ElectrobikeHephaGiantGarmin
Sivu 306 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 206 256 296 304 305 306 307 308 316 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.151 - 9.180 / 10546

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #9151
    Käykö mikä tahansa Nexuksen vaihdevipu mihin tahansa Nexuksen kappaan vai onko eroja?
    Mietin kun on vaihdevipu rikki niin ostanko vain tyyliin halvimman minkä löytyy?

  2. #9152
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    285
    Oliko nyt niin että nämä uudemmat tiagra 4700 ja muut 11spd Road osasarjat niin niissä on etuvaihtajallakin eri vipusuhde. Eli esim. tiagra 4600 etuvaihtaja ei toimi 4700 kahvan kanssa?

  3. #9153
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.437
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PPH Katso viesti
    Käykö mikä tahansa Nexuksen vaihdevipu mihin tahansa Nexuksen kappaan vai onko eroja?
    Mietin kun on vaihdevipu rikki niin ostanko vain tyyliin halvimman minkä löytyy?
    Osta ergonomialtaan itselle paras, jossa sama vaihdemäärä.
    Voi olla niin halpoja, jotta tuntuu että tekeekö niillä mitään.

  4. #9154
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Shimanon resin-palat tuntuu menevän pilaan, jos pyörä seisoo jonkin aikaa ajamattomana. Onko SwissStopit tai vaikka Trickstuffit tässä suhteessa parempia?

  5. #9155
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.281
    ^Siis millä tavalla pilalle? Onkohan pilalle menon syy joku muu?

  6. #9156
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Sillä tavalla ettei ne enää pidä.

  7. #9157
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.281
    ^ Mietityttää vaan mikä pilaa, itsellä talven seisoo ja keväällä toimii kuin syksyllä viimeksi. Vuotaako nesteet paloille?

  8. #9158
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    894
    Nykyisessä läskissä on -4mm offsetin eturatas. Varaston perukoilta löytyi iskemätön -3mm offsetin eturatas. Jos lyön tuon paikalleen, onko ongelmia tiedossa? 30t kun tuntuu ainakin kesällä aika pieneltä omiin ajeluihin ja tuo 32t toisi edes vähän helpostusta..
    "Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua

  9. #9159
    Voiko 1x9 vaihteiseen perushybridiin heittää minkä tahansa maastopyörän vaihteiston ja homma toimii? Voinko laittaa esim. 1x12 vaihteet vaihtamalla pakan, vivun ja takavaihtajan, eikä tule mitään ongelmia?

  10. #9160
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    ^ei voi. Pakka pitää olla sellainen, että se sopii vapaarattaaseen. Niitäkin kyllä löytyy.

  11. #9161
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.281
    ^Siis tod.näk. vapaarattaan ja pakan oltava HG yhteensopiva.

  12. #9162
    Liittynyt
    05/2017
    Viestit
    135
    Lapsi ei oikein tunnu ymmärtävän etujarrun toimintaperiaatetta, vaan vetää sen helpolla lukkoon, ja kaatuu helpolla.

    Kyseessä on lasten pyörän mekaaniset vannejarrut vielä, mutta olen säätänyt ne ilmeisesti liian lähelle, ovat tosi tehokkaat ja saan ne itse tosi helpolla lukkoon.

    Paras ratkaisu vaan löysätä mekanismia hieman, että jarrukahvassa on enemmän liikkumavaraa? Otanko pultin vaan auki jarrusatulasta ja annan siihen muutaman millin lisää, jotta kahva löystyy?

  13. #9163
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.717
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TANUKI Katso viesti
    Nykyisessä läskissä on -4mm offsetin eturatas. Varaston perukoilta löytyi iskemätön -3mm offsetin eturatas. Jos lyön tuon paikalleen, onko ongelmia tiedossa? 30t kun tuntuu ainakin kesällä aika pieneltä omiin ajeluihin ja tuo 32t toisi edes vähän helpostusta..
    Tutustuin tänään offset/chainlinen käsitteeseen kun piti tilata vaimolle uusi eturatas ilman että pääsi mittaamaan. Näistä kahdesta linkistä löytyy kaikki tarpeellinen tieto
    https://www.wolftoothcomponents.com/...m-transmission
    https://www.oneupcomponents.com/page...-and-non-boost

  14. #9164
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    738
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Radonx Katso viesti
    Paras ratkaisu vaan löysätä mekanismia hieman, että jarrukahvassa on enemmän liikkumavaraa? Otanko pultin vaan auki jarrusatulasta ja annan siihen muutaman millin lisää, jotta kahva löystyy?
    Vannejarruihin löytyy jarrutehon modulaattoreita mitkä toimii jousen tapaan vaijerin päässä/välissä. Eli pehmentää tuota jarruvoimaa.
    https://www.biltema.fi/polkupyorat/p...ori-2000018258

    Kannattaa myös tarkistaa että pyörässä on oikeat kahvat, cantilever kahvat v-jarruissa on huono yhdistelmä ja tuottaa hieman liikaa jarrutehoa.
    hubba muokkasi tätä : 27.06.2024 at 20.58

  15. #9165
    Pahoittelut jos tätä aihetta on puitu jo useamminkin jossain: millainen yhteensopivuus mahtaa olla vanhojen maantiepyörien 9-speed vaihteistojen kanssa nykypäivän 9-speed kahvojen/vaihtajien/jarrujen kanssa (esim. vanhat Tiagra vaihtajat, nykypäivän Shimano Sora)?

    Taustat: Mun pyörän (sain tämän joskus isältäni käyttöön) osat on jostain 90-luvun loppupuolelta, osasarjana toimii pääsääntöisesti vanha Tiagra 9-speed mutta ei täysin, etuvaihtaja on Dura-Ace. Luulen että vaihtajat on alunperin Tiagra 2/3x9 (ehkä Tiagra ST 4400 Flight Deck?), pyörä on koottu customina ja rakennettu vain kahdella eturattaalla.

    Nyt olisi tavoitteena päivittää ohjaamo ergonomisemmaksi, koska toi vanhempi ohjaintanko+kahvat yhdistelmä ei vaan yksinkertaisesti tunnu kovin herkulliselta omissa käsissä. Ajattelin että voisin vaihtaa nuo vanhat Tiagran kahvat nykyaikaisempiin (vähän isompirunkoisiin) Shimano Sora 2x9 kahvoihin, mutta toimiikohan nämä yhteen tuon vanhan Tiagra takavaihtajan kanssa? Jostain luin että näissä voisi olla eroa esim. ns. "cable pull" osalta eli uudet vaihtajat eivät "vetäisi niin tehokkaasti kaapelia" kuin vanhemmat ja tämän takia esim. vaihteiden indeksointi ei välttämättä toimisi kunnolla, ja/tai vanhat jarrut menettäisivät tehoaan. Jossain taas mainittiin että osittain tämä voisi johtua myös vanhoista kaapelinkuorista tms. mutta nyt olisin kiinnostunut kuulemaan onko jollain kokemusta tällaisesta operaatiosta? Kannattaako ostaa uusia kahvoja vai ei?

    Ihan koko osasarjaa en ehkä haluaisi enää tuohon vanhaan pyörään vaihtaa koska näkisin että esim. uudempi käytetty pyörä kokonaisuudessaan voisi jo tuoda rahoille enemmän vastinetta.

  16. #9166
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    894
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Tutustuin tänään offset/chainlinen käsitteeseen kun piti tilata vaimolle uusi eturatas ilman että pääsi mittaamaan. Näistä kahdesta linkistä löytyy kaikki tarpeellinen tieto
    https://www.wolftoothcomponents.com/...m-transmission
    https://www.oneupcomponents.com/page...-and-non-boost
    Hyvät linkit, kiitos!
    "Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua

  17. #9167
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    285
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ::Ville:: Katso viesti
    Pahoittelut jos tätä aihetta on puitu jo useamminkin jossain: millainen yhteensopivuus mahtaa olla vanhojen
    maantiepyörien 9-speed vaihteistojen kanssa nykypäivän 9-speed kahvojen/vaihtajien/jarrujen kanssa (esim. vanhat Tiagra vaihtajat, nykypäivän Shimano Sora)?

    Taustat: Mun pyörän (sain tämän joskus isältäni käyttöön) osat on jostain 90-luvun loppupuolelta, osasarjana toimii pääsääntöisesti vanha Tiagra 9-speed mutta ei täysin, etuvaihtaja on Dura-Ace. Luulen että vaihtajat on alunperin Tiagra 2/3x9 (ehkä Tiagra ST 4400 Flight Deck?), pyörä on koottu customina ja rakennettu vain kahdella eturattaalla.

    Nyt olisi tavoitteena päivittää ohjaamo ergonomisemmaksi, koska toi vanhempi ohjaintanko+kahvat yhdistelmä ei vaan yksinkertaisesti tunnu kovin herkulliselta omissa käsissä. Ajattelin että voisin vaihtaa nuo vanhat Tiagran kahvat nykyaikaisempiin (vähän isompirunkoisiin) Shimano Sora 2x9 kahvoihin, mutta toimiikohan nämä yhteen tuon vanhan Tiagra takavaihtajan kanssa? Jostain luin että näissä voisi olla eroa esim. ns. "cable pull" osalta eli uudet vaihtajat eivät "vetäisi niin tehokkaasti kaapelia" kuin vanhemmat ja tämän takia esim. vaihteiden indeksointi ei välttämättä toimisi kunnolla, ja/tai vanhat jarrut menettäisivät tehoaan. Jossain taas mainittiin että osittain tämä voisi johtua myös vanhoista kaapelinkuorista tms. mutta nyt olisin kiinnostunut kuulemaan onko jollain kokemusta tällaisesta operaatiosta? Kannattaako ostaa uusia kahvoja vai ei?

    Ihan koko osasarjaa en ehkä haluaisi enää tuohon vanhaan pyörään vaihtaa koska näkisin että esim. uudempi käytetty pyörä kokonaisuudessaan voisi jo tuoda rahoille enemmän vastinetta.
    Sora 9spd kahvat toimii täysin noiden muiden osien kanssa ja onkin ainoat claris 8spd kahvojen lisäksi mitä on uutena saatavilla.

    tiagra 4700 ja kaikki muut 11 spd kahvat ei toimi noiden vanhempien kanssa. Maasto 7-9 on myös sama vipusuhde kuin noilla vanhemmilla maantieosilla. Voit siis käyttää esim. noita uusia soran kahvoja vaikka vanhan 9spd maastovaihtajan kanssa.

  18. #9168
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti biker Katso viesti
    Sora 9spd kahvat toimii täysin noiden muiden osien kanssa ja onkin ainoat claris 8spd kahvojen lisäksi mitä on uutena saatavilla.

    tiagra 4700 ja kaikki muut 11 spd kahvat ei toimi noiden vanhempien kanssa. Maasto 7-9 on myös sama vipusuhde kuin noilla vanhemmilla maantieosilla. Voit siis käyttää esim. noita uusia soran kahvoja vaikka vanhan 9spd maastovaihtajan kanssa.
    Kiitos vastauksesta biker!

  19. #9169
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    738
    Ican x-gravel runko tulikin ilman ohjainputken keskittävää osaa. Headset compression ring? Löytääkö noita mistään erillisenä vai pitääkö tilata vielä heidän oma ohjaustankonsa että saisi tuon ajokuntoon. Pitäisi olla vielä yhteensopiva sisäistän kaapelien kanssa.


  20. #9170
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    370
    Dedalta ainakin löytyy. 45° sisäkoolille käy 8052783486580.

  21. #9171
    Jatkoa aiempaan kysymykseeni tässä ketjussa: minkälainen olisi paras ns. moderni ja kompakti maantiepyörän ohjaustanko 26mm paksuudella/kiinnityksellä?

    Taustaa: Tarkoituksenani olisi päivittää vanhan (90-luvun loppupuolelta?) pyörän ohjaamoa siten, että vaihtaisin ohjaustangon ja vaihdekahvat modernimpaan. Nykyinen tanko on hopean värinen 26mm kiinnityksellä oleva Modolo ja vaihtajat ovat tällä hetkellä vanhat Tiagrat, jotka päivittäisin uusiin Sora kahvoihin. Tarkoitus olisi parantaa ajoasentoa ergonomisemmaksi.

    Olen pohtinut esim. tätä NITTOn M153F-STI tankoa tällä hetkellä parhaaksi vaihtoehdoksi, koska se olisi saatavilla, se olisi hopean värinen ja oikean kokoinen (26mm):
    https://www.bike-components.de/en/NI...lebars-p73411/

    Toinen vaihtoehto olisi tämä Deda Piega joka on melko edullinen. Valitettavasti kylläkin musta (en tiedä onko tällä nyt niin merkitystä, mutta vanha käytössä oleva kiinteä/quill stemmi on väriltään hopea/kromi)
    https://www.bike-discount.de/en/deda...oe26-handlebar

    Tuleeko mieleen jotain muita hyviä vaihtoehtoja näiden lisäksi, tai omakohtaisia kokemuksia näiden mainittujen 26mm tankojen hyvistä ja/tai huonoista puolista?

    Vanha setup näkyy tässä kuvassa:



  22. #9172
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hubba Katso viesti
    Ican x-gravel runko tulikin ilman ohjainputken keskittävää osaa. Headset compression ring? Löytääkö noita mistään erillisenä vai pitääkö tilata vielä heidän oma ohjaustankonsa että saisi tuon ajokuntoon. Pitäisi olla vielä yhteensopiva sisäistän kaapelien kanssa.


    Käyhän ne varmaan liki kaikista. Ainoa että korkeudet vaihtelee ja sitten ei välttämättä oma yläkuppi istu. Joskus olen noita sovitellut eri malleista.

    Muut osat siis kuitenkin tuli?

    Paikalliseen fillariliikkeeseen ylälaakerin kanssa. Kannattaa mainita, että tilasit rungon kiinasta ja tämä osa puuttuu. Saat varmasti alennusta
    Pyydä spacereita mukaan korkeuden sovittamista varten. Dubin 29mm spacerit käyvät myöskin. Niitä ihan ohuita rikkoja vaan.

  23. #9173
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    738
    Joo pitää mennä kyselemään, muut osat tuli kyllä. Tuo osa ei edes kuulunut toimitukseen oletin vaan että sellainen sisältyy. Varmaan useimmat ostavat pakettina tuon rungon ja integroidun ohjaintangon.

  24. #9174
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    738
    Tarvitseeko tämä https://www.bike24.com/p2660654.html
    Acrosin oman ylälaakerin
    https://www.bike24.com/p2660643.html

    Vai käykö tuo mihin vaan is52 ohjainlaakeriin?

  25. #9175
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    No eikös kannata tilata tuo VIPn suosittelema osa, jos se kerta passaa tuohon suoraan.

    https://www.xxcycle.com/67819-deda-e...set-45x45.html

  26. #9176
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    738
    Joo en huomannut tuota viestiä. Jos tuo 5e osa kerran riittää niin tilaan sen.

  27. #9177
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    738
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ViP Katso viesti
    Dedalta ainakin löytyy. 45° sisäkoolille käy 8052783486580.
    Onneksi tarkistin, pankkikortilla mitattuna tuo sisäkooli näyttäisi olevan 36°.

  28. #9178
    Laitoin etujousitetun XC-maastopyörän kesäksi kuntoon - muuten tuntuu taas uudenveroiselta, mutta ketjujen kyljen pintaan kertynyt pientä ruostetta. Se ei meinaa lähteä öljyllä ja pienellä hankauksella. Olen käyttänyt viime syksyn Muc Offin Wet Lubea, joka jää tällä kertaa oikeasti eläkkeelle omasta käytöstä. Tilalle toistaiseksi Rexit ja myöhemmin kokeiluun Silca Synergetic jos olisi vähän helpompi lisäillä. Karmean sotkun jättänyt ja keräsi kyllä likaa kuin pesusieni, vaikka yritystä oli pyyhkiä rätillä ylimääräistä.

    Onko tavallista ja tekisittekö asialle jotain? Kokeillut tosiaan jos lähtisi kevyesti. Ulkonäkö ei haittaa mutta mietin voiko vaikuttaa voimansiirtoon, suorituskykyyn ja ketkujen katkeamiseen. Ketjut on ihan Shimanon 12s (vaihtaja Deore) eli varaosia on helppo löytää.

    Laittaisin kuvan mutta en äkkiseltään löydä mahdollisuutta liittää. Sanallisesti voi sanoa, että noin 5 lenkissä näkyy ohuesti ruostetta pinnassa ja nimenomaan kyljessä eikä siellä rullissa. Varmaan tavallinen vaiva mutta itse jostain syystä välttänyt ongelmat ja yleensä ne on lähtenyt. Kiitos etukäteen.

  29. #9179
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.281
    Jotain mennyt pieleen jos rasvatut ketjut ruostuu mutta tuskin kannattaa murehtia ainakaan katkeamisesta. Puhdista huolella ja valitse sopiva voiteluaine.

  30. #9180
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Kovaa ajoa vaan. Se pintaruoste lähtee kyllä ajamalla.

    Se Muc-offi kannattaa tosiaan heittää roskiin. Kerää oravatkin ketjuun pyörimään.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7217
    Viimeinen viesti: Eilen, 19.30

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •