GiantElectrobikeGarmin
Sivu 44 / 56 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34 42 43 44 45 46 54 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.291 - 1.320 / 1670

Aihe: Flatbar Gravel...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Gambinamiäs Katso viesti
    Itseäni ei niinkään kiinnosta määritelmät, mutta tämän tyyppinen pyörä on kiinnostanut jo vuosia ympärivuotiseen arkiajoon. Vuosia olen hoitanut nämä ympärivuotiset työmatkat ja muut arkiliikkumiset Kona Sutra LTD.llä, mutta välillä talvella kaipaa leveämpää stongaa. Mitä sitten kaivataan:
    -Rengastilavuus lokarien kanssa vähintään 45-622 tai 54-584
    -Lokarikiinnitykset
    -Mielellään etutarakalle kiinnitykset. Tämä rajaa keulat käytännössä teräkseen, eli takatarakkakin varmaan toimisi
    -1*11 vaihteisto
    -Läpiakselit
    -hydrauliset levat mielellään
    -jotain muuta mitä en nyt hahmota

...
    Kona UnitX
    +täyttää kaikki vaatimukset
    -onko liiankin järeä? Ei maastureista kokemuksia. Tässä riski, että jää puhtaasti talvipyöräksi
    .

...
    Tämä nykyinen boost-mitoituksella taitaa olla vähän liian järeä sorateille, ellei sitten ajattele retkeilevänsä vähän isommalla rojumäärällä. Talveenkin piikkisioilla vain kaikkein liukkaimpiin keleihin. Kyllä Unitin nokka kääntyy mieluummin maastoon, talvella piikkisikojen kanssa jäisille poluille ja mieluiten hissitolpalla.

Jos Sutrassa kiusaa tanko, niin onhan aika leveitä tarjolla, jos vaihtaisi. Mulla on työmatkapyörässä ollut syystä PNW Coat Bar 480-millisenä -rauhoittaa menoa kummasti. Aluksi leveä tuntuu oudolta.

Ja Konan 11-51 (10-51) takana ja edessä 32T on vakiona aika maastoon ajateltu. Eteen ei kovin paljon isompaa mahdu ja taakse jos sovittaa tiukempaa kasettia (10-45), niin saattaa vaatia takavaihtajan vaihtamista lyhythäkkiseksi. Mahdollisten välitysten puolesta ei kovin lentävää kyytiä olisi soralle tarjolla, elleivät jalat vispaa vimmatusti. Soralla on hauskinta, kun tykitetään aavistus luiston puolelle.

^Millä perusteella Boost olisi liian järeä? Jos takavaihtaja vaihtaa niin häkin pituus on medium, lyhyt tuskin toimii ja ei taida Virvelitehtaalta ainakaan lyhyttä löytyä paremmista maastosarjoista, IMO...

Tuo Pelago kyllä ihan ok ja on sentään täysmittaisilla kiekoilla.

Tosiaan ainakin shimanon 12s mtb sarjassa 10-45 toimii samalla vaihtajalla kuin 10-51.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Millä perusteella Boost olisi liian järeä? Jos takavaihtaja vaihtaa niin häkin pituus on medium, lyhyt tuskin toimii ja ei taida Virvelitehtaalta ainakaan lyhyttä löytyä paremmista maastosarjoista, IMO...

Tuo Pelago kyllä ihan ok ja on sentään täysmittaisilla kiekoilla.
    Vastaus:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    Tämä nykyinen boost-mitoituksella taitaa olla vähän liian järeä sorateille...
    Unitista on ollut myös se vanhempi versio, oliko QR-135. Mulla on tää uudempi, boost-mitoituksella ja perustan arvioini kokemukseeni siitä.

Mä en nykyistä Unitia geometrian puolesta haluaisi tasamaa-ajeluun. Vanhat mallit loivemmalla satulaputkella ja jyrkemmällä keulalla sen sijaan kelpaisi.

Surly Bridge Clubille ääni, koska eihän pikalinkuissa oo mitään vikaa, paitti rajaa napojen valikoimaa jonkin verran.

^^Mutta siis ei mitään perusteluja löydy? Vain mutua?

Kuminauha, huomannut myös että Shimanon suosituksia voi ain ylittää... Taitaa 11vaihteisen pitkähäkkisen alin olla 40piikkiä...

Surly Bridge Clubin ostaisin, jos olisi läpiakseleilla. Pikalinkuissa ottaa eniten päähän se, että aina kun ottaa kiekon pois ja laittaa takaisin, niin ei osu jarrut koskaan kohdilleen vaan jossain vinkuu tai kihnuttaa.

Pyörä oikein päin lattiaa/maata vasten kun tekee ja painoa päällä (ite istun vaakaputkella tai painan rintakehällä satulaa tai stongaa), niin noin 80% todennäköisyydellä ei kihnuta. Onhan se kyl ärsyttävää ja vaikeeta ymmärtää, että miks toisinaan ei mee siltikään.

Vielä kun raapii drop outit kunnolla maalista puhtaaksi, minun kokemuksen se auttoi aika paljon.

^^Mutta siis ei mitään perusteluja löydy? Vain mutua?
    ...
    Mitään teknistä estettä ajaa Unitilla soralla ei tietenkään ole: antaa palaa vaan, jos tykkää. Mun pyöristä mun makuuni krossari ja graveli käyvät parhaiten sorateille ja maantiepyörä ja tää Unit X heikommin.

Runko, johon sopii maantievälitykset on omaan makuuni parempi aihio graveliin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Puskis Katso viesti
    Mä en nykyistä Unitia geometrian puolesta haluaisi tasamaa-ajeluun. Vanhat mallit loivemmalla satulaputkella ja jyrkemmällä keulalla sen sijaan kelpaisi.

Surly Bridge Clubille ääni, koska eihän pikalinkuissa oo mitään vikaa, paitti rajaa napojen valikoimaa jonkin verran.
    tää kiinostais itseä kun en ole päässyt kokeilemaan. millä tavalla se 3-4 astetta loivempi keulakulma ja 1-2 astetta jyrkempi satulakulma on huonompi päällysteellä ajettaessa?

^^Periaatteessa (melkein) mihin tahansa runkoon saa maantie välitykset.

^No ei saa, eikö monessa maastorungossa ole max eturattaan koko jotain 34?

Ja q-factorilla on myös vähän merkitystä (vaikka ei edes välittäisi numeroista).
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Ok, mä uskon sua. Lähdetään rakentamaan mun Unitista suoratankoista gravelitykkiä. Ihan ekaks mun kiekot on sisäleveydeltään 30-milliä. Sopii leveille maastorenkaille, mutta gravelitykkiin kaipaisin vähän kapeampaa, sanotaan vaikka 42-millistä. Eli ostoslistalle tulee ainakin jotkut kapeammat (XC) boost-kiekot.

Taakse 10-45 hampaisen toimivuus on raportoitu ilman muita hankintoja, joten sellainen tulee myös ostoslistalle.

Ja viimeiseksi eteen isompaa, sanotaan 42T. Alkuperäiseen kampeen taitaa käydä Sramin direct mount-ratas, joten tilaanko myös sellaisen?

(Vanha ketju saattaa sopia)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Ja q-factorilla on myös vähän merkitystä (vaikka ei edes välittäisi numeroista).
    Maantiekaamista mtb-boostiin eroa on aika lailla (yli 20 milliä).

Ok, mä uskon sua. Lähdetään rakentamaan mun Unitista suoratankoista gravelitykkiä. Ihan ekaks mun kiekot on sisäleveydeltään 30-milliä. Sopii leveille maastorenkaille, mutta gravelitykkiin kaipaisin vähän kapeampaa, sanotaan vaikka 42-millistä. Eli ostoslistalle tulee ainakin jotkut kapeammat (XC) boost-kiekot.

Taakse 10-45 hampaisen toimivuus on raportoitu ilman muita hankintoja, joten sellainen tulee myös ostoslistalle.

Ja viimeiseksi eteen isompaa, sanotaan 42T. Alkuperäiseen kampeen taitaa käydä Sramin direct mount-ratas, joten tilaanko myös sellaisen?

Sorakumi menee nätisti tuollaisille kiekoille, ja jos tuntuma on huono jostain syystä niin vaihtaa sitten...
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

http://vapaaratas.blogspot.fi

"Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

Ei kyllä mahtuisi omaan unit x:ään 42 hampainen dc ratas. Pitäisi olla pulttikiinnitys, että sen saa ulommas.

Useisiin DM kampiin saa myös spiderin jos helpottaa tilannetta...

Kerroppas nyt sitten käytännössä, että miten? Itse en ole ainakaan osannut. Unitti, tai plussapyörät nyt vaikka kohteena

Omassa plussapyörässä sain 38 piikkisen eteen ja runkoon jää semmoinen millinverran tilaa.

Tarviiko Flat bar gravel 38t eturattaan?

Mulla on mun kippurasarvisessa gravelissa 34t edessä ja jos pystyy 100 kadenssilla ajelemaan, niin ei se välityksistä ainakaan tapamiehellä jää kiinni.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    Tarviiko Flat bar gravel 38t eturattaan?
    Kaupasta ostettavissa: Marin dsx 42T, Spessu 38T, Active wanted 42T

Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Ei kyllä mahtuisi omaan unit x:ään 42 hampainen dc ratas. Pitäisi olla pulttikiinnitys, että sen saa ulommas.
    Vähän ohi huutelen, mutta eikö rattaita saa eri off-set mitoilla? Muistaakseni näin oli kun Dudeen eturattaan tilasin.

Eli riittääkö jos ottaa eturattaan maksimi off-setillä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Vähän ohi huutelen, mutta eikö rattaita saa eri off-set mitoilla? Muistaakseni näin oli kun Dudeen eturattaan tilasin.

En ainakaan omiin kampiin (bcd 104) löytänyt mistään sellaista ratasta, jossa olisi ongelman korjaava off-set. Ei ole unit itsellä, mutta varmasti hyvin samankaltainen tilanne.

Offset pitäis olla miinusta, jollaisia ei löytyne ainakaan bcd104.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti

Saattashan se riittää. Tuo 32t 3mm (vai 6mm) offsetillä eli poisasetuksella on kyllä jo aika lähellä runkoa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Leewi Katso viesti
    Kaupasta ostettavissa: Marin dsx 42T, Spessu 38T, Active wanted 42T

Niin varmaan onkin, mutta ei sitä välttämättä tarvitse. 34t edessä ja 11/10t takana välityksellä ajelee alle 100 kadenssilla yli 40km/h. 30km/h keskaria pystyy ihan hyvin pitämään noilla välityksillä. En mä tiiä kuinka kovaa porukka näillä flätbargraveleilla ajelee, mutta mulle tuo on ainakin riittänyt ihan hyvin.

Kokeilla kun piti, niin sidoin nippusiteillä 42-hampaisen Unitin 32-hampaisen päälle:

Kyllä se siihen sopii, mutta offset on vähän hankala. Tiirailin työntömitalla, niin oliskohan siirron tarve jotain 3 (tai vähän yli) milliä ulos. Mulla ei ole mitään käsitystä, valmistaako joku Sramin 3-pulttiselle sopivan kokoista ratasta sopivalla offsetillä ja onko tuon Prowheelin kammen ja rattaan mitoitus sama, kuin Sramin jonkun kammen.

Tollainen 3-4 millin siirto siirtää myös ketjulinjaa aika ikävästi ulos: voi olla, että sisimmällä rattaalla rutisee, tai vaihtaa sille heikosti. Voi myös olla, että taakse polkaisu tipauttaa pois isoimmalta.

Tsekkaa wolftoothin ja absoluteblackin sivut

Samanlaisia aiheita

1. Gravel Grinding ja Gravel Racing
    By stenu in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 1353
    Viimeinen viesti: 22.10.2025, 22.02
  2. Gravel vs Cyclocross
    By narg142 in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 28.03.2020, 11.03
  3. White gravel gx lite 18 vs white gravel gx pro 18
    By Jmh in forum Fillarisuositukset