Jos Rexin omiin teksteihin on luottaminen niin 'muodostaa keraamisen pinnan ketjun pinnalle', voishan sitä kokeilla vielä jos öljyhommat osoittautuu liian sotkuiseksi tai sitten kun kynttilä loppuu.
Jos Rexin omiin teksteihin on luottaminen niin 'muodostaa keraamisen pinnan ketjun pinnalle', voishan sitä kokeilla vielä jos öljyhommat osoittautuu liian sotkuiseksi tai sitten kun kynttilä loppuu.
Oletan että jos kankaaseen imeytettävä vaha tai öljy ei ole mitään ongelmajätettä sellaisenaan, samoin kuin se kangaskaan ei ole ongelmajätettä, sitten eivät myöskään nuo yhdessä ole ongelmajätettä vaan öljyiset rätit voi laittaa muiden poltettavien jätteiden joukkoon.
Jos jätehuollolla on asiaan jokin muu mielipide tai näkemys, sen voi varmaan kopsata tähän ketjuun.
"Simplify, then add lightness”
– Colin Chapman
Ajantasainen virallinen kanta löytyy jäteoppaasta. Kynttilät kuuluvat sekajätteeseen ja ruokarasvat biokierrätettävään materiaaliin imeytettynä biojätteeseen tai astiassa sekajätteeseen. Liuottimet, öljy ja öljyiset rätit kuuluvat vaaralliseen jätteeseen. Liuottimet ovat haihtuvia, joten niiden oikeaoppinen kierrätys vaatii suljetun astian. Kierrätettävän sekamateriaalin käsittelytavan arviointi tulisi tehdä sen haitallisimman komponentin mukaan.
https://www.hsy.fi/jatteet-ja-kierratys/jateopas/search/?query=%C3%B6ljy
https://www.hsy.fi/jatteet-ja-kierra...tteet/liuotin/
Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas
Ketjuvahat ovat myrkkyjä, jotka sisältävät liuotinta ja mahdollisesti öljyjä. Esimerkiksi Valkosalaman takaetiketissä on varoitus leimahtavuudesta ja keuhkovaurion mahdollisuudesta väärin käytettynä.
![]()
Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas
Eli ketjurasvan pesuliuokset laitan edelleen johonkin astiaan ja sitten kierrätyskeskuksen ongelmajätteeseen. Ei tarvitse imeytellä mihinkiään rätteihin.
Tarkennuksena, jotkut drip-tyyppiset ketjuvahat kuten White Lightning Clean Ride sisältävät liuottimia, joiden avulla itse vaha pidetään nestemäisenä ketjuun levittämistä varten. Nämä tuntuvat nykyisin tosin olevan vähemmistössä. En heti keksi toista drip-vahaa joka ei perustuisi tavalla tai toisella vesiemulsioon.
Vahaan pystyy aika harva liotin ja ne ovat sieltä tymäkämmästä päästä, eli ehkä valmistajat ovat siitä syystä alkaneet siirtyä ennemmin vesiemulsioihin.
Vastaavasti vesiemulsioketjuvahat sisältävät tyypillisesti vettä, vahaa, lisäaineita (esim. kitkalisäaineita), jonkin sortin saippuan tyyppistä tavaraa sekä joissain tilanteissa etanolia tai isopropanolia. En söisi, mutta eivät ne ehkä ihan myrkyn nimikettä ansaitse.
Kuumavahoissa sitten ei ole muuta kuin vahaa ja lisäaineita (esim. kitkalisäaineita). En näitäkään söisi, mutta lienevät nieltynä aika inerttiä tavaraa.
Kiitokset muuten tästä vinkistä. Toimii oikeasti hyvin. En olisi kyllä tajunnut itse kokeilla.
Tää on ehkä huikea parannus rospuuttogravelliin. On tosi mielenkiintoista nähdä kestääkö xx1 oikeasti pidempään mitä shimano. Shimanoista on nyt aika paljon käyttödataa jo olemassa.
Kokeilinpa uudestaan uppovahausta. Nollakelissä töihin ajaessa ketjut niin tönköt, että tippuivat kolme kertaa ja takavaihtaja ei vaihtanut kunnolla. Johtopäätös on että 11sp 105 osasarjalle ei sovellu. Maastopyörässä jossa sramin gx 12 vaihteet on toiminut ihan ok, johtuneeko jämäkämmistä takavaihtajan jousista ja/tai vapaakytkimestä?.
Onko 105sessa sitten aivan löysät jouset? Vastavahattu kmc 9s moltenin vahalla toimi kyllä suoraan nollakelissä vaimon sähköhybridissä jossa Altus vaihtaja. Millä vahalla teit?
-30:n paikkeilla alkoi Rexillä vahattu ketju oikutella 12sp XT-voimansiirrossa. -25:ssä toimi vielä ihan hyvin.
No kynttilällähän tuota on varmasti testailtu, kun se youtuben äijä tuota kehuu.
Rex tosiaan toimii ihan hyvin niillä pakkasilla millä itse ajan.
Shimanon maantievaihtajien jouset eivät ole kovn jäykät, muttei ne ole srameissakaan. Tarpeeksi hiekkakuraainen ketju/pakka, niin eipä tule välttämättä isoimmalta rattaalta jousen voimalla alas.
Mulla on sekä Rexiä, että Rambovahaa. Rex ei ole kiukutellut erityisemmin pakkasessa, mutta selvästi korkeammassa lämpötilassa sulamisen aloittava Rambo sen sijaan on mielestäni liian kovaa pakkasessa. Heitin Rambon sekaan talvella pari lämpökynttilää ja sen jälkeen se on palvellut paremmin arkiajossa.
Kannattaisin näkemystä, että mitään puhdasta parafiinia ei edes ole: parafiini on seos eripitkiä hiilivetyjä (https://en.wikipedia.org/wiki/Paraffin_wax).
Mulla ei ole ollut muita ostettuja käytössä kuin Rambo, mutta se kyllä tuntuu enemmän kesävahalta. Se on nimittäin kesäkeleilläkin aika kovaa, jolloin se on talvilämpötiloissa jo todella haurasta.
Pitäisi kyllä ottaa Rex kokeiluun.
Rambo ja Rex likastuvat eri tavalla: Rex näyttäisi pysyvän kirkkaana, mutta Rambo likastuu kauttaaltaan. Tosin kuvassa olevassa ex-Rambossa on jo lämpökynttilläkin seassa=seos X, mutta likaista se oli jo aiemminkin. Rambosta olen aika-ajoin veistellyt pohjasta siivun mustaa sakkaa. Rexistä sitä ei voi tehdä.
Kummallakin on ajettu, mutta seos-X:llä pelkkää arkiajoa. Rex piti kiinni haudeastian reunoista, joten oli tyydyttävä palaan:
![]()
Niin, eli rexiin ei tartu moskaa. Tuohan on tutkittu zerofrictionin toimestakin jo.
^mä luotan tässä pahassa maailmassa vain yhteen henkilöön ja siihenkin varauksella: itseeni.
Mutta siis saman olen huomannut. Moltonin pohjaan jäi vielä selkeä moskakerros, mutta rexiin tuota ei jää.
Olen kyllä olettanut, ettei se vaan näy mustassa kamassa ja/tai sotkeutuu paremmin sinne vahan joukkoon.
Mutta en ole kyllä rexiä juurikaan vaihdellut. Lisäillyt vaan uusia vahanpaloja sekaan kun ketju ei enää peity kunnolla. Kai se pitää joskus vaihtaa kokonaan.
Joo Rexin kanssa moska näyttää valuvan kattilan pohjalle.
Joo siis omista kokemuksista puhun. Kattilan pohjalle se lika näyttää valuvan. En oo niin tarkkaan tutkinut, mutta itse vahassa sitä ei hirveästi näyttäisi olevan. Lisäainepala on kyydissä.
https://www.youtube.com/watch?v=9hfOZo5XUCk "Pyörän ketjun kuumavahaus"
Velogi tehnyt aiheesta videon, enkä yhtään ihmettele, aihe on mielenkiintoinen..
Olen käyttänyt "elintarvikeparafiinia" tms. kirkasta kamaa tähän kevääseen saakka kunnes ostin Moltenia pari kiekkoa. Saatan olla jälleen täysin väärässä, mutta minusta vaikuttaa siltä, että se Moltenin musta väri sakkautuu kattilan pohjalle. En tiedä onko sillä mitään virkaa siellä vahan seassa, mutta siinähän se sekoittuu kun uittaa ketjuja kuumassa vahassa.
En tiedä onko uppovahailu suorituskykyä parantavaa touhua, mutta voimansiirron puhtaus ja hiljaisuus tuo mielihyvää.
6.7 WTF/kg
Kirjanmerkit