Ensin ihmettelin tuota painorajaa (Eikä kuskin tarvi edes olla pitkä) mutta sehän onkin alumiinipyörä...
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Standertilta vaihtoehtona racegeometrialle ja alhaiselle painorajalle olisi esim. oheinen Erdgeschoss (120 kg), materiaali teräs
On tuo toki erilainen pyörä ja eri tarkoitukseen
Ohessa linkki rennrad newsin Craft Bike Days juttuihin parilta viime vuodeta. Sieltä löytyy mielenkiintoisia graveleita ja valmistaja. Valmistajien sivuilta löytyy hyvin eri malleja ja hintoja, jos hieman valtavirrasta poikkeava pyörä kiinnostaa
2024 messut on järjestetty, mutta juttuja sieltä ei vielä ole noilla sivustoilla
https://www.rennrad-news.de/news/craft-bike-days/
![]()
https://www.rennrad-news.de/news/cra...avel-3d-druck/ Voi olla että jopa meikäläinenkin siirtyisi sähköön!
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Mun mielestä noi Standertin high-end alumiinirungot on ollut rohkea veto. 2020-luvulla häpeilemättömästi puhtaasti kisakäyttöön speksattua alumiinia ja vielä hienosti brändättynä! Värit ja grafiikat logopommituksineen sopii kuin nenä päähän ajatusmaailmaan. Ajo-ominaisuuksiltaan ne todennäköisesti hakkaa nykyajan tehdastekoiset 2,5-kiloiset teräsrungot mennen tullen. Varsinkin se CX-runko Stichsäge valkoisena ja neonkeltaisin graffoin on aivan helmi.
Jos joku muuten kaipailee vielä enemmän valtavirrasta poikkeavaa tulokulmaa gravelointiin, niin Töölön Pyörä on lanseeraamassa Hiker-brändiä ja teettämässä Fortilla pientä batchia 650b-kiekkoisia vannejarrurunkoja: https://www.hiker.fi/.
GG-buumi on tainnut olla aikamoinen buumi myös suurimmalle osasta custom-pajoista ja se näkyy niitten hinnoittelussa. Kun ei musta ole nyt vieläkään tullut ihan täysiä kaveri Stiggyn kanssa, niin olen alustavasti alkanut kyselemään seuraajaa Lutterolle, kun sen haarukan kestävyys oikomisten jälkeen vähän epäilyttää ja emäputken uusimisen jälkeen geo ei ole ihan sitä, millaiseksi sen aikoinaan suunnittelin. Rosteri-Gravan runkosetti maksoi Cyclolta aikoinaan n. 1800€. Vastaava nykyään vähän tekijästä riippuen 3500-4000€.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^Ainakin suht surkeat sivut! Toisaaltaan äkkiä katsottuna vaikuttaa joltain menneisyyden maantierungolta mutta lienee kohta joku kertoo kuinka hienoja noiden stack/reach ovat...
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Samaa mieltä stenun kanssa Standertista.
En ole seurannut enkä tiedä noiden custompyörien hintoja materiaalista riippumatta. Kuitenkin luulen, että mm. hiilarirunkojen ja pyörien hintojen nousu varsinkin kalliimmassa päässä voi vaikuttaa myös tilanteeseen ja markkinaan.
Sellainen 6 teur hinta hiilarisesta tehdasrungosta antanee myös vaihtoehtoja custom pyörälle, jos ei ole jahtaamassa viimeisiä grammoja tai "WT suorituskykyä".
Juu, ja stack/reach luvut eivät ole "hienoja "vaan ainoastaan mittoja, ja omalta osaltaan auttavat selvittämään pyörän kokoa ja sen sopivuutta kuskille. Kun omat luvut tietää niin parhaimmillaan voi välttyä väärän kokoisten/mittaisten runkojen tai pyörien ostolta
Totta, kun omat luvut tiettä niin homma hoituu ja ei perustu mihinkään standarteihin jaa juuri itselle sopivuuteen.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Nyt kuulkaas grävelkuume polttelee. Pitäisi löytää *rennolla* geometrialla oleva pyörä, ensisijaisesti bikepacking- ja endurancehommiin sekalaisille alustoille, mutta toki sen verran kevyt ja ketterä, että reippaammat iltalenkit lähiteillä maistuis kans. Yleisgraveli siis. Toiveina lyhyehkö reach ja korkeahko stack, konventionaalinen stemmi ja tanko (ei integroituja hässäköitä), vaijerien veto rungon sisään järkevää (ettei ole etupötkön tiellä), riittävästi kiinnityspisteitä rungossa (plussaa jos myös etuhaarukassa), rengastilaa mieluusti 45 mm:lle, lokarikiinnikkeet, 1by-voimansiirto (ei aivan ehdoton), painorajoituksen osalta ehdoton minimi 120 kg. Materiaalina ehkäpä hiilikuitu ykköstoive, mutta en sylje muihinkaan. Budjetti n. max 3000€. Grizl CF SL napauttaa ruksit aika moneen kohtaan, mutta kun se agressiivinen geometria arveluttaa erittäin paljon. Löytyiskö täältä asiantuntemusta ohjaamaan mua oikeaan suuntaan? Varsinkin pienemmät valmistajat on mulle hyvin tuntemattomia.
Mondraker Arid
https://www.bikeradar.com/news/mondraker-arid
Ja Craft Bike days satoa
https://www.rennrad-news.de/news/cra...ys-2024-intro/
mm. Big Forest Frameworks, voi ostaa myös kurssin ja tehdä itse oman teräspyörän
https://bigforestframeworks.com/en/handmade-bikes/
![]()
Edellä mainitusta firmasta tällainen teräsrunko suunnilleen samalla hinnalla kuin 2 tier hiilarirunko. 3700 eur, tietämättä tai ottamatta kantaa onko se tuosta kuinka paljon tai vähän
![]()
^^ Tuo Disc Racer 1.0 aika herkku värillä "Sky Blue" ja ei loppupeleiisä edes pahan hintainenkaan kun osalistaa katsoo. Kylläkin maantiepyörä mutta kuitenkin.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Tässä on mielestäni tehty monta juttua oikein pitkien lenkkien gravelpyörään. Ainoastaan loivan kuuloinen keulakulma (70 astetta) vähän mietityttää, mutta noissa julkaistussa kirjoituksissa ohjausta on kuvattu tasapainoiseksi. Jospa yläfemmaan pääsisi jossain vaiheessa koeajolle.
Pitäisdi varmaan joskus kokeilla tuollaisella pitkällä akselivälillä olevaa gravelia. Esteettisesti tuo Mondraker on melkoinen hirviö. Ja vaikkei takapää olisi tuollainen teknohimmeli, niin useimmat töpöstemmillä olevat kippuratankopyörät eivät omaa silmää miellytä. Mutta makuasioitahan nämä.
Mondraker Arid David Arthurin esittelyssä
Ei näytä pahalta. Ja tuossa on juurikin sellainen satulatolppa ja panta minkä puutetta ihmettelin cuben osalta.
27.2 putki ja ulkoinen panta, joka on edelleen sulavan ja aeron näköinen. Ei oo rakettitiedettä
En tiiä teistä, mutta kyllä näiden uutuuksien geotaulukoita, kun katsoo niin itsellä on ainakin vaikea arpoa mikä olisi sopiva koko. Perinteisemmissä mitoituksissa on ollut melko selkeää, mutta en kyllä tuostakaan Mondrakerista osaa sanoa että pitäisikö olla M/L vai L.
^Eikö kannata tehdä valinta ihan stackin mukaan, ja stemmillä sitten ohjaamon pituus kuntoon? Itsellä valinta olisi M/L, ja siihen sitten 90mm stemmi. Tuolloin olisi pituus/korkeus öbaut sama kuin nykyisessä.
Juurikin noin tekisin itse. Noissa on kai 3cm stackissa eroa. Sitä ei ihan helposti korjailla edes jyrkällä stemmillä.
Maastopuolelta vaan jäänyt fiilis, että tuollaisen lyhyelle stemmille suunnitellun geometrian pyörän käytös muuttuu yllättävän paljon yllättävän pienilläkin stemmin pituuden muutoksilla. Ehkä noissa kuitenkin on vielä enemmän varaa, kuin 50-60mm stemmeille tehdyissä maastopyörissä. Tangon leveys siihen sitten vielä päälle sotkemaan. No ihan sama en mä oo uutta gravelia ostamassa hetkeen.
L on jo aika korkea, ja stemmi slämmättynä se alkaa olla jo reilusti pidempi kuin M/L 3cm spaceripinon kanssa. Tangon reachia ei ole ilmoitettu, joka sekin vaikuttaa, ellei aio vaihtaa tankoa. Yksi huomio tosin on sekin, että kovin pitkäjalkaisella voi tulla pienemmän koon kanssa haasteeksi seat tuben pituus, tai oikeastaan lyhyys. Se kun on maastopyöräluokkaa, niin on hyvä varmistaa että tolppa on riittävän pitkä. Speksien mukaan se olisi tosin 400mm joka nyt suurimmalle osalle riittänee.
En kyllä ymmärrä miksi ton M/L:n ja L:n välissä pitää emäputken kasvaa noin paljon, kun muuten se kasvaa kokojen välillä 5-10mm vähemmän. Sentin pienemmälllä Stackilla toi L ois parempi.
Meinaisnkin kirjoittaa että vähän huonolla menestyksellä, mutta olin suht varma että palautetta kyllä tulee
Ois jännä tietää joko poelikin harkitsee hissitolppa.
Ja joo. Voivat olla m ja l koon mondrakeri aika erillaisia ajaa. Vaikka siis täsmäisikin stemmillä stack/reach mitat kohdilleen.
Onkohan keulassa jätetty varaus joustohaarukalle? Kovastihhan tuo siltä jo näyttää tuon akselin kiinnityksen perusteella.
A-C mitta keulassa näyttäisi olevan 420mm, joten kyllä siihen joustokeula sopii. Kuvissa tosin tilaa ei näytä olevan yhtä paljoa kuin vaikkapa Stigmatassa. Tosin siinä A-C taitaakin olla 430mm.
Jossain jutussa oli maininta että pyörä on suunniteltu myös joustokeulalle ja dropperille,
Tarkoittaako joustokeulalle suunnittelu käytännössä ja ehkä yksinkertaistettuna tässä tapauksessa sitä, että pyörän geometria on suunniteltu kiinteälle keulalle 420 mm a-c, jolloin pyörään voi laittaa lyhyen gravel joustokeulan 40-50 mm tjsp, jonka a-c (sagin kanssa ) sama, ilman että geometria muuttuu lainkaan. Tai pienellä erolla muutokset myös pieniä
Hätäisimmille runkosetti r2:sta kotiovelle hintaan 2.134 eur. 3-4 viikon toimitusajalla
Scope of delivery:
1x MONDRAKER frame 28" Arid Carbon RR SL | Midnight Blue, incl. seat clamp, thru axle and UDH derailleur hanger
1x ONOFF stem Barbore | 31.8 mm | -7° | semi-integrated | black | (frame sizes: S = 60 mm, M = 70 mm, M/L = 70 mm, L = 80 mm, XL = 90 mm)
1x ONOFF headset
1x set of mounting material for internally routed cables and cables including noise protection
1x set of Carry-On System frame bags
Kirjanmerkit