GiantLostInLaplandBikeshopElectrobike
Sivu 284 / 348 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 184 234 274 282 283 284 285 286 294 334 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 8.491 - 8.520 / 10432

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #8491
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.665
    Tuollaiset hihnatyyppiset kiinnitykset tuskin on ongelma, mutta mitään metallisia pantoja en laittaisi. Esim satulaputkeen kiinnitettäviä tarakoita.

    Hiilikuituohjaustangoissa on jotain kieltoja esim Ortliebin kieltää kiinnikkeensä käytön kuitutangoissa.

  2. #8492
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.804
    Tolpat varmaanki kestävät, varsinkin paksummat materiaaliltaan. Ja normaalisatulat. Koko kuituiset satulat, riippuen millä tapaa tehty. Omassa kuitupenkki ja satula kombossa, peräporkkana täytettynä kuoritakilla ja hanskoilla kovassa tuulessa, aiheutti mukavaa venkoilua satulaan. Ei se hajonnut mutta ei tuollainen kevyt kuitusatula ehkä bikepackingin aluetta olekaan enkä uskaltaisi pidemmälle lähteä.

  3. #8493
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.008
    Ihan vaan uteliaisuutta, monetko kiekot porukalla on per pyörä?

  4. #8494
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.142
    Tästä.vois tehdä ihan oikean kyselyn.
    Mulla on maantiepyörään 2 kiekot, xc-pyörään yhdet, trailipyörään ja bikepark-pyörään yhteensä 2 etukiekkoa ja 3 takakiekkoa.

  5. #8495
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Best Coast
    Viestit
    743
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Ihan vaan uteliaisuutta, monetko kiekot porukalla on per pyörä?
    Hiekkatiepyörään kahdet ja sitten maantiepyörään, täysjoustopyörään ja paksupyörään yhdet kullekin.

  6. #8496
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.008
    Kahteen pyörään kahdet kumpaankin, mietin vaan että pärjäänkö toisessa vain yhdellä parilla? FlatBarGravelista kyse.

  7. #8497
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.190
    Juuri kasasin gravel käyttöön jäykkis mtb runkoon pyörän ni nyt sitten sai vähennettyä kiekkoja 4->2 kun täpäri ja takajäykkä käyttää samoja napastandardeja.

  8. #8498
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    20.968
    Baari-/hyötypyörä 1 x kiekot
    Gravel 3 x kiekot
    Täpäri & jäkäri yhteensä 3 x kiekot

    Maastopyörien ja soranjauhimen kiekot käy vielä käytännössä ristiin

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ...mietin vaan että pärjäänkö toisessa vain yhdellä parilla?.
    Etköhän.


  9. #8499
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    287
    Kolme maasturia, joissa kaikissa yhteensopivat kiekot (29, Boost, XD, 2,3-2,6" leveät kumit, min. 180mm jarrulevyt) ja graveliin kahdet kiekot, joissa toisilla ns. kurakelin rengastus.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

  10. #8500
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.008
    Jack, tuota itsekin mietin ja saa tarvittaessa hankkia jotkin tilalle, paremmat ja kevyemmät...

  11. #8501
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.665
    Ennen oli minullakin tapana pitää ns. varakiekkoja. Mutta eipä niille juuri ole enää tarvetta ollut kun metsässäkin ajelukin on nykyään aika varovaista hissuttelua.

    Mutta siis graveliin ja läskiin on vain yhdet kiekot, ja 29" maasturiin kahdet.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  12. #8502
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.008
    Toisaaltaan ei tuollaisista Krysiumeista saa niin paljoa että viitsii välttämättä myydä pois... Kaiketi pitää varalla ilman levyjä ja 28millin maantie renkaat päällä.

    Tuohon Flatbariin pidän nuo paremmat kiekkoparit joten 2+2 setillä tod.näk. mennään...

  13. #8503
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Vihti
    Viestit
    1.365
    Mitataanko vanteen leveys sisäpuolelta johon rengas tulee vai ulkopinnalta ?
    xs2jammu muokkasi tätä : 20.02.2024 at 20.06 Syy: tarkennus
    Don't ride faster than your guardian angel can fly!


    http://pd.kuvat.fi/

  14. #8504
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.075
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xs2jammu Katso viesti
    Mitataanko vanteen leveys sisäpuolelta johon rengas tulee vai ulkopinnalta ?
    Ulkoleveys mitataan ulkoa ja sisäleveys sisältä.

  15. #8505
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.665
    Maastovanteet mitataan sisäpuolelta, tai siis yleensä kaikki vanteet.

    Jos puhutaan 25 mm tai 30 mm vanteista, niin kyllä sillä sisäleveyttä yleensä tarkoitetaan.

  16. #8506
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.008
    ^Joskus ilmoitetaan sekä/että mitta.

  17. #8507
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.804
    Omassa käytössä 3 fillaria, joista jokaiseen kahdet kiekot. Käyvät keskenään muilta osin ristiin paitsi siltä osin ettei 45mm sorarenkula mene tietenkään maantiepyörään. Eri rengastusta eri tarkoituksiin. 2 paria peruskiekkoa varastossa Shimanon kalusteilla. Ovatkin lähinnä tuon jälkikasvun pyörään. Rouheempaa kumia soralle kesälle ja nastaa talveksi. Nyt taitaa olla alla olevissa kiekoissa slicksiä. Eli tuolla juniorilla on näköjään käytettävissä kolmenlaista settiä.

  18. #8508
    Nyt lopahti tiedot ja taidot. Vaijerivetoisia levyjarruja on erikseen
    maasto ja maantieversiot. Vetosuhde on kaiketi eri, maantieversio
    toimii maantiekahvoilla ja maastoversio suoraan tankoon käypäsillä
    kahvoilla. Mutta voiko jomminkummin päin käytää ristiin? Mitä tapahtuu,
    jos suoratankoiseen laittaa maantie jarrusatulat? Ja onko suoratankoisiin
    olemassa erikseen kahvoja molemmille tyypeille?

    Syy moiseen epäkristilliseen pohdintaan on vaimolle tuleva uusi
    retkipyöräprojekti. Kriteerinä on päästä Norjan vuorilta, Puijolta tai Kolilta
    alas täyspakkausten kanssa turvallisesti ja luottavaisin mielin.
    Heiveröisillä tytön sormilla kun on rajallinen puristusvoima.

    Hydrauliset olisi varmaankin tehokkaammat, mutta reitit kulkevat
    joskus kaukana kaikesta ja nestevuodot tai ilmausjutut eivät
    onnistu kenttäoloissa, mekaanisille voi paremmin tehdä jotain
    perustyökaluilla. Vaan eipä meillä näiden vuosikymmenten aikana
    ole ikinä ollut jarruongelmia.

    Muuten alkaa palikat olla kasassa, jarruja vielä pähkäilen.
    Niin, semmoinen pikkuosa kuin runko vielä puuttuu.

    Markku Lehikoinen

  19. #8509
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    722
    Vannejarruille ainakin on 2 eri vetosuhdetta V-jarrut ja Cantilever / normaalit sivuvetojarrut. Molempiin löytyy kahvoja suoraan tankoon.
    Olettaisin että noissa mekaanisissa levyjarruissa on samat vetosuhdevaihtoehdot, varma en ole.

  20. #8510
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.075
    mtb ja road oli eri vetosuhteet.

    Minä kyllä laittaisin kuitenkin hydrauliset jarrut. Ei mitään järkeä laittaa mekaanisia. Jos suoratankoinen retikipyörä, niin maastopuoleta vaan vähän laadukkaampaa jarrua.

  21. #8511
    ^Hydrauliset laittaisin itsekin. Tässä tapauksessa valitsisin pidemmät kolmensormen kahvat. Esim. nämä: Shimano Deore Trekking BL-T6000 + BR-M6000 Hydraulic Disc Brake - I-Spec II - J-Kit - Set FW + RW - black (bike24.com) Kyseiset on Shimanon J-Kit sarjaa ja valmiiksi jo ilmattu, superhelppo asentaa.

  22. #8512
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.008
    Itse olen Kookan kahvoja käyttänyt cantin, v-jarrujen ja mekaanisten levyjen kanssa ilman kummempia ongelmia mutta kaikki muut tietää paremmin...

    Hydrauliset tietysti mutta hyvät mekaaniset suht yhtä tehokkaat, kaikilla jarruilla renkaan saa helposti lukkoon ja mutta sehän ei ole jarruttamisen tarkoitus.

    Itseltä nuo Shimanon halpissarjojen jarrut ei saa kummoisiakaan arvosanoja ja tuo asennusvalmius kyseenalaista, koska letkut oikean mittaiset valmiina...?

  23. #8513
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.930
    Näillä saa molemmat vetopituudet ja ovat vielä "tyylikkäätkin"
    https://www.bike-discount.de/en/shim...rake-lever-set

  24. #8514
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.161
    Mtb-kahvassa suurempi vetosuhde (eli pienempi vipusuhde eli vähemmän voimaa) kuin maantiekahvassa. Jos mtb-kahvan naittaa maantiejarruun, jarrun liike kasvaa eli ne on helpompi säätää niin, että palat ei laahaa, mutta samalla jarrutusteho pienenee. Jos maantiekahvan naittaa mtb-jarruun saa enemmän tehoa, mutta todennäköisesti jarrut, jotka on mahdottomat säätää niin, että ne ei laahaa.

    Sitten on tosiaan noita molempiin käyviä, joissa vetosuhdetta pystyy vaihtamaan, samoin joissain vanhoissa mtb-kahvoissa oli vetosuhteen hienosäätö (esim. paremman pään Avid-kahvat) ja hyvällä tuurilla sellaisten ristiin naittaminen voi onnistua jollain tapaa.

    Tuolta selviää tuon Tiagra-kahvan periaate: https://manualzz.com/doc/36405611/sh...ealer-s-manual
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  25. #8515
    Kiitän fiksuista kommenteista, hyviä argumentteja puolin ja toisin.
    Tosin olisi ollut helpompaa, jos kaikki olisivat olleet yksimieliseti
    jommankumman kannalla. Voinee tulkita myös niin, että kumpikaan
    vaihtoehto ei ole ihan älytön. No, pitää nukkua pari yötä ja kypsytellä.
    Tuo Zykkelin linkkaama setti olisi samaa sarjaa vaihteiden kanssa.
    Letkujen lyhennykset kyllä onnistuu.

    Markku Lehikoinen

  26. #8516
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.087
    ^
    Minä laitoin 10v pojan pyörään shimanon 2 sormikahvat. Ovat mielestäni pienellä kädellä paremmat käyttää, kuin tuo iso vipuvarsi.

    Deoren jarrut saa saksasta satasella.

    https://www.bike-discount.de/en/shim...sc-brake-set-1

  27. #8517
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.087
    Ja minulla on sähköjäykkäperässä nuo samat ja jarruteho riittää rauhalliseen ajoon ihan hyvin.

  28. #8518
    Liittynyt
    11/2021
    Viestit
    120
    Onko vapaarattaassa oleva välys normaalia? Niin ainakin liike sanoi, mutta en oo entisisä pyörisä törmännyt moiseen, mtb napa ja vapaaratas joka konelaakereilla.

  29. #8519
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.075
    Joissain Mavicin navoissa noin on.

  30. #8520
    Liittynyt
    11/2021
    Viestit
    120
    Mavicin napa tässäkin kyseessä, unohtui näköjään laittaa

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7193
    Viimeinen viesti: Eilen, 21.56

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •