FillariHephaElectrobikeGiant
Sivu 74 / 75 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 24 64 72 73 74 75 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.191 - 2.220 / 2247

Aihe: Hiihto: voitelu

Lainaus Alkujaan tämän lähetti m-52 Katso viesti
    Käyttääkö jotkut vielä fluorivoiteita välittämättä niiden haitoista luonnolle? Vieläkö niitä valmistetaan?
    Käytän. Tietäjä kertoi, että fluoria käytetään tuhannen kilon kieppeillä vuodessa koko suksivoideteollisuudessa. Se on mitätön määrä verrattuina isoihin fluorinkäyttäjiin. Suksivoiteiden haitta luonnolle voidaan osoittaa vain huuhaalla.
    "Veljesi ryssävihassa!"
    Voimaa ilosta.
    Viha on energiaa!

Toinen tietäjä kertoi että kaupassa niiden myyntiä on rajoitettu, ja ovat kuulemma tiskin alla jo monessa paikassa.

Jos unohdetaan isot fluorin käyttäjät, kuten metallijalostamot ym. ja puhutaan vain hammastahnateollisuudesta, niin veikkaisinpa, että "miljoona" kertaa enemmän menee fluoria luontoon, kuin suksivoiteista. Lähes koko maailma käyttää fluorattuja hammastahnoja ja eritoten kehitysmaissa ne menevät hyvinkin helposti luontoon. Missä viipyy kohu tästä?
    "Veljesi ryssävihassa!"
    Voimaa ilosta.
    Viha on energiaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti m-52 Katso viesti
    Käyttääkö jotkut vielä fluorivoiteita välittämättä niiden haitoista luonnolle? Vieläkö niitä valmistetaan?
    Jos suksivoiteet huolettaa, kannattaa googlettaa PFAS-yhdisteiden käyttö kosmetiikassa ja sammutusvaahdoissa.

Hammastahnoissa on fluoridia, ja sillä on fluorin kanssa yhtä paljon tekemistä kuin kloorilla ruokasuolan kanssa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    Ihan täyttä puutaheinää. Kynttilä on liian pehmeä, ei kestä kulutusta, kerää likaa.

Ai niin, eikä myöskään luista.

Laitoin eilen HF Sprayn pohjasta harmaantuneeseen lumilautaan, korkkasin kevyesti kiiltäväksi. Harjasin pohjan tänään käsinylonilla ennen rinteeseen lähtöä. Reilun 40 km laskemisen jälkeen ei edelleenkään ole harmaa. Lumi oli karkeaa ja huiput yli 70km/h.
    LOL, mitä sinä luulet niiden "oikeiden" suksivahojen sitten olevan? Luuletko että vahan sekoittelijoilla on joitain omia vahoja? Muuten pohjien harjaamiset on kilpahiihto poislukien höpöhommaa, lumi kyllä harjaa pohjat ensimmäisten kilometrien aikana.
    Minulla pisin päivä suksella on 155km ja huiput on ollut satasen pinnassa. Enkä näille reissuille edes pohjia ole viitsinyt siklata kun vahat kuluu joka tapauksessa pois.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laroute Katso viesti
    Käytän. Tietäjä kertoi, että fluoria käytetään tuhannen kilon kieppeillä vuodessa koko suksivoideteollisuudessa. Se on mitätön määrä verrattuina isoihin fluorinkäyttäjiin. Suksivoiteiden haitta luonnolle voidaan osoittaa vain huuhaalla.
    Siitähän ei ole kyse ollut että luonto menisi fluorivoiteista pilalle vaan voidemiesten terveydestä jotka on käryttäneet fluoripulvereita ties missä kopperoissa. Tietenkin täysmaskeilla ja "avaruuspuvuilla" terveyshaitat voidaan välttää mutta ehkä tässä vaiheessa voidaan jo kysyä onko hommassa enää mitään mieltä. Ja on kysyttykin ja fluorivoiteet on kielletty kilpahiihdosta, ja saisi aivan hyvin kieltää muutenkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Cantrek Katso viesti
    LOL, mitä sinä luulet niiden "oikeiden" suksivahojen sitten olevan? Luuletko että vahan sekoittelijoilla on joitain omia vahoja?
    Ei mun tartte olla luulon varassa, tiedän kyllä ihan tarkalleen.

"Itse en oikeastaan ymmärrä miksi kuntohiihtäjän suksen pitäisi olla kovin liukas. Kilpahiihto on tietenkin asia erikseen. Kevään jääkeleillä olen joskus pukannut paikallisen 12,5km lenkin tasatyönnöllä ylämäetkin mutta eipä se nyt niin kummoista liikuntaa ole, toki tiettyä vauhdin tuntua on. Kuntoiluna pakkaskeli jossa joutuu vetämään suurimmman osan vuorotahtia on paljon parempaa, se on sitä oikeaa hiihtoa. Vauhdille se on melko sama mitä se on, tunnin lenkin kun tekee se on ihan ok."
    Samaa mieltä, varsinkin alleviivatusta.

Minä olen hiukan erimieltä. Pertsalla se ei niin haittaa, mutta jos vapaan sukset ei luista kunnolla, niin siitä kyllä helposti hukkuu se hiihtämisen ilo. Mun vajavaisella kunnolla ja tekniikalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Minä olen hiukan erimieltä. Pertsalla se ei niin haittaa, mutta jos vapaan sukset ei luista kunnolla, niin siitä kyllä helposti hukkuu se hiihtämisen ilo. Mun vajavaisella kunnolla ja tekniikalla.
    Näinpä!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    Ei mun tartte olla luulon varassa, tiedän kyllä ihan tarkalleen.
    Toki. Parafiini on kuitenkin tärkeä luistovahan perusosa. Sitten voidemaakari tietysti seostaa sitä muilla vahoilla kuten glideiinillä, lumiinilla ja vitiinillä jne. Mutta näiden eksoottisempien vahojen käyttö on jo liikesalaisuuksien piiriin kuuluvaa tietoa eikä niistä sen enempää. Tietäjät tietää.

Rambovaha on kyllä mukavasti keksitty nimi. Siinähän tuntee itsekin olevansa melko äijä kun sellaista suksen pohjiin hinkkaa ja sulattelee. Ja silti värit on vahoissa niin kauniin pastellit että voi että! Luulisi kelpaavan naisväenkin suksiin vaikka nimi onkin maskuliinisuutta uhkuva.

Toki voi miettiä voisiko kauniimman sukupuolen suksille kuitenkin keksiä jonkun sopivamman ja naisellisemman nimen vahoille, ehkä jopa oman luistovahasarjan vaikka pinkeissä kääreissä?

Näinpä. Luisteluhiihdosta tulee vähän toispuoleista jos pelkällä kuokalla joutuu menemään, kun ei sukset luista. Kyllä se on molempien tyylien suola, että voi vaihdella tekniikoiden välillä ja onhan se lajinomaistakin sillä tavalla.

On se pertsakin mielekkäämpää, kun suksi luistaa vaikka se tervassa hiihtäminen, havuja perkele onkin jäärien mielestä ainoaa oikeaa hiihtämistä...

Juu luistelussa luisto ei liian hyvä voi olla. Itse asiassa ylivomaisesti parasta luistelu on retkiluistimilla, kanttipito on täydellinen ja luisto myös. Syysjäillä tein yhden 36km lenkin josta suurimman osan vedin vassulla enkä ollut lopuksi edes kovin väsynyt. Vauhti parhaimmillaan 26kmh ja kovempaakin olisin päässyt. Retkiluistelua sauvojen kanssa siis.

Kuokkaa ei pitäisi käyttää kuin nousuissa.

Pertsassa hiihto menee pukkimiseksi kun vauhti kasvaa ja se on yksipuolista ja liikuntana huonompaa kuin vuorotahtihiihto. Satuin joku aika sitten katsomaan 80-luvun alun arvokisahiihtoja youtubesta niin olihan ne kovia äijiä jo tuolloin. Hiihtivät lyhyemmällä sauvalla ja enemmän vuorotahtia kuin nykyään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laroute Katso viesti
    JLähes koko maailma käyttää fluorattuja hammastahnoja ja eritoten kehitysmaissa ne menevät hyvinkin helposti luontoon. Missä viipyy kohu tästä?
    Ei taida olla aivan samaa ainetta. Suksivoiteissa on fluoriyhdisteitä. Jotka on luonnossa hajoamattomia.
    Hammastahanassa taitaa olla ihan perus fluoridia joka ei ole vaarallista ihmiselle pieninä annoksina ja sitä esiintyy luonnossa jo muutenki
    Jotai sinnepäi...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Cantrek Katso viesti
    Satuin joku aika sitten katsomaan 80-luvun alun arvokisahiihtoja youtubesta niin olihan ne kovia äijiä jo tuolloin. Hiihtivät lyhyemmällä sauvalla ja enemmän vuorotahtia kuin nykyään.
    Muistiini on jäänyt Oslon MM-kisat 1982, joissa käytettiin 'puoliluistelua' - siis toinen suksi latu-urassa ja toisella tehtiin luistelupotkua. Silloin oli Peerit Äynli ja muut huipulla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mikeyx Katso viesti
    Muistiini on jäänyt Oslon MM-kisat 1982, joissa käytettiin 'puoliluistelua' - siis toinen suksi latu-urassa ja toisella tehtiin luistelupotkua. Silloin oli Peerit Äynli ja muut huipulla.
    Joo samat sanat. Tyylistä käytetiin nimeä Siitonen-step.

Suomalainen Pauli Siitonen lanseerasi luistelupotkun 1970-luvulla. Luisteluhiihto tuli jäädäkseen MM-kisoihin Seefeldissa 1985.

https://yle.fi/a/3-6511965

Lainaus Alkujaan tämän lähetti usko juntunen Katso viesti
    Joo samat sanat. Tyylistä käytetiin nimeä Siitonen-step.

Suomalainen Pauli Siitonen lanseerasi luistelupotkun 1970-luvulla. Luisteluhiihto tuli jäädäkseen MM-kisoihin Seefeldissa 1985.

https://yle.fi/a/3-6511965
    Mitä Sarajevossa puuhailtiin -84? Marja-Liisa oli iskussa, mutta en muista hänen haarojensa asentoa (Hapa tietää paremmin).

Eikö Bill Koch ollut se tyylin kv-lanseeraaja kuitenkin?

.....nips.

Eikö Bill Koch ollut se tyylin kv-lanseeraaja kuitenkin?
    Näinhän se oli, mutta Siitonen-step termi tunnettiin pitkin Eurooppaa kasariluvulla. Siitä saimme esimerkin kerrallisella pyöräretkellä Keski-Euroopan mäkiviikolla -tarkemmin Sveitsissä vuonna 1985.
    Lainaus matkakertomuksesta:
    "Juustomaassa tutustuimme paikalliseen pyörähuoltoon. Veksin Resentistä alako eturieskat hölskymään.Kahella ruuvilla olivat enää kiinni kun huomattiin. Ensiavuksi yritimme irrottaa liikennemerkeistä ruuveja korvaamaan tippuneet ruuvit.Ei onnistunut ohikulkevien autojen ja itsesuojeluvaiston takia.Nilkutimme seuraavan kylän huoltikselle jossa piirsivät opastekartan pyöräkorjaamoon.Se olikin ihan pro-tason paja! Pojat ensin naureskeli Shimanon kilkkeille mutta hetkessä saatiin rieskat kiinni ja siinä samalla heput kerto käyneensä hiihtämässä Finlandian! Pikkusta vaille ettei sukulaisia.. "

Rallienglannilla siinä selviteltiin Finlandian hiitotyylejä niin heput imitoi, sekä puhui Siitonen-step:istä
    Meni pahasti ot, mutta palataan voiteluaiheeseen.

Vanhassa vara parempi vaimitenseoli.
    Toimivia suksia & voiteita ei kannata paalata, sen totesin parin tunnin pertsalenkillä kipakassa pakkaskelissä eilen la.
    Ikivanha pakkaskelin Fischer sekä Startin kylmän kelin purkki toimi viimosen päälle. Voidepurkissa hintalappu 68.00 lienee markkoja- näin muistelen. Myös fluori mainittu.

Siteen takaa tuo Fisu menee harmaaksi aika helposti. Luistossa & pidossa ei valittamista suksien ikä huomioiden. Osasyy lienee se, ettei kuskin paino ole muuttunut hankintahetki vs. nykyinen.

Nuo onkin jo vanhat RCS:t. Jostain 90 luvulta?

Uudenkarheathan nuo on vielä on kun noissa on www-osoite kyljessä. Joistan 2000 alkupuoliskolta ehkä? Tänään hiihtelin 90-luvun mahshusseilla, taisi internet olla keksitty jo silloin mutta ei olltu vielä keksitty osoitteita suksiin laittaa. Kantapään takaa aika samen tein menee tuon näköiseksi pohja. Jokohan olisi aika hiotuttaa ne, ensimmäisen kerran, auttaisikohan se?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jagge_ Katso viesti
    Uudenkarheathan nuo on vielä on kun noissa on www-osoite kyljessä. Joistan 2000 alkupuoliskolta ehkä?
    Mun Fisukat on 2002 ja ne ovat jo pykälää uudemman näköiset.

Eilen hiihdin suksilla, jotka ovat ilmeisesti 1960-luvulta (puujärviset). Noissa on sns-siteet, joten voin käyttää nykyisiä monojani. Pitona ja luistona on suksiterva. Noilla on mukava välillä fiilistellä, vaikka vauhti ei ole kummoista, eilen vitikelissä (-16°C) 5.14 min/km. Minulla on noita puusuksia useampi pari ja tavoite on, että joka parilla tulisi talvella hiihdettyä.

Mun Fisukat on 2002 ja ne ovat jo pykälää uudemman näköiset.
    Lahden MM kisoissa oli haastatteluissa tuollaiset olkapäällä ja esillä vanhoissa (doping aiheissa) uutiskuvissa. Eli lienee talven 2000-2001 malli.

Ei nyt niin voitelua, mutta kuitenkin....

Mulla on hiihtohattuna 20v takainen Haltin "pata" - siis se musta kaiken kattava päähine. Tuo vehje peittää pakkasella otsan ja korvat, mikä on huonosta ääreisverenkierrosta kärsivälle aivan MUST.

Onko nykyään myynnissä jotain vastaavaa? Ostin 3-5v sitten Rukan korvat peittävän hiihtopipon, joka eka pesussa kutistui nyrkinlämmittimeksi...

Mulla on hiihtohattuna 20v takainen Haltin "pata" - siis se musta kaiken kattava päähine. Tuo vehje peittää pakkasella otsan ja korvat, mikä on huonosta ääreisverenkierrosta kärsivälle aivan MUST.

Onko nykyään myynnissä jotain vastaavaa? Ostin 3-5v sitten Rukan korvat peittävän hiihtopipon, joka eka pesussa kutistui nyrkinlämmittimeksi...
    Minulla on ollut varmaankin sama haltin hattu jo tosi kauan fillaroinnissa. Ei tosin mustana. Lämmintä, suht paksua fleeceä, jossa edessä tuulen pitävä kerros. En ole oikein löytänyt mitään vastaavaa enää.

https://www.halti.fi/products/traviso-ii-hiihtopipo

L-kokoisena on kokoakin reilusti.

^Kiitosta - panin tilaten.

Eilen kävin Peltosen kaiverretuilla punapohjilla hiihtämässä, ja kyllä oli luisto hyvä. Ja kuten aiemmin on todettu, niin meille harrastelijaluistelijoille luisto on kaiken aa-ja-oo!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jankki Katso viesti
    https://www.halti.fi/products/traviso-ii-hiihtopipo

L-kokoisena on kokoakin reilusti.
    Oma kuuppa on kokoa XL (=61 cm), ja tuo pipo L-koossa on sen verran kookas, että sen sisään mahtuisi asumaan. Eli tyytyväinen olen.

Miksikäs varusteista ei keskustella sopivammassa Hiihtojutut -ketjussa? https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...ojutut/page232

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcf Katso viesti
    Ei taida olla aivan samaa ainetta. Suksivoiteissa on fluoriyhdisteitä. Jotka on luonnossa hajoamattomia.
    Hammastahanassa taitaa olla ihan perus fluoridia joka ei ole vaarallista ihmiselle pieninä annoksina ja sitä esiintyy luonnossa jo muutenki
    Jotai sinnepäi...
    Juurikin näin. Hammastahnassakin on fluoriyhdistettä, mutta lähes haitatonta sellaista. Fluori itsessään ei tee yhdisteestä haitallista tai haitatonta, sen ratkaisee kunkin yhdisteen kemiallinen rakenne. Vaikka fluori kaasuna on korkeina pitoisuuksina lähes välittömästi tappavaa, on se toisaalta esim. hammastahnassa esiintyvänä yhdisteenä ja sen pitoisoisuutena jokseenkin haitaton - ja vaaraton. Myös siellä vedenpuhdistamolla. Suksivoiteissa fluoria sisältävän yhdisteen kemiallinen rakenne poikkeaa oleellisesti freoneista, hammastahnoista, fluorideista, jne.
    Rikki, rauta, typpi, ym. yhdisteitäkin on jokapäiväisistä harmittomista ympäristövaarallisiin - en montaakaan (pl. radioaktiiviset) alkuainetta keksi, mitkä eivät voisi esiintyä niin vaarattomasti kuin haitallisestikin, riippuen mistä yhdisteestä puhutaan.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •