RideGiantContinentalImatraElectrobikeHusqvarna
Sivu 466 / 470 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 366 416 456 464 465 466 467 468 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 13.951 - 13.980 / 14077

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #13951
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    1.402
    Summataas:

    Noihin grx-kampiin saa suoraan 44t ulkorattaan (mutta toinen valmistaja, ei todennäköisesti vaihda yhtä hyvin kuin Shimanon oma).

    Maastopuolelta löytyy 40-26 kampisarjoja, voi olla jännää säätöä luvassa.

    Tiagra 3x kaksi sisintä ratasta olisi 39-30, voi olla jännää säätöä luvassa.

    Erikoishenkilöille tehdään 42-?? kampisarjoja nelikanttikeskiölle, esim. New Albion, Rene Herse. Luultavasti toimisi ihan ok kunhan mietti tarvittavan akselin pituuden kaikessa rauhassa.

    10-vaihteinen GRX-takavaihtaja toimii speksien mukaan 11-36 kasetilla. SRAMilta löytyy myös 12-36 jossa olisi yksi ”turha” ratas vähemmän. Suht rohkeasti kokeilisin myös 11-40 kasetin kanssa, etenkin jos ei ole omassa ajossa hirveän tarkkaa niiden vaihtojen onnistumisen kanssa.

    Jos vaan haluaa eroon turhista rattaista niin Miche tekee vaikka 18-29 kasettia. Oman kasetin kasaaminen toki myös kutkuttava mahdollisuus

  2. #13952
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    14.481
    Tai voihan rajoittaa takavaihtajan liikettäkin ja laittaa rikkoja ylimääräistem rattaiden kohdalle?

  3. #13953
    Liittynyt
    07/2019
    Paikkakunta
    PKS
    Viestit
    60
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Joe-poika Katso viesti
    Jaahah. Taas nostelee pyöräkuume päätään. Vaikuttaisi vähän siltä että haluaisin jonkun droppitankoisen graveli/crossarivehkeen jolla hoituisi päivittäinen kaupunkisukkulointi, kauppareissut ja soratielenkit. Aika lailla kaikki boksit näyttäisi tikkaavan Kona Rove DL jota saisi noin 1600 eurolla. Koska kyseessä olisi arkijyystövehje, niin lokarit ja tarakka pitäisi saada kiinni ja haaveissa siintäisi joskus heittää jotain muutaman päivän reissujakin. Asfalttia tulee varmaan ajettua isoilta osin ja hiekkatiellä pitää vielä olla ihan mukavaa, mutta maastoon ei tarvitse varsinaisesti mennä. Mitään kovin aggressiivista geometriaa en kaipaa. Voimansiirto yhdellä eturattaalla olisi plussaa. Onkohan jotain muuta mitä pitäisi vielä miettiä vai Kona tilaukseen? Oikeastaan ainoa potentiaalinen huono puoli minkä tuosta keksin on toi 650b rengaskoko joka ehkä on vähän marginaalia ja 700c voisi toimia paremmin kun runkokokokin tulee olemaan aika iso. Roven osalta vähän mietityttää että onko toi turhan maastopainotteinen kun varsinaisesti ei ole tarvetta mennä edes poluille tällä, mutta kaikki henkilöautolla ajettavan tasoiset tiet tulisi varmasti koluttua. Nää gravelit kun on niin omituinen laji, kun toiselle se tarkoittaa hyväkuntoista sileää soratietä sisältävää asfalttilenkkiä ja toiselle taas polkuja pitkin ajamista jäykällä maastopyörällä...

    Myös Surly Straggler vähän kiinnostelee, varmaan ajaisi aika saman asian.
    Tämä arpominen muuten lopulta päättyi Surly Preambleen droppitangolla ja olen ollut varsin tyytyväinen ostokseen. Sain kutakuinkin sitä mitä hainkin eli arkisukkulointiin ja maantie- ja soratielenkkeihin sopivan perusfillarin jolla on mukava ajaa niin lyhyttä kuin hiukan pidempääkin matkaa. Renkaiden vaihtaminen paremmin rullaaviin vähän houkuttelisi, mutta ajetaan nyt nuo aika huonosti rullaavat ensiasennusrenkaat ensin sileäksi ja vaihdellaan sitten jotain leveämpää slicksiä alle. Satula tuntui alkuun hiukan huonolta, mutta perse on tottunut muutaman sadan kilometrin myötä jo aika hyvin eikä tuo enää häiritse. Eiköhän tuon kanssa ole vielä paljon mukavia kilometrejä edessä, elleivät nistit päätä toisin.

    Välitykset (40 edessä ja 12-42 takana) ovat minun makuuni ja kunnolleni vähän turhan pitkät, mutta voisi jossain vaiheessa vaihdella pienempää eturatasta. Jyrkemmissä maantieylämäissäkin meinaa loppua pienet vaihteet kesken jos yrittää päästä hapottumatta ylös, mutta pienintä takaratasta ei kovin paljon tule käytettyä.
    Joe-poika muokkasi tätä : 22.05.2024 at 15.21

  4. #13954
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    8.186
    Ensiapuna vaihdoin nyt Grizliin 11-36 pakan. Katsotaan auttaako se mitään.
    XT-vaihtajia vuodesta -95.

  5. #13955
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    8.186
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Joe-poika Katso viesti
    Eiköhän tuon kanssa ole vielä paljon mukavia kilometrejä edessä, elleivät nistit päätä toisin.
    Tämä on ikävä asia. Gravel-pyörä olisi loistava valinta, jos vaikka tilan puutteen takia (tai mistä syystä vaan) joutuisi tyytymään yhteen pyörään. Sillä hoituisi monenlaiset ajelut. Mutta varkaat ja ilkivalta rajoittaa sen hyvän pyörän käyttöä vaikkapa terassi tai leffa reissuihin.
    XT-vaihtajia vuodesta -95.

  6. #13956
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.400
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Ensiapuna vaihdoin nyt Grizliin 11-36 pakan. Katsotaan auttaako se mitään.
    Eikö olisi helpompaa ostaa sopiva kampisetti olemassa olevaan keskiöön. Tai vaihtoehtoisesti sekin vaihtoon halutunlaisen kampisetin saamiseksi. Eipä ole koskaan tullut ajatelleeksi noista GRX:n rajoitteista.

  7. #13957
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    8.186
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Föhn Katso viesti
    Eikö olisi helpompaa ostaa sopiva kampisetti olemassa olevaan keskiöön.
    Tottakai jos sellaisia jossain olisi, tai joku tekisi. Mutta kun ei niitä taida olla missään.

    Ja tämä on se kippurasarvisten ikävä piirre. Ne kahvat on niin pirun kalliit, että se sitoo valinnat 10-takapakkaan. MTB puolella tämä on helppoa kun se vipujen vaihto on simppeli juttu. Jarrut jarruina ja vaihteet vaihteina.

  8. #13958
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.400
    No ei varmaankaan Shimanon Hollowtech keskiöön ole liiemmin tarjolla. Siis 2x rattaistolla jos sen tarvitsee olla vieläpä gravel spesifi. 1x kampia keskiöineen alkaa jo löytyä. Omassa Grizlissä on ihan Sramin maantiesetti

  9. #13959
    Liittynyt
    06/2023
    Viestit
    743


    Teistä muista niin tiedä, mutta omaan käytöön maastotaustalta 1x12 GRX tuntuu oikein mainiolta osasarjalta. Se 46/30 etukampisetti tuntui niin turhalta. 46 on vähän turhan iso lähes koko ajan ja 30:stä ei tartte oikeasti juuri missään. Harvoin viitsi pienemmälle pudottaa jne. Tossa on nyt 10-45 pakka ja 42 eturieska. Toki lujaa asfaltilla ajaessa voi välitykset loppua kesken ja muutenkin ketju on pakan viimeisillä rattailla, mutta sitä varten kai ne siellä on, että niitä joskus käytetään eikä tuota lujaa asfaltilla ajamiseen ole speksattu.

    Propainin pohtiminen siis päättyi. En mä nähnyt, että tohon verrattuna hirveästi uutta olisi tullut ja en halunnut vaijerivetoisia vaihtajia, kun vaijerit menee ohjainlaakerin läpi enkä myöskään SRAMin langattomia sähköjä pikkuakkuineen tai sähköjä nyt muutenkaan graveliin.

  10. #13960
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    14.481
    10t kanssa ei kyllä ihan heti välitykset lopu. Maastotaustalla tuo on just paras vaihtoehto.

  11. #13961
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.400
    ^ noinhan se pitää juuri ollakin. Omaan käyttöön speksattu. Tuo 1x12 grx olisi minunkin valinta jos shimanoa olla pitäisi ja maastot puoltaisi sitä.

  12. #13962
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    20.236
    Onks joku jo kokeillut kuinka Sramin XPLR-kasetti toimii GRX:ssä?

  13. #13963
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.890
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Onks joku jo kokeillut kuinka Sramin XPLR-kasetti toimii GRX:ssä?
    Rami on ehdoton että XPLR saa käyttää vain flattop -ketjun kanssa, joten voi olla aika hiljaista kokemuksien kanssa. Kiinnostaisi kyllä kuulla kokemuksia. XPLR PG-1231 11-44t olisi kiinnostava yhdistelmä GRX:n kanssa.
    The older I get the faster I was

  14. #13964
    Liittynyt
    06/2023
    Viestit
    743
    https://www.fairwheelbikes.com/blogs...roupset-build/

    Tässä on toki D-A mutta toimisko sitten myös GRX.

  15. #13965
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    20.236
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti huotah Katso viesti
    Rami on ehdoton että XPLR saa käyttää vain flattop -ketjun kanssa...
    Kasettiko sen ketjun vaatii? Olen ollut siinä uskossa että vaihtaja. Kuka on Rami, häntäkö pitää uskoa?

    ... XPLR PG-1231 11-44t olisi kiinnostava yhdistelmä GRX:n kanssa.
    Njoo, tuohan menis normivapariinkin. "Flattop compatible"... onko se vaatimus jos on yhteensopiva? Mä en kyllä mitenkään usko, että kasetti voi tietää millä ketjulla sitä pyöritetään.

    Rival -vaihdekahva on rikki, joten tässä joutuu nyt jotain peliliikkeitä tekemään joka tapauksessa ja äkkiä. Muutenkin oli tarkoitus ensi vuonna koittavaa fillarin 10-vuotista taivalta juhlistaa jollain major-päivityksellä. Sähköä vai geeäräxää?

    GRX kiinnostaisi, mutta ei hotsittaisi microspline-vaparia hommata entisten (XD/XDR/11R) lisäksi. Käytän 10x135 perässä pikalinkun sijaan 10x135 läpipulttia eikä mulle ole ihan selvinnyt saako sille microspline-päätykorkkia tai kävisikö DT:n XD/XDR/11R -korkeista joku. Pikalinkkukorkin saa kyllä. Siksi tässä excelöidessä pitää katsoa vaihtoehtoja. Takana ongelmana vielä PM-jarru, joten vaikka XT-satula sinne. Ellei Hopen RX4 kumpaankin päähän, mutta niiden saatavuus öljyä varten halutussa värissä eteen FM, taakse PM on ollut viime aikoina jokseenkin "vaihtelevaa". Ainakin samasta kioskista.

    Toki vois fillarin johonkin huoltoon katsoo voiko kahvalle tehdä jotain tai vaihtaa uuteen. Saisi mietintäaikaa. Itse pari iltaa olen sitä ihmetellyt, eikä se siitä tokene (no tänään ihmettelen lisää).


  16. #13966
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Tottakai jos sellaisia jossain olisi, tai joku tekisi. Mutta kun ei niitä taida olla missään.

    Ja tämä on se kippurasarvisten ikävä piirre. Ne kahvat on niin pirun kalliit, että se sitoo valinnat 10-takapakkaan. MTB puolella tämä on helppoa kun se vipujen vaihto on simppeli juttu. Jarrut jarruina ja vaihteet vaihteina.
    Vaikka ketjulinja onkin eri, niin miten joku Shimanon krossikampi FC-CX50, joita voisi jopa jostain vielä löytää, tai toimisiko 10-ketjun kanssa joku FC-RS510 46/36.

  17. #13967
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    ...
    Toki vois fillarin johonkin huoltoon katsoo voiko kahvalle tehdä jotain tai vaihtaa uuteen. Saisi mietintäaikaa. Itse pari iltaa olen sitä ihmetellyt, eikä se siitä tokene (no tänään ihmettelen lisää).
    Jos samaa kahvaa vielä saa?

    Mä romutin viime syksynä vasemman Ultegra-kahvan kaatuessa enkä uutta järkevään hintaan ja odotusaikaan löytänyt. Päädyin vaihtamaan 11-GRX kahvoihin ja asennuksen jälkeen totesin, että olivatpa vanhat kahvat kuluneet, erityisesti jarrujen osalta.

  18. #13968
    Liittynyt
    04/2016
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    269
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Kasettiko sen ketjun vaatii? Olen ollut siinä uskossa että vaihtaja. Kuka on Rami, häntäkö pitää uskoa?
    ...
    Njoo, tuohan menis normivapariinkin. "Flattop compatible"... onko se vaatimus jos on yhteensopiva? Mä en kyllä mitenkään usko, että kasetti voi tietää millä ketjulla sitä pyöritetään.
    Olen jäänyt ymmärrykseen että SRAMin flattop-ketjun rullat ovat isommat kuin normiketjun, minkä takia myös rattaiden hammasvälit olisivat sitten isommat.

    Täällä on mittailtu Force 12s AXS-flattiketjulle 7.90mm ja D-A 11s 7.65mm, eli näillä tiedoilla en lähtisi laittamaan tietämättä ristiin.
    https://handsonbike.blogspot.com/202...0more%20speeds.

  19. #13969
    Liittynyt
    06/2023
    Viestit
    743
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    Vaikka ketjulinja onkin eri, niin miten joku Shimanon krossikampi FC-CX50, joita voisi jopa jostain vielä löytää, tai toimisiko 10-ketjun kanssa joku FC-RS510 46/36.
    Niin se ketjulinja. Etuvaihtaja pitänee vaihtaa myös. No sehän ei ole ongelma, mutta tuleeko sitten ongelma siitä, että ketju ottaa kumiin kiinni. Sitä vartenhan tuo leveämpi ketjulinja on, että rengastilaa riittäisi paremmin.

  20. #13970
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    20.236
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    Jos samaa kahvaa vielä saa?.
    Juu kyllä saa ihan hyllystä ainakin Saksasta. En tiedä sitten miten kivijalkakaupoista, joutuisiko odottelemaan viikkoja. Fillari tarttis saada ajoon NYT ÄKKIÄ.

    Ja tosiaan,olisihan 11-spd GRX myös oiva vaihtoehto. Yksinkertainen. Kävis kaikki samat pakat kuin nytkin.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Gary oin' Katso viesti
    Olen jäänyt ymmärrykseen että SRAMin flattop-ketjun rullat ovat isommat kuin normiketjun, minkä takia myös rattaiden hammasvälit olisivat sitten isommat.

    Täällä on mittailtu Force 12s AXS-flattiketjulle 7.90mm ja D-A 11s 7.65mm, eli näillä tiedoilla en lähtisi laittamaan tietämättä ristiin.
    https://handsonbike.blogspot.com/202...0more%20speeds.
    Ahaa. Se on sitten selvä juttu, ettei sille tielle.


  21. #13971
    AXS tsi XPLR pakasta ei tietoa tai vaihtajan toiminnasta, mutta AXS eturattaat/kampisetissä toimii 11speed KMC SL ketju ja Shimanon ultegra ketjut ihan hienosti vaikka speksattu isommalle flattop rullalle (rullan kokoeroa ei silmällä näe, joku millin sadasosa tms.). Varmaan joku ero löytyy kulumisesta, mutta ei mainittavaa eroa ja vaihtaa 2x hienosti. Pitäs toimia 12speed eagle ketjuillakin, koska niiden sisämitat on aika samat käsittääkseni kuin 11speed. Ulkomitat kapeammat. En ole vielä kokeillut.

  22. #13972
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    5.486
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Juu kyllä saa ihan hyllystä ainakin Saksasta.
    Mäkin just tossa suunnittelin, että pitäisi varmaan tilata vannejarru-Forcen vaihdepuolen kahva jemmaan nyt, kun niitä vielä saa. Tai ehkä vaikka molemmat. Periaatteessa se vasen kahva on ”ikuinen”, mutta jos sen vaikka kaatuu säköksi tms.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  23. #13973
    Liittynyt
    06/2023
    Viestit
    743

  24. #13974
    ^pienenä tyylirikkona kuvissa ei ole Shimanon polkimet, vaan kovin LOOKin näköiset.

  25. #13975
    Liittynyt
    06/2023
    Viestit
    743
    Kuvathan on Bikerumorin eikä Shimanon. Eiköhän toimittajalle ole toimitettu pyörä testiin ja hän on siihen omat polkimet laittanut.

    1x versio tulee "myöhemmin".

  26. #13976
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Mäkin just tossa suunnittelin, että pitäisi varmaan tilata vannejarru-Forcen vaihdepuolen kahva jemmaan nyt, kun niitä vielä saa. Tai ehkä vaikka molemmat. Periaatteessa se vasen kahva on ”ikuinen”, mutta jos sen vaikka kaatuu säköksi tms.
    Jos tarve on vaijerijarrujen kahvoille, minulla olisi iskemättömät 1x11-Forcet. Tilasin ne jossain vaiheessa aivan Sulo Vileninä ja ajattelin päivittää Rivaleiden tilalle, mutta tuskin saan aikaiseksi.

  27. #13977
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.308
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Steve Baggy Katso viesti
    Kahvan sivussa oleva peukkunappi näyttää hyvin mietityltä. Ultegroissa se on siinä kahvan päällä, mutta mun mielestä toi on paljon parempi ratkaisu.

  28. #13978
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    5.486
    ^^ @Malamuutti laitoin viestiä
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  29. #13979
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    8.186
    Nyt on 1x10 Canyonissa. Pistin Shimpan 40 piikkisen GRX-rattaan eteen. Ihan hyvin pelasi 50 km testilenkillä. Varsinainen testi oli nousu Kangasalan Kirkkoharjun kahvilaan. Juuri ja juuri jaksoin vääntää ylös asti.

    Mutta eihän tuokaan ilman kampien viilausta mennyt paikalleen ja M8 prikat piti laittaa väliin. Ja hiukan pidemmät teräspultit vaihdoin samalla.

    XT-vaihtajia vuodesta -95.

  30. #13980
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    14.481
    Nyt on viritys.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •