Lainaus Alkujaan tämän lähetti Goomikko Katso viesti
Mutta ajatukseni oli että vaatetusta voisi keventää jos satula olisi lämmin.
Sellaista asiaa ei ole olemassa kuin "lämmin satula". Ei ainakaan siinä mielessä kuin miten sitä itse ehkä ajattelet.

Jotta jokin olisi lämmin, siinä pitää itsessään olla jokin lämmön lähde (eli "lämmitin"). Ellet ole jotain sähkövehjettä hanurisi alle virittämässä, pyörän satulassa ei ole lämmitintä.

Istuin voi myös tuntua lämpimämmältä silloin kun se eristää jotain kylmää kohdetta hohkaamasta kylmää iholle. Eristeenä toimii lähes aina ilma tai sen puute eli tyhjiö. Esim termospullo on tyhjiö, siksi juoma sisällä pysyy kylmänä tai kuumana. Huussin styroksi (eli solupolystyreeni) taas on huokoinen muovi, jossa on paljon ilmaa välissä. Vain alle 5% styroksin tilavuudesta on muovia, loppuosa on pelkkää ilmaa. Koska ilma ei liiku vaan se on muovin sisällä kuplissa, se eristää esim ulkohuussin istuimessa alla olevan kylmän puun iholta.

Pyörän satulan alla ei ole oikeastaan mitään, mitä pitäisi tai voisi eristää. Satula istuu kiskoilla ja kiskojen välissä ilma toki virtaa vapaasti. Se on pääasiallinen kylmän lähde satulan suunnalta. Mutta satulan alta virtaavan kylmän ilman määrä on hyvin pieni verrattuna kaikkeen muuhun kylmään, joka jalkoja talvisin ympäröi. Siksi eriste pyörää vasten on aikalailla hyödytön.

Kylmä takapuoleen tulee ulkopuolisesta talvi-ilmasta. Lämpösuojan pitää olla sitä vastaan ja suoja siis koostuu ihosi ympärillä olevasta paikallaan pysyvästä ilmasta. Kun puet vaatteita päällesi, vaatteiden ulkopinnan ja ihosi väliin jää ilmaa. Mitä useamman kerroksen vaatteita laitat, sitä enemmän ilmaa sinne jää ja sitä lämpimämpi vaatetus on.

Satula on vaatteiden ulkopinnan ulkopuolella. Siellä kylmä ilma liikkuu vapaasti. Se ei siksi eristä eikä lämmitä. Pukeudu mieluummin kunnolla.

Hanuri siis pysyy mukavan puhtaana ja lämpöisenä kun muistaa kaksi perussääntöä:
1. Pyöräillessä housut ylös.
2. Huussissa housut alas.

Siinä kohtaa kun nuo alkavat menemään päinvastoin, kannattaa yleisen turvallisuuden nimissä harkita ajokilometrien vähentämistä.