Kiitos palautteesta @rantakemisti - eri lähteistä tulevien palautteiden perusteella pyritään tässä navigoimaan eteenpäin ja hienosäätämään freemium-mallia.

Pohjimmiltaanhan tässä on kysymys intressien yhteensovittamisesta: käyttäjän ja kehittäjän. Käyttäjä ei mielellään maksa yhtään mitään (pl. se pieni porukka joka haluaa tukea donation-hengessä), ja jos pitää maksaa niin kertamaksu. Jatkuva tilaus otetaan kun on "pakko" eli tarve on riittävän suuri ja muuta vaihtoehtoa ei ole. Kehittäjän kannalta maksuton malli toimii a) alkuinnostuksen ajan tai b) pitkällä juoksulla silloin kun vaadittava työmäärä, työn luonne, kustannukset ja muut rasitteet (palvelun 24/7 ylläpito) ovat pieniä (tai c) monetisaatio perustuu mainoksiin / käyttäjän datan myymiseen). Uuden Trailmapin osalta ollaan ohitettu a) ja b) eli hanke rullaa vain ja ainoastaan jos freemium-malli (tai jokin muu malli) toimii. Kertamaksun ongelma on se, että kun käyttäjä on kerran maksanut niin lisää rahaa ei tule. Täten malli toimii juuri niin pitkään kun käyttäjien määrä kasvaa, sen jälkeen tulovirta hiipuu lähestyen nollaa - samaan aikaan kuitenkin palvelun kustannukset ja työt jatkuvat, etenkin jos sitä pitäisi myös aktiivisesti kehittää eikä vain ylläpitää. Kertamaksun yhtälö toimii siten vain sovelluksissa jotka tehdään "kerran", ylläpidon ollessa minimaalista tai sitten on markkina jossa uusia käyttäjiä riittää hyvin pitkäksi aikaa.

Plus-tilauksen oheen on suunnitteilla natiivisovelluksen osalta halvempi "mobiili"-tilaus, jossa toiminnot keskittyvät kartan-käyttöön natiivisovelluksella - ei siis reittisuunnitteluun, reittien lähettämiseen Garminiin tai muihin edistyneisiin toimintoihin. Rajanveto on vielä työn alla, koska tämä pitää sovittaa markkinaan jossa on paljon erilaisia karttasovelluksia tarjolla.

Freemium-mallin realiteetteja: Vain hyvin pieni osuus kaikista käyttäjistä maksaa yhtään mitään (tällä hetkellä arviolta alle 1% Trailmapin kaikista käyttäjistä, rekisteröityneistä noin 8%). Tämä tilaajien ryhmä kokee, että 2-3€ / kk juuri tästä sovelluksesta on maksamisen arvoinen koska se tuo harrastamiseen niin paljon lisää (siis ainakin yhtä paljon kuin se about samanhintainen yksi pulla yhden lenkin tauolla). Näiden tilaajien voimin Trailmap menee eteenpäin, kiitos heille! Kun suorittaa tuosta laskimella kertolaskuja niin lienee helppo todeta, että pieni tilaaja-prosentti * pieni kk-maksu per käyttäjä vaatii huikean joukon käyttäjiä jotta katetaan kuukausittain juokseva kulupuoli. Tuo on se yhtälö jota vastaan joutuu kaikki linjaukset arvioimaan ja ennustamaan mitä nuo luvut voisivat olla tulevaisuudessa.

Jos katsoo freemium-mallin kotimaisia karttasovelluksia niin tehokkaan kaupallinen projekti on vaikkapa "Maastokartat": Suht yksinkertainen Android-only sovellus joka käyttää eri toimijoiden ilmaisia karttapalveluita ja tilausversiossa myös Mapboxia. Osuu isoon "ulkoilijat"-kohderyhmään, yksinkertaiset toiminnot ilman tarvetta omille taustajärjestelmille, jolloin jatkuvaan kehitykseen, ylläpitoon tahi taustajärjestelmien pyöritykseen ei mene alkurykäyksen jälkeen juuri aikaa eikä rahaa. Trailmap pyörii aika erilaisella setupilla - tavoitteena tuoda käyttäjille ja OSM-kartoitusyhteisölle jotain ihan muuta kuin nämä Maastokartta / Karttaselain jne. jne. sovellukset, mutta kehittäjän kannalta tämä on sen seurauksena myös aivan eri luokan urakka kuin nämä sovellukset. Puhtaasti kaupallisen logiikan kannalta tämä on aivan "hölmö"-hanke, eikä pyörisi ollenkaan jollei pohjalla olisi ihan muuta ajuria.