Aa, vanhat hyvät ajat tulee mieleen jolloin foxit oli aina tuon värisiä. Sitten oli tää (tai siis en väitä, että heti seuraavaksi) oranssi minun mielestäni epäonnistunut mutta toki hyvin tunnistettava jakso ja nyt niin ikään suht mauton kultainen (en tarkoita kashimaa vaan näitä täyskultaisia).
Päivän tärkeimmät:
Parlee Z3 saapui tänään kotiin Rajamäelle Seinäjoelta iham kotiinkuljetuksella. Kiitosta vaan sinne Seinäjoen suuntaan.
Käsi murtu tiistaina vanhalla evoc mtb reitillä, kun väistin peuraperhettä jyrkässä laskussa hankotien vieressä ennen alikulkua. Käsi kyynerpää edellä puun runkoa päin ja kyynervarressa pieni murtuma mitä ei onneksi tarvitse todennäköisesti leikata. No se siitä, mutta nyt on ajotaukoa ja saikkua, joten aikaa säätää. Kesäkuun aikana pitäis tulla uus kräveli, joten Scott Scale päivitetty kevyehköstä suoratankokrävelistä keskiraskaaksi xc-tykiksi vaihtamalla enven jäykkä keula rokkarin sid ultimateen. Samalla vaihdoin kammet xt -> xtr, kun oli miljoonalaatikossa yhdet ylimääräiset. Kulmat on jyrkät, mutta liukuputket paksut ja nykytrendin mukaisesti xc-pyörässäkin pitää olla 120mm keula. 32 factory kashima foxin olis saanut about samalla rahalla, mutta ei sovi väritykseen ja 32 fox on hyvä alle 70kg kuskille/lapsille.
![]()
Nättejä kapistuksia! Millaisilla osilla tuo Parlee on?
„Quäl dich, du Sau!“ (Udo Böltz)
Kona Process sai hetkeksi toisenlaisen NÄKYVÄN ulkoasun kun laitoin siihen Mavic Crossmax Enduro WTS setistä kiekot, jotka on kyllä kohtuu kevyet, mutta nämä renkaat ei ole. Renkaat Maxxis Minion DHR II 2.4” 900 gr/kpl vs. Mountain King 2.3” noin 600 gr/kpl. Lisäksi nyt ei ole Tubo-S sisureilla (noin 40-42 gr/kpl) vaan jollain raskailla noin 200 gr/kpl. Lisää lisäpainoa tuo Sunracen 11-42 10-pakka 400 gr vs. XT pakka noin 290 gr muistaakseni. Punnitsin tämän näin ja painaa 12,97 kg vs. 11,85 kg (Sram Roam 60 hiilikuitukiekot, Continental Mountain King 2.3” + S-Tubo sisurit). Kevyet jarrulevyt on edessä Alligatorin 203 mm (127 gr) ja Ashima Ai2 180 mm (101 gr) punnitut painot. Käyn kohta testaamassa rullaako noi mihinkään ja kiihtyykö pyörä enää mihinkään…
Edit: Kyllä noi renkaat ihan ok rullaa kun on aika reilusti ilmanpainetta, mutta terävin kiihtyvyys kyllä nyt puuttuu. Jatkan testailua ja seuraavaksi ihan maastossa.
![]()
Janne75 muokkasi tätä : 17.06.2024 at 00.06
You'll Never Ride Alone
Drop bar mtb rungossa. Piti tätäkin nyt kokeilla. Maastorungon pitkähköä reachia kompensoitu lyhyellä 40mm stemmillä.
Spessun chisel runko, sid sl keula, GRX12 voimansiirto, XT kammet, XT 8100 jarrusatulat, elitewheelsin kuitukiekot, 29x2,25" kenda kumit, zipp xplr tanko, fizik nauhat, oneup dropperi, favero mx-2 polkimet
En oo punninnu tolla nykysellä kokoonpanolla. Pitääpi tarkistaa matlaukku vaa'alla.
EDIT: 9,5kg
Tuo Chisel kyllä hieno ja moderni omassa kategoriassa!
White tarttui hyvästä alesta matkaan. Fätiksi varsin ripeän ja kevyen oloinen. Vielä pitää vaihtaa renkaat Jumbo Jimeiksi (litkutettuna) ja tanko sekä satulaputki kuituisiksi.
![]()
"Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua
Katselin noita renkaita paikallisessa ja vaikutti aika samanlaisilta kuin Jumbo Jimit, eikö niitä onnistunut litkuttamaan?
Itsellä sama malli kolmen vuoden takaa ja kyllähän se ihan passeli talvipyörä on. Keskiö- ja ohjainlaakeri kannattaa rasvata, ne oli uutena ihan kuivat.
^nuo kumit on aliexpress/temu/mitänäitänyton tasoa, joita lyötiin alle korona-ajan komponenttipulassa, kun kiinalainen sai tuutattua jotain rengasta muistuttavaa harmaata ja soikeaa pihalle. Rullaavat kyllä hyvin, mutta jo barin tienoilla kuivilla poluilla tuntuu keikkaavan alle (jota Jimit eivät koskaan tehneet vanhassa fätissä) sisurin kanssa niin en halua kuvitella tuntumaa talvella, kun painetta puolet vähemmän. Valmistaja ei lupaa litkutettavuutta enkä jaksa alkaa väkisin taistelemaan. Pitää kyllä antaa noille vielä pari lenkkiä mahdollisuutta ennen kuin laittaa tilausta vetämään.
"Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua
Kerrankin jaksoi pestä pyörän ihan aineella, niin oli pakko ikuistaa tämä puhtaus ja kiilto. Tuo arjenharmaa on kyllä ihan hyvä väri, kun pysyy pelkällä vesihuuhtelullakin ihan siistissä kunnossa.
![]()
Kona Sutra Ltd -21 reissuvireessä
Sama pyörä, sama hetki, eri kulma valolle.
![]()
Aikamoinen kameleontti!
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
Ensimmäinen retki Miyatalla. Hienosti toimii lastattuna, kuten tietysti retkipyörän olettaisikin. Ei mitään wobblailuja tms. Ehkä aavistuksen liian etupainoinen tällä tavoin kuormattuna, ainakin muonatäydennyksen jälkeen. Voisi hommata toiset tuollaiset Varustelekan taskut kokoa pienempänä pikkusivulaukuiksi. Toimivat muuten ihan sellaisenaan, alhaalta olen kiinnittänyt tarakkaan avattavalla nipparilla. Nämä ovat mukavan hiljaisetkin esim. rouheampaa gräveliä rynkyttäessä, kun kiinnitys tapahtuu Molleremmillä, eikä millään muovisella mekanismilla.
![]()
Tämä pyörä on nähty ennenkin ja taas se nähdään.
Tämän vuoden Tcr varustelista: https://www.randonneurs.fi/transcont...lete-kit-list/
Kirjanmerkit