ElectrobikeAlltricksLostInLaplandAjopyoraFanticVelobe
Sivu 72 / 74 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 22 62 70 71 72 73 74 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.131 - 2.160 / 2214

Aihe: Avautumista vaikeast elämästä liikenteessä

  1. #2131
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.536
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Maastopyöräänhän ei voi laittaa minkäänlaisia heijastimia, eikä tarvitsekaan, mutta työmatkapyörässä mulla on parit tämmöiset pinnoissa, näppäriä eikä näytä rumilta:https://www.motonet.fi/tuote/polkupy...roduct=38-2043
    Nää ois käteviä muuten, mut ei pysy kuin ohentamattomissa pinnoissa. Esim. Dt Compeissa tai Sapim Raceissa ei toimi.

  2. #2132
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.278
    Pinnaheijastimet pysyy vain kauppapyörässä.
    Kaikissa levyjarruvanteissa on kuitenkin sen verran sivupintaa että heijastinteipit voi laittaa. Eikä paina paljon.

  3. #2133
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Alasiperiassa
    Viestit
    732
    Eilen oli rankka päivä. Kävin asioilla 15 kilometrin päässä. Alussa kärkikolmion takaa tuleva auto kiilasi minut vastaantulevien puolelle. Seuraavaksi harmitti, kun sula kelvi oli jostain ihmeen syystä sepelöity, joten päätin myöhemmin palata toista kautta. Siellä sepeliä oli yhdellä kertaa kylvetty enemmän kuin viime talvena yhteensä - ja rakeet näyttivät todella särmikkäiltä. Kilometrin ajon jälkeen eturengas tyhjeni. Paikkasin sen, mutta en saanut siihen pumpullani ilmaa, vaikka yritin kovasti. Päätin käydä huoltoasemalle, vaikka se oli väärässä suunnassa. Siellä ilmalaitteet olivat rikki. Yritin vielä omalla pumpulla, mutta turhaan. Päätin ajaa tyhjällä eturenkaalla, mutta en päässyt kahta metriäkään.

    Olin taluttanut pyörää kilometrin huoltoasemalla ja talutin lisäksi 8 kilometriä kotiin. Uusi talutusennätykseni on siis 9 km. Sepelirakeet löysivät tiensä kelviltä mataliin vaelluskenkiin. Kuusi kilometriä talutin kivi kengässä vasemman jalkaterän alla ja kaksi viimeistä kilometriä kivi myös oikean jalkaterän alla. Perillä jalkaterät olivat kuin tulessa. Talutusnopeus oli noin 6 km/h. Kello näytti vaaleanharmaata sykealuetta.

    Mietin kävellessä sellaisia asioita, että oliko yrittäjä saanut korvauksen turhasta sepelöinnistä? Oliko joku tilannut sepelöinnin? Oliko kyseessä marraskuun kiintiösepelöinti? Miksi asun Suomessa?
    Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
    Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas

  4. #2134
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.150
    ^ Huonoa onnea kerrakseen. Sepelöinti varmaan johtuu viime viikolla tulleesta lumesta.

  5. #2135
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Alasiperiassa
    Viestit
    732
    Sepeli oli kohentanut vilkkaan kelvin turvallisuutta. En nähnyt tiistaina yhtään jalankulkijaa tai pyöräilijää 3,5 tuntiin, en edes e-eläkeläisiä. Ulkoilusää oli mainio, lähes tyyni ja lämmin. Liikuntakeli oli huono sepelin takia.

    Edellisen kerran olin liikkeellä sunnuntaina päivällä. Silloin oli upea talvisää, kelvit aurattuja ja hiputtomia. Maanantaina oli myrsky ja vesi lensi vaakasuoraan aamusta iltaan. Tiistain sepeli tuli siis veden, ei lumen mukana, mutta ei auttanut sepeli tulviin - tänäänkin on tulvavaroitus päällä. Sukelluspukua en omista, mutta rengastusta aion muuttaa ja kelvejä vältellä, kun tänään ampaisen. Pumppu myös epäilyttää. Amerikkalaisella minipumpulla on elinikäinen takuu, mutta onkohan se nyt kuollut?
    Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
    Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas

  6. #2136
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.150
    Koiran ulkoiluttaja oli itse käveljöiden puolella ja koira pitkän hihnan päässä pyöräilijöiden puolella, ohi ei mahtunut kummaltakaan puolelta. Jarrutin mielenosoituksellisesti lukkojarrutuksella ja kun väylällä oli soraa niin siitä jarrutuksesta kuului ääni. Ulkoiluttaja huomasi minut ja pyysi anteeksi. Meinasin huutaa et saa, mutta jatkoin matkaa kuitenkin tilaa saatuani hiljaisuuden vallitessa.

    Ei se anteeksi pyyntö minua yhtään lohduttanut. Ulkoiluttajan olisi jo aikaisemmin pitää koiransa hallitusti eikä omia koko väylää itselleen ja koiralle.

  7. #2137
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.434
    Pimeä, lumituisku. Väistämisvelvollinen (sähkö)pyöräilijä oikein kiihdytti suojatielle autojonon eteen ja keulimmainen joutui tekemään hätäjarrutuksen. Pyöräilijä nostaa sentterin pystyyn. Mikä hemmetti näitä oikein vaivaa?

  8. #2138
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.195
    Ei tiedetä liikennesääntöjä?
    Autoilijoiden aikaisempi käytös?
    Röyhkeys?
    Keksi lisää.

  9. #2139
    Liittynyt
    09/2019
    Viestit
    93
    ^
    ^
    Tuo oli todella tärkeä havainto, että kyseessä oli nimenomaan sähköpyöräilijä!

  10. #2140
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.518
    ^ Se oli selvästi esitetty sellaisena (sivu)huomiona kuin mikä se varmasti olikin.


    PS Eikä siinä vedetty yhden tapauksen pohjalta minkäänlaista yleistystä nimenomaan sähköpyöräilijöistä.

  11. #2141
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    1.912
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Pimeä, lumituisku. Väistämisvelvollinen (sähkö)pyöräilijä oikein kiihdytti suojatielle autojonon eteen ja keulimmainen joutui tekemään hätäjarrutuksen. Pyöräilijä nostaa sentterin pystyyn. Mikä hemmetti näitä oikein vaivaa?
    Mikä oli tapahtumapaikka ja pyöräilijän/autoilijoiden ajosuunnat? Voisi auttaa vähän tulkinnassa.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  12. #2142
    Sen ymmärtää, että pyöräilijät eivät tunne liikennesääntöjä eli väistämisvelvollisuuksia, mutta sitä en käsitä, että myös valtaosalle autoilijoista on väistämissäännöt polkupyörien kanssa ihan arvailujen varassa. Ajokortin saaminen kai kuitenkin edellyttää mm. liikennesääntöjen osaamista. Alkaa olla aikamoinen riesa nuo suojatien eteen pysähtyvät väistämisvelvolliselle fillaristille tietä antavat pölvästit. Niitä on nykyään huomattavasti paljon enemmän, kuin esim. kolmion takaa päälle yrittäviä. Kuvaillun perusteella minua ei olisi harmittanut pätkän vertaa, jos tuo jonon ensimmäinen auto ei olisikaan ehtinyt jarruttamaan.

  13. #2143
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.434
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hääppönen Katso viesti
    Mikä oli tapahtumapaikka ja pyöräilijän/autoilijoiden ajosuunnat? Voisi auttaa vähän tulkinnassa.
    Ei siinä ole mitään tulkintaa. Autot ajaa suoraan ajorataa ja pyöräilijä suoraan ajoradan ylittävää klv:tä. Pyöräilijä on yksiselitteisesti ko. paikassa väistämisvelvollinen, kun ei ole kolmiota tai muutakaan väistämisvelvollisuudesta kertovaa merkkiä.

  14. #2144
    Liittynyt
    10/2024
    Viestit
    102
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Istumatyöläinen Katso viesti
    Alkaa olla aikamoinen riesa nuo suojatien eteen pysähtyvät väistämisvelvolliselle fillaristille tietä antavat pölvästit.
    Juuri näin. Tulee vaivautunut olo kun on "pakko" mennä suojatien yli kun auto pysähtyy.

    Sitten kun ajelee hiukan sivummalla asutuksesta niin osa autoilijoista päästää tien yli vaikka ei ole edes suojatietä tai mitään muutakaan väistämisvelvollisuuteen viittaavaa Mutta se on sitten toinen stoori se.

  15. #2145
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.634
    Isot on teillä ongelmat. Minä tykkään päästä vaan nopeasti tien yli.

    Tuohon ongelmaan on ratkaisukin. Että jää hidastelemaan ja pööpöilemään siihen suojatien eteen, vaan pomppaatte saman tien kävelemään. Vähän on raskaampaa mutta eipähän ota typerästi käyttäytyvät autoilijat päähän.

  16. #2146
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.434
    Etuajo-oikeudestaan saa luopua. Ei noita jaksa vaan ajan vaan yli, että tilanne purkautuu. Toki katson toisesta suunnasta tulevat autot. Osa huitoo ja tööttäilee ajamaan niiden alle.

  17. #2147
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.634
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Etuajo-oikeudestaan saa luopua. Ei noita jaksa vaan ajan vaan yli, että tilanne purkautuu. Toki katson toisesta suunnasta tulevat autot. Osa huitoo ja tööttäilee ajamaan niiden alle.
    Niin siis sen toisenkin pitää pysähtyä jos toinen on jo stopannut. Vai päteekö tuo sääntö muuten ainoastaan samaan suuntaan menossa oleville autoille? Varmaan joo.

  18. #2148
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    20.596
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    ...Osa huitoo ja tööttäilee ajamaan niiden alle.
    Tätäkin se on tosiaan. Sitten pitää yrittää osoittaa selittävällä sormella, että kato tonne.


  19. #2149
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.434
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Niin siis sen toisenkin pitää pysähtyä jos toinen on jo stopannut. Vai päteekö tuo sääntö muuten ainoastaan samaan suuntaan menossa oleville autoille? Varmaan joo.
    Ei tartte pysähtyä. Suojatien eteen pysähtynyttä autoa ei saa ohittaa pysähtymättä, mutta vastakkaisesta suunnasta tuleva ei ole ohittaja.

  20. #2150
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.634
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Ei tartte pysähtyä. Suojatien eteen pysähtynyttä autoa ei saa ohittaa pysähtymättä, mutta vastakkaisesta suunnasta tuleva ei ole ohittaja.
    Tuo kyllä aiheuttaa aika vaarallisia tilanteita.

    Mutta siis edelleen mun mielestä kaikkien kannalta helpointa vaan hypätä kävelemään jos autoja näkyy enemmän kuin yksi.

    Sitten jos se yksi haluaa stopata, niin edelleen helpointa ja mukavinta kaikille kun vaan kiittää sitä pysähtynyttä ja jatkaa matkaa. Ei se tien viereen pysähtyminen ja pään pyörittely ainakaan nopeuta tilanntta.

  21. #2151
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.434
    Joo noinhan se on, kun jalankulkijalle on joka tapauksessa annettava tilaa.

  22. #2152
    Liittynyt
    10/2024
    Viestit
    102
    Mukavan lisämausteen koko touhulle antaa liukas talvikeli jossa ne autojonossa sijalla 4 -> eivät tajua tai huomaa, että siellä edessä jarrutetaan voimakkaasti suojatien yli ajavaa fillaristia seurauksella, että jonossa peräänajoja, tieltäsuistumisia ja muuta mukavaa

  23. #2153
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.634
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rapis Katso viesti
    Mukavan lisämausteen koko touhulle antaa liukas talvikeli jossa ne autojonossa sijalla 4 -> eivät tajua tai huomaa, että siellä edessä jarrutetaan voimakkaasti suojatien yli ajavaa fillaristia seurauksella, että jonossa peräänajoja, tieltäsuistumisia ja muuta mukavaa
    No tuo on ihan sen autoilijan oma syy. Suht vikkelään ainakin itse hyppään kävelemään pyörän päältä. Senkus sitten kolistelevat.

  24. #2154
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.634
    Minä ajan aika paljon autolla ja fillarilla työmatkaa tattarisuon ohi. Heti malmin hautausmaan kohdalla on useampi suojatie ja paljon kevyytä liikennettä. Siinä on vaan yhdet valot joita fillaristin tulisi painaa.

    Suurin osa poukkoilee vaan autotien yli, joko niitä useampaa suojatietä pitkin, tai sitten vaan viistottain tien yli. Itsekin teen näin.

    Mutta siis tuossa on niin paljon kevyttä liikennettä, ettei siinä vaan ajeta autolla 50km/h jäisen maan aikana, varsinkaan pimeällä.

    Tässä siis paikka. Ylöspäin kuvaa mennessä on vielä useampi suojatie ylitystä varten. Tosi harva jaksaa kiertää taaksepäin painamaan valon nappia. Varsinkin pohjoisesta päin tullessa on vielä kiva alamäki.


  25. #2155
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.518
    ^ Mistä siis varsinaisesti halusit avautua?

    Mutta anyway: paikka on tuttu ja sen tekee fillaristin kannalta hauskaksi sekin, että Tattariharjuntien oikealla puolella on vain jalkakäytävä (mikä on sikäli ymmärrettävääkin että se on varsin kapea). Eli jos siinä olisi kelvi, olisi pyöräilijällä useita mahdollisuuksia ylittää ajorata sopivalla hetkellä sopivaan rakoon ilman että tiukkakatseisinkaan kusipäisten pyöräilijöiden bongaaja voisi nähdä siinä väistämisvelvollisuudestaan tietämätöntä tai siitä piittaamatonta spandeksia.

    Mutta kun on niin kuin on, tuo oranssi reitti painonappeineen lienee ainoa lakikirjaimen ahtaan tulkinnan mukainen ajotapa.


    Tosin itse ajan pohjoiseen mennessä kylmästi ajorataa ja käännyn sitten vasemmalle Väärämäentielle. Vaatii tosin sen verran silmää että katsoo sopivan välin että ehtii sopivasti. (Ihan täysillä ei voi Kalmistotieltä tulla eikä se vauhti ylämäessä pitkälle veisikään...)

    Pohjoisesta tullessa sama juttu toisin päin: siirryn kelviltä Tattariharjuntielle hyvissä ajoin (eli yleensä jo ennen Väärämäentietä), ryhmityn ja käännyn vasemmalle. Uskallan väittää että tämän voi tehdä sekä kusipäisesti että ei-kusipäisesti (ja tietenkin olen sitä mieltä että itse ajan sen poikkeuksetta viimeksi mainitulla tavalla).

  26. #2156
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.434
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    No tuo on ihan sen autoilijan oma syy. Suht vikkelään ainakin itse hyppään kävelemään pyörän päältä. Senkus sitten kolistelevat.
    Typerä ja vaaratilanteita aiheuttava on kyllä tuokin sääntö, että toinen tienkäyttäjä voi jollain ninjatempulla muuttaa ajojärjestyksen. Ei oikein ennakoitavaa.

  27. #2157
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.460
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Joo noinhan se on, kun jalankulkijalle on joka tapauksessa annettava tilaa.
    Ja jalankulkija ei saa astua ajoradalle, jos se vaarantaa muuta liikennettä - suojatie on myös ajorataa.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  28. #2158
    Liittynyt
    03/2014
    Viestit
    2.016
    Tuo Tattariharjuntien ja Malmin kalmistotien risteys kuuluisi oikeastaan Miten tässä kohtaa tulisi ajaa -ketjuun, mutta sen verran monenlaista tulkintaa liikennesäännöistä tuossa näkee, että avautuminen on aiheellista.

    En ole varma, onko tuossa edes mahdollista ajaa oikein ainakaan sillä tavoin, että se olisi muiden kannalta ennakoitavaa. Malmin kalmistotiellä tulee ajaa ajoradalla, sillä kummallakaan puolella ei ole (enää nykyisin) pyörätietä. Tattariharjuntiellä pitäisi ajaa kadun pohjoispuolella olevaa pyörätietä. Aiemman viestin kuvassa osoitetun oranssin viivan mukaisesti ajamalla päätyy ainakin osin ajamaan jalkakäytävällä Tattariharjuntien eteläpuolella. Myös omasta mielestäni selkein tapa on kääntyä Malmin kalmistotieltä oikelle ajoradalle ja sieltä Väärämäentien liittymän kautta kulkusuuntaan nähden vasemman puolen kelville. Toiseen suuntaan ajaessa on alamäen vuoksi luontevaa siirtyä ajoradalle jo ennen Väärämäentien liittymää, ryhmittyä ajokaistan vasempaan reunaan jo hyvissä ajoin ennen Malmin kalmistotien risteystä ja kääntyä sitten vasemmalle. Yleensä kumpaankin suuntaan pääsee omaa vauhtia sovittaen hyvin sujuvasti kulkemaan aiheuttamatta kummempaa hämminkiä. Kerran on tosin itselleni käynyt niin, että tulin vauhdilla Tattariharjuntietä kohti Malmin kalmistotietä, mutta vastaan tulikin hiljaisesta kesäillasta huolimatta pitkä jono autoja, jolloin jäin tuntuvan jarrutuksen jälkeen melko tavalla keskelle risteystä seisoskelema hyväksi aikaa. Onneksi takaoikealta ohi sivuuttavat autoilijat ymmärsivät hidastaa kohdallani.

  29. #2159
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.634
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Typerä ja vaaratilanteita aiheuttava on kyllä tuokin sääntö, että toinen tienkäyttäjä voi jollain ninjatempulla muuttaa ajojärjestyksen. Ei oikein ennakoitavaa.
    No tottakai jokaiken katsoo että autolija huomaa ja pysähtyy. Mutta kyllä autoilijouden nopeuskin on oltava sellainen, ettei siellä perään ajeta. Siis itse just kiinnitän tähän huomiota autolla tuossa tattarisuontiellä ajaessa.

  30. #2160
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    16.634
    Toki minäkin ajan kuin Casanova. Välillä saattaa mennä jalkakäytävän puolta pohjoiseen päin mennessä

    Mutta siis tuosta paikasta pitäisi kyllä laittaa kaupungille viestiä. Ei vaan toimi.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •