...kesäflunssa iski... vilunväristyksiä, ankaraa väsymystä jne.Yritän päästä keskiviikkona (Maunulan) lähtöpaikalle (...lenkistä en lupaa mitään).
...kesäflunssa iski... vilunväristyksiä, ankaraa väsymystä jne.Yritän päästä keskiviikkona (Maunulan) lähtöpaikalle (...lenkistä en lupaa mitään).
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
Paranemisia ! Ajettiin lyhyen rapsakka Ingman-Immersbyntie n. 30 keskarilla (Mellunkylä-Mellunkylä osuus). Koko lenkki n. 60 km. Aiempaan tiedusteluun viitaten keskiviikon lenkki siirtynee torstaille sateen uhan vuoksi. Samat lähtöajat: 17.25 Maunulan maja ja 18.00 Vantaankoski. Reitti selvinnee ajon aikana !?
Keskiviikkolenkki ajettiinkin torstaina. Vantaankoskelta Klaukkala-Rinnekoti-Bodom ja kehä III:sta paluu. Aivan loistava reitti, sai kehuja myös ulkopaikkakuntalaiselta ! Omaan mittariin kertyi 75 km ja keskinopeus ~25.
Kiitoksia ahkerilleajelijoille, epävakaasta säätilasta huolimatta!!! Tiedoksi, että olen tulossa mukaan asap (...ainakin vierailemaan lähtöpaikalle la-su), kun olo tästä vähitellen parenee. -- Wanha walmentajan ohjehan kuuluu: "Lepää yhtä monta päivää, kun olet ollut sairaana". Eli kun oireita on 3-5 päivää, niin lepoa niiden jälkeen (siis oireiden poistuttua) myös 3-5 päivää!!!
Jk. ...seurakaverini vuosikymmenten takaa, terkkuja Seppo H:lle, sai ikävän jälkitaudin, btw, kun aloitti treenin liian aikaisin![]()
Jjk. Kuten huomaatte, myös aloittelijat ja ensikertalaiset voivat aivan hyvin tulla mukaan syksymmälläkin...Vielä yxi omakohtainen muistelus: kun v. 2001 aloitin HePo:ssa, niin tulin aluksi mukaan myähäissyksyn lenkeille, koska ajattelin, ettei ole niin noloa tipahtaa porukasta, kun ajokausi on muutenkin lopullaan. Jatkossa kävikin sitten niin, että olin ko. em. yhdistyksen hallituksessa
seuraavat 10 vuotta...
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
Tänään lauantaina Maunulasta V-kosken kautta Riipiläntielle, jonka, ah, niin kevyesti ajettavalta, uudelta kevarilta Klaukkalan kiertoon (Hämeenlinnantien yli, Kirkkotien kautta) ja via Kivistö/V-koski/K-tammi takaisin. O-o:lle 69 km, keskarilla 24 km/h. - Kiitos osallistujille, jotka ottivat vauhdinpidossaan "toipuvan" kuskin hyvin huomioonJk. Klaukkalassa vähän kosteampaa, kehä III:n sisällä kuivaa (sade alkoi täällä "rantsussa" vasta iltapäivällä).
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
Olipas rankka (tm, r) lenkki, vaikka pituutta ei ollut kuin 71 km (o-o:lle) keskarilla 24,2 km/h. Neuvottelimme V-kosken lähtöpaikalla ns. mäkilenkin Rinnekodin ja Velskolan Pitkäjärven (Bodomin & Bembölen & Leppiksen) kautta. Huomasin reissun aikana selvästi, etten ole mäkiä tällä kaudella juurikaan ajanut, kun Rinnekodin jälkeen nousuja riitti toinen toisensa jälkeen... toinen toistaan jyrkempiä ja/tai pidempiä...-- Ylisummaan: olipas väsyttävä reissu, mutta toisaalta myös oivallinen "poikkeutus" normitreenistä
Jk. Kun (maantie)ajokausi kääntyy vähitellen loppuaan kohden (iltojen pimentyessä syyskuussa), voisitte alkaa pohtia, mitä "uusia kujeita" ensi kaudella eli ajokaudella 2025 voisi HTP:n lenkkiohjelmaan ottaa. --> Lyhyempiä, pidempiä, hitaampia, nopeampia?!? Uusi lähtöpaikkoja, lähtöaikoja, on-demand/in-design--lenkkejä? Uusia tapoja "koota joukkoja"? yms.
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
Pekka, ajoitteko eilen Keimolantietä Vantaalta Luhtaanmäen suuntaan noin klo 18? Heti moottoritien ylittävän Lautmäen risteyssillan (kyllä, sellainen nimi sillä on) jälkeen itäpuolen mutkassa tuli vastaan noin kuuden maantiepyöräilijän joukko suurin piirtein kuvaukseen sopivaa vauhtia.
10k-kerhon jäsen
Moi, Esko, eipä ollut HTP:n jengi, koska ajoimme poikkeuksellisesti pienemmällä ryhmällä eilen. -- Mistä tulikin mieleeni, että syssymmällä voisimme koordinoida pk-seudun pyöräilyseurojen ajokauden 2025 lenkkeilyä siten, että (esim.) IK-32:n "rasitus" ylisuurtenharrastajamassojen lenkkeilyttämisestä jakautuisi tasaisemmin, elikkä jengiä ohjautuisi paremmin pienemmille toimijoille (lue. pienemmässä HTP:n ryhmässä on monin kerroin mukavampaa ajella
...kuin ylisuuressa, kisavauhtia "kaahaavassa" porukassa). --> En tiedä, mikä CCH:n intressi tässä asiassa on, mutta noin yleensä voisi ajatella, että usempi toimija (ja vieläpä jollain tavoin rationaalisesti hajautetusti) voisi olla parempi kuin nykyinen tilanne, jossa HePon jättämää aukkoa "paikkaillaan" enemmän tai vähemmän ad hoc-tyyliin...
Jk. HePo, btw, lienee "poissa pelistä" edelleen 2025, joten nyt (!) on muillakin "tilaa & momentum" operoida ei-kilpailullisessa pyöräilyskenessä...
Jjk. Okei, nuariso toimii jo omissa some- ym. ympyröissään, mutta jos ja kun (trad.) seuratoimijat haluaisivat saada osansa (ikäluokkien mukana yhä vaan pienenevästä & somen kautta atomisoituvasta) harrastajamäärästä, niin jotain tarttis tehrä... imho.
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
CCH:lle tulee viikoittain kyselyjä kimppalenkeistä. Meillä on toki la-su lenkit Tammiston Mäkkäriltä klo 10, mutta tarvittaisiin jotain HePo-lenkkien kaltaista. Haasteena on, ettei toimintaan sitoutuvia vetäjiä ole.
10k-kerhon jäsen
HTP:llä on sitoutuneita vetäjiäja lenkeillämme (joita on jopa useampia/vko) on tilaa!!! ...mutta kun ollaan uusi toimija alalla, ei ole tunnettuutta... vielä... Tämän vuoksi pitäisi saada lenkkikoordinaatio pk-seudulla paremmaksi, että lenkkien kyselijät ohjautuisivat (lue. ohjattaisiin) heille sopiville (kuntotaso, ajankäyttö, ajomukavuus jne.) lenkeille. --> Lyhyesti: tarjonnan skaala paljon nykyistä laajemmaksi, että olisi valinnanvaraa - siis myös täällä trad. seurapuolella - lenkkiseuraa kaipaaville. Merkittävässä osassa on tiedotus, jossa myös pitäisi olla paljon nykyistä laajempi "paletti" käytössä, esim. pistetapahtumia useammin siellä, missä on pyöräilijöitäkin, ts. pyöräväylillä näkyvyyttä paaaaaaaaaaaalllllljooooon paremmaksi
Jk. Vetäjäpula on ratkaistavissa, imho (...nykyajan vaatimusten mukaisesti).
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
Sunnuntailenkki Viikin, Itäkeskuksen, Sotungintien, Hakunilan, Vaaralan, Suurmetsän, Tapanilan, Malmin, Oulunkylänjne. kautta. Yht. o-o:lle 47 km (Maunulasta n. 37 km).
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
...jatkan vielä, että tästä näet HTP:n lenkkiohjelman. Huomiona sellainen, että kesän keskarit ovat jääneet hieman matalammiksi (so. kevään tasolle) kuin oli alunperin suunniteltu (isommille pääjoukoille), mutta ajomukavuus puolestaan (toteutuneissa pienemmissä ryhmissä) on ollut parempi![]()
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
Keskiviikkolenkki Klaukkalan Valkjärven ympäri ajettiin pohjoisesta etelään. Ekax Riipiläntielle, siitä Kirkkotielle ja Honginojantien risteyksen jälkeen Vjt:lle. V-koskelta-V-k:lle kertyi 49 km (o-o:lle 73 km). Keskari vaihteli: Maunulasta 26,6, V-Koskelta 27,9 km/h. -- Ylipäänsä Vj:ntie oli paremmin ajettavissa pohjoisen suunnasta (kuin etelästä pohjoiseen).
Jk. Huom! Ensi sunnuntaina 18.8. _ei ole_ klo 10 HTP-valmennustilaisuutta.
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
Koska HTP ry pyrkii saamaan väkeä mukaan toimintaansaeikä karkottamaan kuskeja
lähtöpaikoilla sovitetaan lenkki osallistujien mukaan. Rautalangasta: jos on kokenutta väkeä paikalla, kuten oli eilen keskiviikkona, ajetaan vauhdikkaammin. Jos taas on alottelijoita/ ensikertalaisia/ kokeilijoita, ajetaan maltillisemmin.
Jos ja kun olen itse paikalla, voin vetää myös hiiiiittttaaaastttiiii, elikkä ei ole pelkoa, että ensikertalaiset pudotetaan tai "perä jää". Korostan vielä ties monennen kerran, että ei, HTP ei ole kilpailuseura (vrt. esim. CCH/IK-32, joiden lenkeillä ajetaan "kisaa simuloiden").
HTP:n lenkillä ajetaan tasaisella rasituksella (pääosin), eikä tavoitteena olen väen jakaminen "jyviin ja akanoihin" (kuten kisapuolella). Tavoitteena HTP:llä on, että lenkillä tulee "myönteinen pyöräilykokemus", mikä tarkoittaa, että kuski, uusikin, pysyy mukana lenkin alusta loppuun eikä ole lenkin jälkeen (ainakaan täysin) väsähtänyt, eli jaksaa ajella vielä kotiinsakin
Ai, niin, vastaus kysymykseen: 23-28 km/h ollaan tavallisimmin ajeltu; tällä kaudella enimmäkseen jopa alle 25:n on jäänyt usein, ja omalla vetovuorolla olen ajanut jopa ihan 21 km/h lenkkejä, etenkin sunnuntaisin. HUOM! Jos haluaa ajaa säännöllisesti esim. 28, 30, 32:n km/h keskarilla tai jollain muulla, voi toki HTP:n lenkille perustaa sellaisen; laitetaan lenkki nettisivulle ja sovitaan vetäjävastuusta. Pääasia, että lenkille tullessa (edes noin suunnilleen) tietää, että mitä vauhtia ajellaan.
Siunatux lopux: jostain on aloitettava, ja jos itse olisin aloittelija, aloittaisin mieluiten HTP:n kuntolenkiltä, sillä HTP:ssä aloittelijakin otetaan vakavasti, sillä hän saattaa olla tulevaisuuden säännöllinen porukkalenkkeilijätai jopa mestari alallaan ...terveisiä Juha K:lle ja Janne N:lle
Jk. Ei se matka tapa, vaan vauhti; ts. ei pidä pelätä kilometrejä (joita kertyy porukassa helpommin kuin yksin ajellessa), vaan ns. ylirasitustilassa ajamista. Tämä tiedoksi lyhyempiä matkoja omatoimisesti ajelleille, jotka miettivät, että jaksaako ajaa 70 km, jos on ajanut yksin vain 40-50 km. Ja sunnuntaisin taatusti jaksaa ajaa, vaikka olisi vain spinnannut 45 minuuttia aiemmin, sillä ajamme vain noin 15-40 km pyöräteitä pitkin (esim. kehä I/III).
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
...porukan määrä vaihtelee, joskus on enemmän, joskus vähemmän (...5-8 kuskia on ajomukavuuden osalta ihanteellinen määrä). Ja ihan avoimia lenkkimme ovat, koska pitää mahdollisimman monen päästä kokeilemaan, että sopiiko porukkapyöräily juurikin itselle. Eihän sitä tiedä kokeilematta, että sopiiko jokin uusia asia vai ei. -- En nyt oikein tiedä, että miten enää vakuuttavammin vakuuttaisin, että HTP on oikea paikka aloittaa porukkalenkkeily, joten voisko joku muukin (kuin allekirjoittanut) kehua HTP:n lenkkejä, pliiiiisssss!!!!
Jk. Kun aloitin HePossa vuosituhannen vaihteessa, ajelin ekax 1,5 vuotta porukassa "hang-a-rouderina", jotta vakuutuin, että "hepoilu" sopi minulle. Siten rohkaistuin, ja maksettuani jäsenmaksun, jouduinkin heti hallitukseen (10 vuodeksi) & sain monia mielenkiintoisia edustustehtäviä, mm. lajiliiitossa.
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
Oikaisen tähän pari juttua:
-IK-32 on urheiluseura, ei kilpailuseura vaikka osa jäsenistä osalistuukin kilpailuihin. Valtaosa jäsenistä on tavallisia kuntoilijoita jotka eivät osallistu.
-Varsinkaan kaikille avoimilla lenkeillä joista täälläkin ilmoittelen ja joille voivat osallistua myös muut kuin seuran jäsenet ei suinkaan ajeta kisaa simuloiden. Tavoitteena niilläkin on ryhmässä ajamisen harjoittelu kuntoilumielessä ja mahdollisimman tasaisella kuormituksella ajaminen eikä niilläkään jaeta väkeä jyviin ja akanoihin.
Edellä mainitussa on luonnollisesti omat haasteensa koska lenkeille on osallistunut senverran ajajia että ryhmäkoko on väistämättä jotain muuta kuin 5-8 ajajaa ja toimitaan porukan kanssa jossa kaikki eivät tunne toisiaan eivätkä välttämättä vielä omaa paljoakaan kokemusta aiheesta. Tämän varmaan allekirjoittaa jokainen joka esim. on osallistunut johonkin kuntoajoon isommassa ajoryhmässä. Tässä vaiheessa kautta meno on kyllä aina tasaisempaa kuin alkukesästä koska osa porukasta on vakinaamoja jotka ovat käyneet lenkeillä koko kesän.
Kaikenlaisille ja -vauhtisille lenkeille varmasti löytyy tilaus ja osallistujat joten hyvä että on tarjontaa ja vaihtoehtoja. Väärinkäsitysten välttämiseksi katsoin kuitenkin tarpeelliseksi selventää noita paria asiaa.
Kireitä ketjuja vaan kaikille!
Kiitos, ViSu, viestistäsi!!! Tarkennan vielä, että HTP toimii lähtöpaikkojen osalta keskisessä, itäisessä ja pohjoisessa Helsingissä /Vantaallakin/ ...ja IK-32 puolestaan Espoossa. Iikoolaiset hoitavat lenkkinsä oikein mallikkaasti oman kokemukseni mukaan; olen ollut mukana muutamalla, yhden kerran tosin tuli rengasrikko huonoon asvalttiin pian lähdön jälkeen... Mitä tulee lenkkien järjestämiseen ja ajotapaan niillä, niin halukkaat voivat käydä vertailemassa eri tahojen järjestämiä lenkkejä ja tehdä kokemuksensa mukaan omat johtopäätöksensä. -- Soisin itse, että ottaisimme, siis me pk-seudun lenkinjärjestäjät, parhaat puolet "kilpailijoiltamme" käyttöön omilla lenkeillämme, jolloin osallistujat hyötyisivät eniten![]()
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
Hyvää työtä varmasti teette. Sen verran täytyy todeta että tästä foorumista on kyllä aika ajanut ohi jo vuosia sitten mikäli noistä haluaa tiedottaa laajasti tämän päivän harrastajakunnalle.
Eipä kiinnostunut kovin helposti löydä pääkaupunkiseudun ryhmälenkkitarjontaa Facebookistakaan. Maantiepyöräily-ryhmässä juuri kyseltiin ja joitain vastuksia saatiin, mutta ei toivoakaan mistään selvästä listauksesta ajopäivineen, lähtopaikkoineen ja -aikoineen.
Aika paljon porukkalenkkejä taidetaan nykyään ajaa ennestään tuttujen ajajien kesken WhatsAppissa spekseistä sopien?
Mainittakoon edelliseen kommentointiin liittyen, että Fillarifoorumi on sekä ulkoista että sisäistä tiedotusta HTP:lle; tällä hetkellä tosin enemmän sisäistä. Varsinaista HTP-mainontaa (ulkoista) tapahtuu sitäkin, toki. Some-/nettimaailma vaikuttaa nykyaikana sen verran vahvasti, että eri alustoilla pitää/pitäisi olla "presenssiä", juu, tiedetään.
Jk. Tällä viikolla HTP:n toimintaa jatkuu kotisivumme lenkkiohjelman mukaisesti; edelleen säävarauksella ...tosin lokasuojalliset (tm, r) ajavat oli sää millainen tahansa![]()
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
...mainitsen vielä, että juuri päivitetty HTP:n "Usein kysytyt kysymykset" on mahdollista linkittää Facebook- ym. alustoille ihan jokaiselle, joka haluaa infota kyselijöitä pk-seudun pyöräilyskenestä. Ns. virallisten pyöräilyseurojen, CCH:n, IK-32:n, Prologin, HePon sekä uusimman tulokkaan, HTP ry:n, valitseminen pyöräilyn (lue. maantiepyöräilyn) aloituspaikaksi on mielestämme mainio tai jopa kerrassaan loistava idea...vaikka, toki, myös vähemmän muodollisia aloituspaikkoja ja -ryhmiä pk-seudulla on mahdolista kokeilla. Vakiintuneet ry:t ovat - tätä mielelläni korostan - sentään edes jonkinlaisen "laadun tae" näissä fillariasioissa
![]()
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
Maanantailenkillä ajettiin vauhdikkaasti, kun oli kokenutta väkeä mukana. Viiden kuskin joukosta löytyi kovakuntoisia vetäjiä, ja keskari nousi Immersbyn "maitolaiturilla" jo 27,5:een, sitten Boxintien ja Porvoontien paluu kulki myös vauhdilla, jopa Sotungintien risteyksessä keskari oli vielä 29,5 km/h. Viikissä mittari näytti 28,8. Matkaa kertyi allekirjoittaneelle (o-o:lle) 73 km. (Virallisesti lenkki oli 67 km:n pituinen.) -- Jk. Ajoryhmä oli tänään, btw, myäs ajomukavuuden osalta ideaalinen: asvaltin kuopat ja railot näki hyvin, kovakuntoiset vetivät tasaisesti ja me huonompikuntoiset (esim. allek.) lähinnä vain peesattiin![]()
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
Onko edelleen ohjelmassa keskiviikon (21.8.) lähtö klo 18 Vantaankoskelta?
Ihan HTP-ohjelman mukaan edetään. Jossain vaiheessa syksyä muutetaan lenkit hiekkatielle ja pelkästään viikonloppuisin ajettaviksi. Siihen saakka ajetaan maantiellä (... ja valoisan ajan puitteissa myös arki-iltaisin; valot mukaan!!!). Siirtymävaiheessa osa ajanee maantiellä edelleen, osa siirtyy jo hiekalle. -- Btw: Jos muistat/te "hepoilun" aiemmilta vuosilta, niin HTP ry pyrkii vähitellen samanlaiseen kattavuuteen (= erilaisia lähtöjä ja keskinopeusryhmiä 6 päivänä viikossa) ...tähän päämäärään pääsemiseksi tosin tarvitaan jonkinlainen "nuarennusleikkaus"
sekä vetäjien että osallistujien osalta, imho.
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
...mainitsen vielä, että arki-iltojen lenkkejä lyhennetään sitä mukaa, kun valoisa aika vähenee. Näin ei tarvitse "pilkkopimeällä" ajella; silti omat valot mukaan![]()
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
En pääsekään tämä kertajää tavoitteeksi ensi viikolle...
Keskiviikkolenkillä ajettiin "laajassa kaaressa" lentokentän (Hki-V) ympäri; paluu Kunkun-Tattarin kautta. O-o:lle 62 km (virallisesti 52/47 km). Keskari tällä kertaa "hieman väsähtäneesti" 24-25 km/h. -- Mainostakaa, pliis, HTP:n lenkkejä tutuille & tuntemattomille![]()
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
Kirjanmerkit