Luulisi, että miesten kärki tulee aika äkkiä hitaampien sähkökuskien niskaan? Toki se riippuu maastosta ja osallistujistakin. En tiedä Rajamäestä tarkemmin.
Luulisi, että miesten kärki tulee aika äkkiä hitaampien sähkökuskien niskaan? Toki se riippuu maastosta ja osallistujistakin. En tiedä Rajamäestä tarkemmin.
Ei ole minkäänlaista tuollaista taustaa.
En vedä. Harrastamista on kaikki puuhastelu lajin parissa: ajaminen, rakentelu, keventely ja palstapyöräily. Luomupyörillä tai avustetuilla. Itsekseen tai lappu rinnassa muiden joukossa. Tässä omassa suppeahkossa kuplassani on enin osa ilman sähköavustusta ajavia, mutta se ei sulje pois sitä että jossain toisessa kuplassa asia on päinvastoin. Kyse on vain siitä, millaisten filttereiden läpi ympärilleen katselee, kuten olen tässä jo pidempään yrittänyt sanoa.
Tuo on totta. Paljon on myös kiinni siitä missä ajaa. On totta, että Lapin keskuksissa loma-aikaan pyöriessä nykyään alkaa olla luomut vähemmistössä. Iltalenkillä tulee luomuja ja sähköavusteisia vastaan suunnilleeen 50/50 tai luomut on edelleen ehkä enemmistössä, jos nyt yleensä ketään edes näkee.
Ärsyttää tämä intternetväärinharrastamisvänkääminen!
Ärsyttää harrastajat.
Mitä se semmoinen harrastaminen on?
Joutilaitten tyhjänpäiväistä ajanvietettä.
Lopettakaa harrastaminen.
^ Ja aletaan ammattilaisiksi ;-)) Tuttu pari vuotta sitten osti tuollaisen jonkun Kuntokaupan sähköisen ja rehvasteli koska tahansa pärjäävään, mä ehdotin saaristolenkkiä, jostain syystä ei ollut halukas kuitenkaan.
Ärsyttää.
Pk-seudulla maastopyöräilijät kokevat luonnon omaksi omaisuudekseen.
On ihan ok:
-katkoa oksia
-poistaa kiviä
-kiertää hankalat paikat ja samalla leventää uraa
-availla uusia ajolinjoja
-oikoa muuten vaan ja samalla leventää polkua tai tehdä uusi pikku polku
Yllämainittua touhua löytyy miltä tahansa vähän enemmän ajokäytössä olevalta alueelta. Vaikka ekp, hkp, veräjämäki, kivikko, hallainvuori...
^Ja muka ollaan "maastopyöräilijöitä", v:n sokeriperseet!
^^kyllä tuota näkyy muuallakin. Liekkö Stravapelleily vai huonosti rasvatut ohjainlaakerit syynä, mutta mukavasti mutkitteleville poluille ilmestyy suoraksi vetoja yms.
Ilmiö ei vältämättä liity mitenkään maastopyöräilyyn, vaan yleisemmin ihmisen toimintaan: käveltävillä vaellusreiteillä (virallisilla tai epävirallisilla) polut haarautuvat vaikeammissa paikoissa, on jyrkempää laskeutumista ja loivempaa reittiä. Kuivalla kalliopohjan tai kivikon jälkeen kulku haarautuu ja polut saattavat jälleen yhdistyä luonnollisen esteen pakottamana.
Kyllä minunkin ajolinjani maastossa hakeutuu siten, että pääsen ajamalla. Olettaisin, että näin on useimmilla taitotasosta riippumatta.
Olisi mielenkiintoista tutkia, miten eri jäljet, eli polut ovat maastoon kehittyneet: tietoisesen rakentamisen tuloksena, vai luonnollisen väylän ojhjaamana, ilman tietoista valintaa.
Joskus vaeltaessa pohjoisessa ihmisten tekemien polkujen ulkopuolella olen seuraillut eläinten kulku-uria: usein kannattavaa, mutta ei aina, sillä nämä polun kulkeneet eläimet ovat minua etevämpiä kulkemaan maastossa.
Lapissa ennenvanhaan kun maastossa oli vain poronpolkuja niiden seuraaminen jaksoi aina ihastuttaa, seurasivat tarkasti korkeuskäyrää, ei turhia nousuja/laskuja.
Valtaosa pikkupoluista täällä asutusten lähellä on koiranulkoiluttajien luomia. Koirat kun ulkoilevat 365 päivää vuodessa. Ei siksi jaksa ärsyttää tuo harrastus, vaikka välillä on fleksi väärässä paikassa.
Tämä ketju näköjään pelkästään mikä maastopyöräilyjöitä ärsyttää. Luulin, että maastossa meno rennompaa ja maantienlaidassa totisempaa, mutta ei näköjään. Onko sähköpyörät tehnyt tämän muutoksen, että kaikkia vittutaa.
Ainakin luonut jonkinlaisen vastakkainasettelun ja myös paljon uusia harrastajia. Kaikkia ei varmaan vituta, mutta puristeja kyllä.
Ei vituta muuta kuin se että miten aikaisemmin tultiin toimeen ja nyt kuvitellaan että "sähköpyörät" jokin pyöräilyn vallankumous...
Tuo on jotenkin hauskaa keventelijältä, kun kyllä sitä painavammallakin pyörällä ennen tultiin toimeen.
Tämäkin muuten ärsyttää, kun moottorin lisääminen polkupyörään laitetaan samalle viivalle esim. vaihteiston, jousituksen, rengastuksen tai vaikka sen pyörän keventelyn kanssa aivan kuin se olisi osa normaalia polkupyörän kehityskaarta. On kuitenkin aivan eri asia kehittää ihmisen fysiikan rajoituksin kulkevaa laitetta nopeammaksi eri tavoin, kuin pultata kulkuneuvoon riittävän iso moottori, jolloin lähes millään polkupyörän nopeuteen merkityksellisellä asialla (paino, rullaavuus, ilmanvastus, välitykset yms.) ei ole enää mitään väliä.
Kait tänne kirjoittavista iso osa on pääkaupunkisedulta, missä maastossa ajavien määrä on kait selvästi muuta maata suurempi. Tuskin sähköavusteisten suosion on maastossa ajavien määrää vähentänyt.
Turussa kait on pari paikkaa, joissa kuluminen on huomattavaa. Ja varmaan Tampereella. Suurin osa metsistä on kuitenkin täysin vailla maastopyörällä ajettavia polkuja. Että paikallinen ilmiö.
Kyllä noi oikaisut, kivien poistot, pienten puiden poistot yms on pyöräilijöiden tekosia. Polulla pitää päästä eteenpäin helposti ja heti.
Helsingissä noiden hölmöilyjen takia ollaan vielä jossain kohtaa kusessa. Tänne perustaan 4-5 uuttaa luonnonsuojelualuetta per vuosi. Niihin liittyen alueille tehdään maastokatselmukset, ja tutkijat havainnoivat myös maastopyörien jälkiä ja tekosia. Ja jos maastopyöräily havaitaan ongelmaksi, rajoitukset otetaan esille.
Lähetetty minun SM-S916B laitteesta Tapatalkilla
Jos lontoo taittuu niin tuossa on artikkeli mikä kannattaa lukea ja oikein ajatuksella:https://www.mbr.co.uk/news/when-e-bi...ng-else-439149
Minua nuo sähköpyörät hiukan arveluttaa. Jos niiden lisääntyminen aiheuttaa yleisessä mielipiteessä kritiikkiä koko maastopyöräilyä kohtaan ja sen seurauksena maastopyöräilyä aletaan kieltämään. Nyt kun on saatu pikkuhiljaa lupia ajella myös kansallispuistoissa, niin harmi jos se kehityssuunta kääntyy.
Mutta ei minulla muuten mitään ole sähkiksiä vastaan.
Poikkeanko mä jotenkin joukosta kun mä näen polkujen syvenemisen ja levenemisen olevan luonnollista seurausta siitä, että patikoidaan tai ajetaan. Muurahaistenkin polusta voi päätellä minkä kokoisesta yhdyskunnasta kulkijat ovat: leveä valtaväylä vie isoon yhdyskuntaan.
Kirjanmerkit