Gambina, itse hankkisin käytetyn jäykkäperä maasturin ja vaihtaisin siihen jäykän keulan jos jokin pomppukeppi ennestään. Ei sitä rakentamista ja modaamista tarvi kummemmin pelätä. Tunnetusti täältä saa hyviä neuvoja!
Gambina, itse hankkisin käytetyn jäykkäperä maasturin ja vaihtaisin siihen jäykän keulan jos jokin pomppukeppi ennestään. Ei sitä rakentamista ja modaamista tarvi kummemmin pelätä. Tunnetusti täältä saa hyviä neuvoja!
Tämä olisi hyvä vaihtoehto, tosin sillä varauksella, että pitäisi jollain ilveellä arpoa uusi keula, enkä tajua noista mitään. Naapuriliike kyllä saisi sen varmaan vaihdettua kohtuulliseen hintaan. Toinen varaus siitä, että lokarit voivat olla ongelma saada kiinni ja ne on stadin loskasuolapaskassa pakolliset arkipyörässä.
En koe joustokeulaa järkeväksi arkipyörään ja haluan välttää ylimääräistä huoltoa. Tykkään myös keulatarakasta ja siihen ei joustokeula kovin hyvin sovi. Ja lokarit tässä suolaloskapaskassa myllytäessä saavat kyllä olla ihan täyspitkät. Siksi teräsrunkoinen ja -keulainen riittävällä rengastilavuudella nastoja varten oleva flatbar gravel olisi ajatuksen tasolla paras arkipyörä.
Joo, no ei tuota keulan joustoa ole hirveästi arkiajossa tarvinnut. Olen mä sen välillä kelvillä avannu kun oikein möykkyisää on ollut.
Etutarakoita saa kyllä myös joustokeulaan, mutta jos ei kesälle joustomaasturi kiinnosta niin ei siinä sitten tietty mitään ideaa talveenkaan ole.
![]()
Totta, joustokeula arkipyörässä suhteellisen turha kapistus ylimääräinen huoltokohde. Jokseenkin valitettavaa että täysjäykkien "maastopyörien" markkinat on aika pieniä.
Gambina, älä pelkää vaihtohommia tai muutakaan väsäämistä, ei tosiaan ole lähelläkään ydinfysiikkaa!
Mitä jos vaihtaa tuohon Sutraan vain suoran tangon, pitemmän stemmin ja muut tarvittavat osat? Geometria olisi lyhyt nykymittapuun mukaan, mutta esim. Ritchey Ascent on geometrialtaan hyvin samanlainen ja sitä ainakin markkinoidaan sekä drop- että flatbar grinderina. Tai miksei sullekin tuo Ritchey, mutta sitä saa vain runkosettinä ja se on aika arvokas runko arkikäyttöön.
Sutra on kyllä kovalla käytöllä muuten eikä siitä ole tarpeen tai syytä luopua sellaisenaan. Suoratankoisuuden kaipaa tulee talvella vastaan ja toisaalta taas loskapäivinä kaipaa käyttöpyörää, jonka uskaltaisi jättää pyörävarastoon, ettei tarvitse kuonaista ja suolaista pyörää olohuoneen lpi partsille kantaa. Sinänsä Flatbat Sutra LTD 2021 olisi juuri se mitä kaipaan.
^Niinpä, siksi onkin paras tehdä kasata itse niin saa mieleisen olkoon nimike mikä tahansa. Tuo sinun määritelmä graveleista kumoaa sitten tangon tyypin, renkaat ja muut jotka puritaanit määrittää gravelin...
No, joka tapauksessa täytyy aloittaa projekti kun palaa kotiin. Keskustelua Pedron kanssa niin kumpikin samaa mieltä ettei ongelmia onnistumiselle, itsekin vastaavalla terärunkoisella ajellut suoralla tangolla. Tietenkin myyjänä puhuu omasta puolesta mutta jostain syystä sitä luottaa satoja runkoja suunnitelleen kaverin mielipiteeseen.
Olin paljon aikaani edellä hankkiessani nykyiset pyöräni ysärillä. Etsiskelin maantiepyörää compact-rattailla - en löytänyt. Hankin jousittamattoman maastopyörän arki- ja rospuuttoajoon. Nyt Rustya pitäisi sitten kutsua gravel-pyöräksi? Gravel = sora. Tyyppinimi kuulostaa kerrassaan typerältä. Sora on paikallinen harvinaisuus, jota puhtaimpana esiintyy soraseulan alla. Dirt kuulostaisi paljon vakuuttavammalta, mutta ehkä se oli jo varattu.
Törky, lika, saasta - se on Rustyn talvista ja kesäistäkin taivalta.
Punnitsin Rustyn: 13,33 kg (sisältäen lokarit, seisontatuen, soittokellon, kolme pidikettä, mittarin, juomapullotelineen, takavalon). Punnitsin myös reservissä olevan takakiekon keskustanakkirenkaineen ilman takalinkkua ja pakkaa: 2,63 kg. Pakan ja linkun kanssa päästään 3 kiloon, vaikka pakka onkin kevennetty Claris 11-30. Talvikiekotus on hieman kevyempi.
Fillarijeti muokkasi tätä : 28.02.2024 at 16.17
Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas
ATB oli parempi nimitys: All Terrain Bikes. Markkinamiehet vain tarvitsevat uusia nimiä.
https://bikepacking.com/plog/atb-manifesto/
Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas
^Periaatteessa tuo ATB kattaa kyllä kaiken mutta monella tulee mieleen nuo maastopyöräilyn alkuaikojen halpikset... Mutta olet hyvin oikeassa, samaan kategoriaan mahtuu suorat ja maantietangot, leveät ja kapeat renkaan eikä kenenkään tarvi HiFistellä trendikkäillä nimikkeillä!
^^Tuon FBG:n kiekkoparit 3.1kg ja 3.5kg täydellisinä, renkaineen, levyineen, pakkoineen ja akseleineen. Kapearenkaisissa mennään sitten alle kolmen kilon. Sen kummemmin mihinkään ultrakevyeeseen edes pyrkinyt, lähinnä että kestävä ajossa ja kuskinkin painon ilman ongelmia.
Paljonko ne FBG:n kiekot ilman mitään kilkkeitä?
Sillä tiedolla vasta jotain tekee eikä niillä missä on jotain täysin nimeämättömiä komponentteja joka saattaa bvaihdella hyvinkin paljon riippuen setupista.
^Eikös periaatteessa koko kiekon paino olennaista? Painot 1500g kummallakin puolella, siis ei mitään HiTechiä, Newmenin kehillä ja navoilla, toiset
Ti-Carbonin navoilla, teetetty R2:ssa jos tieto lohduttaa?
Mikäs on tilanne valmiiden ratkaisujen pakettiratkaisujen suhteen flatbarien osalta tänä vuonna? Jäykkäperä lähti vuosi sitten myyntiin liian vähäisen käytön takia, mutta jonkinlaiselle one-bike-does-it-all ratkaisulle olisi tarvetta, ensisijaisesti commutteriksi ja lenkkikäyttöön niin päällysteelle kuin hikkateillekin. Vaihtoehtoina nyt lähinnä flatbar gravelia tai jäykkäperää johon olisi mahdollista saada täysjäykkä keula. Budjetti oli tarkoitus pitää noin tuhannen euron pinnassa, mutta nälkähän sitä kasvoi syödessä ja nyt kiikarissa olleet lähinnä seuraavat:
Rose HOBO (edullisin variaatio)
https://www.rosebikes.com/bikes/urba...rid/urban/hobo
Nulane Race
https://www.bike-discount.de/en/cube...ubyred-n-black
Commencal FCB
https://www.commencal.com/en/commenc...in/22FCBO.html
Kovin vähän tuntu olevan valikoimaa, mutta näillä tuntuu saavan parhaan ja itselle soveltuvimman yhden pyörän yhdistelmän commuutteria, lenkkivehjettä ja pientä reissupyörää jolla selviää niillä hiekkaisemmillakin teillä.
Commencalia mietin SRAM fanina mutta alumiini haarukka pilaa hieman kokonaisuutta joten Cube olisi valinta. Toisaaltaan jos joku noista miellyttää ja on sopivan kokoinen niin kauppoja tekemään ennen kuin loppuvat!
En oo varma täyttääkö tän genren määritelmää, mutta tällaista oon ite miettinyt työmatkoille. Tohon mahtuis 2.1” maastorengas talviajoon ja sit muihin vuodenaikoihin vähän kapeammat ja kevyemmällä kuviolla. Hihnavetoisena olis myös parempi pk-seudun suolasohjoon ja vähemmällä huollolla pääsisi. https://www.bike-discount.de/en/cube...green-n-black#
Saatavuudessa ollut tosiaan haasteita. Niitä tuli muistaakseni ennen vuoden vaihdetta ainakin Bike Discountiin, mutta ei tullut silloin tilattua. Mulla siis XL kiikarissa. Tällä hetkellä on kaks työmatkapyörää (toinen hyvälle ja toinen huonolle kelille) ja aattelin ton korvaavan ne molemmat.
R-Techillä on muuten Pro-mallia saatavilla M-koossa. Hinta tosin suolaisempi kuin Bike Discountissa.
Kevät on aina aika että jos ajoissa ei ole liikkeellä niin huonolla tuurilla saa odottaa syksyyn. Sama pätee komponentteihin, nyt jo osaa projektin palikoita saa/joutuu odottamaan viikko tolkulla.
Muistaakseni joulusta asti seurannut säännöllisen epäsäännöllisesti tuota Hyde tilannetta, ei ole keskivälin kokoja ainakaan tämä aikana näkynyt.
Hieman tuo Commencal alkoi näistä kiinnostamaan, mutta alumiinihaarukka pudottaa pisteitä, en edes siihen tajunnut keskittyä ennen kuin nure asiasta mainitsi.
Ja nyt kun katsoin vielä Prota ja Racea tarkemmin, niin muistin, miksi Pro vei pidemmän korren: siinä rengastila 58 mm vs. Racen 42 mm.
Jos ei tämän vuoden mallia ole vielä tarjolla niin tuskin tuleekaan...
Ei tuo alumiinihaarukka välttämättä ole este hankinnalle, huono puoli on että saattaa olla kovan tuntuinen jos herkkä tärinöille.
58milliseen teoriassa mahtuu ISP jos hyvää nastarengasta haluaa mutta ei välttämättä.
Tuolla sun listalla on Hobo jota saa etutarakalla niin siitä tuli mieleen lievänä kierrepallona Pelago:
https://pelagobicycles.com/silvo/
Ehkä jopa liian käytännöllinen.
Surlyllä tietty ois vaihtoehtoja myös esim.
https://foxcomp.fi/surly-preamble-65...tbar-bike-blue
Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi
Kirjanmerkit