Varmaan 5cm liian korkealla tosiaan tanko.
Varmaan 5cm liian korkealla tosiaan tanko.
Ei tässä taida olla muuta oikeaa ja järkevää ratkaisua kuin bikefit. Asento nykytilaan ja sen asennon/perusteiden ymmärtäminen ja ohjeita tai uusi bike fit muutoksille.
Kuten yllä mainittu niin bike fit vois olla hyvä. Jos tarkoitus on tosiaan hankkia uusi niin ehdottomasti fittiin ilman pyörää, vaikka se sillä hetkellä olis vielä myymättä. Tästä seuraa, että on syytä olla etukäteen aika varma mitä se ajaminen tulee pääasiassa olemaan, miten haluaa ajaa asennon suhteen ja millaisella pyörällä. Sen jälkeen varmistaa saako vanhaan pyörään fitin mukaisen ajoasennon, jos ei, myyntiin ja uuden etsintään. Haaveilet touringhenkisemmästä pyörästä kamojen kanssa, kohtuullisen lavea määritelmä. Onko nykyinen pyörätyyppi oikea? Varsinainen touringpyörä on aika erilainen kuin esim nykyinen (Merida Silex?). Molempiin saa kamoja kiinni eri tavoin.
Ihte oon 178/82 ja 55 Scultura vaihtui viime kesänä 53 Orcaan. Hivenen sai painoa siirrettyä käsistä pois ja esimerkiksi otteen muuttaminen dropilta kahvoille (molemmat kädet yhtäaikaa) onnistuu vähän reilummalla matka teholla. Sculturalla piti runtata paljon lujempaa että sai kevennettyä tarpeeksi.
Itselläni on kaksi maantiefillaria Spessun S-Works Tarmac SL7 54 ja trainerissa Bianchin Sprint 53. Molemmissa saanut hyvän setupin vaikka geometrian mitoissa on pientä eroa mutta omaan kroppaani tärkeimmät mitat ovat itselleni yhteensopivat. Entinen fillarini Cervelo S3 54 oli hieman hankalampi tapaus enkä fillarista oikein muutenkaan pitänyt, geometria ei oikein ollut meikäläisen kroppaan.
Joo kyllä se varmaan on juuri noin kun sanoit, ja tosiaan Q-factorin leventäminen on ihan koeteltu ja käytetty keino erilaisiin jalkaongelmiin.
Mutta tästä Q-factorin vaikutuksesta biomekaaniseen tehokkuuteen väännän vielä:
Tuossa äijän väitöskirja aiheesta, josta selviää kyllä aika hyvin mitä ja miten tutkittiin. Lehtiartikkelissa oli tästä osia:
https://etheses.bham.ac.uk/id/eprint...isley14PhD.pdf
Toinen tutkimus jossa sama havainto että kapeampi on tehokkaampi:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33167791/
Tässä jälkimmäisessä lisättiin spacereitä, eli levennettiin Q-factoria tavanomaisesta, ja seurattiin myös sitä että vaikuttaako koehenkilöiden lantion leveys asiaan. Ei vaikuttanut. Kapeampi oli kaikille tehokkaampi.
Tutkimuksia ei oo montaa, mutta kyllä mä suht selvänä tätä toistaiseksi pitäisin, koska ensimmäisessä tutkimuksessa kokeiltiin naurettavan kapeita Q-factoreita, joita tavanomaisissa polkupyörissä ei voi olla, ja joihin testihenkilöt siis eivät ole voineet tottua => kapea oli energiatehokkaampi ja toisessa tutkimuksessa levennettiin Q-factoria verrattuna mihin on totuttu => kapeampi oli energiatehokkaampi.
Näyttää siis siltä että homma ei riipu koehenkilön lantion leveyksistä tai siitä mihin on totuttu pyöräillessä, vaan että kapeampi Q-factor on aina energiatehokkaampi submaksimaalisilla tehoilla, mitä siis kaikenlainen "tosissaan mutta ei aivan täysiä" pyöräily paljolti on. Olisi itse asiassa hieman hämmästyttävää mikäli näin EI olisi, koska jalat ovat pääasiassa kävelyyn ja juoksuun optimaalisesti sopeutuneet/luotu, ja siinä askeleen leveys on luonnostaan erittäin kapean Q-factorin luokkaa. Olisi hieman yllättävää mikäli jalkojen lihaksisto toimisikin energiatehokkaammin leveämmällä asennolla.
Myöskään ajatusketju: "muttakun muttakun testissä tuskin oli yhtäkään testihenkilöä, joka ei pysty pyöräilemään maantiekammilla niiden kapeuden vuoksi" ei muuta tutkimuksen johtopäätöksiä pätemättömiksi koska:
1) Tutkimuksessa ei tutkittu mitkä Q-factorit ovat pitkällä aikavälillä polvikipujen kannalta käyttökelpoisia.
2) Tutkimuksissa mittailtiin Q-factoreita 90 mm:stä 270 mm saakka ja kaikissa kapeampi oli energiatehokkaampi. Testiryhmissä oli 100% varmasti porukkaa jotka ei pysty ajaan pitkiä aikoja polvien kipeytymättä äärimmäisen kapeilla tai leveillä Q-factoreilla mutta ei se muuta sitä tosiasiaa että kun mitattiin energiatehokkuutta kapeampi anto parempia mittaustuloksia.
Tuossa on kanssa hyvää lukemista El-Carpasolle, mitä pro kuskit säätävät polkimien osalta.
Se akselin pituus on tosiaan yksi muuttuja, mutta pakettiin kuuluu aika monta muutakin muutettavaa kulmaa.
https://velo.outsideonline.com/road/...e-in-the-tour/
Mulla on selkeä halu kapeaan q-factoriin. Vaikka ajan viikottain gravelin lisäsi maastossa, ei leveämmällä olevat polkimet ole tuntuneet aivan oikeilta. Odotankin pakettia, jossa on lyhyemmällä akselilla olevat XTR:t -kammissa on tilaa, sillä kammet ovat taivutetut sisään päin (SLX). Samasta syystä valitsin perän boost-mitoituksesta huolimatta lyhyemmällä akselilla olevat kammet (ketjulinajakin on sisempänä, mikä on mielestäni maastossa iloinen asia).
------------
Mitä tulee otteen irroitukseen tangosta ajessa, niin itse olen siirtänyt penkiä taakse samalla vaihtaen stemmiä (tai tankoa) lyhyemmäksi. Omien kokeilujeni perusteella kehon painopisteen sijainnilla on iso merkitys rentouteen.
Musta pyörä on oikean mittainen, jos kädet laskeutuvat luonnollisesti kahvoille kurottamatta -pyörä on pitkä, jos hartioista joutuu ottamaan lisää ulottuvuutta.
Niin minä en oikein tuota otteen irroitusta tajua. Onko se tarkoitettu kaupunkifillareihin?
Jos irroitan maantiepyörällä otteen tangosta, niin nenä pamahtaa välittömästi stemmiin. Eihän tuossa nyt vaan ole mahdollista pysyä ilman käsiä. Sitten taas jos nostaa selkää pystympään, niin voi toki ajaa ilman käsiä miten kauan tahansa.
Eli minusta typerä sääntö. Voisiko kääntää niinpäin, että jos pysyt asennossa ilman käsiä, ajat liian pystyssä ja penkki on liian takana.
Joskus 15 vuotta sitten mäkin vielä luulin olevani suunnilleen kuolematon, mutta vanha sanonta ”nelikymppisenä alkaa alamäki ja viiskymppisenä vapaapudotus” pitää harmillisen hyvin paikkansa.
Mun mielestä nämä pari artikkelia antaa hyvin perspektiiviä:
https://selleanatomica.com/blogs/hom...ent-as-you-age
https://trainright.com/fixing-bike-f...lists-over-50/
”A bike that fits you comfortably and aligns with your style of riding is going to be your fastest bike because you can actually ride it without pain. ”
Saattaa vielä koittaa aika, jolloin Paatonillekin valkeenee, miksi lutteroissa setämiespyörissäkin on ideaa![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Joo se on mielenkiintoista tai vähemmän mielenkiintoista mitä ikääntyminen voi saada pyöräilyssäkin aikaan. Jos löydät esim. kolmekymppisenä tai nelikymppisenä hyvän ajoasennon niin todennäköisesti se ei ole se viimeinen ajoasento jolla lenkkejä ajat. Kuusikymppisenä saattaa todennäköisesti olla jo ties mitä vaivoja ja voi olla että olet jopa hieman kutistunut nuoruuden mitoista niin pakko alkaa tekemään muutoksia tai mahdollisesti jo ennen. Asioita joita voi olla vaikea hyväksyä kun aika on koittanut. Vähän sama asia kun olet nuorempana pystynyt monennäköistä tekemään ja jossain vaiheessa tulee tilanne että et enää pystykään samallatavalla.
Juujuu, just olen vaihtamassa tuohon tärisevään cannarin pskn lutteroa tankoa. Ei tuollaista kivirekeä jaksa kukaan. Renkaatkin +30mm ja painetta vaan joku 3.7bar maantiellä. Jos olisin ostaessa tiennyt, millainen kivikasa tuo on, niin olisin kyllä valkannut mieluummin vaikka sen teräslutteron. Mutta ei se sitä tarkoita, etteikö maantiepyörän normi ajoasento olisi se mukavin ja rennoin.
Ja siis tuota "you can actually ride it without pain." juttua en ole oikeasti ikinä tajunnut. Ei pyöräilyyn kuulu tosiaan kipu, vaikka sitä moni tuntuukin pitävän kovan pyöräilijän merkkinä. Siis kivun kestämistä. Tsiisus.
Tuosta Q-factoriin liittyvästä keskustelusta ja erityisesti Sivustakatsojan kommentista tuli mieleen, että olen harkinnut myös niitä 3mm lyhyemmillä akseleilla olevia XTR polkimia, koska parempi tehon tuotto kiinnostaa. Onkohan tuossa mitään järkeä? Huomaako eroa ja onko jotain haittapuolia esim. mahdollisesti kengän osuminen kampeen ja sen takia joutuu säätämään klosseja ulommas jolloin tulos +-0? Tällä hetkellä mulla on siis sekä maasturissa että gravelissa ne tavalliset XTR Racet 55mm akseleilla.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Maantiepyörän "normi ajoasento" on jokaiselle henkilölle eri, minkä kukakin kokee mukavaksi ja rennoksi, sulle se on todennäköisesti just nyt: "pääsiskö vielä alemmas" ja hyvä kun toimii ja tykkäät. Sitten kun elinvuosien kymmeniä vuosia laskiessa pitää ottaa toisen käden sormet mukaan, tai aiemmin jos kroppa alkaa ilmoittelemaan, niin tilanne voi olla hyvinkin eri. Kun se sun nykyinen normi maantiepyörän ajoasento ei ole enää se mukavin ja rennoin, on aika etsiä uusi normi ajoasento. Siitähän noissa stenun linkeissä ja kommentissa oli ymmärtääkseni kyse. Sullekin saattaa hyvinkin tulla eteen aika, että kaulaputkea et enää katkaise ja spacerit on entistä lyhyemmän stemmin alla. Ja se on ihan okei.
No mutta ihan kohta ne toisen käden sormet lähtee minullakin käyttöön. Sen kunniaksi tilasinkin juuri jyrkempää tankoa roadiin, josko saisi taas pari senttiä lisää droppia ja pääsisi vähän kovempaa
Ei tunnu luonnolliselta asennolta kääntää kyynärpäitä alaspäin
Jos klossit on nyt suht keskellä niin 3mm löytynee säätövaraa sivusuunnassa. Kenkä lähemmäs keskiötä = klossia ulos/ulkosyrjän/pikkuvarpaan suuntaan. Jos alkaa tuntumaan ajaessa painetta jalan/kengän ulkosyrjällä, voi olla että jalat on liian lähellä toisiaan. Polvien kipeytyminen on mahdollista. Jos enkku taipuu niin bikefittaajan näkökulmaa tuolta: https://www.youtube.com/watch?v=GZexHUWnPGw
Mä löysin luulavasti sellaisen, joka osuu juuri oikeaan kohtaan itselläni. Tuolla esitetyistä se ensimmäinen kumpparin kanssa tehtävä: https://kehonhuoltamo.fi/eroon-olkapaakivuista-ilmaiseksi/. Tai osuu ainakin yhteen luultavasti useammasta jumittavasta paikasta, koska yleensä tällaiset vaivat on usean muuttujien summia. Ei ole varsinaisesti mikään voimatreeni, vaan tuollainen huoltava.
Relaksantti tuntuu tehoavan tällä kerralla paremmin kuin viime kerralla, joten ehkä ei mene sitä viittä viikkoa nyt. Katotaan, jos tuon jumpan avulla voisi vielä jatkaa -6 asteen stemmeillä. Jos ei auta, niin sitten seuraava vaihe on 0-kulmastemmi lutteroon ja korkeamman reachin runko Stigmatan tilalle. Voisi olla myös vähän sitä pitempi, kun se on ollut alusta alkaen sentin tai pari lyhyt. Niin ja onneksi en ehtinyt aloittaa mitään ”loppuelämän gravelrunko” -tyyppistä projektia ennen näitten vaivojen ilmaantumista,
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Minäkin vaihdoin kyllä gravelliin lyhyemmän ja loivemman stemmin. Sentti ylös ja sentti lyhemmäksi.
Jeesaa tuota teknistä ajoa paljon, vaikkei ihan niin mukava ole pidemmillä flateilla pätkillä.
Nyt jos saisin päättää, niin ottaisin kyllä numeroa isomman rungon.
Eihän tuossa ole kysymys käsittä ajamisesta, vaan nopeasta otteen muuttamisesta. Ihtellä tulee käsien puutumista kohtuu helposti ja siihen sai paljon apua. Jos ajaisi kaikki ajot mittari punaisella, niin ajoasento saisi ollakin pidempi, mutta pk lenkillä se on epämukavempi käsien puutumisen takia. Tokihan vähän takapainoisemmalla joutuu repimään tangosta enemmän isommilla tehoilla. Uuden ja vanhan ajoasennon korkeudella ei juurikaan ole eroa, mutta uutta pystyisi vähän vielä tiputtaan.
No, mulla ei ole maantiepyörällä kämmenillä painoa oikestaan ollenkaan, eli ei puudu kädet.
Tuo on matalan asennon tuomia etuja.
Matalassa asennossa core alkaa kannattaa paremmin, haittana lisääntyvä pään kannattelu, jolloin niska väsyy.
Niin eihän siinä tangon päällä maatessa oikein tule mihinkään voimia. No just vatsa/selkälihaksiin varmaan.
Niskakin kehittyy kyllä ajaessa, voimat on aika pieniä kuitenkin moottoriurheiluun verrattuna.
Mutta juu... Kunhan taas vaan kyseenalaistan sitä selkäsuorana ajamista. Duunissa tylsää.
No, selkä vaakasuoraan, kyynärvarret ja olkavarret 90deg kulmiin ja käsien tukipiste tangon yläputkeen/mutkaan ranteen ja kyynärpään väliin.
Tuolloin kämmenet ovat aivan rentona hoodien ympärillä. Pikkurilli ja nimetön kiertää sieltä alapuolelta vielä, jotta asento on oikeastikkin vielä tukeva. Uudet 12sp kahvat ovat tässä loistavat.
Koetan siis vaan taas kerran selittää, että tuo asento voi olla oikeasti tosi rento, eikä pelkkää kärsimystä kuten moska esim yllä sanoi.
Siis missä kohtaa olen sanonut minun ajoasennon olevan pelkkää kärsimystä? Juuri selitin että nykyisellä pyörällä sain korjattua vanhan pyörän ongelmakohtaa, eli liiallista pituutta. Suurin kärsimyskohta on ollut vanhan pyörän satula ja se ei tuntunut käsien puutumisena![]()
Kirjanmerkit