ElectrobikeGarminHephaGiant
Sivu 303 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 203 253 293 301 302 303 304 305 313 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.061 - 9.090 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #9061
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Paikallinen fillariliike? Täällä ainakin ovat odottaessa kahvirahoilla kopauttaneet paikoilleen. Saa aika monta keulaa asennella ennen kuin oman työkalun ostaminen kannattaa.

  2. #9062
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    ^^mä laitoin vanhalla työkalulla, mutta ostin rautakaupasta sopivan tukevan aluslevyn siihen kaveriksi alalaakeria varten.


  3. #9063
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.329

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Paikallinen fillariliike? Täällä ainakin ovat odottaessa kahvirahoilla kopauttaneet paikoilleen. Saa aika monta keulaa asennella ennen kuin oman työkalun ostaminen kannattaa.
    Ne ei ole auki silloin kun keuloja asennellaan. ”Keula vuodessa, kaksi parhaassa”.


    Eihän nuo halvimmat maksa kuin 30-50€ mutta mitkä niistä ovat hyviä.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    ^^mä laitoin vanhalla työkalulla, mutta ostin rautakaupasta sopivan tukevan aluslevyn siihen kaveriksi alalaakeria varten.
    Ei käy tähän, alkaa ahdistaa jo heti kaulaputken levennyksestä. Pitäs olla 10cm pino aluslevyjä.

  4. #9064
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    Itsellä tukevasta kierretangosta tehty ja ohjauslaakeri kyllä asentuu helposti ja joka kerta mietin oikein tehdastekoisen hankintaa mutta toistaiseksi jäänyt...

    Taas kysymys: Miksi metallisten runkojen ohjauslaakeri voi olla kierteinen kuten BSA keskiötkin?

  5. #9065
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    ^tässähän oli alakoolin asentamisesta kyse eikä laakerikuppien.

  6. #9066
    Itse olin aikoinaan saman ongelman edessä. Hain tuolta pätkän PVC kova putki 50mm PN16 | Vesilaite putkea. Sen sisämitta on 44,5mm. Liimasin siihen koolingin päähän vielä jostain myovipullosta (shampoo) pienen kauluksen. Aloin vielä hifistelemään ja ostin jälkeenpäin Etolasta lyöntipäähän hatun. Sopii täydellisesti tähän: Cane Creek Crown Race Forty 52/40mm - Larunpyörä (larunpyora.com) Tarpeellinen on oikeastaan vain tuo putkenpätkä. 35cm putkenpätkä maksoin silloin muistaakseni jotain 5€. Kaksi tapered koolinkia on tuolla naputeltu.


  7. #9067
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    Copi, sorry... Jossakin laakerissa alakooli oli sahattu poikki...

  8. #9068
    Liittynyt
    06/2011
    Viestit
    62
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Itelläni on Dudessa sama osasarja ja kyllä se ihan välttävästi toimii. Eli joku siinä on pielessä.

    Onko toiminta yhtä huonoa jos ajelet tiellä ja kadenssi on kunnolla korkea? Onko vaihtamisessa ongelmia molempiin suuntiin, ylös ja alas?
    Voi olla säädöt toki pielessä mutta jos se tökkii molempiin suuntiin, niin tulee mieleen että onko vaijerissa ongelmia, onko siinä tiukkoja mutkia jossain kohtaa tai onko se jostain puristuksissa?
    Tolle ~10km lenkille sattui kestopäälystettä / hiekkatietä ehkä sen ~400m niin en suorilta käsin osaa sanoa. Omasta mielestä ylöspäin (isommalle rattallle - kumpi muuten on ylös ja kumpi alas? Isompi ratas vai isompi vaihde?) vaihto menee sujuvammin mutta siinä suunnassa se nimenomaan ääntää. Alaspäin menee mielestäni normaaleilla äänillä, mutta viiveellä.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Koska uusi pyörä kyseessä niin myyjäliikkeen (jos sattuu olemaan LBS ja helposti käsillä) asia on toki hoitaa vaihtaminen kuntoon.
    LBS? Ehkä mä koitan eka säätää noita itse. Tuosta kun googlaili niin aika monta ketjua löyty rapakon takaa jossa samoista ongelmista valiteltu ton NX:n kanssa. Monella auttanut kun B ruuvia on säätänyt :/

  9. #9069
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Eaglessa se b-ruuviin säätö on tosi tarkkaa puuhaa. Se työkalu on melkeinpä pakollinen.

    LBS = Local Bike Shop

  10. #9070
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.709
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Carl0s Katso viesti
    Tolle ~10km lenkille sattui kestopäälystettä / hiekkatietä ehkä sen ~400m niin en suorilta käsin osaa sanoa. Omasta mielestä ylöspäin (isommalle rattallle - kumpi muuten on ylös ja kumpi alas? Isompi ratas vai isompi vaihde?) vaihto menee sujuvammin mutta siinä suunnassa se nimenomaan ääntää. Alaspäin menee mielestäni normaaleilla äänillä, mutta viiveellä.



    LBS? Ehkä mä koitan eka säätää noita itse. Tuosta kun googlaili niin aika monta ketjua löyty rapakon takaa jossa samoista ongelmista valiteltu ton NX:n kanssa. Monella auttanut kun B ruuvia on säätänyt :/
    Ja kannattaa tietenkin ensin varmistaa että se on kunnolla kiinni tohon B ruuviin säätöön löytyy Sramin sivuilta hyvä ohje, itse en ole käyttänyt koskaan sitä työkalua, en edes ymmärrä miten sillä voi säätää yksin mitään kun sen kanssa säädetään sägissä, paljon helpompi vaan mittaa millit mitalla. NX:n vaihtotuntuma on luonnostaan vähän epämääräinen verrattuna esim. GX:ään.
    Ps. ja tietenkin perusasiat ensin: Stoppariruuvit oikein säädetty ja vaijeri oikealla kireydellä...
    Bndit muokkasi tätä : 13.06.2024 at 14.09 Syy: Ps.

  11. #9071
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Pitkästä aikaa itellä sramin eagle voimansiirto käytössä kun tuli laivueeseen työsuhde pyörä, missä on nx12 voimansiirto.

    Ihan hyvin on ekat 700km menty eikä arvo vaihtoja vielä ollenkaan. Sormet ristissä koska alkaa.

    Muutama vuosi sitten kun viimeksi oli NX kotka ajossa niin ei kyllä kauaa kestänyt että alko arpomaan. Silloin päivitin GX vaihtajaan kun ei tuntunut säädön, vaijerin vaihdon ja korvakkeen vaihdonkaan jälkeen oikein pomminvarmasti toimivan. GX vaihdon jälkeen sekin kyllä välillä arpoi päivästä riippuen vaihtoja.

  12. #9072
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    ^tässähän oli alakoolin asentamisesta kyse eikä laakerikuppien.
    Ei kai se alakooli ole, vaan se kartio joka painuu alakoolia vasten? Crown race.

  13. #9073
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ei kai se alakooli ole, vaan se kartio joka painuu alakoolia vasten? Crown race.
    Selvä https://foxcomp.fi/cane-creek-40-cro...steel-poly-bag

  14. #9074
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    Copi, itsellä XX1 täysjäykässä ja kyllä se onnistuu ilman tuota työkaluakin (huomasin kun rikoin omani jo heti alussa), se vain helpottaa.

  15. #9075
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Ja kannattaa tietenkin ensin varmistaa että se on kunnolla kiinni tohon B ruuviin säätöön löytyy Sramin sivuilta hyvä ohje, itse en ole käyttänyt koskaan sitä työkalua, en edes ymmärrä miten sillä voi säätää yksin mitään kun sen kanssa säädetään sägissä, paljon helpompi vaan mittaa millit mitalla. NX:n vaihtotuntuma on luonnostaan vähän epämääräinen verrattuna esim. GX:ään.
    Ps. ja tietenkin perusasiat ensin: Stoppariruuvit oikein säädetty ja vaijeri oikealla kireydellä...
    Iskari tyhjäksi, sägi kohilleen ja remmillä renkaasta istuinputkeen kiinni.

    Näin mä teen ainakin jos pyörä on telineessä.

  16. #9076
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    Iskari tyhjäksi, sägi kohilleen ja remmillä renkaasta istuinputkeen kiinni.

    Näin mä teen ainakin jos pyörä on telineessä.
    Jep, näin se toimii.

  17. #9077
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Mun mielestä väärin suomennettu tuollakin.

    Laakerin kooli on se, mihin kuulat vastaavat.

    Race on kyllä kooli. Oliko joskus museoaikoihin irtokuulalaakereissa oikeasti kooli haarukan alapäässä?

    Mutta siis edelleen on minusta turha puhua laakerin koolista jos tarkoitetaan crown racea.

  18. #9078
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Jep.

    Irtokuulalaakereissa se on tosiaan alakooli.


  19. #9079
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.329
    Se alakooli on vakiintunut termi fillaripuolella myös moderneissa ohjainlaakereissa vaikka onkin alkujaan tarkoittanut muuta.
    On se niin väärin.

  20. #9080
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.709
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    Iskari tyhjäksi, sägi kohilleen ja remmillä renkaasta istuinputkeen kiinni.

    Näin mä teen ainakin jos pyörä on telineessä.
    Huomattavsti helpompi vaan mittaa millit rattaiden välistä, ei tarvitse muuta kun mitan

  21. #9081
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Mistä ja minkä mittauksesta nyt puhutaan?

  22. #9082
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Mistä ja minkä mittauksesta nyt puhutaan?
    Pakan ja vaihtajan ylärissan etäisyyden.

  23. #9083
    Liittynyt
    06/2011
    Viestit
    62
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Ja kannattaa tietenkin ensin varmistaa että se on kunnolla kiinni tohon B ruuviin säätöön löytyy Sramin sivuilta hyvä ohje, itse en ole käyttänyt koskaan sitä työkalua, en edes ymmärrä miten sillä voi säätää yksin mitään kun sen kanssa säädetään sägissä, paljon helpompi vaan mittaa millit mitalla. NX:n vaihtotuntuma on luonnostaan vähän epämääräinen verrattuna esim. GX:ään.
    Ps. ja tietenkin perusasiat ensin: Stoppariruuvit oikein säädetty ja vaijeri oikealla kireydellä...
    joo, säädin vaihtajan niin johan lähti rokkaamaan - alapään rajoitinruuvi oli liian tiukalla ja olikin vain 11 vaihdetta käytössä. Samoin tuo b-ruuvin säätö oli pielessä. Sramin ohjeen mukaan sen ylemmän rissapyörän ja isoimman rattaan väli pitää olla 3mm ja silmällä arvoiden se oli ~7-10mm

    mutta joo, vartin se otti tossa ennen lenkkiä kun nuo sääti ja nyt on hyvä

  24. #9084
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Pakan ja vaihtajan ylärissan etäisyyden.
    Ei kai sitä tarvi erikseen mittailla, eikö se säädetä kohdalleen ihan vaan silmällä.

  25. #9085
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Voi sen niinkin tehdä, jos riittää, että vaihteet toimii vähän sinne päin. Nuo 12v ratkaisut on hyvin tarkkoja siitä, että b-tension on säädetty just oikein.

  26. #9086
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Nx-vaihtajasta saa myös yhtä jämäkän (kiinnitykseltään) kuin kalliimmat sarjat, kun ostaa ja vaihtaa sen vaihtajan korvakkeeseen kiinnittävän pultin (sram x01 b bolt kit) prikkoineen x01-tasoiseksi. Parikymppiä maksaa tilata uusi pultti ja kaikki ylimääräiset välykset poistuu. Ja tää tarkoittaa siis täsmällisempää vaihteiden toimintaa.

  27. #9087
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    299
    Sama pätee GX:ään. Tuo kiinnityspultti parantaa sitäkin huomattavasti. NX:n suurempi ongelma on suunnilleen pahvista valmistettu häkki, joka taipuu jo nähdessään sopivan oksan. Ajaa sen minkä kestää, ja vaihtaa sitten. En lähtisi NX:ään pelkkää kiinnityspultia vaihtamaan.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

  28. #9088
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Voi sen niinkin tehdä, jos riittää, että vaihteet toimii vähän sinne päin. Nuo 12v ratkaisut on hyvin tarkkoja siitä, että b-tension on säädetty just oikein.
    Onko eroja täpäri vs jäykkäperä? Ainakin mun Dudessa NX pelaa ihan hyvin, vaikka se on vaan silmämääräisesti passattu.

    Ps Monessa välyksen mittauksessa poranterä on kätevä välystulkki.

  29. #9089
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Huomattavsti helpompi vaan mittaa millit rattaiden välistä, ei tarvitse muuta kun mitan
    Joo, tyyli on vapaa

  30. #9090
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Onko eroja täpäri vs jäykkäperä? Ainakin mun Dudessa NX pelaa ihan hyvin, vaikka se on vaan silmämääräisesti passattu.

    Ps Monessa välyksen mittauksessa poranterä on kätevä välystulkki.
    En tiedä. Ei ole Eaglesta kokemusta jäykkäperässä.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •