ElectrobikeGarminHephaGiant
Sivu 291 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 191 241 281 289 290 291 292 293 301 341 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 8.701 - 8.730 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #8701
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Minusta se ulkoisella hammastuksella oleva on varmempi valinta. Ei ainakaan työkalun ahtaus ole ollut ongelma, eikä tarvitse repiä irti mitään napaholkkeja.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  2. #8702
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    Aivan kaikkiin 12-milliselle akselille tehdyille navoille sisäisellä hammastuksella oleva ei käy ongelmitta: ainakin DT 240 etunavassa näin voi käydä. Navan päätytulppa on levenevää sorttia, eikä moni modifioimaton avain sovi kunnolla. Ja vaikka lukkorenkaan saisi kiristettyä, niin avaaminen voi olla hankalaa.

    Polkupyörissä todellinen sopivuus taitaa selvitä vasta, kun asentaminen alkaa.

    (Mulla on DT 240-navalle oma sisältä kartioksi ohennettu avain)
    Noita dt240 napoja on vähän erimallisia. Taisi olla se vanhempi/mtb napa missä oli erillainen päätyholkki ja johon ei normaali sisäinen passaa.

  3. #8703
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.436
    ^kun asiaa ihmettelin, niin mietin, että onko tuohon levenevään päätyholkkiin joku pätevä syy: en sellaista keksinyt.

    Ihan aiheen vierestä: Shimanon kammen direct mount-rattaan lukitusrengas vaatii oman työkalun -ei siihen mikään muu taida käydä -tai ainakaan en osannut kuvitella, että millainen. Ja sitten Eastonin kuitukamet: oma työkalu myös rattaan lukitusrenkaaseen -tosin sellainen oli vanhastaan mulla, jostain nelikanttikeskiön ajoilta. Ja Eastonin BSA-keskiö: oma avain, ei sellainen, kuin Shimanolla, jolla niitä on ainakain kahta kokoa. Nyt mulla on Eastonin keskiöön kaksi työkalua: aika hyvä ja huono.

  4. #8704
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.031
    Toinen samankaltainen systeemi (ulkoinen kierre) on T47 Praxis (Shimano) keskiö, esim. 40 Nm kiristys tai avaus ei varmasti monelta onnistu edes oikealla työkalulla. Matala kontaktipinta vaatisi jonkin puristussysteemin, jotta työkalu pysyisi paikallaan.
    Jarrulevyjen osalta olen kiroillut Bora WTO:n ulkoisen kierteen kanssa, se levy ei varmaan ollut kuin jotain pari mm korkea ja kalliissa kiekossa ei kovin montaa kertaa haluaisi lipsauttaa avainta

  5. #8705
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Jep. Nuo on ärsyttäviä.

    Escape Collectivessa oli hyvä juttu Keskiö/jarrulevy avaimista.

    Hylsy ja t-väännin olisi minusta tukevin. Voima tulee molemmilta puolilta.

  6. #8706
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Tuossa jutussa kerrottiin muunmuassa se, että trek on tehnyt t47 rungostaan muutaman millin kapeamman, jotta saa milliä leveämmän hammastuksen alumiinikupin reunaan.

  7. #8707
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.031
    En ollut juttua lukenutkaan, asiasta mainittiin myös Geek warning podcastissa.
    Minun kokemukset juuri Trekistä, 2 mm tartuntapinta, vääntö sivusta pitkällä varrella jne... Onneksi ei tarvinnut avata kuin toinen puoli johdotuksia varten.

  8. #8708
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Niin tuossa t-avaimessa on ainoa ongelma momentin kanssa. Tuollaista kahden käden momenttiavainta ei taida olla.

    Mutta jos mulla olisi tuollainen kallis t47 runko, niin panostaisin kyllä ainakin laadukkaaseen avaimeen.

  9. #8709
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    Shimanon kammen direct mount-rattaan lukitusrengas vaatii oman työkalun -ei siihen mikään muu taida käydä.
    Muistaakseni se on BSA-keskiöavain. Niitäkin Shimano tekee nykyään kahta kokoa.

  10. #8710
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    Vihoviimeisiä nuo keskiö/CL avaimet, taitaa olla 3-4 erillaista varastossa ja jokainen hankittu tarpeeseen, valitettavasti!

  11. #8711
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    360
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Mulla oli tuollainen Motonetistä hankittu avoin malli, ihan paska jarrujen lukkorenkiaden avaamiseen. Mutta johtuu varmaan enemmänkin siitä valmistajasta kun avaimen tyypistä.
    Paska se superbeen avain on keskiönki asennukseen, on niin horo että toppasi hammastuksen reunaan ja jätti kolot kuppiin kun oli sen saanu kiinni.

    Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla
    Kona kikapu deluxe 2004

  12. #8712
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.709
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti laattamaa Katso viesti
    Paska se superbeen avain on keskiönki asennukseen, on niin horo että toppasi hammastuksen reunaan ja jätti kolot kuppiin kun oli sen saanu kiinni.

    Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla
    Joo, olis pitäny kyllä palauttaa ja ottaa rahat takas mutta laiskana miehenä heitin metallikeräykseen. Paskojen työkalujen myyminen pitäisi kieltää…tai ostaminen…

  13. #8713
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    360
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Joo, olis pitäny kyllä palauttaa ja ottaa rahat takas mutta laiskana miehenä heitin metallikeräykseen. Paskojen työkalujen myyminen pitäisi kieltää…tai ostaminen…
    Ei tullu itelläkään palautettua, mutta pihinä jätin sen hyllyyn vara avaimen vara avaimeksi

    Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla
    Kona kikapu deluxe 2004

  14. #8714
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Paskojen _tuotteiden_ myyminen pitäisi kieltää…tai ostaminen…
    Pätee kaikkiin muihinkin kuin työkaluihin.

  15. #8715
    Kysymys liittyen yhteensopivuuksiin: Shimano 105 kampisetti FC-R7100 (50/34), tarkoitus olisi siirtyä sähköiseen vaihteistoon. Onnistuuko paritus Sramin etuvaihtajan FD-RIV-E-D1 kanssa? Miksi sram? Oikeasti langaton.

    Linkkejä:

    Kammet
    https://bike.shimano.com/en-EU/produ.../FC-R7100.html

    Vaihtaja
    https://www.sram.com/en/sram/models/fd-riv-e-d1

    Pyöränä uusi canyon endurace al 7, 2x12 shimano 105. Takavaihtajan oletan olevan läpihuutojuttu.

  16. #8716
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    ^Sramin etuvaihtaja lienee suunniteltu 13 -hampaan erolle eturattaissa, voihan se silti toimia. Ketjulinjassa ei ole kuin 0.5mm eroa. Sramin 12s maantiekamppeet käyttää flattop -ketjua, aiotko vaihtaa myös ketjun ja takapakan samalla? Shimanon eturattaat ei taida toimia tuolla ketjulla.

    Itse laittaisin vaan Shimanon kahvat ja vaihtajat, ei tarvitse edes jarruja vättämättä vetää uudestaan. Se akun laitto satulaputkeen ja pari piuhaa vaihtajille on ehkä 30min homma.

  17. #8717
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^Sopiiko akka kaikkiin satulaputkiin?

  18. #8718
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Sopiiko akka kaikkiin satulaputkiin?
    Akasta en tiedä, mutta se Shimanon akku on 17mm halkaisijaltaan ja 152mm pitkä. Käytännössä siis sellainen paksumman tussin kokoinen, eli väittäisin että mahtuu kyllä ainakin melkein kaikkiin.

  19. #8719
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.433
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Kytkimellä on se virka, että pitää ketjun kireällä.
    Kytkin se on siinä mielessä, että sen pito tarttuu toiseen suuntaan. Jarru se on siinä mielessä, että se vaimentaa häkin heilahdusta ja siten ketjujen hakkaamista.
    Yhdessä NW 1x eturattaiden käytön kanssa on ketjujen hyppimisongelmat lähes kadonneet.

  20. #8720
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^Totta tuokin, viime kesän ajoin surutta XT:llä off asennossa huomaamatta yhtään mitään erityistä. Vasta kun tuota XTR:ää tutkin niin moisen huomasin.

    No, kun saa projektin ajoon niin sitten voi vertailla onkos mitään iloa moisesta.

  21. #8721
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    264
    ^On mullakin jäänyt joitain kertoja se vahingossa OFF asennolle, enkä sinänsä ole silloin ajaessa mitään erityisiä ongelmia huomannut. Mutta kyllä sillä siellä varmaan ihan virkansa on. En jaksa uskoa, että sitä sinne olisi vallan turhaan suunniteltu.
    Tuossa vielä yksi video missä sen tarkoitusta on hieman avattu ja varsinkin sen huoltoa ja säätöä.
    Huolto ja säätö on sinänsä varsin helppoa, joten kannattanee tosiaan vaikka kerta vuoteen tehdä. Itse olen laittanut siihen rasvaksi DT Swissin vaparirasvaa kun sitä sattui itsellä hyllystä löytymään ja aiemmin linkkaamassani GMBN Techin videossa nähdäkseni sitä siihen myös laittoi.
    Momenttiavaimellahan tuon jäykkyyden voi helposti tarkistaa ja säätää, laittaa vaikka sen 5-6 Nm avaimeen ja katsoo että se naksahtaa vasta sitten kun vaihtaja on siellä aika etuasennossa.
    Itse olen ymmärtänyt, että rajummassa menossa tuo kannattanee säätää ehkä hieman jäykemmäksi, mutta jos meno on hieman tasaisempaa, niin voinee pitää löysempänäkin.

  22. #8722
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Minulla se on ollut aina auki, mun ajelut on sellaista hissuttelua.

  23. #8723
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Ero tulee tosiaan vasta vauhdikkaassa rynkytyksessä. Tyyliin kivikkoisessa tai juurakkoisessa alamäessä. Kytkin pitää ketjun tällöin kireämmällä jolloin se ei iske "chainstay" putkeen ja saattaa myös estää ketjun kokonaan hyppäämästä pois eturattaalta. Varsinkin jos pyörässä ei ole ketjuohjuria eturattaan kohdalla ketjun putoamista estämässä. Itse vaihtamistoimintaan off-asentoon unohtuminen ei tuo negatiivisia vaikutuksia. Päinvastoin on-asennossa jos kytkin on tiukka voi vaihtaminen olla aavistuksen jäykempää. Isommalle takarattaalle vaihdettaessa eli kun vaijeria kiristetään ja ketju tarvitsee enemmän tilaa vastustaa kytkin vaihtajan liikettä ja liikkuminen on siten vaihtajalle työläämpää. Jos en väärin muista, niin myös kampia esim taaksepäin käsin pyörittäessä kytkin on-asennossa huomaa vastuksen lisääntyvän hieman. Mikä siis edellyttää lisää watteja polkijalta.

  24. #8724
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    ^Sramin etuvaihtaja lienee suunniteltu 13 -hampaan erolle eturattaissa, voihan se silti toimia. Ketjulinjassa ei ole kuin 0.5mm eroa. Sramin 12s maantiekamppeet käyttää flattop -ketjua, aiotko vaihtaa myös ketjun ja takapakan samalla? Shimanon eturattaat ei taida toimia tuolla ketjulla.

    Itse laittaisin vaan Shimanon kahvat ja vaihtajat, ei tarvitse edes jarruja vättämättä vetää uudestaan. Se akun laitto satulaputkeen ja pari piuhaa vaihtajille on ehkä 30min homma.
    Kiitos vastauksesta Aakoo. Taitaa olla turhaa hommaa kiusata itseään yhteensopivuusongelmilla, varsinkin kun shimanoa saa taas hyllystä.

  25. #8725
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kepsukainen Katso viesti
    Kiitos vastauksesta Aakoo. Taitaa olla turhaa hommaa kiusata itseään yhteensopivuusongelmilla, varsinkin kun shimanoa saa taas hyllystä.
    Eipä mitään. Toki ne Rival -kammet saa reilulla satasella, joten jos haluaa Sramia niin ei se hintaan kaadu.

  26. #8726
    https://www.merlincycles.com/merlin-...et-197832.html

    Tämmöinen runko. Tuolla sanotaan että

    • Compatible with 1 x transmissions & 2 x transmissions with the Shimano 105 R7000 or Ultegra R8000 front derailleurs
    Onko joku syy miksi 2x ei toimisi GRX RX810 etuvaihtajalla, kun on GRX-kampisettikin? Silloinhan GRX:n ketjulinjan eroavaisuus noista maantiesarjoista ei pitäisi vaikuttaa mitään?

  27. #8727
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Niin tuossa t-avaimessa on ainoa ongelma momentin kanssa. Tuollaista kahden käden momenttiavainta ei taida olla.

    Mutta jos mulla olisi tuollainen kallis t47 runko, niin panostaisin kyllä ainakin laadukkaaseen avaimeen.
    Wheels MFG T47 -keskiön asensin viimeksi ja tilasin oikein valmistajan oman avaimen samalla. Taitaa olla vielä niin, ettei oikein muuta vaihtoehtoa olekaan. On kyllä niin väljä avain, että kymmenet nyyttonmetrit jäävät todellakin haaveeksi. Jossain tuubivideossa näin jonkun vähän laakeriprässin tyyppisen ratkaisun avaimen paikoillaan pitämistä varten.

  28. #8728
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Mä tilaisin kunnon toolin ja vääntäisin ilman momenttia t-avaimella kiinni. Escape collectivessa kerrotaan mikä on hyvä.

    Kieltämättä läpipultilla varmistaminen kuulostaisi kanssa hyvältä. Tuohonhan voisi laittaa jäykän jousenkin. Luulisi että tuollaista settiä olisi jo myytävänä.

  29. #8729
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.031
    Minulla oli Unior toolin zydeemi, 2 puoleinen 12 ja 16 hampainen ja sopii moniin keskiöihin. mm. mfg t47 keskiöön
    En osaa sanoa oliko se hyvä kun 2 kertaa vain käytin ennenkuin myin pyörän pois, kallis tuo lienee.
    Ongelma Trekin keskiössä oli se huulakkeen korkeus 2 mm, joka vaatisi virityksen tuon avaimen paikalleen pysymiseksi


    https://www.bike-components.de/en/Un...71-T47-p89415/

  30. #8730
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    Miksi suoratankoisen pyörän tanko täytyy olla selkeästi leveämpi kuin maantiepyörän jos samalla alustalla ajetaan?

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: Eilen, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •