ElectrobikeGiantGarminMPMessut
Sivu 15 / 17 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 13 14 15 16 17 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 421 - 450 / 490

Aihe: pariisi olympialaiset 2024

  1. #421
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.044
    Kun kattelee julkisen rahan investointeja (ja osin yksityisen) erilaisiin liikuntapaikkoihin ja niiden vuosittaisia käyttökuluja, niin tuollainen 250 m velodromi, yhdistettynä vaikka sen keskellä olevaan huipputason street/rullalautaan ja seinillä oleviin kiipeilysysteemeihin yms, ja tjsp. voisi olla jonkin pääkaupunkivetoisen kuntaliittymän, valtion tuen, pyöräilyseurojen ja yksityisen rahan kombinaation saavutettavissa.

  2. #422
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.192
    Auttaisko se jos velo olis edes oikean kokoinen ja muotoinen? Turkuun kun saatiin nyt uusi BMX-rata niin sen viereisen velodromin voisi upgreidata seuraavaksi ja sisään rakentaa vaikka kunnon pumptrackin. Talvella kuplahalli päälle niin kausi jatkuu

    Kehä III sisäpuolella tuollainen sisävelo voisi oikeasti saada hyvän käyttöasteen 9kk vuodesta. Ei silti taida yksityisellä rahalla syntyä, padelhallin alkuinvestointi on sen verran pienempi

  3. #423
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.044
    Jostain tuolta väliltä ; Falunin harjoitusvelodromi vs Pariisi .


  4. #424
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.044
    ja falun

  5. #425
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.346
    Harmi, että Hifkin lajivalikoimaan ei kuulu pyöräily. Sinne Gardeniin voisi hyvin upottaa yhden kv-kisatasoisen veloradan katsomoineen

    Mulle ei koskaan ihan selvinnyt (selviskö kenellekään?), että mihin hässäkkään se Vauhkosen & co monitoimihallihanke aikoinaan kaatui. Sille oli kuitenkin tonttivaraus ja ainakin jotain rahoitustakin olemassa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  6. #426
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.915
    Jotenkin tuntuu, että näissä hankkeissa tavoitellaaan aina kuuta taivaalta ja kaikki pitää olla viimeisen päälle uutta jne. Eikö tuollaisen harjoitusvelon voisi rakentaa johonkin olemassa olevaan vanhaan teollisuushalliinkin? Jostakinhan se on aloitettava? Sijainti on toki sitten varmaan syrjässä ja muuta miksi ei onnistu.

  7. #427
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Jotenkin tuntuu, että näissä hankkeissa tavoitellaaan aina kuuta taivaalta ja kaikki pitää olla viimeisen päälle uutta jne. Eikö tuollaisen harjoitusvelon voisi rakentaa johonkin olemassa olevaan vanhaan teollisuushalliinkin? Jostakinhan se on aloitettava? Sijainti on toki sitten varmaan syrjässä ja muuta miksi ei onnistu.
    Velo Hanasaaren voimalan sisällä vois olla aika hieno, ei kyllä mitään hajua minkä muotoinen se sisältäpäin on. Ja kuinka paljon siitä jää vielä pystyyn, merenpuolelta puretaan jo jotain osaa ainakin.

  8. #428
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.875
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Jotenkin tuntuu, että näissä hankkeissa tavoitellaaan aina kuuta taivaalta ja kaikki pitää olla viimeisen päälle uutta jne. Eikö tuollaisen harjoitusvelon voisi rakentaa johonkin olemassa olevaan vanhaan teollisuushalliinkin? Jostakinhan se on aloitettava? Sijainti on toki sitten varmaan syrjässä ja muuta miksi ei onnistu.
    Noin tehtiin Falunissa, hallirakennukseen joka oli jäänyt tyhjäksi kun Scania lopetti siinä toimineen kokoonpanolinjan. Radan pituudesta jouduttiin tinkimään, 190 metriä ei riitä kv. kisoihin. Yhtiö meni silti konkurssiin reilu vuosi avajaisista ja nyt se pyörii sikäläisen urheilulukion sateenvarjon alla eli käyttökustannuksiin saadaan valtionapua.

  9. #429
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.346
    Maallikkona on tosiaan mahdoton ottaa kantaa siihen, että millaisella konseptilla olisi parhaat onnistumisedellytykset. Jotenkin äkkiseltään voisi kuvitella, että ylläpitokulut olisi jotakuinkin samaa luokkaa, mutta budjettivelolle kulujen jakajia olisi todennäköisesti vaikeampi saada.

    Tanskan Ballerup Arena on iso ja monikäyttöinen, mutta se on Ballerupin kunnan omistama, joten voi sekin olla osittain verovaroin ylläpidetty.

    Se Norjan uus halli on tosi hieno, mutta en tiedä yhtään, että millainen rahoituspohja siinä on.

    E: useamman kunnan omistaman halliyhtiön näyttää olevan: https://nordicpropertynews.com/artic...elodrome-arena. Pyöräilijöiden lisäksi käyttäjinä on erilaisten palloilulajien harrastajia.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  10. #430
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.915
    Mutta alkuinvestointi olisi pienempi? Vaikeaahan se on. Ei noille padel-halleillekaan hyvin käynyt...

  11. #431
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    1.871
    Voisikohan velon kustannuksiin huomioida mitä maksaa kun Suomen lupaavat, tosissaan treenaavat junnut lähtee sinne Faluniin lukioon ja jää Ruotsiin asumaan…

  12. #432
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.044
    Ihan mutulla sanoisin, että kaikissa tapauksissa vaadittaisiin julkista rahaa sekä investointiin että myös käyttökustannuksiin.
    Eli sen velodromin (velodromin sisältävän monikäyttöhallin) hyödyt muuta kautta pitäisivät olla vastaavanlaisia kun helpommin poliittisestikin hyväksyttävät uimahallit, jäähallit, kestopinnoitetut yleisurheilukentät katsomoineen jne..

  13. #433
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.351
    Sisävelolle pitäisi saada kilpailutoimintaa sillä mallilta että se kelpaa johonkin vedonlyöntiin Veikkauksessa tai muualla. Vaarana olisi tietysti monenlaiset lieveilmiöt mutta siinä saisi rahan liikkeelle.

  14. #434
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.346
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    Ihan mutulla sanoisin, että kaikissa tapauksissa vaadittaisiin julkista rahaa sekä investointiin että myös käyttökustannuksiin.
    Eli sen velodromin (velodromin sisältävän monikäyttöhallin) hyödyt muuta kautta pitäisivät olla vastaavanlaisia kun helpommin poliittisestikin hyväksyttävät uimahallit, jäähallit, kestopinnoitetut yleisurheilukentät katsomoineen jne..
    Jep ja muistaakseni siihen noin 2010-luvun alussa vireillä olleeseen hankkeeseen olisi Hesuliltakin ollut rahaa tulossa, mutta se sössiytyi johonkin henkilökemia tms. tyyppisiin ongelmiin, enkä tiedä, että kuinka huono maku kaupungin puolelle tapauksesta jäi (jos jäi). Joka tapauksessa sen jälkeen ei kaiketi ole oikein ollut kiinnostuneita puuhamiehiäkään.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  15. #435
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.313
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Uusi-Seelanti oli muutoinkin mitalitaulukon kärjessä suhteutettuna asukaslukuun (edellä vain pari minimaata 1-2 mitalillaan ja alle 200 000 asukasluvullaan).
    https://www.medalspercapita.com/
    https://yle.fi/a/74-20104710

    Samastahan toi Itani puhui aiemmin viikolla A-studiossa, kandeis jättää ne vaikeat lajit ammattilaisille ja keskittyä lajeihin missä helpompi pärjätä.

    Britithän teki muistaakseni joskus samanlaisen laskelman ja päättivät panostaa pyöräilyyn enemmän.

    Sent from my Takapalk

  16. #436
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.186
    Muistaakseni Uusi-Seelanti sai kyllä mitaleita ns. vaikeistakin lajeista eli yleisurheilusta. Vahvojen miesten ja naisten heittolajeissa he ovat olleet perinteisesti hyviä.
    edit. Miesten korkeuden voittaja oli sieltä. Ja golfin naisten voittaja mutta hän onkin ollut maailman ykköspelaaja jo pitkään. Sitten oli pyöräilyn lisäksi tosiaan myös niitä pienempiä lajeja kuten melontaa eri muodoissa. Tri-kisassa myös mitali.

  17. #437
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.313
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Muistaakseni Uusi-Seelanti sai kyllä mitaleita ns. vaikeistakin lajeista eli yleisurheilusta. Vahvojen miesten ja naisten heittolajeissa he ovat olleet perinteisesti hyviä.
    edit. Miesten korkeuden voittaja oli sieltä. Ja golfin naisten voittaja mutta hän onkin ollut maailman ykköspelaaja jo pitkään. Sitten oli pyöräilyn lisäksi tosiaan myös niitä pienempiä lajeja kuten melontaa eri muodoissa. Tri-kisassa myös mitali.
    Nopealla vilkaisulla kaksi yleisurheilusta, yksi golfista ja noin loput mela-lajeista tai pyöräilystä .

    Sent from my Takapalk

  18. #438
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.396
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Muistaakseni Uusi-Seelanti sai kyllä mitaleita ns. vaikeistakin lajeista eli yleisurheilusta. Vahvojen miesten ja naisten heittolajeissa he ovat olleet perinteisesti hyviä.
    edit. Miesten korkeuden voittaja oli sieltä. Ja golfin naisten voittaja mutta hän onkin ollut maailman ykköspelaaja jo pitkään. Sitten oli pyöräilyn lisäksi tosiaan myös niitä pienempiä lajeja kuten melontaa eri muodoissa. Tri-kisassa myös mitali.
    2 mitalia purjehduksesta myös.

  19. #439
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.499
    ^purjehdukselle sisähalli ja tuulikoneet?

  20. #440
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.186
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    ^purjehdukselle sisähalli ja tuulikoneet?
    Käydäänko purjehduskisat sisähallissa tuulikoneiden voimalla?

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti navajokoira Katso viesti
    Voisikohan velon kustannuksiin huomioida mitä maksaa kun Suomen lupaavat, tosissaan treenaavat junnut lähtee sinne Faluniin lukioon ja jää Ruotsiin asumaan…
    Onko toi kovin yleist
    ä kun Ruotsistakin pitää lähteä paria kisaa lukuunottamatta kisaamaan muualle? Miksi Suomessa pitää olla jäähalleja joka kirkolla kun lahjakkaat lähtee kuitenkin Atlantin toiselle puolelle?
    6.7 WTF/kg


  21. #441
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.499
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    Käydäänko purjehduskisat sisähallissa tuulikoneiden voimalla?
    ...
    Ajattelin vähän samaan tapaan kuin vajaamittaisen sisävelon kanssa, että voitaisiin harjoitella sääolosuhteista riippumatta -eihän jääkiekkoakaan pelata luonnonjään niin salliessa.

  22. #442
    Liittynyt
    07/2004
    Paikkakunta
    Pietarsaari
    Viestit
    2.517
    kuntien välinen yhteistyö on nyt ainakin täysin mahdottomuus ja jos sijoituspaikka ei ole helsinki, niin...se oli siinä.
    taisin toistaa itseäni jo äsken.
    "Stop being a little baby and get up. Life is pain. Get used to it!"

  23. #443
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.186
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    Käydäänko purjehduskisat sisähallissa tuulikoneiden voimalla?


    Onko toi kovin yleist
    ä kun Ruotsistakin pitää lähteä paria kisaa lukuunottamatta kisaamaan muualle? Miksi Suomessa pitää olla jäähalleja joka kirkolla kun lahjakkaat lähtee kuitenkin Atlantin toiselle puolelle?
    Eikö surffauskisoja (se purjeen kanssa tehtävä) pidetä isoissa sisähalleissa joissa on päädyssä tuulettimet. Olisko joku olympiavuosi ollut kun näin ihmetyksekseni sellaista. Vähän samalla lailla yllätti kun aikanaan näin ekaa kertaa sitä nytkin kisoissa käytössä ollutta koskimelontaa väliaikaisella tekoradalla keskellä kaupunkia.

  24. #444
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.044
    Norjan Askeriin rakennettiin 200 metrin velodromi ja sen oheen 6-kerroksinen koulu-liikerakennus. Budjetti 2020 oli velodromi 158 miljoonaa ja liikerakennus 189 miljoonaa norjan kruunua.
    Kustannukset ilmeisesti lähes tuplaantui, jolloin velodromin kokonaishinta lienee jonkin verran yli 20 meur isona lukuna. Tuo otettiin käyttöön tämän vuoden alussa
    Käyttökustannukset päälle ja käyttäjien laskennallinen määrä tosi pieni vs. uimahallit yms. niin vaikea tuo yhtälö on toteuttaa. Kuvia velodromesta

    Näitä 20 meurin kohteita mm. uimahalleja tehdään ja suuunnitellaan monille aika pienille paikkakunnille, ja ne laskelmat on aika mielenkiintoisia. Tuossa yhden 25.000 asukkaan kaupungin, jonka kokonaisverotulot on hieman alle 50 meur. Eli kustannukset 1,5 meur/vuosi ja arvioidut käyntikerrat 100.000 kertaa/vuosi. Olisi mielenkiintoista tietää näissä kaikissa urheiluhankkeissa myös henkilömäärät.

    Uimahallin toteutusedellytyksiä on selvitetty syksyn 2022 aikana, vertaamalla hanketta lähialueen toteutuksiin. Uimahallin käyttökustannukset ovat noin 800-900 t€ vuodessa, lisäksi rahoituskulut ovat leasing ratkaisulla minimissään n.1.1M € nykyisellä korkotasolla. Rahoituskuluihin vaikuttaa merkittävästi toteutuksen laajuus, rahoitusmalli sekä tuleva korkokehitys. Lipunmyyntitulot ja muut oheismyynnit muodostavat noin 500 000€ tulon, jonka johdosta uimahallin aiheuttama kokonaiskulu on noin 1 500 000 €/vuodessa.

    lisäys: en tiedä miten/onko tässä laskelmassa otettu mukaan korjauskulut/rakennuksen käyttöikä











    https://norskbyggebransje.no/nyheter...gsbygg-i-asker





  25. #445
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    327
    Sehän tuossa velodromin rakentamisessa johonkin vanhaan halliin on haastavaa, että vaatii järkyttävän ison vapaan tilan ilman tolppia.
    Tai saa olla tolppia, kunhan ei liian lähellä rataa.
    Hallit kun tehdään moduulimitoilla yleensä suorakaiteenmuotoisina ruutuna, niin velodromin ovaalia on aika hankala sovitella oleviin halleihin ilman, että jossain kohtaa tulee teräsbetonipilari radan läpi.

    Riittävän isoja halleja jollekin 250m velodromille ei siis ihan joka teollisuuspitäjästäkään löydy.
    Uuden tuollaisen rakentaminen taas maksaa hunajaa. Ehkä vähän tuota norjan hallia halvemmalla saa jos tyytyy peltisänkkäriin, eikä tehdä kellariin autohallia tai pyörävarastoja tms, mutta isosta nipusta miljoonia puhutaan jo pelkkien kuorien osalta.
    Joku ääriruma eristetty PVC-halli voisi olla halvin, jos sattuu saamaan tarpeeksi suurena. Kovin kansainvälisiä kisoja sellaiseen ei ehkä saisi.

  26. #446
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi Rajamäki
    Viestit
    1.522
    Kuplavelodromi, aika hieno. Pitäisikö pyytää tarjous? https://duol.eu/fi/era/velodromi
    Pyöräily on kivaa!

  27. #447
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.186
    Ehkä toi norskivelo on hyvä esimerkki miten tommonen raksa saattaisi Suomessa mennä. Tehdään ei-kv-mittainen rata ja kulut paukkuu yli budjetin.

    Kanadan Quebeciss
    ä rakennettiin Sylvan Adamsin (Israel Premier Tech omistaja) nimeä kantava velodromi vuonna 2022. Tai siis se valmistui 2022. Monitoimihalli tietenkin ja aika hieno, kustannukset noin 15 miljoonaa euroa. https://centrenationalbromont.com/en/multisports-velodrome/ Ton velodromin bisnesmalliin kuuluu maksullinen käytto, eli Suomeen tommonen systeemi ei välttämättä oikein sopisi.

    Tosta Sylvan Adamsista olisi hauska tarina vuodelta 2009, mutta se menee niin offariksi, ett
    ä joku toinen ketju sopii siihen paremmin.
    6.7 WTF/kg


  28. #448
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    1.871
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    Onko toi kovin yleistä kun Ruotsistakin pitää lähteä paria kisaa lukuunottamatta kisaamaan muualle? Miksi Suomessa pitää olla jäähalleja joka kirkolla kun lahjakkaat lähtee kuitenkin Atlantin toiselle puolelle?
    Nyt oli just se joku junnu uutisissa, Gröndahl ja Aintila taitaa molemmat olla sillä tiellä. Vaihtoehtona toki myös etelänaapuri.

    En yleisesti tiedä suomalaisten kilpapyöräilijöiden taustoja kun en ole millään lailla skenessä mukana, nämä nyt on tulleet vastaan.

  29. #449
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Vaasan mlk
    Viestit
    1.071
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti navajokoira Katso viesti
    Nyt oli just se joku junnu uutisissa, Gröndahl ja Aintila taitaa molemmat olla sillä tiellä. Vaihtoehtona toki myös etelänaapuri.

    En yleisesti tiedä suomalaisten kilpapyöräilijöiden taustoja kun en ole millään lailla skenessä mukana, nämä nyt on tulleet vastaan.
    Niin, pyöräily on Virossakin isompaa. Olisiko tuo jotain Neukkujäänteitä. Vertailu Uuteen-Seelantiin taas ei ole ihan osuva siksi että brittiperinteet ovat siellä niin vahvat, jäljittelevät kaikessa brittejä. Suomalaiset urheilijat ja katsojat ei vaan taida sisäistää mikä homma on oikeasti päästä maailman huipulle, ja viritetään kaiken maailman odotuksia. Väkisinkin alkaa myös epäillä että suuruuden ajat perustuivat jossain määrin DDR-menetelmiin.

    Sopivan kokoiset teollisuushallit ovat todella harvalukuiset. Ensimmäisenä tuli mieleen Espoon Kilon entinen SOK:n suurvarasto, mutta se on kuuleman mukaan jo purettu.

  30. #450
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.044
    Tosiaan, että nuo suorituspaikat vain luovat ympäristön ja mahdollisuuden treenata. Jos sitten lajissa ei kotimaassa ole kv. taso, niin sitten jossain vaiheessa pitää lähteä sinne kisaamaan tai harjoitteleen missä sitä on.

Samanlaisia aiheita

  1. Pariisi-Roubaix 2023
    By Opulus in forum Ammattilaispyöräily
    Vastaukset: 74
    Viimeinen viesti: 18.04.2023, 17.33
  2. Pariisi-Nizza 2020
    By Firlefanz in forum Ammattilaispyöräily
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 13.03.2020, 15.36
  3. Pariisi-Nizza 2017
    By Googol in forum Ammattilaispyöräily
    Vastaukset: 17
    Viimeinen viesti: 13.03.2017, 23.04
  4. 2016 Olympialaiset
    By Googol in forum Ammattilaispyöräily
    Vastaukset: 413
    Viimeinen viesti: 26.08.2016, 15.48
  5. Pariisi-Nizza 2016
    By PeeHoo in forum Ammattilaispyöräily
    Vastaukset: 50
    Viimeinen viesti: 14.03.2016, 12.11

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •