HephaFillariElectrobikeGiant
Sivu 214 / 220 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 114 164 204 212 213 214 215 216 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.391 - 6.420 / 6586

Aihe: Pahoja Tubeless ongelmia!

  1. #6391
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Siis että jollekin se kumin vaihtokin on operaatio sinäänsä. Joillekin se on näppärää ja käy käden käänteessä, toisille se on no, hankalampaa

  2. #6392
    Liittynyt
    01/2012
    Paikkakunta
    Satakunta
    Viestit
    511
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Jåå-å. Tosi tarina: Pyörälenkillä kolme kokenutta pyöräilijää, joilta renkaanvaihto normaalisti onnistuu. Sisurillinen rengas vuotaa pikkuhiljaa ja sisärengas on pakko vaihtaa, koska ilma ei pysy sisällä niin pitkään, että sillä pääsisi kotiin. Uudehkossa pyörässä oli rengas niin tiukassa, että rengasmuovit vääntyilivät ja katkeilivat ja kylmässä rengasta ei saanut vanteelta, ei millään. Autolla piti hakea tässä tapauksessa pyörä ja kuski kotiin. En ole ihan varma, mutta arvaan, että pyörässä oli sekä tubeless ready vanne että rengas. Koska tubeless-rengas pitää istua tiukasti vanteella, sen irroittaminen ei aina ole ihan helppoa. Vastaavasti kun tubeless-renkaaseen laittaa sisärenkaan (esim. kylkiviilto), sen laittaminen on tarkkaa hommaa ettei riko sisuria asennusvaiheessa, kun rengas väännetään paikalleen. Tavallaan tässä on tubelessien myötä ilmestynyt ongelma myös sisärengaspuolelle, koska sisärenkaiden vaihto oli nopeampaa ennen kuin rengas/vanneyhdistelmät ovat muuttuneet tiukemmiksi. Esim. viimeksi ostamani maantiepyörä toimitettiin TL/TL ready vanteilla ja renkailla, mutta pyörässä oli sisärenkaat. Ei olisi ollut kivaa yrittää noita vanteelta tien päällä.

    Että kyllä sisäkuminkin vaihdosta voi saada työmaan.
    Itsellä kävi sentään tuuri ja aivan tajuttoman tiukka yhdistelmä oli kuitenkin parin viikon ajoilla senverran löystynyt että sain tien päällä paikattua flatin.

    Nykyisessä gravelissa senverran hyvin mätsäävät renkaan ja vanteen toleranssit että on senverran tiukka ettei putoa hyllyltä liian helposti, mutta kuitenkin ilman väkivaltaa.

    Taidan kohta mennä hankkimaan itselleni pahoja tubeless -ongelmia ja koitan litkuttaa komboa jossa kumpikaan ei ole tubeless, samalla kun vaihtaa katkenneen pinnan niin joutuu kuitenkin teippaamaan uusiksi.

  3. #6393
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Jåå-å. Tosi tarina: Pyörälenkillä kolme kokenutta pyöräilijää, joilta renkaanvaihto normaalisti onnistuu. Sisurillinen rengas vuotaa pikkuhiljaa ja sisärengas on pakko vaihtaa, koska ilma ei pysy sisällä niin pitkään, että sillä pääsisi kotiin. Uudehkossa pyörässä oli rengas niin tiukassa, että rengasmuovit vääntyilivät ja katkeilivat ja kylmässä rengasta ei saanut vanteelta, ei millään. Autolla piti hakea tässä tapauksessa pyörä ja kuski kotiin. En ole ihan varma, mutta arvaan, että pyörässä oli sekä tubeless ready vanne että rengas. Koska tubeless-rengas pitää istua tiukasti vanteella, sen irroittaminen ei aina ole ihan helppoa. Vastaavasti kun tubeless-renkaaseen laittaa sisärenkaan (esim. kylkiviilto), sen laittaminen on tarkkaa hommaa ettei riko sisuria asennusvaiheessa, kun rengas väännetään paikalleen. Tavallaan tässä on tubelessien myötä ilmestynyt ongelma myös sisärengaspuolelle, koska sisärenkaiden vaihto oli nopeampaa ennen kuin rengas/vanneyhdistelmät ovat muuttuneet tiukemmiksi. Esim. viimeksi ostamani maantiepyörä toimitettiin TL/TL ready vanteilla ja renkailla, mutta pyörässä oli sisärenkaat. Ei olisi ollut kivaa yrittää noita vanteelta tien päällä.

    Että kyllä sisäkuminkin vaihdosta voi saada työmaan.
    Joo, tälläisikin voi siis sattua. Aivan totta.

  4. #6394
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Koska se on tämän koko 15 vuotta kestäneen suositun keskusteluaiheen idea. Omalla kohdalla ovat jääneet pahat tubeless-ongelmat toistaiseksi sivusta seuraamiseksi enkä ole edes saanut muiden litkuja päälleni. Ei minulla periaatteessa ole mitään tubelesseja vastaan, tässä vain keskustellaan niiden ongelmista, jotta tiedetään mikä odottaa.
    No joo. 15v sitten tubeless polkupyörässä oli aikamoista virittelyä. Virallisesti tubeless-yhteensopivaa kamaa oli vähän ja ghettoviritelmiä sun muita tehtiin. Tähän päivään tullessa tubeless on maastopuolella ollut jo pitkään "standardi" ja kaikki kama on tubeless-yhteensopivaa ja homma pääsääntöisesti rokkaa hyvin. Maantiepuoli on jäljessä ja siellä noita ongelmia tuntuu olevan enemmän, kun renkaat ja vanteet eikä ne litkut ole vielä löytäneet sitä kehitysaskelta missä kaikki pelaa kuin junan wc. Sorakumit tuossa välissä tuntuu kans olevan jo ongelmattomia.

  5. #6395
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.114
    Mua harmittaa kun ihmisillä on ongelmia. Itse voisin ostaa "Tubeless forever" t-paidan jos sellaisia jossain myydään.

  6. #6396
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.683
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    Mikä tekee sisäkumin vaihtamisesta työmaan? Mitä ylimääräistä, tarpeetonta tai vaihtoa hankalammaksi ja hitaammin sujuvaksi tekevää…
    Minä ainakin voin kivutta tunnustaa, että sisurin asennus kenttäoloissa on paljon ikävämpi homma kuin kotona kunnon työkaluilla ja kunnon pumpulla.

    Toimivien rengasrautojen tilalla jotkut kompaktit lirpakkeet ja pumppuna sellainen taskunylkytin. Jonka avulla varomaton voi vielä rikkoa sen venttiilinkin. Vielä jos lenkkikaverit motivoi irvailemalla siinä vieressä.

  7. #6397
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Tulikin mieleen, että ihan turhaan tulee maastolenkeillä pidettyä sisuria mukana. Eihän sillä mitään inserttien kanssa tee.

  8. #6398
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mua harmittaa kun ihmisillä on ongelmia. Itse voisin ostaa "Tubeless forever" t-paidan jos sellaisia jossain myydään.
    Älkää ymmärtäkö väärin ongelmiani. Ei niitä ole muistaakseni kuin tämä yksi tapaus 5-6 vuoden aikana. Jos ei oteta mukaan noita venttiilien liimautumisia. Tämä tapaus vaan pistää miettimään miksi tubeless kun litku ei paikkaa edes nuppineulan mentävää reikää. Painolla asiaa ei voi enää perustella kun nykyiset sisurit on niin köykäsiä ja sisurilliset ulkokumit kevyempiä. Tämä kesä varmasti mennään loppuun tubelekseilla ja talvella mietitään kummat renkaat ostetaan kun ne on kuitenkin ostettava joka kevät kun contit ei talvisäilytystä kestä. Itsellä ainakin jos tubeless rengas tyhjenee täysin sitä ei käsipumpulla tai edes jalkapumpulla nosteta ylös. C02 kapselilla voinee onnistia. Sisäkumin täyttää vaikka kuinka pienitehoisella pumpulla.

  9. #6399
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Jåå-å. Tosi tarina: Pyörälenkillä kolme kokenutta pyöräilijää, joilta renkaanvaihto normaalisti onnistuu. Sisurillinen rengas vuotaa pikkuhiljaa ja sisärengas on pakko vaihtaa, koska ilma ei pysy sisällä niin pitkään, että sillä pääsisi kotiin. Uudehkossa pyörässä oli rengas niin tiukassa, että rengasmuovit vääntyilivät ja katkeilivat ja kylmässä rengasta ei saanut vanteelta, ei millään. Autolla piti hakea tässä tapauksessa pyörä ja kuski kotiin. En ole ihan varma, mutta arvaan, että pyörässä oli sekä tubeless ready vanne että rengas. Koska tubeless-rengas pitää istua tiukasti vanteella, sen irroittaminen ei aina ole ihan helppoa. Vastaavasti kun tubeless-renkaaseen laittaa sisärenkaan (esim. kylkiviilto), sen laittaminen on tarkkaa hommaa ettei riko sisuria asennusvaiheessa, kun rengas väännetään paikalleen. Tavallaan tässä on tubelessien myötä ilmestynyt ongelma myös sisärengaspuolelle, koska sisärenkaiden vaihto oli nopeampaa ennen kuin rengas/vanneyhdistelmät ovat muuttuneet tiukemmiksi. Esim. viimeksi ostamani maantiepyörä toimitettiin TL/TL ready vanteilla ja renkailla, mutta pyörässä oli sisärenkaat. Ei olisi ollut kivaa yrittää noita vanteelta tien päällä.

    Että kyllä sisäkuminkin vaihdosta voi saada työmaan.
    +1. Mulla on maantiepyörässä just tuollainen setti ja renkaat ei meinaa irrota vanteelta millään. Sisuria on siksi ihan turha kantaa lenkillä. Jos Dartti ja litku ei tehoa niin se on sitten taksilla himaan.
    The older I get the faster I was

  10. #6400
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Goomikko Katso viesti
    Mitäs jos tulee toinen rengasrikko pitääkö olla kolmas sisuri mukana? 5-6v menty tubelekseilla ja nyt eka kerta kun tarvitsen sisuria. Jos enemmän tulee rengasrikkoja tulen taksilla kotiin.
    .
    Eli 5-6v menty ongelmitta ja nyt hanskat tiskiin kerrasta.

    Sitä rengasta vaan joskus joutuu heiluttelemaan niin että litku menee joka paikkaan. Jos se on kyljessä, niin tarttee kääntää fillaria kyljelleen. Eli jatkossa jos on tuollainen pieni reikä mitä ei löydy, niin kääntelet sitä rengasta hissukseen puolelta toiselle ja pumppaat välillä painetta. Kyllä litku tuollaiset paikkaa.

  11. #6401
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Eli 5-6v menty ongelmitta ja nyt hanskat tiskiin kerrasta.

    Sitä rengasta vaan joskus joutuu heiluttelemaan niin että litku menee joka paikkaan. Jos se on kyljessä, niin tarttee kääntää fillaria kyljelleen. Eli jatkossa jos on tuollainen pieni reikä mitä ei löydy, niin kääntelet sitä rengasta hissukseen puolelta toiselle ja pumppaat välillä painetta. Kyllä litku tuollaiset paikkaa.
    Oletko lukenut viestini vai onko luetunymmärtämisessä ongelmia. Kirjoitin että teen talven aikana päätöksen mitkä renkaat keväällä ostan. Meinaatko että 6 vuotta tubeless renkaita käyttäneenä tarvitsen antamiasi ohjeita. Kerrataan vielä reikä oli keskellä rengasta keskellä kulutuspintaa ei kyljessä. Eikö litkun mielestäsi olisi pitänyt paikata reikä jopa ajaessa. Reikä ei paikkatunut vaikka lisäsin litkua ja painetta monta kertaa ja reikä oli alaspäin. Kun sanot että kyllä litku tuollaiset paikkaa niin etkö usko kun sanon ettei paikannut. Väitätkö että minä valehtelen. Miten voit tietää asian paremmin kuin minä vaikka et ole rengasta edes nähnyt. Meinaatko että huvikseni tänne satuja kirjoittelen. Anteeksi. Nyt on pakko pitää taukoa tästä foorumista.

  12. #6402
    Jokunen vuosi sitten olin tullut pohjosesta omille kylille ja autolla ajoin paikallisen varaosaliikkeen ohi niin siinä pihalla pari retkipyörää ja kokeneempaa ikää edustava pariskunta, näistä mies puhui puhelimessa ja rouva seisoskeli vieressä. Kävin ruokakaupassa ja palailin samaa reittiä tovin päästä takaisin ja edelleen sama pari vähän neuvottoman oloisena siinä pihalla.
    Ajattelin että käympä kysymässä onko ongelmia, kun pohjosen turneelta johtuen oma autokin oli vielä tyyliin liikkuva pyöräkorjaamo.
    Ongelma olikin että rengas vuotaa ja juuri ostettu sisuri pitäisi vaihtaa. Tässä vaiheessa oli jo keretty soittamaan paikalliselle jo vuosia sitten lopettaneelle ja eläköityneelle pyöriäkin myyneelle/huoltaneelle ex yrittäjälle, mutta hän taisi olla mökillä. Kukaan kerennyt nyt auttamaan, mutta oli se eläköitynyt herra kumminkin ystävällisesti selostanut puhelimessa kuinka operaatio tapahtuu, mutta ei vielä ollut mitään tehty.
    Minä nyt otesin, että minäpä vaihdan sen niin pääsette jatkamaan matkaa. Matkaa he olivat tehneet jo useamman päivän ja en edes muista miten pitkälle he olivat menossa ja jo tovin he olivat tulleet vähän väliä pumpattu lisää ilmaa renkaaseen.
    Operaation suoritin ja samalla kertoilin mitä teen ja miksi, jos vaikka tulevaisuudessa onnistuisi kyseinen homma omin pikku kätösin.
    Eli onko nyt tarinan opetus, että ei ole pakko osata vaihtaa rengasta, kun kyllä joku kumminkin auttaa ja jos tämä olisi tapahtunut niillä korpipätkillä mitä olivat tulleet niin kyllähän rahalla saa ja hevosella pääsee.
    Älä itke ruma lapsi, ota rusina.

  13. #6403
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.425
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Goomikko Katso viesti
    ...
    Nyt rengas on otettu pois vanteelta putsattu kuivuneet ja tuoreet litkut pois. Painetta renkaaseen ja uudestaan vesisaavissa tutkimaan mistä vuotaa. Nyt löytyi yksi kuin neulalla painettu reikä mistä ilma tulee ulos. Mikä litkun tarkoitus on jos ei noin pientä reikää paikkaa.
    Samassa tilanteessa merkitsisin vuotokohdan teipillä renkaan ulkopuolelle, asentaisin kiekolle ja litkuttaisin, pumppaisin maksimipaineet ja kääntäsin kiekon siten, että vuotokohta on alhaalla.

    -------------------------------

    Nyt kun en enää hetkeen ole kohdannut tubelessien kanssa ongelmia ja luovuin sisurien mukana kuljettamisesta, voisinkin hankkia hankaluuksia ja ostaa ensimmäiset tubelessirenkaat maantiepyörään -kiekot jotain vuodelta 2016 ovatkin jo valmiiksi tehtaalla teipatut ja mukana tuli aikoinaan myös ventiillit.

  14. #6404
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.425
    ...toisaalta: kävin juuri hetki sitten pumppaamassa hiljakseen tyhjenevään eturenkaaseen ilmaa, litkua olin jo lisännyt pari päivää aiemmin. Mutta ongelma tuo ei ole, sillä gravelipyörässä on alla toiset kiekot.

    Voi olla että litkua oli vain vähän jäljellä, voi olla että sielu vuotaa.

    Myös sisurien aikana oli hiljakseen vuotavia, mutta niistä selvisi sisurin vaihdolla. Silloin vain todettiin, että sisuri oli rikki tai sielu vuosi. Tubelessien kanssa on tainnut kärsivällisyys kehittyä.

  15. #6405
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi Rajamäki
    Viestit
    1.510
    GP5000 STR 28mm sai sellaisen piston, ettei litku eikä Stanin Dart sitä saa tiiviiksi. Kolmella Dartilla olen jo yrittänyt, mutta jostain syystä pullahtaa aina pois.

    Mitäs muita korjausratkaisuja voisi vielä yrittää? Aika vähän ajettu kumi, ja kallis, joten tekisi mieli yrittää joitain. Kunhan treenilenkeille ainakin menisi. Sisuri on tietty yksi vaihtoehto.

    Onko paikkaa olemassa? Reikä on siis vähintäänkin Stanin asennustikun kokoinen, eli jokusen millin ehkä.
    Pyöräily on kivaa!

  16. #6406
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    ^ Ihan paikkaa kokeilisin. Jos ei pysy tai pidä niin kumi roskiin ellei sisurilla tyydy ajelemaan kausi loppuun. Ton kokonen reikä isoilla paineilla ei tahdo oikein enää toimia pelkällä litkulla.

  17. #6407
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.826

    Pahoja Tubeless ongelmia!

    Sisäpuolelle ihan perinteinen sisuripaikka?

    Edit. Myöhässä.

  18. #6408
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Sisäpuolelle ihan perinteinen sisuripaikka?
    Ja lateksi sisään. Sisuri painaa sen paikan kunnolla kiinni. En usko että pysyy Tubeles asennuksessa muuten road renkaassa.

  19. #6409
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    On ne paikat joissakin renkaissa aika nihkeitä pysymään. Ja muistaakseni Contsu ei tainnut loistaa siinä. Ihan varma en kyllä ole. Vittorian Corsassa paikka taisi pysyä renkaan elinkaaren loppuun asti. Varmaan riippuu vähän paikkamatskusta mutta myös siitä renkaan sisäpinnasta.

  20. #6410
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.826
    On TipTopit ainakin pysynyt maantie-Contsun sisäpuolella kiinni tubelessina varsin hyvin. Karhensin ja putsasin toki rengasta ensin.

  21. #6411
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    ^ Tämä on hyvä tieto.

  22. #6412
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    On uskaltautuu ehkä itsekkin testaamaan. Yleensä olen heittänyt vuotavan renkaan suoraan roskiin.

  23. #6413
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    oobo
    Viestit
    1.827
    Onko muilla ongelmia saada Challengen strada biancat pitämään ilmaa. Vaihdoin teipitkin. Kylki on kyllä ohkainen että taitaa hengittää jatkossakin?

  24. #6414
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stumpe Katso viesti
    Onko muilla ongelmia saada Challengen strada biancat pitämään ilmaa. Vaihdoin teipitkin. Kylki on kyllä ohkainen että taitaa hengittää jatkossakin?
    Vaatii ylimääräistä jumppaa. Ohuet kyljet vuotaa kuin seula. Vaikkei litkutäpliä juuri ilmaannu. Sopiva määrä litkua sisään ja makuuttelua kyljellään kumpikin puoli vuorollaan. Kääntelee sitte sopivin väliajoin. Renkaat fillariin kiinni ja ajoa. Vulkanoidut mallit ei tartte tätä prosessia mutta ne onkin niin saatnan hitaat muutenkin. Ainakin perstuntuman mukaan.

  25. #6415
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Niin ja litkulla on merkitystä. Saisi olla kalvoontuvaa tyyppiä kuten esim orange.

  26. #6416
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    174
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stumpe Katso viesti
    Onko muilla ongelmia saada Challengen strada biancat pitämään ilmaa. Vaihdoin teipitkin. Kylki on kyllä ohkainen että taitaa hengittää jatkossakin?
    On hyvin pitänyt keväällä Stanin ja nyt Motonetin litkulla. Just eilen laitoin taas vanteelle, pumppasin 2 bar ja ei ole vuorokaudessa pehmennyt sormin kokeilemalla yhtään.

  27. #6417
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.705
    Mikä on Motonetin litku?

  28. #6418
    Liittynyt
    12/2010
    Viestit
    232
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaakku Katso viesti
    Mikä on Motonetin litku?
    Zefal

  29. #6419
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Kehä 6
    Viestit
    334
    Mitähän pitäisi tehdä gravelvanteelle joka vuotaa molemmilta puolilta saumakohdasta? Sauma on tiivis alhaalta ja noissa reunaosissa on joku puolenmillin rako joka ei paikkaudu litkulla. Siis vuotaa ainoastaan teipin pintatasosta ylöspäin reunavalleista.

    Olisko epoksi ratkaisu tuohon?

    Kuva lainattu Redditistä ja minulla täysin identtinen tilanne.


  30. #6420
    Teippaamalla taitaa olla ainoa keino

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •