Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas
Milläs kaikella noita nastoja voi liimailla? Mulla on avattu rema sc-bl vulkanointineste tuossa tubelesspaikkapaketissa, siitä ei taida olla apua nastojen tartuntaan?
joo tietenkin on ihan surkeita kesäkumeja mikkä on saippuaa ja sitten lumi kelille tehty kesärenkaat on hyvät... tänään polkutestissä 2.5 piikkisika eddessä ja takana loppuun kulunut Mezcal ja lumi oli suojasta lunta muutama sentti kovan polun päällä niin piikkisika luikerteli kuin käärme mutta takana oli pitoo
Kuinka leveä 2.1” Piikkisika oikeasti on? Nimellinen mitta on 54mm, mutta miten todellisuudessa?
Nettisivujen mukaan bikeshopilla olisi. Ei minulla ole vielä pyörääkään noille renkaille, mutta ainakin yhteen ehdokkaaseen seuraavaksi graveliksi pitäisi mahtua vielä n. 52mm kumi. 54 käynee turhan ahtaaksi. No, Routaa saa 50mm koossa, joten sekin lienee hyvä vaihtoehto graveliin. Vai onko se kuinka ankkuri vs. Contin Contact Spike?
Kahvaa markkinoidaan commuter-renkaana, mutta onko joku syy miksei menisi ihan perus polkuajossa?
Varmaan sillä voi poluillakin ajaa mutta pito ei varmaan ole samalla tasolla kuin maastoisemmissa renkaissa.
Juuri näin. Kahva on tosi hyvin rullaava, kestävä ja mukavasti käyttäytyvä rengas tiellä, mutta ei sen pito ainakaan jäällä pärjää esim. ISP:lle.
Mä laitoin loctiten 60s pikaliimalla. Kaikki nuo peruspikaliimat taitaa olla samaa etyylisyanoasetaattia pohjimmiltaan, apuaineilla tehdään jähmettymisaika ja koostumus…
Ennen kun alan paikkoja sotkemaan, niin kysytään täältä:
Onkos kukaan testannut onnistuuko Ice Spiker Pron perusviersion (performance, wired) litkutus?
Kiva, Continental Contact Spike on ilmeisesti asennuksen yhteydessä vääntänyt vannenauhan pois paikoiltaan. Saa sitäkin sitten asennella. Onneksi ei sentään kumi puhjennut, vaan kesti koko talven.
Se onkin ihan älyttömän tiukka, että hyvä että sai asennettua. En kyllä asenna ensi talveksi.
Suomi Tyresin Routa on ainakin vähän helpompi asennettava, vaikka sekin on tiukempi kuin kesäkumit.
Onkos muita vaihtoehtoja? 35x622 koossa.
Siis kuka?
Katselin tarkemmin edessä olevaa 2.6” Piikkisikaa, niin onpas siinä halkeamia. Ihan se reunimmainen nappularivi on OK, mutta siitä seuraavan rivin nappulat ovat juurestaan halkeilleet melkein kaikki. Ja taas keskimmäiset rivit on kanssa OK. Outo ilmiö.
Nyt on muuten just kokemusta contin contact spikestä. Aiemmin olen ajanut vaan kalleimmilla gravdalleilla, mutta nyt noiden hinta noussut täysin käsittämättömälle tasolle.
37mm conti on oikeasti asiallinen rengas. Rullaa ihan riittävän hyvin ja on ihmeen smoothi ajaa tubeleksena. Conti on reilusti nopampi mitä routa ja tubeles oikeasti toimii. Minulla on maasturissa ISP:t niille oikeiille talvikeleille ja kapea conti ajaa oikein hyvin asiansa gravellissa nyt näillä talven/alkukevään assu lenkeillä.
Jätä se sisuri pois contien kanssa. Minulla nuo menivät paikalleen tosi helposti.
Vai onko ongelmana tuo rengasraudan käyttö? Nykyiset renkaat vaan laitetaan raudoilla paikalleen. Ne on suunniteltu tiukoiksi. Schwalben siniset rengasraudat ovat aivan loistavia. Ohuita ja kestävät mitä vaan.
Kai se päälle laitto on sormin aika paljon helpompaa, kuin pois otto. Jos renkaan saisi pois ilman rengasrautaa, niin en sitä enää takaisin laittaisi, vaan paiskaisin roskiin. Itse asiassa en muista kuin yhden rengasparin, jota en olisi käsin hivuttamalla, venttiilin kohta viimeisenä, päälle laittanut ilman apuvälineitä. Montaa en ole pois ottanut, ehkä joku Nokian nastarengas on tippunut tyhjänä pois.
Yksi mikä tekee päälle laitosta vaikean, on paksu vannenauha tai useita kierroksia tubelessteippiä: vanteen keskiura madaltuu.
Mulla on nyt parissa tiukassa asennuksessa, viimeisenä varmaan piikkisika WTB:n vanteelle, Schwalben liukaste koekäytössä ja se on helpottanut, tai ehkä jopa mahdollistanut renkaan päälle saamisen ilman rengasraudalla vääntämistä. Yksi syyllinen voi olla tuo WTB:n oma vannenauha ja teippi.
Jos keli menee oikein liukkaaksi ja polut muuttuu luistinkentäksi niin ei sitten oo asiaa polulle kesä kumilla... tais käydä näin Tour De Tampere ajossa lauantaina ja suurinpiirtein jo puolen kilometrin matka mentäessä kesäkumi kuskit luovutti. Kaksi vuotta vanhat mutta vähän ajetut Nokian 29*2.5 piikkisika tarjosi hyvän pidon sähkö avusteiseen pyörään
Kyllä noi mun contit on ainakin ihan mahdottomat. Päälle ne sain niin, että käytin nippusiteitä pitämässä sitä toista puolta varmasti pohjassa ja sitäkin piti monta kertaa painella syvemmälle ja silti se ihan loppu piti vielä vääntää rengasraudalla ja oli ihan pirun tiukka. Se kyllä tuntuu kuin olisi rengas väärää kokoa, mutta ihan on mukamas 622. Ylivoimaisesti tiukin rengas, mikä mulla on ikinä ollut ja ainoa, mihin on pitänyt googlettaa kikkoja millä saa renkaan vanteelle.
Rengasraudalla ne tosiaan pitää laittaa. Kannattaa ostaa ne schwalben siniset raudat. Noissa on sellainen tartunta hammas keskellä, jolla saa renkaan lukittua paikalleen, kun alkaa nostamaan toista puolta.
Lisäksi ne ovat todella ohuet. Esimerkiksi niillä perinteisillä park toolin sinisillä muoviraudoilla on täysin mahdoton saada uusia tiukempia renkaita pakalleen. Itse rauta vie liikaa tilaa.
![]()
Osittain noin. Mutta itse esimerkiksi käytän maantiefillarissa ja gravelissa Contin renkaita kesät-talvet ja DTSwissin vanteita. Kesäkumit saa päälle ilman rengasrautaa/muovia kämmenillä painamalla ja vääntämällä (paitsi just noissa Contacteissa pitää viimeinen 30 senttiä laittaa rengasraudalla). Poisottamisessa rautaa tarvitsee sen verran että saa raotettua päälirenkaan pois vanteelta. Sisureita käytän.
Sitten on maasturissa talvikumeina ISP:t. Voi jeesus että niiden kanssa saa vääntää ja tapella.
Kirjanmerkit