakerivaihto, joka on tavallista monimutkaisempi menettelyltään. Levypuolen laakeri pitää irrottaa ja painaa paikalleen navan rungon läpi. Syynä on, että navat käyttävät 6804-laakereita, jotka mahdollistavat esim. 20 mm etuakselin käytön ja laakeri itsessään on ulkohalkaisijaltaan suurempi kuin navan rungon Centerlock-kiinnike, minkä vuoksi navan laakeri ei mahdu kulkemaan levyn puolelta sisään tai ulos.


    KOM on kekseliäs tuote ja suunniteltu taidokkaasti. Kuitenkin juuri tuo erikoisjarrulevyn tarve voi olla tekijä, joka estää, että tuote ja ratkaisu yleensä ottaa kunnolla tuulta alleen.


    Erittäin tärkeä pointti! Ei (voimakasta) suoraa vesisuihkua suoraan laakereihin – tai jousituskomponentteihin – ja käytettävän pesuaineen kanssa hyvä olla niin ikään tarkkana. Santa Cruzilla oli artikkeli sivuillaan (jota ei enää näytä löytyvän), jossa kolmella eri pyörällä ajettiin reilun kauden ajan aktiivisesti. Yhtä pestiin joka ajokerran jälkeen, yhtä silloin tällöin ja viimeistä ei juuri lainkaan. Ensinnä mainitussa laakerit olivat nopeimmin vaihtokunnossa.
    En ole henk.koht tuollaista ratchet rinkulaa irroittanut mutta jos puhutaan samasta asiasta jollainen on kynsillä olevassa vaparissa navan rungossa niin järeä pulttipyssy on oikea väline irroittamiseen. Suora vääntö varsinkin jatkovarren kanssa rasittaa ihan turhaan kiekkoa ja pinnoja. Lisäksi kuparitahnassa on yleensä sitä kupari vain nimeksi ja muutenkaan ei yleisesti ole suositeltavaa käyttää kys.tahnaa alumiinia ja terästä sisältävää liitokseen vaikka tuskin siitä mitään ongelmaa tulee. Alkuperäinen käyttötarkoitus on lähinnä kuumissa paikoissa estää kiinnileikkaantumista.

  16. #1576
    Liittynyt
    04/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.151
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti biker Katso viesti
    En ole henk.koht tuollaista ratchet rinkulaa irroittanut mutta jos puhutaan samasta asiasta jollainen on kynsillä olevassa vaparissa navan rungossa niin järeä pulttipyssy on oikea väline irroittamiseen. Suora vääntö varsinkin jatkovarren kanssa rasittaa ihan turhaan kiekkoa ja pinnoja. Lisäksi kuparitahnassa on yleensä sitä kupari vain nimeksi ja muutenkaan ei yleisesti ole suositeltavaa käyttää kys.tahnaa alumiinia ja terästä sisältävää liitokseen vaikka tuskin siitä mitään ongelmaa tulee. Alkuperäinen käyttötarkoitus on lähinnä kuumissa paikoissa estää kiinnileikkaantumista.
    Olen miettinyt juurikin, että olisiko pulttipyssystä tässä toimessa apua. En ole kuitenkaan pystynyt perustelemaan hankintaa ainoastaan tätä toimenpidettä varten ja tuskin pystyn jatkossakaan.

  17. #1577
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.410
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukka4130 Katso viesti
    Olen miettinyt juurikin, että olisiko pulttipyssystä tässä toimessa apua. En ole kuitenkaan pystynyt perustelemaan hankintaa ainoastaan tätä toimenpidettä varten ja tuskin pystyn jatkossakaan.
    Tuskin pystyy kovin moni muukaan himamekaanikko. Tuohon ei nimittäin todellakaan riitä se pieni pulttipyssy, vaan tarvitaan oikeasti järeä kone. Se normaali 1/2" akkukone ei avaa jumissa olevaa ratchet ringiä.

  18. #1578
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.505
    Mä tein kuvan osoittamalla tavalla:


  19. #1579
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.505
    Renkaasta ja kiekosta taakse päin vetävä mekaanikko saa kehon painoa ja jalkalihaksia mukaan vääntöön. Punaruskea on putki sallien työkalun varren liukuvan sisällään.

  20. #1580
    Liittynyt
    04/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.151
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Tuskin pystyy kovin moni muukaan himamekaanikko. Tuohon ei nimittäin todellakaan riitä se pieni pulttipyssy, vaan tarvitaan oikeasti järeä kone. Se normaali 1/2" akkukone ei avaa jumissa olevaa ratchet ringiä.
    Tällaista hieman uumoilin ja muistan hämärästi myös kuulleeni. Hyvä tietää.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    Mä tein kuvan osoittamalla tavalla.
    Hieno vapaakappalekuva!

  21. #1581
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    294
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Tuskin pystyy kovin moni muukaan himamekaanikko. Tuohon ei nimittäin todellakaan riitä se pieni pulttipyssy, vaan tarvitaan oikeasti järeä kone. Se normaali 1/2" akkukone ei avaa jumissa olevaa ratchet ringiä.
    Mikä on normaali 1/2" akkukone? Joku isoin Makita tai milkkari täydellä akulla avaa 100% varmasti. Tuossa ei tarvise iskurissa olla massaa niin paljoa niin luulen että lähtee tiheämminkin iskevällä.

    Vai eroaako tuo Ratchet jotenkin siitä kynsimallista joita olen pari avannut ongelmitta omalla pyssyllä. Kiinni vedin mutulla niin tiukkaan kuin kehtasi. Onko sille annettu joku tietty momentti kiristykseen?

  22. #1582
    Liittynyt
    08/2005
    Viestit
    211
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Tuskin pystyy kovin moni muukaan himamekaanikko.
    Ei taida tässä tapauksessa olla kyseessä himamekaanikko. Uskoisin että nimimerkistä löytyy vinkki.

  23. #1583
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.410
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti biker Katso viesti
    Mikä on normaali 1/2" akkukone? Joku isoin Makita tai milkkari täydellä akulla avaa 100% varmasti. Tuossa ei tarvise iskurissa olla massaa niin paljoa niin luulen että lähtee tiheämminkin iskevällä.

    Vai eroaako tuo Ratchet jotenkin siitä kynsimallista joita olen pari avannut ongelmitta omalla pyssyllä. Kiinni vedin mutulla niin tiukkaan kuin kehtasi. Onko sille annettu joku tietty momentti kiristykseen?
    Joo isoimmat avaa kyllä, muttei tuollaista kyllä normaalilla pyörämekaanikolla kotona ole, eikä ole mitään tarvettakaan.
    Nuo käsittääkseni kiristyvät ajossa. Tiukkuus ehkä samaa luokkaa kuin auton pyörän pulteissa, jotka ovat myöskin joskus aika tiukassa joskus. Eli sillä pienemmällä 1/2" koneella ei kyllä aukea.

    Jostain syystä en ole itse koskaan edes ajatellut pulttipyssyn käyttöä tuohon. Ehkä olen säälinyt niitä hampaita.

  24. #1584
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    750
    Tuota lopulta eteentulevaa laakerinvaihtoa pelännyt itsekkin noiden kauhutarinoiden takia. Joku vinkkasi että hankalan ratchet ringin kanssa kannattaa mennä pyöräkorjaamon sijasta autokorjaamoon, heiltä löytyy tarpeeksi järeä pulttipyssy.

  25. #1585
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    294
    Nykyään tosiaan noita koneita on joka lähtöön ja 1/2" löytyy ainakin 3 eri teho/koko luokkaa. Se isku on siinä juju joka sen osan irroittaa ja raaka vääntö varren kanssa rikkoo paljon helpommin paikkoja.

    Nelikantti/octalink tms.. keskiöt ja just nämä rinkulat niin siinä taitaa olla käyttö fillareiden kanssa pyssylle, että sen puoleen jos ei esim.autojen kanssa puuhailee, renkaita vaihda tai isoja ruuveja puuhun väännä niin eipä kannata konetta hankkia.

  26. #1586
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    294
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hubba Katso viesti
    Tuota lopulta eteentulevaa laakerinvaihtoa pelännyt itsekkin noiden kauhutarinoiden takia. Joku vinkkasi että hankalan ratchet ringin kanssa kannattaa mennä pyöräkorjaamon sijasta autokorjaamoon, heiltä löytyy tarpeeksi järeä pulttipyssy.
    Tuntuu jotenkin uskomattomalta jos nykyaikana jokaisella firmalla ole riittävän isoa pyssyä, olkoon vaikka ihan sen vuoksi mitä tuossa aikaisemmassa viestissä kerroin. Ei jätä kovin ammattimaista kuvaa kyllä. Ja akkukoneita on varmaan kaikilla niin ei se runko paljoa maksa.

    Autokorjaamolle joutuu viemään oman työkalun mukana että sikäli siitä tulee lisää kuluja.

  27. #1587
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.410
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti biker Katso viesti
    Tuntuu jotenkin uskomattomalta jos nykyaikana jokaisella firmalla ole riittävän isoa pyssyä, olkoon vaikka ihan sen vuoksi mitä tuossa aikaisemmassa viestissä kerroin. Ei jätä kovin ammattimaista kuvaa kyllä. Ja akkukoneita on varmaan kaikilla niin ei se runko paljoa maksa.

    Autokorjaamolle joutuu viemään oman työkalun mukana että sikäli siitä tulee lisää kuluja.
    Duunissa tosiaan kevyempi 1/2" kone jatkuvassa käytössä ja sitten on tuo isompi bochin kone, jolla kyllä vääntää varmaan pyöränpulteista kierteetkin rikki. Paljonkohan tuollainen sitten maksaisi? 500e akkuineen? Olisi kyllä varmasti fiksu ostos pyöräkorjaamoille.

    Se isompi taitaa olla 1000nm kone ja olisiko ne pienet jotain 300nm. Sen pienen vanhan voisi kyllä haluta kotiinkin. Hiiliharjallinen kone, niin voi kääntää vaikka 5mm jarrulevyn pultit paikalleen. Ei oikein tajua miksei uudemmat hiiliharjattomat ole niin tarkkoja tehonannostelun kanssa. Tuo vanha dewalt.

  28. #1588
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    294
    Akut ne on arvokkaimmat ja nykyään on käytännössä sama teho paljon sirommassa paketissa kuin oli ekoissa harjattomissa

    500€ saa kyllä koneen, akun ja laturin. Ei siis pitäisi yritykselle olla mikään ongelma. Ja se että jos joutuu käännyttämään yhdenkin asiakkaan pois sen vuoksi ettei ole viitsinyt sijoittaa koneeseen on tod.näk paljon huonompi vaihtoehto.

    Harjattomissa koneissa ei ole suoraa mekaanista yhteyttä koneen akseliin ja pyörintä muodostuu virran syöttämisestä kehällä oleviin magneetteihin joissa on rako. Luulen puoli mutulla että tuo rako aiheuttaa sen ettei nopeus ole lineaarinen pienellä "virrankiertonopeudella"
    En ole itse huomannut tuosta ongelmaa mutta varmasti pitää paikkansa ja kone kohtaisia eroja löytyy.

  29. #1589
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.940
    Jos pulttipyssy pitää olla, niin eikö se voisi olla paineilmatoiminen? Fillarihommissa kompura on kuitenkin aika yleinen laitos, ja 1000nm pyssyn saa alle satasella.

  30. #1590
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    294
    Paineilmalla oleva toimii toki yhtä hyvin, vaikka oman kokemuksen mukaan nuo ilmoitettu "tehot" ei tuossa hintaluokassa pidä paikkansa. Ja jos hakee maksimaalista tehoa niin letkun halkaisijalla on paljon väliä eikä semmoisella satasen kompuralla montaa sekuntia "napauta", kun pitää taas odottaa tankin täyttymistä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •