GiantGarminElectrobikeHepha
Sivu 35 / 43 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 25 33 34 35 36 37 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.021 - 1.050 / 1278

Aihe: Ketjuen uppovahaus (parafiini, Molten Speed Wax yms vastaavat)

IPA ei ota kaikkea likaa. Se on rasvanpoistaja. Rexin Chain Cleanerissa on peseviä aineita ja vahoja liuottavia mukana ja myös rasvaa poistavaa ipaa. Itse käytän molempia aineita silloin kun haluan täysin puhtaan lopputuloksen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus

www.rex.fi/bike

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jeesu Katso viesti
    IPA ei ota kaikkea likaa. Se on rasvanpoistaja. Rexin Chain Cleanerissa on peseviä aineita ja vahoja liuottavia mukana ja myös rasvaa poistavaa ipaa. Itse käytän molempia aineita silloin kun haluan täysin puhtaan lopputuloksen.

No jos tarkkaan luet niin tein justiinsa noin.

Luin, mutta tulin kirjoittamaan asian jotta tämä saa virallisen siunauksen korkeimmalta taholta. Olette oikeinpyöräilleet -toistaiseksi.

Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus

www.rex.fi/bike

Totta. Uppovahaus on henkimaailmanhommia.

Mä oon pessy uudet ketjut vaan liuottimella ja huuhdellut vedellä. Hyvin tuntuu toimivan vaikkei xx1 ihan tönköksi ekalla kerralla mennyt.

Itse pyrin välttämään turhien liuottimien käyttöä ympäristösyistä. Tuokin AT:n special cleaner on käyttöturvallisuustiedotteen mukaan vetykäsiteltyä teollisuusbensiiniä, jonka "joutuminen vesiympäristöön on pyrittävä estämään kaikin mahdollisin tavoin". Varmasti hyvää tavaraa, mutten itse jaksa imeytellä noita tai keräillä hävitettäväksi nurkkiin niin käytän mieluummin jotain rexin chain cleaneria joka on ehkä vähän vähemmän myrkyllistä itselle ja muille

Joo ei noita viemäriin kannata ja saa laskea. Rexillä pestyt ketjut mä olen ensin kuivannut rätillä ja sit huuhdellut tosiaan vedellä ja sitä toki siinä viemäriin hivenen päätyy. Mutta Special Cleanerin jälkeen sit Sinolilla pesu ja se haihtuu sit täysin ketjuista aika nopsaan. Special Cleanerit mä annan laskeutua purkissa ja kaadan puhtaan osan toiseen purkkiin, sillä kamalla teen yleensä ekan huuhtelun ja toinen sit puhtaalla. Sakkaiset/paskaiset limut kerään omaan purkkiin ja nuo lähtee sit asianmukaiseen hävitykseen kun purkki on täynnä. Sinolit myös kerään talteen ja hävitykseen.
    Joo vaivaa toki tossa on vähän, mutta ei tuo itselle mikään ongelma ole noita keräillä ja hävittää asianmukaisesti. Jos niitä käyttää, niin sit tekee sen oikein.
    Se vaan useimmiten on niin, että mitä haitallisempi kama, sitä tehokkaampi se on.
    Tinneriä ja Ksyleeniäkin löytyisi hyllystä, mutta en usko niistä olevan hyötyä ketjujen pesussa, vaikka voisihan sitä kyllä piruttaan testata, että saako niillä vielä jotain irti ketjuista Ovat vaan jo niin ikävän hajuista ja herkästi höyrystyvää kamaa, että ei huvita turhaan läträillä niillä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti M A Katso viesti
    Mä oon pessy uudet ketjut vaan liuottimella ja huuhdellut vedellä. Hyvin tuntuu toimivan vaikkei xx1 ihan tönköksi ekalla kerralla mennyt.

Itse pyrin välttämään turhien liuottimien käyttöä ympäristösyistä. Tuokin AT:n special cleaner on käyttöturvallisuustiedotteen mukaan vetykäsiteltyä teollisuusbensiiniä, jonka "joutuminen vesiympäristöön on pyrittävä estämään kaikin mahdollisin tavoin". Varmasti hyvää tavaraa, mutten itse jaksa imeytellä noita tai keräillä hävitettäväksi nurkkiin niin käytän mieluummin jotain rexin chain cleaneria joka on ehkä vähän vähemmän myrkyllistä itselle ja muille
    Mihin sit Rexin hävität?

Mä ainakin kerään nekin purkkiin, lähtee sit aikanaan HSY:n vaarallisen jätteen keräykseen, kuten muutkin myrkyt.
    Eihän sitäkään kannata isommissa määrin viemäriin laskea, kun sen voi kerätä talteen.

Imeytin rättiin viimeksi ja laitoin rätin sekajätteeseen, pointtina lähinnä et koen itse helpompana läträtä yhden vähän kevyemmän myrkyn kanssa. Mä oon huono viemään sorttiasemalle mitään kun sitä ei tässä normiarjessa pahemmin kerry. Käytettyä jarruöljyä on lasipullossa siivouskaapissa reilu desi ollut pari vuotta Ne rexit tms mitä oon suihkinu suoraan pyörään on valuneet puutarhaan. Hulevesiviemäröinti on salakavala, se kun vie kaikki suoraan lähimpään vesistöön.

Enkä siis jo vahattuja ketjuja pese kuin vedellä. Talvisen suolakauden aikana pitää ehkä miettiä uudestaan. Toki Turussa suolattuja teitä on pystynyt välttämään aika hyvin.

Silcalta tullut go faster and go longer chipsit, jotka lisätään perusvahan joukkoon. Tailormade waxing
    Itsellä edelleen kattila silloin tällöin ja muutoin drip-wax

https://silca.cc/products/chain-waxi...gBzAt1phml5m7A

EnduranceChip. EnduranceChip is a semi-synthetic wax blend boasting some of the longest molecular chain lengths possible in a wax for ultimate durability. Adding EnduranceChip to SecretBlend can permanent increase the distance between re-waxing by as much as 2.5X (up to 750km) while still being as fast as the top wet lubricants and significantly faster than any dry lubricant.
    https://silca.cc/en-eu/collections/c...41380417470562

Kiinnostaisi tietää, toimisiko tuo endurance chip Rexin kuumavahan kanssa.

Tulipa lähdettyä itsekin tähän hömpötykseen mukaan samalla kun hankin uuden maantiepyörän eli uudet ketjut vahasin.
    Motonetin tehopesulla alkupuhdistukset, sitte tärpättiä 3x ja sprii 3x ja sormituntumalla puhtaalta vaikutti.
    REX:n black diamond vahasetti 1.5l kattilaan(joka sopivan kokoinen) ja hellalla miedolla lämmöllä sulattelin vahat, 10minuutin ajastuksen laitoin kun vahat kokonaan sulaneet.
    Pahvirasiasta tehtyyn telineeseen kuivumaan.
    Ketjut oli lopulta niin jäykät että hampaat irvessä sai käännellä niveliä, joten tuon perusteella se kai onnistui. Ihan hyvältä vaikuttaa näin n10km testin jälkeen.
    Samalla käsittelin vaimon käyteyt maantiepyörän ketjut, ne myös todella jäykäksi meni, niitä ei oo vielä kokeiltu

Kustannuksista sen verran että 70 meni koko settiin mikä sisälsi rexin vahasetin, kattila, tärpätti, sprii, ja pari muovipulloa ketjun puhdistusta varten, oletan ja odotan nyt että koko ens kesä mennään ilman lisäkustannuksia

sellanen lisäkyssäri että kannattaisko kattilasta noston yhteydessä pyyhkäistä vaikka paperilla pinnalta enimmät pois ennen kuivumaan laittoa, nyt sitä vahaa on ketjussa ulkopinnoillakin paikoin aika paljon

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pystäri Katso viesti
    sellanen lisäkyssäri että kannattaisko kattilasta noston yhteydessä pyyhkäistä vaikka paperilla pinnalta enimmät pois ennen kuivumaan laittoa, nyt sitä vahaa on ketjussa ulkopinnoillakin paikoin aika paljon
    Olen tehnyt molemmilla tavoilla. Pyyhkimällä sotkee vähemmän, jos rullaa ketjuja vahauksen jälkeen sisällä.

Alkanut kuitenkin miettimään, että ehkei se irtonainen vaha siellä muuallakaan voimansiirrossa haittaa, eli olen jättänyt tuon ylimääräisen pyyhkimisvaiheen nyt pois.

^ Toiset pyyhkii rätillä ylimääräiset pois kettelyn jälkeen, toiset ei. Minä en ole nähnyt tarvetta. Pidän vähän aikaa ketjuja kattilan päällä johon valuu sula vaha ja nostan sen jälkeen kuivumaan. Eli en pyyhi.

Ainakin paikallinen halpahalli näyttää kauppaavat riisinkeitintä 15€.
    Ite pidän ketjuja melko kauan astiassa, että lämpiävät ja nostan sitten päälle valumaan. Ei jää liikaa ulkopinnoille.

Ennen annoin vahan jäähtyä ketjujen kanssa kunnes pintaan muodostui ohut kalvo niinkuin monessa paikkaa neuvotaan.
    Ketjut oli aika rasittava tuon jälkeen saada liikkuviksi ja laittaa pyörään ja vahaa meni paljon hukkaan.

Nyt annan vahan + ketjujen jäähtyä n. 10min ja nostan ketjut vahan päälle valumaan.
    Ketjujen pinnalle ei juurikaan jää vahaa tuolla konstilla, koskaan en ole pyyhkinyt vahaa pois.

Onko kukaan muuten kokeillut ketjujen keittämistä vedellä tehdasrasvojen poistossa? Taka-ajatuksena tässä noiden liuottimien/puhdistusaineiden kanssa lotraamisen vähentäminen tinkimättä vahauksen lopputuloksesta.

Vastaukset ”dippasin ketjua kiehuvassa vedessä, ei toiminut kovin hyvin” ei sinänsä ole kiinnostavia koska se on jo arvattavissa, koska ketju ei ehdi lämmetä tuossa vielä eikä jähmeä rasva uida pois rullien väleistä. (Sama pätee myös vahattujen likaantuneiden ketjujen puhdistukseen. Se puhdistaa oikeasti vain jos ketju on siellä kiehumassa mukana että ehtii lämmetä. Muuten vahaa jää ketjuun kiinni.)

Ajatus siis että jos keittäminen irrottaisi rasvasta lähes kaiken, voisi huolettoman puoleinen vahailija heittää keitetyt ketjut sellaisenaan vahaan ja saada erinomaisen lopputuloksen, ja perfektionisti OCD-vahailija kenties selvitä hyvin vähäisellä määrällä tärpättiä ja alkoholia saavuttaen silti täydellisen lopputuloksen. Rasva myös nousisi varmaankin veden pinnalle josta se olisi helpohko erottaa vedestä.

Kokeilisin itse, mutta ei oo käsillä uutta ketjua, enkä nyt vähään aikaan tarvikaan sellaisia kun on kierrossa olevat ketjut kunnossa niin siksi raportoinnin sijasta kyselen.

Tuossa veden kanssa lontraamisessa saattaa ongelmaksi tulla se että kosteutta jää ketjuun verrattuna siihen että liottaa ketjun reilusti bensassa joka haihtuu melkein heti ketjun joka sokkelosta ja vahaamaan pääsee heti. Vettä voi jäädä ketjuun vaikka kuinka kuivattelisi.

Mun vahakattila lämpiää vähän päälle sadan, niin ei jää vettä kunhan antaa ketjun kylpeä tarpeeksi pitkään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kh74 Katso viesti
    Onko kukaan muuten kokeillut ketjujen keittämistä vedellä tehdasrasvojen poistossa? Taka-ajatuksena tässä noiden liuottimien/puhdistusaineiden kanssa lotraamisen vähentäminen tinkimättä vahauksen lopputuloksesta.
    Oma kokemus on että kiehuvassa vedessä ei lähde edes kaikki vahat irti. Usein jää muutama jäykkä linkki vaikka miten keittää ja heiluttelee vedessä.

Pitäähän siihen veden sekaan jotain pesuainetta laittaa joka vähentää veden pintajännistystä, ei se rasva muuten lähde. Ja on siinä kuitenkin melkoista sotkua tarjolla kun on öljyistä vettä tuloksena. Ongelmallisempaa jätettä kai se on kuin liuotin.

No en mä ny ihan ymmärrä miksi ketjun varastointirasvan liuottaminen bensaan tai tärpättiin tekisi siitä vähemmän ongelmallista jätettä kuin että se kelluu raanaveden päällä… Ajatus siis se että isoimmat rasvat vois kaapia pinnalta öljyjäteämpäriin ja loput kaataa viemäriin.

mitä ongelmaa bensassa joka on ihan paras pesuaine ketjulle. samaa bensaa voi käyttää vaikka kuinka monta kertaa kun siivilöi kiertyneet liat pois. Kun bensa on tarpeeksi likaista ja on aika vaihtaa niin ei muuta kun näyttää tulitikkua niin ei ole edes ongelmajätettä

570 km oli nyt edellinen vahausväli jäykkäperässä, ja olis varmaan voinut olla pidempikin. Ketjun päällä oli hyvin vahaa, mutta suurimmalla rattaalla rallatteli omaan korvaan häiritsevästi. Lähinnä rataspakka oli hiekkainen. Kilsoista puolet on nyt työmatka-asfalttia, loput hiekkaa ja maastoa. Pesin pitkästä aikaa pakan ja vaihtajan rissat rexillä ja harjalla pelkän letkulla ruiskuttelun sijaan. Samalla vahasin perheen loputkin ketjuvaihteisten ketjut. Oli melkoinen putsaaminen noissa lastenpyörien ketjuissa, mutta kolme kierrosta chain cleaneria ja harjalla jokainen linkki läpi niin hyvä näytti tulevan. Eipähän likaannu housut ja muutkaan vaatteet pyörää käsitellessä.

Itse lämmitän vahan vesihauteessa ja annan ketjujen liota rauhassa. Kattilasta nostan ketjut roikkumaan jolloin suurimmat valuu pois, mutta kapeampiin linkkeihin jää kyllä ihan hyvin vahaa. Nyt oli kaikki ketjut aivan tönkköjä jäähdyttyään, kun en ehtinyt lämpimänä taivuttelemaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti SBIAN Katso viesti
    mitä ongelmaa bensassa joka on ihan paras pesuaine ketjulle. samaa bensaa voi käyttää vaikka kuinka monta kertaa kun siivilöi kiertyneet liat pois. Kun bensa on tarpeeksi likaista ja on aika vaihtaa niin ei muuta kun näyttää tulitikkua niin ei ole edes ongelmajätettä
    Ei siinä mitään ongelmaa ole, paitsi että se on ihan pikkasen laitonta. Ei maailma siitä heti tuhoudu eikä naapuri heti kuole mutta noin periaatteessa.

Just oli zero friction kanavalla todettu, että ei mitään väliä tarkkaan, missä lämpötilassa ketjun nostaa vahasta, kuhan on jossain 70-90C välissä. Perustelutkin oli ihan hyvät tähän.

Niin, mulla tuo touhu ei ole koskaan ollut mitenkään tarkkaa.

Tiputan ketjut kattilaan, sekoitan niitä ja kun kaikki vaha on kunnolla sulanut, nostan ketjut pois. Tosi nopeaa induction kanssa.

Jos on jotain muuta duunia samaan aikaan, saattaa ketjut jäädä hetkeksi kattilaan. Yleensä ei.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kh74 Katso viesti
    Ei siinä mitään ongelmaa ole, paitsi että se on ihan pikkasen laitonta. Ei maailma siitä heti tuhoudu eikä naapuri heti kuole mutta noin periaatteessa.
    missäs niin sanotaan että tuo olis laitonta.

Samanlaisia aiheita

1. Eturattaiden / kampisarjan vaihto (Tiagra triple 9-speed vs. 10-speed)
    By juha_snow in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 07.07.2018, 18.22
  2. Alfine 11-speed
    By mako in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 80
    Viimeinen viesti: 08.08.2016, 21.00
  3. Continental Speed King 2
    By VSS in forum Renkaat
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 29.10.2015, 22.45

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja