ElectrobikeHephaFillariGiant
Sivu 237 / 239 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 137 187 227 235 236 237 238 239 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 7.081 - 7.110 / 7160

Aihe: Pyöräprojekti

  1. #7081
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.198
    ^Aloita vaikka putkiosista ja mieti projektin budjettia...

  2. #7082
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.682
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    ^mulle tulee heti mieleen, että kannattaako. Toki jos haluaa harrastaa niin mikä jottei.
    No eihän se kannata. Mutta kunhan tässä ääneen pohdiskelen. Kun ei pääse ajamaan niin paljon kuin haluaisi, niin pitää kehitellä korviketoimintoja.

  3. #7083
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.198
    Loppupeleissä ei monikaan asia "kannata" mutta kyllä ihmisellä täytyy olla jotain puuhasteltavaa.

  4. #7084
    Liittynyt
    12/2010
    Viestit
    232
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    No eihän se kannata. Mutta kunhan tässä ääneen pohdiskelen. Kun ei pääse ajamaan niin paljon kuin haluaisi, niin pitää kehitellä korviketoimintoja.
    Aja mieluumin zwiftiä, ei toi keventely hyödytä kuin kauppiasta. Tai no, pitäähän kauppiaankin elää. Kai. Kuhan pohdiskelen.

    Lähetetty minun Nokia X30 5G laitteesta Tapatalkilla

  5. #7085
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.682
    Samalla se on eräänlainen (kallis) käsityöharrastus.

    Mutta joo. Katselin pakkoja, kampia ja uutta ohjaustankoa, niin onhan se. Keskimäärin 200g maksaa n 400 euroa…

  6. #7086
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.198
    ^Kuulostaa paljon pienemmältä kuin 1g/2€... Tai miten kukin sen näkee.

  7. #7087
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.425
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    No eihän se kannata. Mutta kunhan tässä ääneen pohdiskelen. Kun ei pääse ajamaan niin paljon kuin haluaisi, niin pitää kehitellä korviketoimintoja.
    Mulla on olut työkuvioista johtuen paljon aikaa ajaa, mutta fysiikka asettaa rajoituksia, kun en ole aivan nuori (noin 60v). Muutama vuosi sitten sekä maantien, etä gravelin ajaminen tuntui vähän puulta, niin otin oheistoiminnaksi tubelessit, vaikka sisurien kanssa touhuaminen oli 110% hallinnassa. Ketjujen uppovahauksen kanssa on sama kuvio, että vahaus on käytössä kaikissa pyörissä.

    Gravelissa mulla on ollut muutama eri tanko ja Salsa Cowbellin paikalleen ruuvamisen jälkeen etsiminen lähes lakkasi. Nyt on sitten kaapissa jokunen tanko. Joskus uuden kokeilu on ohari, kuten Zipp SL 70 XPLR, joka lyhyen koekäytön perusteella tuntui oudolta vänkyrältä ja Cowbell palasi alta aikayksikön.

    Joskus uusi pyörä tuo vauhtia ja puuhailua: Kona Unit X vei pitkän tauon jälkeen maastopyörän ohjaimiin ja vaihdettuani hissitolpan tämä mies oli myyty.

    Mutta jos ajoasennossa on jotain mieltä askarruttavaa, niin siinä on sarkaa kynnettäväksi, ainakin maantietankoisessa.

    Mutta esimerkiksi satulatolpan vaihto kevyempään voi tuoda muutakin hyötyä: useampi vuosi sitten vaihdoin krossariin Ritcheyn kuituisen tolpan vähän kevennysmielessä ja siitähän tykkösi myös kroppa.

    Loputon korviketoiminnan tuottaja, ja rahareikä, on siinä, että mä haluan huoltaa ja korjata kaiken itse.

    ----------------------------------------------------------
    Mutta keventäminen pelkästään sellaisena itsenään vaatisi ehkä jonkun tavoitteen. Esimerkiksi patikoija kun keventää reppua, niin askel on kevyempi ja matka taittuu mukavammin tai kauemmas. Mutta että kevyempi reppu, mutta ei juuri patikoisi?

  8. #7088
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    Gravelissa mulla on ollut muutama eri tanko ja Salsa Cowbellin paikalleen ruuvamisen jälkeen etsiminen lähes lakkasi. Nyt on sitten kaapissa jokunen tanko. Joskus uuden kokeilu on ohari, kuten Zipp SL 70 XPLR, joka lyhyen koekäytön perusteella tuntui oudolta vänkyrältä ja Cowbell palasi alta aikayksikön.
    Tilasin muuten juuri Miyataan tuon saman zippin (ja quillistemmin 31.8 clampilla), kun oli tarvetta saada ohjaamoa lyhyemmäksi ja 25.4 tangoissa valikoimaa ei oikein tahdo olla. Cowbelliäkin katselin, mutta ei ollut hopean värisenä tarjolla. Miksi kaikkien pyöränosien pitää nykyään olla mustia?

    Lähetetty minun CPH2399 laitteesta Tapatalkilla

  9. #7089
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.199
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Pitäisikö tässä koettaa keventää tuota jäykkää 29” Kinesistä.

    Sen Alu-runko painaa tasan 1800g ja kuituhaarukka 790g. Ja nyt kun kiekkoparikin painaa enää n 1530 grammaa, niin mitäpä sitten.

    Tarkoitus olisi pysyä ns XT tason osissa ja budjetissa. Ja ekana tuli mieleen takapakka ja ehkä kampisarja. Pakka on 11 XT eli noin 450 g ja kammet jotain Deore-tasoa.

    Mutta onko vinkkejä mistä saisi hyvän €/g hyötysuhteen?
    Ainakin 12s osasarjassa shimanon SLX on se €/g mestari, deore on "huomattavasti" painavampi. En oo varma miten noi 11s kammet menee. Tosin voihan sitä hommata 12s osasarjan kammet ja läppästä niihin esim garbarukin etuleivän, joka on 11s yhteensopiva.

    Isommat keventelyt tietysti sitten kammissa vaatii isot eurotkin.

  10. #7090
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.425
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    No eihän se kannata. Mutta kunhan tässä ääneen pohdiskelen. Kun ei pääse ajamaan niin paljon kuin haluaisi, niin pitää kehitellä korviketoimintoja.
    Sitten kiekoista havainto: olin ajateliut, että en kuitukiekkoihin viitsi sijoittaa, mutta hetken mielijohteesta hankin parin DT Swissin GRC1400-kiekkoja. Kun en aja niillä, niin mietin, että kaikkeen tyhmään sitä rahansa laittaakin, mutta ajaessani en epäile hankinnan järkevyyttä yhtään -joku taika niissä on.

    Mulle ajamisen kautta kevyempi voi lunastaa paikkansa ja arvonsa.

  11. #7091
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.682
    Pääosin R2 biken sivulta katselin hintoja ja painoja.
    - Race Facen Next kuitukammilla ja Garbaruk rattaalla paino tippuisi n 260 g ja hintaa n 450 euroa.
    - Garbaruk pakalla paino tippuisi 150 g ja 206 euroa.
    - SQlabin kuitutangolla saisi 100 g ja sen hinta n 300 euroa.

    Taitaa taas jäädä selittelyasteelle nämä mun hommat, tylsä järjen käyttö pilaa harrastukset.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  12. #7092
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.198
    ^ Sitten kevyt stemmi ja tolppa. Muistaakseni SLX:n ja XT:n hintaero ei niin suunnaton joten kannattaa miettiä. Alennuksista myös löytää välillä jotain, BikeDiscountista XTR:n takavaihtaja reilulla satasella, noin 50g kevyempi kuin XT.

    Turha noita niin järkeillä, moni harrastus paljon kalliimpaa ja turhempaa, joten vaan tilailemaan!

  13. #7093
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.682
    Stemmi on Newmenin SL, n 119 g ja tolppa on Thomsonin Masterpiece. Siitä ei luovuta.

  14. #7094
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.198
    ^Painaviahan nuo on vaikka Masterpiece onkin hieno ja yksi parhaista alumiinisia mutta Newmenistä saa muutaman kymmentä grammaa pois...

  15. #7095
    Nyt pitäisi sukulaisen tallista hoitaa 70-luvun(?) Raleigh Sprite jonnekin.
    Kertokaapa, onko tällaisella varsin ruosteettomalla ja alkuperäiskuntoisella pyörällä arvoa niin paljon, ettei raaski myydä kaverille muutamalla kympillä projektiksi?
    Vähän heikkoja kuvia, kovin pölyyntynyt ja varmaan useamman vuosikymmenen lojunut käyttämättömänä.

    https://img.onl/5Ab0RY
    https://img.onl/UiBtD
    https://img.onl/VAlJgF
    https://img.onl/9umu30
    https://img.onl/IKQZFr
    https://img.onl/amMNs1
    https://img.onl/JEhyWR
    https://img.onl/0bSUxA
    https://img.onl/gKf6WY
    https://img.onl/5W1myN
    https://img.onl/Yyy5Eh

  16. #7096
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.044
    Nuohan on juuri niin arvokkaita, mitä joku suostuu maksamaan. Jos nyt joku arvio pitää heittää niin 50 eur. Fillaritori.com:n vintage-ryhmässä voisi yrittää myydä.

  17. #7097
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.198
    Ota kuva tuosta pystyputken tarrasta niin näkee mistä putkesta runko tehty.

  18. #7098
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.678
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Nuohan on juuri niin arvokkaita, mitä joku suostuu maksamaan. Jos nyt joku arvio pitää heittää niin 50 eur. Fillaritori.com:n vintage-ryhmässä voisi yrittää myydä.
    100-150 lähtisin pyytämään eri asia tuleeko tarjouksia.

  19. #7099
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Ota kuva tuosta pystyputken tarrasta niin näkee mistä putkesta runko tehty.


    Hiilikuitua, hiilikuitua..

  20. #7100
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.198
    ^Halvimman pään (suoraa) teräsputkea... Jos olisi ollut esim. jotain Reynoldsia niin hinta olisi noussut hieman. Joku hipsteri voi vääntää tuosta sinkulan...

  21. #7101
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    1.094
    Eihän tossa näyttäisi olevan mitään järkeä projektiksi. Ilmaa kumeihin, rasvaa ketjuihin ja vaijereihin ja kovaa ajoa.

  22. #7102
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Alasiperiassa
    Viestit
    821
    Kyseinen Raleigh näyttää tutulta ja oli mahdollisesti retkipyörien TM-testivoittaja 70-luvulla. Yksi erittäin surullinen esimerkki brittiläisen metalliteollisuuden silloisesta tilasta. Alkuperäinen voimansiirto ei missään nimessä kestä kovaa ajoa. Omassa käytössä satku koulumatkaa oli rattaille ja ketjulle liikaa. Toki aamuajo oli joskus rankkaa deadlinen takia ja toisesta pyörästä katkesi runko ylämäkeen runtatessa. Se oli norjalaisvalmisteinen pyörä, mahdollisesti Monark.
    Fillarijeti muokkasi tätä : 14.04.2024 at 10.17
    Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
    Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas

  23. #7103
    Kiitos vinkeistä. Eli puunaus ja myyntiin, jos ei käy kaupaksi, kaverille halvalla.

  24. #7104
    Liittynyt
    02/2023
    Paikkakunta
    Janakkala
    Viestit
    38
    Mulla oli aikoinaan tuollainen kippurasarvinen Raleigh. Irrotin siitä kaikki ylimääräiset osat, muutin sinkulaksi, ostin uudet kumet (se ei ollutkaan kovin helppoa, koska rengaskoko nykyään jo harvinainen, taisi löytyä tasan yksi merkki/malli). Sitten ajelin tyytyväisenä yhden kesän. Työkaveri kyseli pyörää, ja koska itselläni oli monta, möin sen sitten sille satasella. Työkaveri on ajellut tyytyväisenä työmatkaa sillä jo 7-8 vuotta.

  25. #7105
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.198
    ^^ Tai sitten kunnon puunaus ja huolto, jotain pientä uusii ja kesäpyöräksi nautiskellen. Voi noita aikoja, kitkavivut ja kiilakeskiö.

  26. #7106
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti harmis Katso viesti
    Mulla oli aikoinaan tuollainen kippurasarvinen Raleigh. Irrotin siitä kaikki ylimääräiset osat, muutin sinkulaksi, ostin uudet kumet (se ei ollutkaan kovin helppoa, koska rengaskoko nykyään jo harvinainen, taisi löytyä tasan yksi merkki/malli). Sitten ajelin tyytyväisenä yhden kesän. Työkaveri kyseli pyörää, ja koska itselläni oli monta, möin sen sitten sille satasella. Työkaveri on ajellut tyytyväisenä työmatkaa sillä jo 7-8 vuotta.
    Oliko se aivan vastaava? Siis tuollaisen käypä arvo on kaverille satasen paikkeilla, vaikka onkin kunnoltaan priimaa? Tuo tosiaan on aivan ruosteeton ja kolhuton, keulamerkit ilman kulumaa ja satula pölyn alla kuin uusi. Sinkulaksi se kaveri varmaan sen muuttaisi, kun sellaisella on ennenkin mennyt. Kumit ovat siis vaikein osuus? Nykyiset tuskin pitävät ilmaa, en tosin koittanutkaan, koska oletus hapertumisesta on sen verran vahva.
    Itsellä ei ole käyttöä, kun vähemmän tulee notkuttua kaupungeissa nykyään.

  27. #7107
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.044
    No niinkuin tuossa aemmin totesin, oikea hinta on se minkä joku suostuu maksamaan. Jos satkun saat niin voit onnitella itseäsi. Kun saat myytyä niin kerro toki millä hintaa meni.

  28. #7108
    Liittynyt
    02/2023
    Paikkakunta
    Janakkala
    Viestit
    38
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tepp0 Katso viesti
    Oliko se aivan vastaava? Siis tuollaisen käypä arvo on kaverille satasen paikkeilla, vaikka onkin kunnoltaan priimaa? Tuo tosiaan on aivan ruosteeton ja kolhuton, keulamerkit ilman kulumaa ja satula pölyn alla kuin uusi. Sinkulaksi se kaveri varmaan sen muuttaisi, kun sellaisella on ennenkin mennyt. Kumit ovat siis vaikein osuus? Nykyiset tuskin pitävät ilmaa, en tosin koittanutkaan, koska oletus hapertumisesta on sen verran vahva.
    Itsellä ei ole käyttöä, kun vähemmän tulee notkuttua kaupungeissa nykyään.
    Varmasti siinä jotain käytön jälkiä oli. Ei kuitenkaan ruostetta. Menihän noihin osiin jo se satanen, minkä myydessä sai. Ulko ja sisärenkaat, sinkulavapari(kierre),ketju, tankoteipit ym. nippeliä, joten ei noilla bisnestä tehdä. Itselle jäi rakentamisen ilo.

  29. #7109
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    Tanko vielä hakee paikkaansa, mutta aika mainiolta tuo Zipp SL 70 XPLR meikäläisen käsiin tuntuu. Alaotteella kivan tuntuiset ne ulospäin taivutetut tangon päädyt. Reach sopivan lyhyt, niin ei tarvitse enää kurotella kahvoille. Tarkoitus oli tehdä tästä hyvän kelin pyörä, mutta alkoi tuntumaan, ettei pyörällä pääse sitten juuri koskaan ajamaan. Eli luottolokarit Biltemasta kiinni.




  30. #7110
    Varaston romulaarista ja fillaritorin löydöistä kasataan tästä häiriintyninen hc-jäykkäperä mitä mulla on ollut. Kiekot nextie i45 hopen navoilla, renkaiksi 2.8" wtb vigilantet(takanen vetopidolla, eli väärinpäin). Voimansiirroksi 11spd shimano xtr ja jarruiksi myös shimano xtr. Tarkoitus olisi, että tällä voi ajaa talvella myös ilman nastoja, siksi vähän 29+ henkisesti.



Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •