MPMessutGiantGarminElectrobike
Sivu 23 / 25 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 13 21 22 23 24 25 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 661 - 690 / 725

Aihe: Oikea ajoasento

  1. #661
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.419
    Varmaan 5cm liian korkealla tosiaan tanko.

  2. #662
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.043
    Ei tässä taida olla muuta oikeaa ja järkevää ratkaisua kuin bikefit. Asento nykytilaan ja sen asennon/perusteiden ymmärtäminen ja ohjeita tai uusi bike fit muutoksille.

  3. #663
    jalava Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lasinpesuneste Katso viesti
    Juu. Otin välikkeet pois ja tanko jää silti satulan tasolle. Ajan 99% ajasta alaotteelta, koska se tuntuu luontevimmalta. Oma mutu on, että pitäis saada omaa painopistettä taaemmas ja tankoa alemmas ja samalla lähemmäs. Oon kesän aikana kokeillut kaikenlaista, mutta -35 asteen stemmi ja setback tolppa on vielä testaamatta. Tässä on 0mm. Aijon muutenkin kuopata tämän pyörän, haaveena on touringhenkisempi pyörä kamojen kanssa, kunhan löydän oman runkokoon.
    Kuten yllä mainittu niin bike fit vois olla hyvä. Jos tarkoitus on tosiaan hankkia uusi niin ehdottomasti fittiin ilman pyörää, vaikka se sillä hetkellä olis vielä myymättä. Tästä seuraa, että on syytä olla etukäteen aika varma mitä se ajaminen tulee pääasiassa olemaan, miten haluaa ajaa asennon suhteen ja millaisella pyörällä. Sen jälkeen varmistaa saako vanhaan pyörään fitin mukaisen ajoasennon, jos ei, myyntiin ja uuden etsintään. Haaveilet touringhenkisemmästä pyörästä kamojen kanssa, kohtuullisen lavea määritelmä. Onko nykyinen pyörätyyppi oikea? Varsinainen touringpyörä on aika erilainen kuin esim nykyinen (Merida Silex?). Molempiin saa kamoja kiinni eri tavoin.

  4. #664
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.188
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Lehtinen Katso viesti
    Itselläni jalat on vielä lyhyemmät kuin lasinpesunesteellä. Pituutta on samat 177 ja inseam n.83cm, pyöräilyhousut jalassa sitten vielä vähemmän jonka mukaan satulan korkeus sitten säädetään sopivaksi. Ruumiinrakenteita löytyy joka lähtöön.
    Ihte oon 178/82 ja 55 Scultura vaihtui viime kesänä 53 Orcaan. Hivenen sai painoa siirrettyä käsistä pois ja esimerkiksi otteen muuttaminen dropilta kahvoille (molemmat kädet yhtäaikaa) onnistuu vähän reilummalla matka teholla. Sculturalla piti runtata paljon lujempaa että sai kevennettyä tarpeeksi.

  5. #665
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.401
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Ihte oon 178/82 ja 55 Scultura vaihtui viime kesänä 53 Orcaan. Hivenen sai painoa siirrettyä käsistä pois ja esimerkiksi otteen muuttaminen dropilta kahvoille (molemmat kädet yhtäaikaa) onnistuu vähän reilummalla matka teholla. Sculturalla piti runtata paljon lujempaa että sai kevennettyä tarpeeksi.
    Itselläni on kaksi maantiefillaria Spessun S-Works Tarmac SL7 54 ja trainerissa Bianchin Sprint 53. Molemmissa saanut hyvän setupin vaikka geometrian mitoissa on pientä eroa mutta omaan kroppaani tärkeimmät mitat ovat itselleni yhteensopivat. Entinen fillarini Cervelo S3 54 oli hieman hankalampi tapaus enkä fillarista oikein muutenkaan pitänyt, geometria ei oikein ollut meikäläisen kroppaan.

  6. #666
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Noista polvikivuista, niin ne on aika tarkasti eristetty juurikin tuohon Q-factorin kaventumiseen.
    Joo kyllä se varmaan on juuri noin kun sanoit, ja tosiaan Q-factorin leventäminen on ihan koeteltu ja käytetty keino erilaisiin jalkaongelmiin.

    Mutta tästä Q-factorin vaikutuksesta biomekaaniseen tehokkuuteen väännän vielä:

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Tuossa tutkimuksessa on niin pieni otanta, että siitä ei oikein voi vetää mitään johtopäätöksiä mihinkään suuntaan. Tuosta linkistä ei myöskään selvinnyt miten testihenkilöiden valinnassa on kontrolloitu yhtään mitään. Jos miettii esim. testihenkilöiden kuntotasoa, niin voisiko olla pieni itseään toteuttava otantaharha? Veikkaan, että aika moni itsensä noin kovaan kuntoon pyöräilyllä saava pärjää aivan hyvin kapeilla maantiekomponenteilla. Tutkimuksessa tuskin oli yhtäkään testihenkilöä, joka ei pysty pyöräilemään maantiekammilla niiden kapeuden vuoksi. Toisaalta tämä ei tuosta lyhyestä tekstipätkästä selvinnyt.
    Tuossa äijän väitöskirja aiheesta, josta selviää kyllä aika hyvin mitä ja miten tutkittiin. Lehtiartikkelissa oli tästä osia:
    https://etheses.bham.ac.uk/id/eprint...isley14PhD.pdf

    Toinen tutkimus jossa sama havainto että kapeampi on tehokkaampi:
    https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33167791/

    Tässä jälkimmäisessä lisättiin spacereitä, eli levennettiin Q-factoria tavanomaisesta, ja seurattiin myös sitä että vaikuttaako koehenkilöiden lantion leveys asiaan. Ei vaikuttanut. Kapeampi oli kaikille tehokkaampi.

    Tutkimuksia ei oo montaa, mutta kyllä mä suht selvänä tätä toistaiseksi pitäisin, koska ensimmäisessä tutkimuksessa kokeiltiin naurettavan kapeita Q-factoreita, joita tavanomaisissa polkupyörissä ei voi olla, ja joihin testihenkilöt siis eivät ole voineet tottua => kapea oli energiatehokkaampi ja toisessa tutkimuksessa levennettiin Q-factoria verrattuna mihin on totuttu => kapeampi oli energiatehokkaampi.

    Näyttää siis siltä että homma ei riipu koehenkilön lantion leveyksistä tai siitä mihin on totuttu pyöräillessä, vaan että kapeampi Q-factor on aina energiatehokkaampi submaksimaalisilla tehoilla, mitä siis kaikenlainen "tosissaan mutta ei aivan täysiä" pyöräily paljolti on. Olisi itse asiassa hieman hämmästyttävää mikäli näin EI olisi, koska jalat ovat pääasiassa kävelyyn ja juoksuun optimaalisesti sopeutuneet/luotu, ja siinä askeleen leveys on luonnostaan erittäin kapean Q-factorin luokkaa. Olisi hieman yllättävää mikäli jalkojen lihaksisto toimisikin energiatehokkaammin leveämmällä asennolla.

    Myöskään ajatusketju: "muttakun muttakun testissä tuskin oli yhtäkään testihenkilöä, joka ei pysty pyöräilemään maantiekammilla niiden kapeuden vuoksi" ei muuta tutkimuksen johtopäätöksiä pätemättömiksi koska:

    1) Tutkimuksessa ei tutkittu mitkä Q-factorit ovat pitkällä aikavälillä polvikipujen kannalta käyttökelpoisia.
    2) Tutkimuksissa mittailtiin Q-factoreita 90 mm:stä 270 mm saakka ja kaikissa kapeampi oli energiatehokkaampi. Testiryhmissä oli 100% varmasti porukkaa jotka ei pysty ajaan pitkiä aikoja polvien kipeytymättä äärimmäisen kapeilla tai leveillä Q-factoreilla mutta ei se muuta sitä tosiasiaa että kun mitattiin energiatehokkuutta kapeampi anto parempia mittaustuloksia.

  7. #667
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.419
    Tuossa on kanssa hyvää lukemista El-Carpasolle, mitä pro kuskit säätävät polkimien osalta.
    Se akselin pituus on tosiaan yksi muuttuja, mutta pakettiin kuuluu aika monta muutakin muutettavaa kulmaa.

    https://velo.outsideonline.com/road/...e-in-the-tour/

  8. #668
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.505
    Mulla on selkeä halu kapeaan q-factoriin. Vaikka ajan viikottain gravelin lisäsi maastossa, ei leveämmällä olevat polkimet ole tuntuneet aivan oikeilta. Odotankin pakettia, jossa on lyhyemmällä akselilla olevat XTR:t -kammissa on tilaa, sillä kammet ovat taivutetut sisään päin (SLX). Samasta syystä valitsin perän boost-mitoituksesta huolimatta lyhyemmällä akselilla olevat kammet (ketjulinajakin on sisempänä, mikä on mielestäni maastossa iloinen asia).

    ------------
    Mitä tulee otteen irroitukseen tangosta ajessa, niin itse olen siirtänyt penkiä taakse samalla vaihtaen stemmiä (tai tankoa) lyhyemmäksi. Omien kokeilujeni perusteella kehon painopisteen sijainnilla on iso merkitys rentouteen.

    Musta pyörä on oikean mittainen, jos kädet laskeutuvat luonnollisesti kahvoille kurottamatta -pyörä on pitkä, jos hartioista joutuu ottamaan lisää ulottuvuutta.

  9. #669
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.419
    Niin minä en oikein tuota otteen irroitusta tajua. Onko se tarkoitettu kaupunkifillareihin?

    Jos irroitan maantiepyörällä otteen tangosta, niin nenä pamahtaa välittömästi stemmiin. Eihän tuossa nyt vaan ole mahdollista pysyä ilman käsiä. Sitten taas jos nostaa selkää pystympään, niin voi toki ajaa ilman käsiä miten kauan tahansa.

    Eli minusta typerä sääntö. Voisiko kääntää niinpäin, että jos pysyt asennossa ilman käsiä, ajat liian pystyssä ja penkki on liian takana.

  10. #670
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.505
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Niin minä en oikein tuota otteen irroitusta tajua. Onko se tarkoitettu kaupunkifillareihin?

    Jos irroitan maantiepyörällä otteen tangosta, niin nenä pamahtaa välittömästi stemmiin. Eihän tuossa nyt vaan ole mahdollista pysyä ilman käsiä. Sitten taas jos nostaa selkää pystympään, niin voi toki ajaa ilman käsiä miten kauan tahansa.

    Eli minusta typerä sääntö. Voisiko kääntää niinpäin, että jos pysyt asennossa ilman käsiä, ajat liian pystyssä ja penkki on liian takana.
    Ei se mikään sääntö ole, vaan yksi mahdollisuus jos ajamisesta tulee vaivoja.

    En murehdi hetkeäkään miten kilpailullisesti suuntautunut kuski pyöränsä päällä on ja mitä mahdollisia vaivoja aikanaan tulee -se on heidän ongelmansa.

  11. #671
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.318
    Joskus 15 vuotta sitten mäkin vielä luulin olevani suunnilleen kuolematon, mutta vanha sanonta ”nelikymppisenä alkaa alamäki ja viiskymppisenä vapaapudotus” pitää harmillisen hyvin paikkansa.

    Mun mielestä nämä pari artikkelia antaa hyvin perspektiiviä:
    https://selleanatomica.com/blogs/hom...ent-as-you-age
    https://trainright.com/fixing-bike-f...lists-over-50/

    A bike that fits you comfortably and aligns with your style of riding is going to be your fastest bike because you can actually ride it without pain.

    Saattaa vielä koittaa aika, jolloin Paatonillekin valkeenee, miksi lutteroissa setämiespyörissäkin on ideaa
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  12. #672
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.401
    Joo se on mielenkiintoista tai vähemmän mielenkiintoista mitä ikääntyminen voi saada pyöräilyssäkin aikaan. Jos löydät esim. kolmekymppisenä tai nelikymppisenä hyvän ajoasennon niin todennäköisesti se ei ole se viimeinen ajoasento jolla lenkkejä ajat. Kuusikymppisenä saattaa todennäköisesti olla jo ties mitä vaivoja ja voi olla että olet jopa hieman kutistunut nuoruuden mitoista niin pakko alkaa tekemään muutoksia tai mahdollisesti jo ennen. Asioita joita voi olla vaikea hyväksyä kun aika on koittanut. Vähän sama asia kun olet nuorempana pystynyt monennäköistä tekemään ja jossain vaiheessa tulee tilanne että et enää pystykään samallatavalla.

  13. #673
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.419
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Joskus 15 vuotta sitten mäkin vielä luulin olevani suunnilleen kuolematon, mutta vanha sanonta ”nelikymppisenä alkaa alamäki ja viiskymppisenä vapaapudotus” pitää harmillisen hyvin paikkansa.

    Mun mielestä nämä pari artikkelia antaa hyvin perspektiiviä:
    https://selleanatomica.com/blogs/hom...ent-as-you-age
    https://trainright.com/fixing-bike-f...lists-over-50/

    A bike that fits you comfortably and aligns with your style of riding is going to be your fastest bike because you can actually ride it without pain.

    Saattaa vielä koittaa aika, jolloin Paatonillekin valkeenee, miksi lutteroissa setämiespyörissäkin on ideaa
    Juujuu, just olen vaihtamassa tuohon tärisevään cannarin pskn lutteroa tankoa. Ei tuollaista kivirekeä jaksa kukaan. Renkaatkin +30mm ja painetta vaan joku 3.7bar maantiellä. Jos olisin ostaessa tiennyt, millainen kivikasa tuo on, niin olisin kyllä valkannut mieluummin vaikka sen teräslutteron. Mutta ei se sitä tarkoita, etteikö maantiepyörän normi ajoasento olisi se mukavin ja rennoin.

    Ja siis tuota "you can actually ride it without pain." juttua en ole oikeasti ikinä tajunnut. Ei pyöräilyyn kuulu tosiaan kipu, vaikka sitä moni tuntuukin pitävän kovan pyöräilijän merkkinä. Siis kivun kestämistä. Tsiisus.

  14. #674
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.110
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ja siis tuota "you can actually ride it without pain." juttua en ole oikeasti ikinä tajunnut. Ei pyöräilyyn kuulu tosiaan kipu
    No niinhän siinä sanotaankin. Mutta noin kärjistäen, kaksvitoselle sopiva kisakireä ajoasento saattaa olla kankealle setämiehelle juuri sellainen kipua tuottava, eli vaatii loiventamista, että voisi ajaa "without pain".

  15. #675
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.434
    Tuosta Q-factoriin liittyvästä keskustelusta ja erityisesti Sivustakatsojan kommentista tuli mieleen, että olen harkinnut myös niitä 3mm lyhyemmillä akseleilla olevia XTR polkimia, koska parempi tehon tuotto kiinnostaa. Onkohan tuossa mitään järkeä? Huomaako eroa ja onko jotain haittapuolia esim. mahdollisesti kengän osuminen kampeen ja sen takia joutuu säätämään klosseja ulommas jolloin tulos +-0? Tällä hetkellä mulla on siis sekä maasturissa että gravelissa ne tavalliset XTR Racet 55mm akseleilla.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  16. #676
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.419
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Tuosta Q-factoriin liittyvästä keskustelusta ja erityisesti Sivustakatsojan kommentista tuli mieleen, että olen harkinnut myös niitä 3mm lyhyemmillä akseleilla olevia XTR polkimia, koska parempi tehon tuotto kiinnostaa. Onkohan tuossa mitään järkeä? Huomaako eroa ja onko jotain haittapuolia esim. mahdollisesti kengän osuminen kampeen ja sen takia joutuu säätämään klosseja ulommas jolloin tulos +-0? Tällä hetkellä mulla on siis sekä maasturissa että gravelissa ne tavalliset XTR Racet 55mm akseleilla.
    Kaveri on nuo lyhemmät vaihtanut ja kehui paremmaksi ainakin sen vuoksi, ettei ole enää eroa gravellin ja maasturin välillä. Mitään haittapuolia ei keksinyt.

    Kampeen osuminen tietysti riippuu lapikkaan koosta. Kai tuota voi mittailla minkä verran rakoa on nyt

  17. #677
    jalava Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Juujuu, just olen vaihtamassa tuohon tärisevään cannarin pskn lutteroa tankoa. Ei tuollaista kivirekeä jaksa kukaan. Renkaatkin +30mm ja painetta vaan joku 3.7bar maantiellä. Jos olisin ostaessa tiennyt, millainen kivikasa tuo on, niin olisin kyllä valkannut mieluummin vaikka sen teräslutteron. Mutta ei se sitä tarkoita, etteikö maantiepyörän normi ajoasento olisi se mukavin ja rennoin.

    Ja siis tuota "you can actually ride it without pain." juttua en ole oikeasti ikinä tajunnut. Ei pyöräilyyn kuulu tosiaan kipu, vaikka sitä moni tuntuukin pitävän kovan pyöräilijän merkkinä. Siis kivun kestämistä. Tsiisus.
    Maantiepyörän "normi ajoasento" on jokaiselle henkilölle eri, minkä kukakin kokee mukavaksi ja rennoksi, sulle se on todennäköisesti just nyt: "pääsiskö vielä alemmas" ja hyvä kun toimii ja tykkäät. Sitten kun elinvuosien kymmeniä vuosia laskiessa pitää ottaa toisen käden sormet mukaan, tai aiemmin jos kroppa alkaa ilmoittelemaan, niin tilanne voi olla hyvinkin eri. Kun se sun nykyinen normi maantiepyörän ajoasento ei ole enää se mukavin ja rennoin, on aika etsiä uusi normi ajoasento. Siitähän noissa stenun linkeissä ja kommentissa oli ymmärtääkseni kyse. Sullekin saattaa hyvinkin tulla eteen aika, että kaulaputkea et enää katkaise ja spacerit on entistä lyhyemmän stemmin alla. Ja se on ihan okei.

  18. #678
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.419
    No mutta ihan kohta ne toisen käden sormet lähtee minullakin käyttöön. Sen kunniaksi tilasinkin juuri jyrkempää tankoa roadiin, josko saisi taas pari senttiä lisää droppia ja pääsisi vähän kovempaa

    Ei tunnu luonnolliselta asennolta kääntää kyynärpäitä alaspäin

  19. #679
    jalava Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Tuosta Q-factoriin liittyvästä keskustelusta ja erityisesti Sivustakatsojan kommentista tuli mieleen, että olen harkinnut myös niitä 3mm lyhyemmillä akseleilla olevia XTR polkimia, koska parempi tehon tuotto kiinnostaa. Onkohan tuossa mitään järkeä? Huomaako eroa ja onko jotain haittapuolia esim. mahdollisesti kengän osuminen kampeen ja sen takia joutuu säätämään klosseja ulommas jolloin tulos +-0? Tällä hetkellä mulla on siis sekä maasturissa että gravelissa ne tavalliset XTR Racet 55mm akseleilla.
    Jos klossit on nyt suht keskellä niin 3mm löytynee säätövaraa sivusuunnassa. Kenkä lähemmäs keskiötä = klossia ulos/ulkosyrjän/pikkuvarpaan suuntaan. Jos alkaa tuntumaan ajaessa painetta jalan/kengän ulkosyrjällä, voi olla että jalat on liian lähellä toisiaan. Polvien kipeytyminen on mahdollista. Jos enkku taipuu niin bikefittaajan näkökulmaa tuolta: https://www.youtube.com/watch?v=GZexHUWnPGw

  20. #680
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.318
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti markkut Katso viesti
    Tuossa omassa lapaseudun ongelmassa olen harmitellut, kun en ole keksinyt mitään jumppaa, joka osuisi just sinne. No eilen kävin taas salilla ja tällä kertaa jokin osui. Vielä en osaa sanoa osuiko hyvällä vai huonolla tavalla, mutta kipeä ja jumissa on just sieltä. Pyörän päällä ei kyllä haitannut. Treeni oli: raaka rinnalleveto, maastaveto, dippipunnerrus, etukyykky ja alatalja. Ei mitään hajua, mikä näistä harjoitteista sitä ongelma-aluetta provosoi, mutta seuraillaan tilannetta.
    Mä löysin luulavasti sellaisen, joka osuu juuri oikeaan kohtaan itselläni. Tuolla esitetyistä se ensimmäinen kumpparin kanssa tehtävä: https://kehonhuoltamo.fi/eroon-olkapaakivuista-ilmaiseksi/. Tai osuu ainakin yhteen luultavasti useammasta jumittavasta paikasta, koska yleensä tällaiset vaivat on usean muuttujien summia. Ei ole varsinaisesti mikään voimatreeni, vaan tuollainen huoltava.

    Relaksantti tuntuu tehoavan tällä kerralla paremmin kuin viime kerralla, joten ehkä ei mene sitä viittä viikkoa nyt. Katotaan, jos tuon jumpan avulla voisi vielä jatkaa -6 asteen stemmeillä. Jos ei auta, niin sitten seuraava vaihe on 0-kulmastemmi lutteroon ja korkeamman reachin runko Stigmatan tilalle. Voisi olla myös vähän sitä pitempi, kun se on ollut alusta alkaen sentin tai pari lyhyt. Niin ja onneksi en ehtinyt aloittaa mitään ”loppuelämän gravelrunko” -tyyppistä projektia ennen näitten vaivojen ilmaantumista,


    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  21. #681
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.419
    Minäkin vaihdoin kyllä gravelliin lyhyemmän ja loivemman stemmin. Sentti ylös ja sentti lyhemmäksi.

    Jeesaa tuota teknistä ajoa paljon, vaikkei ihan niin mukava ole pidemmillä flateilla pätkillä.

    Nyt jos saisin päättää, niin ottaisin kyllä numeroa isomman rungon.

  22. #682
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Mä löysin luulavasti sellaisen, joka osuu juuri oikeaan kohtaan itselläni. Tuolla esitetyistä se ensimmäinen kumpparin kanssa tehtävä: https://kehonhuoltamo.fi/eroon-olkapaakivuista-ilmaiseksi/.
    On nuo kiertäjäkalvosinongelmatkin tuttuja, niin kaikenlaisia kumpparijumppia on tullut tehtyä. Tuo ei kuitenkaan ollut tuttu, täytyypä laittaa kokeiluun, kiitos vinkistä!

  23. #683
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.188
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Niin minä en oikein tuota otteen irroitusta tajua. Onko se tarkoitettu kaupunkifillareihin?

    Jos irroitan maantiepyörällä otteen tangosta, niin nenä pamahtaa välittömästi stemmiin. Eihän tuossa nyt vaan ole mahdollista pysyä ilman käsiä. Sitten taas jos nostaa selkää pystympään, niin voi toki ajaa ilman käsiä miten kauan tahansa.

    Eli minusta typerä sääntö. Voisiko kääntää niinpäin, että jos pysyt asennossa ilman käsiä, ajat liian pystyssä ja penkki on liian takana.
    Eihän tuossa ole kysymys käsittä ajamisesta, vaan nopeasta otteen muuttamisesta. Ihtellä tulee käsien puutumista kohtuu helposti ja siihen sai paljon apua. Jos ajaisi kaikki ajot mittari punaisella, niin ajoasento saisi ollakin pidempi, mutta pk lenkillä se on epämukavempi käsien puutumisen takia. Tokihan vähän takapainoisemmalla joutuu repimään tangosta enemmän isommilla tehoilla. Uuden ja vanhan ajoasennon korkeudella ei juurikaan ole eroa, mutta uutta pystyisi vähän vielä tiputtaan.

  24. #684
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.419
    No, mulla ei ole maantiepyörällä kämmenillä painoa oikestaan ollenkaan, eli ei puudu kädet.

    Tuo on matalan asennon tuomia etuja.

  25. #685
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.469
    Matalassa asennossa core alkaa kannattaa paremmin, haittana lisääntyvä pään kannattelu, jolloin niska väsyy.

  26. #686
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.419
    Niin eihän siinä tangon päällä maatessa oikein tule mihinkään voimia. No just vatsa/selkälihaksiin varmaan.

    Niskakin kehittyy kyllä ajaessa, voimat on aika pieniä kuitenkin moottoriurheiluun verrattuna.

    Mutta juu... Kunhan taas vaan kyseenalaistan sitä selkäsuorana ajamista. Duunissa tylsää.

  27. #687
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.566
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    No, mulla ei ole maantiepyörällä kämmenillä painoa oikestaan ollenkaan, eli ei puudu kädet.

    Tuo on matalan asennon tuomia etuja.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Niin eihän siinä tangon päällä maatessa oikein tule mihinkään voimia. No just vatsa/selkälihaksiin varmaan.

    Niskakin kehittyy kyllä ajaessa, voimat on aika pieniä kuitenkin moottoriurheiluun verrattuna.

    Mutta juu... Kunhan taas vaan kyseenalaistan sitä selkäsuorana ajamista. Duunissa tylsää.
    Miten tämä nyt käytännössä toimii, että kämmenillä ei ole käytännössä painoa, mutta jos kädet irrottaa tangosta, niin nenä pamahtaa heti stemmiin? Vai olenko ymmärtänyt jotain olennaisesti väärin?

  28. #688
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.419
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Miten tämä nyt käytännössä toimii, että kämmenillä ei ole käytännössä painoa, mutta jos kädet irrottaa tangosta, niin nenä pamahtaa heti stemmiin? Vai olenko ymmärtänyt jotain olennaisesti väärin?
    No, selkä vaakasuoraan, kyynärvarret ja olkavarret 90deg kulmiin ja käsien tukipiste tangon yläputkeen/mutkaan ranteen ja kyynärpään väliin.

    Tuolloin kämmenet ovat aivan rentona hoodien ympärillä. Pikkurilli ja nimetön kiertää sieltä alapuolelta vielä, jotta asento on oikeastikkin vielä tukeva. Uudet 12sp kahvat ovat tässä loistavat.

    Koetan siis vaan taas kerran selittää, että tuo asento voi olla oikeasti tosi rento, eikä pelkkää kärsimystä kuten moska esim yllä sanoi.

  29. #689
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.188
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti

    Koetan siis vaan taas kerran selittää, että tuo asento voi olla oikeasti tosi rento, eikä pelkkää kärsimystä kuten moska esim yllä sanoi.
    Siis missä kohtaa olen sanonut minun ajoasennon olevan pelkkää kärsimystä? Juuri selitin että nykyisellä pyörällä sain korjattua vanhan pyörän ongelmakohtaa, eli liiallista pituutta. Suurin kärsimyskohta on ollut vanhan pyörän satula ja se ei tuntunut käsien puutumisena

  30. #690
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.401
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Siis missä kohtaa olen sanonut minun ajoasennon olevan pelkkää kärsimystä? Juuri selitin että nykyisellä pyörällä sain korjattua vanhan pyörän ongelmakohtaa, eli liiallista pituutta. Suurin kärsimyskohta on ollut vanhan pyörän satula ja se ei tuntunut käsien puutumisena
    Tämä foorumi on välillä sellainen väärinymmärrysten paikka. Toki tähänkin voisi joku sanoa että kuka niin on sanonut että olen väärin ymmärtänyt. Pistän tähän vielä yhden videon ja näkemyksen ohjaustangon korkeus-säädöstä että miten tunnistaa oikean korkeuden.


Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •