GarminGiantElectrobikeHepha
Sivu 284 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 184 234 274 282 283 284 285 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 8.491 - 8.520 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

Itselläni on toiminut ihan jokainen perus laskettelulasi, jota olen käyttänyt.

Oakley Jawbraker suojaa.

Juu laskettelu tai kelkkailuun tarkoitetut tuplalinssillä olevat lasit toimii.
    Älä itke ruma lapsi, ota rusina.

niin pitää kunnolla viiman pois silmiltä? noita laskettelulasi kokeillut ja leatt double lens mutta ei ne vain toimi...

laitatko ihan malleja mitä olet käyttänyt? eikö ole ollenkaan tullut huurtumista?

Tottakai kaikki huurtuu jossain pisteessä. Kelkkailussa kun piti kypärämyssyn reunat pois lasien sisältä niin autto paljon. Ja pyöräillessä kovilla pakkasilla itse ainakin höllään tahtia ettei tulisi muutenkaan niin hiki. Paikallaan ollessa tahtoo huurtua kaikki, ellei ota päästä pois, ohjaa hengitysilmaa pois ja takin kaula-aukosta myös itsellä kumminkin nousee kosteaa ilmaa joka saattaa huurruttaa lasit.
    Kesälasitkin toimii itsellä aika hyvin varmaan liki tuonne -10 hujakoille, kunhan ne ei nojaa poskipäihin eli että ilma pääsee kiertämään vähän, mutta viiman kannalta nuo kelkka/laskettelulasit hyviä.

Malleja en edes muista, kun niitä ollut vuosien varrella monia, kelkkailusta jäi jotkin hyvät scotit aikoinaan, mutta koiranpentu keksi niille omasta mielestään parempaa käyttöä, niin nyt mennyt ihan jollain motonetin halppiksilla. Nämäkin on vähän yksilöllisiä, eli mitkä istuu kellekin hyvin ja minkäkin kypärän kanssa.
    Älä itke ruma lapsi, ota rusina.

Ympärivuoden pyöräilyyn vaatetusta, työmatkaa 10km suuntaansa. Oikeastaan suurin tarve on räntä/vesisadekelin vaatetukseen: housut+takki+hanskat+kypärähuppu+kengänsuojat. Eli pitää oikeasti sateen, mutta olisi hyvä olla miellyttävä myös muullakin kelillä. Eli hengittävyyttä jonkin verran. Kokoa 2m ja 100kg, olen tykästynyt GOREWEARin kamoihin. Mitä mieltä esim. näistä (esim. ei ole gorewearilta pitkiähousuja vielä mulla, että miten housun pituus riittää, inseam 96cm?
    https://www.bike-discount.de/en/gore...-rain-jacket-3
    https://www.bike-discount.de/en/gore...e-rain-pants-1
    https://www.bike-discount.de/en/gore...ex-overshoes-1
    https://www.bike-discount.de/en/gore...x-helmet-cover
    https://www.bike-discount.de/en/gore...-thermo-gloves

Lisäksi talvivaatetusta täytyisi vähän päivitellä varmaan, millaisella systeemillä menette? Millaisi eri vaatteita/kerroksia kelin kylmetessä. Ite oon menny ihan toppapuvulla+välikerrastoja -25C pakkasilla, että ei ole erityistä pyörävaatetta noille keleille. Pienemmilläkin pakkasilla kesäajotakki ja alle vaan kerroksia.

Jos tästä pitäs lähteä tuonne 10cm uuteen lumeen iin ottaiskohan Cyclon 32mm rengastuksella vai 26" maasturin 2.4" kumeilla hmm

^Gravelin 42mm kumi oli ihan mielenkiintoinen ajettava, kun lunta oli kinoksissa paikoin 40cm .

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mankelist Katso viesti
    Ympärivuoden pyöräilyyn vaatetusta, työmatkaa 10km suuntaansa. Oikeastaan suurin tarve on räntä/vesisadekelin vaatetukseen: housut+takki+hanskat+kypärähuppu+kengänsuojat. Eli pitää oikeasti sateen, mutta olisi hyvä olla miellyttävä myös muullakin kelillä. Eli hengittävyyttä jonkin verran. Kokoa 2m ja 100kg, olen tykästynyt GOREWEARin kamoihin. Mitä mieltä esim. näistä (esim. ei ole gorewearilta pitkiähousuja vielä mulla, että miten housun pituus riittää, inseam 96cm?
    https://www.bike-discount.de/en/gore...-rain-jacket-3
    https://www.bike-discount.de/en/gore...e-rain-pants-1
    https://www.bike-discount.de/en/gore...ex-overshoes-1
    https://www.bike-discount.de/en/gore...x-helmet-cover
    https://www.bike-discount.de/en/gore...-thermo-gloves

Lisäksi talvivaatetusta täytyisi vähän päivitellä varmaan, millaisella systeemillä menette? Millaisi eri vaatteita/kerroksia kelin kylmetessä. Ite oon menny ihan toppapuvulla+välikerrastoja -25C pakkasilla, että ei ole erityistä pyörävaatetta noille keleille. Pienemmilläkin pakkasilla kesäajotakki ja alle vaan kerroksia.
    Minulla on Goren sadeasu, mutta kyllä se jää kaappiin jos nyt ei vettä tule ihan solkenaan. Ei ne kuitenkaan hengitä kunnolla. Yleensä ajan mielummin softshell takilla johon sitten aluskerrokset lämpötilan mukaan. Housut joko talvisuccikset jos nollan tienoolla ja pakkasella softshell housut.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Jos tästä pitäs lähteä tuonne 10cm uuteen lumeen iin ottaiskohan Cyclon…
    Virittelin gravelin eilen ajokuntoon kun haaveilin lenkistä. Lenkki kyllä tuli ajettua, mutta 4.8” renkailla.

Eilen illalla pääsi paikoitellen harrastamaan aika reipasta takatalvipyöräilyä. Tänä aamuna oli kuitenkin lumet ansiokkaasti aurattu useimmista paikoista pois - kelien lämmetessä voi tosin niissä auraamattomissa kohdissa odottaa kohta upea loskamössö.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Onko porukka käyttänyt talvella laskettelukypärää pyöräillessä? Harkinnut tällaista visiirillistä mallia, voisi olla aika Passeli työmatkoilla:

Visiirillinen laskettelukypärä on ainakin kovalla pakkasella hyvä muuten, mutta ainakin minulla silmälasit huurtuu niin paljon ettei voi lasien kanssa käyttää. Kypärissä saattaa tietysti olla eroja.
    hsr muokkasi tätä : 03.10.2024 at 15.28

^ Suunnattomasti epäilyttää hengittävyys, itse ainakin hikoilen pään kautta ja joskus tuntuu että myssykin liikaa. Visiiri tietysti hyvä mutta löytynee pyöräilykypäriä missä moinen.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^ Suunnattomasti epäilyttää hengittävyys, itse ainakin hikoilen pään kautta ja joskus tuntuu että myssykin liikaa. Visiiri tietysti hyvä mutta löytynee pyöräilykypäriä missä moinen.
    Löytyyhän noita malleja, joissa enemmän noita ilma-aukkojakin. Itsellä taas pää jäätyy jos mennään tarpeeksi kylmään keliin, niin laskettelukypärä voisi olla ihan hyvä. Lisäksi työmatka sähköfillarilla, niin ei tule hikoiltua niinkään.

Sadesuojan pingottaminen pyöräilykypärään ajaa paljolti samaa asiaa sen kylmyyden torjumisessa. Mulla taisi olla koko viime talven työmatkakypärässä kiinni.

En nyt keksi miksi laskettelukypärä ei tuossa käytössä toimisi, mutta koska en harrasta laskettelua niin en ole myöskään keksinyt miksi ostaisin laskettelukypärän.

(Kun aloitin työmatkapyöräilyn viitisen vuotta sitten, talvi oli aluksi tosi vaikea ja koitin peittää koko naamaani vaikka millä huivivirityksillä. Hiljalleen sitä vähän karaistui, ja löytyi se suojauksen taso mitä oikeasti tarvitsin. Tosi kylmillä on nykyään ohut silkkinen kypärämyssy ja tuulta pysäyttävällä kerroksella varustettu pipo. Laskettelulasien suhteen en oikein vielä tiedä, työmatkalle en koe tarvitsevani.)

^ Komppaan. Mutta varsinkin paleleminen on hyvin yksilöllistä, samoin kasvojen/pään suojaaminen. Itsellä tuollaisilla -15° pakkasilla on tuo suun edessä oleva Puff minkä kanssa oma hengitykseni tuottaa ahdistuksen tunteen.

Toisaaltaan, jos varman päälle pelaa niin eikös joku umpikypärä olisi vaihtoehto?
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

Toimiiko tuo visiiri miten ilmavirran blokkaamisessa vs. ajolasit? Itsellä kanssa harkinnassa tuon tyyppinen talvikypärä, ei jaksa kypärähuppu ja lasit -kombolla säätää.

Itse olen käyttänyt laskettelukypärää vain lautaillessa ja sitäkin lasien kanssa. Sen verran siitä voi sanoa että on ainakin todella lämmin, toki visiirillä varmasti viileämpi kun laseilla. Itse suosin ihan samaa kypärää kun kesälläkin ja riippuen kelistä ja ajovälineestä paksumpaa tai ohuempaa merinohuppua päähän. Ja viimetalvena ekaa kertaa sähköpyörätyömatkoihin koville pakkasille kelkkalasit, ai että miten mukavaa...ja semiurpon näköistä

^Tarkoitin siis tuollaista fillarointiin tarkoitettua versiota. Pää ei jäädy, mutta viima käy naamaan kun lämpötila laskee alle -15 eli joutuu sellaista koko naaman bdsm -huppua pitämään eikä lasit oikein toimi sen kanssa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    ^Tarkoitin siis tuollaista fillarointiin tarkoitettua versiota. Pää ei jäädy, mutta viima käy naamaan kun lämpötila laskee alle -15 eli joutuu sellaista koko naaman bdsm -huppua pitämään eikä lasit oikein toimi sen kanssa.
    Jotenkin luulisi että ei vältämättä toimi odotetulla tavalla. Ainakin helvetin kallis kokeilu jos ei toimi

Piti jo näissä nollakeleissä siirtyä kypärähupin käyttöön kun naama palelee, lasit toimivat muuten hyvin paitsi ettei saa sankoja korvien taakse ellei tee reikiä... Niin ja tämä merinohuppu vaatii oikeastaan umpikypärän, menee suurin osa viimasta läpi.

Mulla on vastaava kun tämä kylmille ilmoille https://www.bikeshop.fi/Endura-Baa-B...uppa/pENBBMSC/ ...tai no en tiedä miten paksu tuo on, mutta näyttää paksulta. Voi vetää -15 asteen pakkasilla sähköpyörällä ja luomupyörällä. Merinohan on siitä hienoa kun se toimii monelaisella kelillä ja hikoilun asteella eikä haise.

Voi myös itse teipin kanssa askarrella. Minulla on muutama kypärä tähän tyyliin teipattu joita käytän kylmällä kelillä.

Pystyy pikkuisen säätämään ilmanvaihtuvuutta jättämällä takaa reikiä auki. On mulla yhden kypärän päällä kuminen sadesuoja mutta se kyllä tuuletu ollenkaan.
    Moottori olet sinä.
    Think for yourself, question authority!
    Meidän jälkeemme hiljaisuus

Lainaus Alkujaan tämän lähetti J3K Katso viesti
    Piti jo näissä nollakeleissä siirtyä kypärähupin käyttöön kun naama palelee, lasit toimivat muuten hyvin paitsi ettei saa sankoja korvien taakse ellei tee reikiä... Niin ja tämä merinohuppu vaatii oikeastaan umpikypärän, menee suurin osa viimasta läpi.
    Ompele siihen huppuun kuminauhasta pienet lenksut mihin työnnät ne sangat?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Ompele siihen huppuun kuminauhasta pienet lenksut mihin työnnät ne sangat?
    Pitää kokeilla, kyllähän nuo pysyvät remmien alla ja mahtuvat vielä tuosta naaman aukostakin sisään. Ilmeisesti nuo tekokuituiset ovat venyvämpää sorttia että ovat muotoutuneet paremmin korvan ympärille lasien kanssa kun en muista että viime talvena olisi ollut mitään erikoista.

Muistutuksena; Lasien sangat olisi hyvä saada kypärän hihnojen ulkopuolelle, etteivät lasit kaivaudu nenän juureen, jos jotain sattuu. Olen itse käyttänyt urheilulaseissa erillisnyöriä, mutta on kieltämättä hankala talvikamojen kanssa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti J3K Katso viesti
    Mä olen ollut tähän tyytyväinen. Ei tuule läpi.

https://www.xxl.fi/gore-wear-m-winds...B&gclsrc=aw.ds

Moi!

Teen teollisen muotoilun opinnoissa pyörivään projektiin liittyvää tutkimusta liittyen kypärään, varsinkin talvipyöräilyssä.
    Mikäli aikaa löytyy ja viitsitte vastata lyhyehköön kyselyyn niin auttaa paljon!
    Kysely linkin takana:
    https://forms.gle/RWf16vBEDPXoSyhY7

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •