ElectrobikeGiantGarminMPMessut
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 40

Aihe: Kiikarit lenkille

Kiikarit lenkille

Kiikareiden hankinta lenkkikäyttöön polttelee.

Pidän yhden saranan malleista, mutta alle 30 mm linssillä kohtuu laadukkaita on vähän tarjolla. Yllättäen niistä puuttuu myös linssisuojat, mikä on taskussa kuljetettavissa kiikareissa iso puute. Onko siis parempi katsella suosiolla 30-32 mm malleja? Ne ei kulje mukavasti enää taskussa, vaan vaativat muita järjestelyjä.

Aikaisemmin on ollut alle satasen Nikonit, jossa kuvan laatu ei enää tyydytä. Kokeilin myös Meoptan 8x25, mutta siinäkin vääristymät ja reunojen epätarkkuus kiusasivat. Lisäksi tarkennus on päinvastainen kuin yleensä ja välitys liian nopea.

Kowa BD 8X25 on todennäköisesti samaa kaliiperia?

Pentax 9x28 antaa kapean näkökentän, muuta en osaa kokeilematta sanoa. Vortex 8x28 on saanut kehuja, mutta poistuva malli ja okularien säätöjä moitittu. Ei voi tukea kasvoja vasten ja silmälasien kanssa huono ainakin testien mukaan.

30-32 mm kiikareiden paino nousee helposti 500 g suuruusluokkaan. Nikon M7 on kevyemmästä päästä kohtuullisen hyvällä optiikalla. Käyttömukavuus hyvä verrattuna 25 mm malleihin.

Zeiss Victory ja Swarovski 8x25 olisivat optiikaltaan hienoja, mutta hinta kova ja suojukset puuttuvat. Zeiss Terra 8x25 sama juttu järkevässä hintaluokassa.

Millaisia ratkaisuja muilla tällaiseen käyttöön on?

Opticron Traveller 8x32? Speksien mukaan hieman pienemmät ja kevyemmät kuin M7 8x30. Ainakin Fotofennicassa pääsee käpistelemään.

Tai jos jostain vielä löytää vanhan 6x32 mallin joka itselläni on, niin se on vielä vähän kompaktimpi paketti.

Mulla on Zeissin Terra ED 8x25 ja kuvanlaatu on kyllä mahtava. Kätevät käyttää silmälasien kanssa tai ilman. Linssinsuojuksia ei ole, kaipaisin.

Joku vuosi sitten ostin Vortex Solo 10x36 monokulaarin.
    Etuna se puolta pienempi koko, haittoina sitten se käyttömukavuus, kiikari on luonnollisempi käyttää .

Sent from my Takapalk

Leica ultravid 8x20 ollut vuosikymmeniä luottopeleinä, nämä uudemmat vesitiiviitä, hintavat mutta kestävät loppuelämän, eikä kuvanlaatu harmita. Trinovid ei ole vesitiivis, mutta pari satkua edukkaampi.

Kowa Genesiksen ja Leican saisi vähän kohtuullisemmalla hinnalla, mutta onko 20-22 mm linssi jo käytännössä turhan pieni? Moni on siirtynyt 25 milliin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Kowa Genesiksen ja Leican saisi vähän kohtuullisemmalla hinnalla, mutta onko 20-22 mm linssi jo käytännössä turhan pieni? Moni on siirtynyt 25 milliin.
    Leican 20mm ollut täysin riittävä, ei ole loppunut "kesken", vuosikymmeniä lintuharrastusta näillä.

10 vuotta ollut käytössä Pentax Papilio 6,5x21-kiikarit. Nimensä mukaisesti soveltuu erittäin hyvin esim. perhosten katseluun, lyhin tarkennusetäisyys vain 50cm. Hyvin ovat ajaneet asiansa yleisessä katselussa ja myös lintujen kanssa.

https://topshot.fi/pentax-papilio-ii-6-5x21-kiikari/ Linkissä päivitetty kakkosversio omastani.

https://topshot.fi/pentax-papilio-ii-8-5x21-kiikari/ Hieman suuremmalla suurennoksella.

Ite ostin about vuosi sitten swarovskin cl 8x 25 kiikarit. Noihin tuli mukaan linssin suojat ja suojapussi. On kyllä jäätävän hyvä kuva noissa. Kalliithan noi oli, mutta käytännössähän tommoset kestää mun loppuiän. Hyvillä kiikareilla on vaan nautinto katsella. Lintuvarusteesta sai tingittyä vähän hintaakin alaspäin.
    www.youtube.com/watch?v=zSPsEn7Mfb8

Olen kokeillut noita pariin otteeseen ja allekirjoitan kuvan laadun.

Suojukset tulee ilmeisesti vain okulaariin, ei linsseihin.

Ainoa mikä noissa häiritsee, on kahden saranan rakenne. Yhdellä saisi riittävän pieneen pakettiin, kun mahdollisimman pieni koko ei ole tavoitteena.

30-32 mm kiikarit ei mahdu taskuun, mutta kantaako joku noita mukana lenkeillä? Olisi kohtuuhintaista tarjontaa enemmän.

Pitäisikö järjestää suuri pyöräilykiikarivertailu, johon kaikki tuovat omat kiikarinsa juuri niin kuin tykkää niitä ajaessa kuskata. Viikin lintumessujen yhteydessä elokuussa?

Tuohan on hyvä idea! Eikös lintuharrastajilla ole joku eko-sarjakin.

Toki kiikareiden kanssa täytyy muistaa pyörälenkki suunnitella eri tavoin kuin yleensä ja lähteä yksin matkaan. Pysähdyksiä tulee usein.

Kas, tämä onkin kiintoisa aihe. Mun on pitänyt hankkia kiikarit jo pitkään. Jostain syystä saan kiikarinäkymän toimimaan harvoilla malleilla. Eli tyypillisesti näen asiat kahtena. Ensimmäiset kiikarit joilla näin kunnolla on sattumalta kokeillut Swarowskin 3000€ kakkulat. Joku 300-400e olisi sopivampi hinta

Tuossa osto-oppaassa on mielestäni aika hyvin selitetty eri termejä ja niiden vaikutusta:
    https://www.kameraliike.fi/fi/articl...atseluetaisyys

^^ Lämpimästi suosittelen hyödyntämään sen, että asut kaupungissa jossa on kiikareiden ja kaukoputkien erikoismyymälä (Fotofennica). Varmasti selviää mistä kiikastaa kahtena näkemisessä, ja pystyt helposti vertailemaan minkä hintaiset kiikarit on sulle tarpeeksi hyvät.

32-42 mm linssillä olevia saa n. 400-500 eurolla sellaista laatua, ettei ainakaan minua mikään näkymässä häiritse. Pienemmissä 330 euron Zeiss Terra 8x25 on optiikaltaan riittävän hyvä. Pikkukiikareissa on monia muita asioita, etten ole sopivaa osannut päättää.

Fotofennican kaveri tosiaan tuntee kiikarit, mutta yrittäjänä osaa myös myyntipuheet ja hinnoittelun eli tarkkana pitää olla.

Ajoin 50 kilsaa kiikarit (8x32, n. 500 g) mukana. Kiikareiden oma nauha kaulaan ja vasemman käden alle, kiikarit omassa kotelossa, kotelo vyöllä lantion tai käytännössä mahan päälle. Kun kääntää vyön soljen sivulle kyljen kohdalla, pitää se kiikarikotelon aika hyvin sivulla. Muuten kotelo vähitellen valuu eteen ja osuu poljettaessa vasempaan reiteen. Toinen vaihtoehto on pitää kotelo aivan edessä, mutta sitä en nyt kokeillut.

Toki taskukiikari olisi mukavampi, mutta tuolla tavalla isompikin kulkee mukana.

Minulla on tällaiset linkin mukaiset Nikonin 8 x 30 kakkulat. Yleiskäytössä riittää minulle hienosti, mutta ei noita kyllä joka pyörälenkillä viitsi mukana kantaa. Joku sellainen kahden saranan malli taittuisi pienempään nippuun ja mahtuisi paidan taskuun.

https://www.jaskamerakauppa.fi/fi/ka...MaArGkEALw_wcB

Joku tällainen voisi riittää fillarilenkillä mun käytössä. Olen hiukan arka ostamaan kovin kalliita härveleitä, vaikka ne sitten loppuelämän kestäisi. Se kun ei hyödytä mitään jos ne unohtaa/kadottaa yms sählää itse rikki.
    https://www.suomenlintuvaruste.com/p...iikari-fi.html
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Kokeilin Meoptan 8x25 Meosportia (hyvä tarjous Ruodossa).
    + rakenne ok, yksi sarana ja laatuvaikutelma muutenkin hintaan nähden ok, linssisuojat hyvät (harvinaista tässä kokoluokassa)
    - kuvassa vääristymää, kuten tuossa hintaluokassa yleensä, nopea tarkennus (n. 1 kierros), vaikea saada kohdalleen, kiertosuunta vastapäivään läheltä kauas
    Totesin haluavani parempaa optiikkaa. Samasta syystä en ole kiinnostunut kiinalaisesta Kowa SV:stä.

Aiemmin mainittu Zeiss Terra ED 8x25 ihan asiallinen, vaikka nykyversio kinkki (alunperin japski Kamakuran tekemä).
    Ja kiikaritähtäimistä sovellettuna, "kun hommaat saksankielisessä maassa valmistetun optiikan, et iske kättäsi siihen itteensä".
    Zeiss, Swarovski, Kahles, Schmidt und Bender, Hensoldt ... ja elämä on.

Terraan pitäisi saada linssien suojukset ja parempi kotelo.

Tämän ketjun innostamana kävin Verkkokauppa.comissa ja ostin Olympuksen 8 x 25 WP2 kiikarit hintaan 99.99€. Mahtuu taskuun ja raaskii kantaa mukana.

Kuvan laatu? Minun lenkkikäytössä riittävä.

Pakko kompata. Mulla oli noi Olyn kevytkiikarit. Hintaisekseen hyvät optisesti. Ei vaan kestäneet vettä: roskikseen.
    Hensoldt 8x30, pikku-Zeiss (ED 8x25) ja vanha militaari Hartmann-Wetzlar Bernina 7x50.
    Noilla mennään.

Mulla on diamondback vortex 8x30 ja sit lapsille ostanut focus juniorit. 7x23 tjsp. Noi Diamondbackit ostin sillä ajatuksella et kulkis vielä helposti mukana. Mut on ne vähän liian isot taskussa pidettäväksi. Tollanen 8x25 + 10x40 olis ehkä paras combo. Noi focukset kulkis mukana helposti mut kyllä niistä huomaa miksi hinta on 30€ luokkaa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Toki taskukiikari olisi mukavampi, mutta tuolla tavalla isompikin kulkee mukana.
    Mites, joko on taskukakkulat löytynyt?

Harkinnassa on. Kiire ei ole, joten rauhassa saa ssia hautua.

Kowan BD 8X25 ja Genesis 8x22 kiinnostaa. Ensimmäinen on yhden saranan malli ja sopivan hintainen lenkkikäyttöön. Jälkimmäisen optiikka todennäköisesti ei ala harmittaa, kun ykköskiikari on Zeiss Conquest. Kumpaakaan en ole päässyt kokeilemaan.

Terra 8x25 olisi optiikaltaan riittävä, mutta kaksi saranaa, Kiina ja puuttuvat linssisuojat laimentaa kiinnostusta. Todennäköisesti joku noista se tulee olemaan. Jokerina Ruodon tarjouksesta Swarovski.

Itsekin taannoin takerruin tuohon yksi / kaksi sarana pohdiskeluun, ja kaksi saranaa oli ehdottomasti kielletty. Mutta nyt olen lämmennyt ajatukselle jos kerran Leica ja muutkin ovat niitä menestyksekkäästi tehneet vuosikymmeniä.

Eli miksi kaksi saranaa ei kelpaa? Ja mitä vertailuja olen lukenut, niin Kiinan Terra pocket -mallit ovat saaneet kehuja.

Mutta mites Leica Trinovid 8x20? Typpi-vapaa malli tosin…

Onko nämä halvemman pään kiikarit jo tsekattu, mulla vähän vanhempaa mallia isompien rinnalla ja hyvt olleet
    https://www.kameraliike.fi/fi/produc...ITE-EX-8X25-CF

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Onko nämä halvemman pään kiikarit jo tsekattu, mulla vähän vanhempaa mallia isompien rinnalla ja hyvt olleet
    https://www.kameraliike.fi/fi/produc...ITE-EX-8X25-CF
    Minulla on nuo Nikonit aina autossa mukana. Tosi hyvä hintaansa nähden, mutta ei se mikään taskumalli ole.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Itsekin taannoin takerruin tuohon yksi / kaksi sarana pohdiskeluun, ja kaksi saranaa oli ehdottomasti kielletty. Mutta nyt olen lämmennyt ajatukselle jos kerran Leica ja muutkin ovat niitä menestyksekkäästi tehneet vuosikymmeniä.

Eli miksi kaksi saranaa ei kelpaa? Ja mitä vertailuja olen lukenut, niin Kiinan Terra pocket -mallit ovat saaneet kehuja.

Mutta mites Leica Trinovid 8x20? Typpi-vapaa malli tosin…
    Yksi sarana on mukavampi käyttää ja 25 mm kiikari silti riittävän pieni. Mutta ei ehdoton vaatimus.

Leica ei tarjoa mitään etua, joten muut kiinnostaa enemmän.

Samanlaisia aiheita

1. Kuulokkeet lenkille
    By EsaJ in forum Varusteet
    Vastaukset: 619
    Viimeinen viesti: 14.10.2025, 17.49
  2. Ylläkselle fatbike lenkille
    By Markus Raatiniemi in forum Yhteislenkit ja ajoporukat
    Vastaukset: 0
    Viimeinen viesti: 05.12.2021, 14.37
  3. Lenkille Lekatieltä...
    By LTP in forum Yhteislenkit ja ajoporukat
    Vastaukset: 199