HephaElectrobikeGiantFillari
Sivu 212 / 220 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 112 162 202 210 211 212 213 214 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.331 - 6.360 / 6586

Aihe: Pahoja Tubeless ongelmia!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Kandee muuten miettiä kahteen kertaan ostaako silcan litkua vai jatkaako orangella/stanilla.

On melkoista liimaa. Tekee lateksi kalvon joka kohtaan saman tien. Roiske lattialle riittää. Käytössä ollut kuppikin on kalvon peitossa. Samoin vanne, jos siihen litkua roiskuu. Tuota ei oikein uskalla enää viemäriin huudella. Pakko laittaa esim lakana alle kun alkaa kylppärissä laittelemaan litkuja.
    Ostettu on jo (keväällä).
    Itselle litkun tärkein ominaisuus on miten hyvin se paikkaa ajonaikaiset reiät. Jos asennuksen aikana on jotain "ongelmia" niin se ei hirveästi haittaa.
    Tuon kuppi ilmiön huomasin myös. Myös tuntuu tukkivan sielun helpommin. Pyörän pysäköiminen niin että venttiilit on klo 5/7 tuntuisi auttavan.
    Kaikki vähänkin arveluttavat nesteet kannattaa viedä ongelmajätteiden keräyspisteisiin.

Puuuuh, olin jo ostamassa maantiepyörää, mutta sitten tajusin siinä olevan tubeless hookless -vanteet. Sen jälkeen luin tätä ja tubelessia positiivisesta kulmasta lehestyvää ketjua ja meni yöunet. Arvostan pyöräilyssä korkealle helpoutta (en ole tee se itse mies) ja toimintavarmuutta (ei jäädä tienpäälle), mutta tätä ketjua lukiessa tulee huonot fiilikset ja aiemmin niin houkutteleva valinta uudeksi maantiepyöräksi ei enää houkuta samalla tavalla. Vanha sisäkumiin perustuva ratkaisu tuntuu olevan helpompi ja toimintavarmempi vaihtoehto. En vaan tajua miksi ihmeessä näitä tubeless ratkaisuja tehdään, jos kerran ovat niin ongelmallisia? Pikaisella tutustumisella olen saanut tubeless-renkaista seuraavan käsityksen:

- renkaan puhjetessa tienpäällä paikkaus ei aina onnistu elikkä pitäisi kantaa myös varasisäkumia mukana (ei poista tarvetta kantaa mukana varasisäkumeja)
    - litkujen kuivumisen takia renkaat pitää irroittaa ja putsata kauden päättyessä sekä laittaa uudet litkut keväällä (ylimääräistä hommaa laiskalle)
    - yksinkertainen kuluneen renkaan vaihto on sottaista puuhaa
    - tiukkojen tubeless renkaiden vaanteelle laittaminen on tuskaista touhua
    - tubeless ei tuo litkujen takia painoetua ja ne tulevat kalliimmiksi.

Edellisen perusteella kysyn arvon kokemusasiantuntijoilta seuraavaa:

- Onko käsitykseni harhainen vai meneekö noin?
    - Ovatko edessä olevat harmit niin suuria, että niiden takia kannattaa hylätä muuten minua miellyttävä pyörä?

Osuit asian ytimeen noiden huonojen puolien suhteen, mikä on vaikuttanut siihen, että itse olen pysynyt loitolla tubeless elämästä. Tosin hetken aikaa aikanaan oli yhdet tubeless kiekot ostetussa pyörässä, ekan rengasrikon jälkeen tuli sisurit takas. Mun pointti tässä on se, että sisurielämä on ihan jees minulle enkä tuomitse millään tavalla ilman sisureita ajavia, joille tubeless elämä on taas heille ihan jees.

Kun listaat plussat ja miinukset ja miten niitä arvotat, päädyt varmaan oikeaan valintaan (jota voi myöhemmin tietty muuttaa).

Hooklessia en ostaisi maantiepyörään missään tapauksessa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Hooklessia en ostaisi maantiepyörään missään tapauksessa.
    Siis vanteelta poishyppäämisvaaran vai minkä takia? Googlailin tuota riskiä, ja tulin tulokseen, että olisi vähäinen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti AaIiGee Katso viesti
    Siis vanteelta poishyppäämisvaaran vai minkä takia? Googlailin tuota riskiä, ja tulin tulokseen, että olisi vähäinen.
    Ei sen tartte osua kuin kerran kohdalleen. Myös käytettävien renkaiden ja paineiden kanssa saa olla tosi tarkkana hooklessilla.

En siis ostaisi itsekkään roadiin hookles kehää.

Niin ja tuolle ei sitten normaalia sisurirengasta saa edes asentaa.

Jos on tubeless rengas ja tubeless vanne, ei ongelmia ole, ja tuskin tulee. Mulla kulkee mukana 25g painava kevytsisuri, renkaissa molemmissa noin 30g litkua, joka on toistaiseksi riittänyt, vaikka kerran oli rungossa muutama pisara.
    Läskissä takana jokunen kymmenen tuhatta ilman rengasrikkoa, silti mukana kevytsisuri satulan takana (150g). Mutta että joskus vaihtaisin takaisin sisuriin, niin not gonna happen.
    Renkaan vaihdot kestää max 10min, ja teen niitä useamman kerran vuodessa tarpeen mukaan.

Kiitos kaikille jeesistä, palaan lähtöruutuun ja käyn uudelleen läpi muut vaihtoehdot!

Juuri kuten paaton sanoi. Rajaa liikaa rengasvalikoimaa ja paineiden kanssa pitää olla tarkkana.

Vanha sisäkumiin perustuva ratkaisu tuntuu olevan helpompi ja toimintavarmempi vaihtoehto. En vaan tajua miksi ihmeessä näitä tubeless ratkaisuja tehdään, jos kerran ovat niin ongelmallisia?
    Ne tubeless ongelmat keskittyy sinne verstaalle. Sitten kun saa renkaat nousemaan kehälle ja litkut pysymään sisällä, niin se varsinainen ajelu on sitten helpompaa. Litku saattaa huomaamatta paikata monta pikkureikää, jotka sisurin kanssa olisi keskeyttänyt koko lenkin. Sen huomaa kun nastarenkaiden vaihdossa löytää renkaan sisäpinnalta litkunappuloita.

Itselläni suurimmat ongelmat on olleet 4.8” läskirenkailla. Kun olen muuten vältellyt erikoisen kevyitä tai ohuita renkaita gravelissa ja 29” maasturissa, niin aika helpolla olen pärjännyt. Esim gravelissa on samat renkaat ja samat litkut nyt toista vuotta, eikä niille mitään ole tarvinnut tehdä. Olen ottanut ns varman päälle ja kaikki teipit, litkut ja venat on Stanin tuotteita.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Ne tubeless ongelmat keskittyy sinne verstaalle. Sitten kun saa renkaat nousemaan kehälle ja litkut pysymään sisällä, niin se varsinainen ajelu on sitten helpompaa. Litku saattaa huomaamatta paikata monta pikkureikää, jotka sisurin kanssa olisi keskeyttänyt koko lenkin. Sen huomaa kun nastarenkaiden vaihdossa löytää renkaan sisäpinnalta litkunappuloita.

Itselläni suurimmat ongelmat on olleet 4.8” läskirenkailla. Kun olen muuten vältellyt erikoisen kevyitä tai ohuita renkaita gravelissa ja 29” maasturissa, niin aika helpolla olen pärjännyt. Esim gravelissa on samat renkaat ja samat litkut nyt toista vuotta, eikä niille mitään ole tarvinnut tehdä. Olen ottanut ns varman päälle ja kaikki teipit, litkut ja venat on Stanin tuotteita.
    Tuossa olikin kyse maantiepyörästä.

Mun mielestä nuo kaikki oli ihan totuudenmukaisia, vaikka siis itsekkin ajan tubeleksella maantiellä.

Mulla ei maantiepyörää ole, mutta maastureissa ja gravelissa tubeless on kyllä huoleton enkä koskaan palaisi sisureihin. Ampuu renkaan vanteelle ja laittaa litkut sisään. Välillä lisää ilmaa. Litkua ehkä keväällä venttiilistä. Renkaatkin kuitenkin vaihtuu 1-2 kauden välein. Maasturissa hooklessikaan ei huoleta. Kahdet hookless-kiekot on maastopyörään ja ei ongelmia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Mulla ei maantiepyörää ole, mutta maastureissa ja gravelissa tubeless on kyllä huoleton enkä koskaan palaisi sisureihin. Ampuu renkaan vanteelle ja laittaa litkut sisään. Välillä lisää ilmaa. Litkua ehkä keväällä venttiilistä. Renkaatkin kuitenkin vaihtuu 1-2 kauden välein. Maasturissa hooklessikaan ei huoleta. Kahdet hookless-kiekot on maastopyörään ja ei ongelmia.
    Joo siis ei mitään mahdollisuutta, että gravellilla ja maasturilla sisureihin palaisi. Tuo on täysin poissuljettua.

Maantiellä tuota olen miettinytkin. Espanjassa on toinen fillari, jossa ajoin hetken sisureilla, just tuon ärsytyksen vuoksi, että pitää kantaa kaikki paikkavarusteet mukana.
    En huomannut mitään eroa latex/tubeless setupilla mukavuudessa tai rullaavuudessa, mutta siltikin oli pakko palata tubelekseen.
    Espanjan fillari on vannejarruilla ja sisureiden kanssa on nyt vaan hazardia laskea pienen tien jyrkkiä alamäkiä alas jarruja laahaten. Jatkuvasti hirvittää milloin lämpöä tulee liikaa.
    Nyt vaan tosiaan joutuu aina laskemaan litkut pois ja uusimaan ne seuraavalle lomalle. Tosin niin kyllä täytyi tehdä sisureidenkin kanssa aiemmin, kun ne meinasivat palaa kehään kiinni...

Suomessa mulla taas ei ole koskaan ollut tubelesten, eikä oikeastaan sisureidenkaan kanssa flatteja, eli melkein sama kummalla ajaa. Mitä nyt sattuu sopivasti saamaan.

Continental laskee työpäivän aikana ilmat pihalle. Litkua on renkaassa mistään ei tule litkua ulos. Laitoin renkaaseen täydet paineet ja pyörittelin rengasta vesisaavissa. Mistään ei tule ilmakuplia ulos. Tähän asti tubeleksit on venttiilien tukkeutumista lukuunottamatta toimineen ihan hyvin. Nyt kaksi töyttöä tullut noin 8-10h ulos. Mitä muita konsteja on etsiä mistä ilma karkaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Goomikko Katso viesti
    Continental laskee työpäivän aikana ilmat pihalle. Litkua on renkaassa mistään ei tule litkua ulos. Laitoin renkaaseen täydet paineet ja pyörittelin rengasta vesisaavissa. Mistään ei tule ilmakuplia ulos. Tähän asti tubeleksit on venttiilien tukkeutumista lukuunottamatta toimineen ihan hyvin. Nyt kaksi töyttöä tullut noin 8-10h ulos. Mitä muita konsteja on etsiä mistä ilma karkaa.
    Laita rengas vesisaaviin ja katso mistä vuotaa

^paaton lue ajatuksen kanssa viesti mihin vastasit

Mulla oli samanlainen ongelma. Lopuksi en keksinyt muuta kuin vaihtaa teipin, joka näytti ihan ok mutta vuosi ilmeisesti saumasta/reunasta vanteen onteloon, vaihdon jälkeen pysyi ilmat.

Ja voihan ilmat vuotaa reunalangan ja vanteen välistäkin.

Mä olen käynyt ajamassa renkaalla joka ei pidä kunnolla, tai oikeammin ajan aina tubeleksen asennuksen jälkeen lenkin. Joskus litkun lisääminen lopettaa hitaan tyhjenemisen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    Mä olen käynyt ajamassa renkaalla joka ei pidä kunnolla, tai oikeammin ajan aina tubeleksen asennuksen jälkeen lenkin. Joskus litkun lisääminen lopettaa hitaan tyhjenemisen.
    Juu tuntuu että ainakin Caffelatex vaatii sitä pyörimisliikettä ja reilusti litkua. Toinen on että laittaa reilummin painetta jos vanne/rengas antaa myöden niin vuoto näkyy helpommin.

^paaton lue ajatuksen kanssa viesti mihin vastasit
    Luin mä, en mä tuohon muuta keinoa tiedä

Litku nyt voi paikata reiän ja se vuotaa vasta painon alla. Ja tietysti vielä miljuuna muutakin syytä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Luin mä, en mä tuohon muuta keinoa tiedä

Litku nyt voi paikata reiän ja se vuotaa vasta painon alla. Ja tietysti vielä miljuuna muutakin syytä.
    Minä sanoin tuossa viestissä että pyöritin rengasta vesisaavissa ja mistään ei tullut ilmakuplia. Sinä sanot/vastaat laita rengas vesisaaviin ja katso mistä vuotaa. Siis mitä ihmettä juurihan minä sanoin noin tehneeni.

Mitä muita konsteja on etsiä mistä ilma karkaa.
    No vastasin tähän. Ei siihen oikein ole muita konsteja.

Tähän alle voi tietysti jokainen kirjoittaa, miten just hänellä on korjautunut vuotava tubeles, mutta ei tuota kukaan voi internetissä tietää, mistä se nyt sinulla vuotaa.

Jos vaihdat uuden renkaan, uuden teipin, uuden venttiilin ja laitat uudet litkut sisään, niin aika varmasti ongelma poistuu

Mulla toi hiljakseen tyhjenevän litkutetun renkaan vienti lenkille perustuu ajatukseen, että mitään korjattavaa tai vaihdettavaa ei välttämättä ole, litku vain ei ole löytänyt sitä vähäistä vuotoa. Ajossa rengas painuu, ravistuu ja pyörii, jolloin litkun voi toivoa löytävän ehkä jopa vähän elävän ilman karkaamisekohdan.

Lisäksi mulle on sattunut kohdalle renkaita, joiden sisäpinta hylkii uutena käyttämääni litkua.

Vähän kuin appiukon pyörässä sisuri. Tyhjeni itsekseen noin viikossa.

Otin sisurin pois ja upotin sen vesisaaviin. Mistään ei näyttänyt vuotavan, mutta kun nostin tarpeeksi painetta ja oikein tarkasti katsoin, niin tuntui että koko sisärenkaan ulkokehä hengitti ulospäin pienen pieniä kuplia sadoista pikkureijistä. Oliko kumi vanhuuttaan haurastunut vai hankaus ulkorengasta vasten syyllinen, sitä en tiedä.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Tsekkaa, että sielu on tiukalla. Vaikka pitäisihän sekin ämpäritestissä näkyä....

Niinja, jos mittaat paineen välittömästi ennen ja jälkeen ajon, niin onko eroa? Jos se rengas vuotaa jostain vain ollessaan paikoillaan... Ämpäritestissäkin se liikkuu koko ajan.

Ota kiekko kahteen käteen ja ravistele kovasti joka suuntaan.

Ja ajamalla pitäisi tiivistyä viimeistään. Sitten jos ei millään tiivisty pitkänkään ajan jälkeen, ei se ole kuin tehdä pohjat uusiksi. Eli tarkistaa ja vaihtaa teippi sekä venttiili. Ei ole mikään jättiluokan projekti.

Minulla ei ole kertaakaan jäänyt lenkki kesken litkuihin siirtymisen jälkeen. En kanna varasisuria koskaan mukana. Tai no, ehkä jollakin Lapin retkillä on ollut, ja turhaan tietenkin. Muulloin Stanin plugi on pelastanut pari kertaa, erittäin helppo ja nopea korjaus.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Situm Katso viesti
    Mutta että joskus vaihtaisin takaisin sisuriin, niin not gonna happen.
    Aamen.
    Pyöräily on kivaa!

Ja jos vaihtaa litkuun joka oikeasti toimii niin mahdollisuudet onnistumiseen paranevat, esim Orange.
    Tämä siis Goomikolle.
    En minäkään mitään sisureita ikinä ole mukana kantanut, enkä kanna. Melkoinen kasa niitä kertynyt varastoon vuosien saatossa. Eikä ikinä tule olemaan mitään käyttöä.
    Moottori olet sinä.
    Think for yourself, question authority!
    Meidän jälkeemme hiljaisuus

Mulla on aina satulalaukussa sisuri ja Stanin tulpat. Takana 29 vuotta pyöräilyä ja kaksi puhjennutta rengasta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kepsu Katso viesti
    Ja jos vaihtaa litkuun joka oikeasti toimii niin mahdollisuudet onnistumiseen paranevat, esim Orange.
    Tämä siis Goomikolle.
    En minäkään mitään sisureita ikinä ole mukana kantanut, enkä kanna. Melkoinen kasa niitä kertynyt varastoon vuosien saatossa. Eikä ikinä tule olemaan mitään käyttöä.
    Itelläkin kasa sisureita joka tarpeeseen mutta litkua täytyy aina olla ostamassa uutta.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •