Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. nure said:
    ^Itse käyttänyt JagWiren parempia, moni unohtaa kuinka tärkeitä vaijerit ja kuoret ovat voimansiirrossa, jos ne eivät kunnossa niin turha olettaa että muut osat toimisivat.
     
  2. Käyttäjän 'Marsusram' Avatar

    Marsusram said:
    Jos ohjuri on yhdellä ruuvilla kiinni, voi sekin hieman liikkua runkoa vasten. Riittää kun menee pieni hiekanjyvänen väliin ja natina on valmis.
     
  3. Käyttäjän 'YocceT' Avatar

    YocceT said:
    Mistähän mahtaa johtua, että maantiefillareissa SRAMin sähköiset on selkeästi tarjoomassa enemmistönä, melkeinpä merkistä riippumatta. Ei kai se nyt niin ylivoimainen tekniikaltaan ole, tai vastaavasti Shimanon Di2:t niin huonoja?
     
  4. paaton said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Mistähän mahtaa johtua, että maantiefillareissa SRAMin sähköiset on selkeästi tarjoomassa enemmistönä, melkeinpä merkistä riippumatta. Ei kai se nyt niin ylivoimainen tekniikaltaan ole, tai vastaavasti Shimanon Di2:t niin huonoja?
    Shimanolla oli pahoja toimitusvaikeuksia vuosi sitten. Nyt suurin osa alennuksissa olevista pyöristä on noita viime vuoden fillareita, joita jälleenmyyjien oli pakko haalia varastoon koronan aikana.
     
  5. Käyttäjän 'Smo' Avatar

    Smo said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    ^joko jousi on poikki tai päässyt jousen pää irti rungosta/häkistä. Molemmissa tapauksissa on yleensä kulumisen seurausta. Uuden pyörän hajotessa voi yrittää saada takuukorjauksena.
    Korjaamisen kannattavuus on arvotuskysymys, onko vaivan väärti.
    Jos on vanhoja siirtäjiä romulaarissa, voi niistä kaivella osia kunhan työkalut pysyvät hyppysissä. Jousen uudelleen jännitykseen saaminen vaatii joitakin kikkoja (osien oikean asennon huomiointi).
    Yleensä siirtäjiä korjataan häkin saatua iskua, sen uusimisessa joutuu jousenkin laittamaan takaisin.
    Minulla taisi eilen kadota jousi Campagnolo Centaurista.. ketju onnisti hyppäämään ja vaihtaja kiertyi solmuun. Aukesi kyllä ja jatkoin matkaa kun oli kiire, en tiedä tapahtuiko tuo jousen puutumisen takia vai aiheuttiko tuo jousen putoamisen, en huomannut jäädä kiireessä tutkimaan enempää.
     
  6. nure said:
    ^^^Ehkä olennaista että SRAM on langaton?
     
  7. Käyttäjän 'YocceT' Avatar

    YocceT said:
    No kerropa sitten, miksi se on olennaista.
     
  8. Copilot said:
    Varmaan se on olennaista noille rakentelijoilla, jotka ei osaa johtoja tai jarruletkuja liittää. Tosin jarrut ei noissakana ole langattomat.
     
  9. Kuminauha said:
    Shimanon asemaa on myös horjuttanu noi dura-ace voimamittarin ongelmat.
     
  10. Käyttäjän 'YocceT' Avatar

    YocceT said:
    Kompliiteista fillareista oli kyse. En usko merkittävästi isompaan työmäärään tuotantolinjalla Di2 vs AXS. Pari piuhaa satulaputkesta keskiöön ja takahaarukkaan. Kotirakentelija saattaa näennäistä langattomuutta arvostaakin, mutta kuten Copilot totesi, jarrut on silti letkuilla operoitavat.
     
  11. Copilot said:
    Niin oli kompliiteista kyse, mutta ei se näiden rakentelijoiden mielipiteitä muuta.
     
  12. JKO17 said:
    Yhden ison myyjän varasto.

    Bike24:ssa on noin 181 maantiepyörä tarjolla (merkki/malli).
    Shimano 140
    Sram 40
    Campagnolo 1

    joista
    di2 82
    mekaaninen shimano 58
    sram sähköinen 38


    - sähköisten osuus 120/180
    - Campagnolon osuus 1/180



    Gravelissa vähän monipuolisempaa

    Shimano 83
    Shimano di2 3
    Sram 39
    Sram elekt. 40
    Campagnolo 19
    mikroshift 5









     
  13. paaton said:
    Niin. Noin se isoilla menee. Veikkaan tosiaan että kyse on juurikin paikallisista myyjistä, joilla on noita ylivuotisia nyt varastot täynnä.

    Sama juttu jos katselee tarjous pyöriä. Niitä ylivuotisia saa halvalla ja kaikki ovat tuota sramin kuraa. Siks ne on halpoja.
     
  14. Käyttäjän 'YocceT' Avatar

    YocceT said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    Yhden ison myyjän varasto.


    Tässä on tietty sekin nyanssi että en katsele minkä tahansa merkkistä pyörää, vaan jonkinlaisella algoritmilla ("kiinnostavuus") suodatettua short listattua valikoimaa, jolloin lopputulos voi olla erilainen.
     
  15. nure said:
    Langattomia jarruja odotellaan... Ja aika heikoissa kantimissa on herrojen (narrien) perustelut jos osaamattomuus on ainoa perustelu...
     
  16. Käyttäjän 'YocceT' Avatar

    YocceT said:
    No perustele sitten, miksi se "langaton" SRAM on ylivertainen. Kaikkea voi väittää, mutta väite täytyy pystyä perustelemaan.
     
  17. nure said:
    Mikset aloita ensin kertomaa miksi Shimano on parempi, sinähän SRAM:n tyrmäät? Voin sen jälkeen koittaa puolustaa käsityksiäni...
     
  18. Copilot said:
    Sinähän se aloitit langattomuuden hehkuttamisen perusteena SRAMin paremmuudelle niin perustele nyt.
     
  19. Kuminauha said:
    Vaikkei omakohtaista kokemusta ole, niin medioita seuratessa maantiepuolen osasarjoissa sram on laahannut etenkin etuvaihtajan toiminnassa shimanon perässä ja uusienkin red vaihtajien laatu ei vielä ihan shimano tasoa ole, vaikka ero on saatu kurottua olemattomaksi.

    Sramin vahvuus on etenkin se, että osasarjoja voi sekotella mielin määrin kun maantiekahvat suostuu yhteistöhon XPRL ja AXS maastovaihtajien kanssa. Shimanolla on paljon suljetumpi ekosysteemi.
     
  20. Käyttäjän 'YocceT' Avatar

    YocceT said:
    Kyllä, sehän on vanha ohje, että jos haluat 2x -sarjan, osta Shimano, 1x niin osta SRAM ja jos sinulla on ylenmäärin rahaa, niin osta Campagnolo.
     
  21. nure said:
    Joskus joku viisas keksi määritelmän K.I.S.S. (keep it simple, stupid)... Se pätee SRAMiin, asenna osat, lataa akku ja appi ja lähde ajamaan... Toisaaltaan en ole sanonut että Shimano on huono/huonompi mutta miksi tekee saman homman vaikeamman kautta?
     
  22. arint said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Sram 1:1 vetosuhteen vaihteensiirtäjät ovat keskenään yhteensopivia, ero on vivuissa. X4 on 8-vaihteista sarjaa, mutta toimii myös 7v vivuilla. X5 sarjassa on 9v vivut.
    Kiitos, laitan näillä näkymin kokeiluun.
     
  23. nure said:
    Ja jos haluaa/ joutuu säilyttämään pyörää kylmässä niin kummasta nappaat akun taskuun?
     
  24. Käyttäjän 'Smo' Avatar

    Smo said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Minulla taisi eilen kadota jousi Campagnolo Centaurista.. ketju onnisti hyppäämään ja vaihtaja kiertyi solmuun. Aukesi kyllä ja jatkoin matkaa kun oli kiire, en tiedä tapahtuiko tuo jousen puutumisen takia vai aiheuttiko tuo jousen putoamisen, en huomannut jäädä kiireessä tutkimaan enempää.
    Jaa ei se voikaan tippua.. joutuu varmaan avaamaan sitten kunhan kerkiää

     
  25. hubba said:
    Jarrujen ilmauksen yhteydessä kaadoin vahingossa mineraaliöljyä eturenkaalle, koitin putsata hyvin mutta tuleekohan tuosta mitään haittaa? Kahvakumeille ei ainakaan suositella tuota öljyä menevän.
     
  26. fsn7000 said:
    Tuleeko mieleen syytä, miksi jarrutehot häviää tilapäisesti, ja sitten palautuu?

    Jarrutin jokunen viikko alamäestä liikennevaloihin voimakkaasti, ei kuitenkaan äkkijarrutus. Siinä samassa etujarrusta lähti teho loppulenkiksi, eikä mitenkään normaalilla tavalla, vaan tuntui vähän kun olisi hajonnut koko jarru. Jarrut kyllä liikkui kahvasta mutta ei hidastanut pyörää oikein yhtään. En ole tehnyt asialle mitää koska se palautui joskus 30-50 kilometrin sisällä itsestään.

    Esim eilisellä lenkillä toimi moitteettomasti mutta jäi kuitenkin pieni epäluottamus takaraivoon. Tietääkö kukaan voiko ne palat vaikka elää vähän ja sitten asettua takaisin paikalleen, tai muuta vastaavaa. Pyörä ja palat on melko uusia. Siihen tehtiin ammattilaisen ensihuolto joskus 200km tienoilla ja sen jälkeen ajettu ehkä 300-500km.

    Jarrut on hydrauliset (SRAM Apex) ja kelit oli tuolloin täysin kuiva. Kiitokset jo etukäteen.
     
  27. Kanuuna said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fsn7000 Katso viesti
    Tuleeko mieleen syytä, miksi jarrutehot häviää tilapäisesti, ja sitten palautuu?

    Jarrutin jokunen viikko alamäestä liikennevaloihin voimakkaasti, ei kuitenkaan äkkijarrutus. Siinä samassa etujarrusta lähti teho loppulenkiksi, eikä mitenkään normaalilla tavalla, vaan tuntui vähän kun olisi hajonnut koko jarru. Jarrut kyllä liikkui kahvasta mutta ei hidastanut pyörää oikein yhtään. En ole tehnyt asialle mitää koska se palautui joskus 30-50 kilometrin sisällä itsestään.

    Esim eilisellä lenkillä toimi moitteettomasti mutta jäi kuitenkin pieni epäluottamus takaraivoon. Tietääkö kukaan voiko ne palat vaikka elää vähän ja sitten asettua takaisin paikalleen, tai muuta vastaavaa. Pyörä ja palat on melko uusia. Siihen tehtiin ammattilaisen ensihuolto joskus 200km tienoilla ja sen jälkeen ajettu ehkä 300-500km.

    Jarrut on hydrauliset (SRAM Apex) ja kelit oli tuolloin täysin kuiva. Kiitokset jo etukäteen.
    Oliskohan vaan ilmausta vailla?
     
  28. paaton said:
    Olikos se niin, että 12sp xt vaihtaja toimi suoraan sramin gx eaglen tilalla? Täytyy vaihtaa myöhemmin jarrut ja liipasinkin shimanoon, muttei haluaisi laittaa kaikkia kerralla.
     
  29. Käyttäjän 'Kepsu' Avatar

    Kepsu said:
    Oli se niin.
     
  30. Kanuuna said:
    ^ Lähes yhtä hyvä vastaus kuin OjaJaskalla, mutta Jaska olisi pystynyt vastaamaan vain yhdellä sanalla.