Mitä voisi tehdä pyörän ketjuille jotka olivat ihan jäässä ja sisälle tuominen ei auttanut.
Ovat ihan jumissa ja eivät juurikaan taivu. Laitoin öljyä, ei sekään auttanut...
Mitä voisi tehdä pyörän ketjuille jotka olivat ihan jäässä ja sisälle tuominen ei auttanut.
Ovat ihan jumissa ja eivät juurikaan taivu. Laitoin öljyä, ei sekään auttanut...
Kannattaa vaihtaa.Alkujaan tämän lähetti TimoHelsinki;[URL="tel:3246941"
Laita lämmitys päälle sisätiloissa, ei oo kiva jos on pakkasta.
Näillä keleillä ei ketju ole ulkonakaan jäässä (+2 astetta). Mutta jos ihan oikeasti ketju on jäykkä vaikka fillari on plussa-asteisessa huoneessa, niin ei se jäätä ole vaan voitelun puutetta.
Lika ja ruoste tekevät ketjun jäykäksi.
Puhdistus ennen öljyämistä auttaa jos ketju on pelastettavissa. Öljykin saisi olla viskositeetiltaan sopivaa, ei moottoriöljyä, eikä Rotellaa, ne keräävät likaa.
Kyllä jopa täysin jumiin ruostunut ketju notkistuu kun öljy alkaa vaikuttamaan, tarvittaessa jopa joutuu jumissa olevia lenkkejä vääntämään pihdeillä. En usko että aloittajan ketjut ihan noin pahaan tilan on päässeet jos ylipäätään ...
Meillä päin hiekottivat väylät jollain ihme aineella. Siis siinä hiekkassa oli jotain joka sulatti lumen mössöksi. Tuossa kun muutaman kerran ajoi niin ketjut menivät ihan tönköksi. Täynnä jumittuneita lenkkejä! Vahattu ketju. Holvasin ketjuöljyllä oikein reilusti ja jätin tekeytymään. Se kyllä oikein siitä muutamassa viikossa kun varastossa pyörä odotti ketjun vaihtoa.
Taas eilen oli samaa tavaraa levitetty reitille. Katotaan mitä ketjulle tapahtuu.
Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi
Öljyä kattilaan ja lämmitystä. Jos ei notkistu niin uutta ketjua tilalle.
Huomasin että kylmässä -10 C varastossa vahattu ketju kannattaa notkistella samantien, muuten tulee paha mieli seuraavalla lenkillä. Niin ja sitten kannattaa reitittää se ketju oikeaa kauttaa niin ei tarvitse ihmetellä erikoista ääntä.
Onneksi omilla talvireiteillä ei ole suolaa. Ei kyllä pahemmin aurausta tai hiekoitustakaan.
Pari kertaa tänä talvena suolassa ajettu ja vahattu SLX CN-M7100 oli ruosteessa oikeastaan ympäriinsä. Meni vaihtoon, mutta ATF:ssä liuottamalla noita voi hätätilassa yrittää notkistaa tai sitten tosiaan lämpimässä öljyssä. En kuitenkaan ruosteista ketjua viitsinyt vahata uudestaan varsinkaan kun puhuttiin 1500km ajetusta ja n. 25€ ketjusta. SRAM:n ketjut tuntuu kestävän olosuhteita paremmin kuin Shimano, varsinkin XX1 pintakäsittelynsä ansiosta.
MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
Yeti SB150, SB120, ARC
Giant Revolt
Orbea Wild
Kyllä NX-ketju ruostuu oikein helposti. Shimanossa xt ja Sramissa x01 niin pintakäsittelyt on jo parempia. Itse olen ruosteisia ketjuja elvyttänyt kylvettämällä niitä wd40:ssä. Minigrip pussi on tuohon kätevä, mutta ketjut täytyy toki saada irti pyörästä. Kylvyn jälkeen olen kuivannut ketjut mahdollisimman hyvin ja voidellut normaalisti.
Joskus kävi niin, että alkutalvesta tuli ajettua rapakelillä ja sen jälkeen pyörä oli käyttämättömänä kylmässä varastossa pari-kolme kuukautta. Ketju oli ruostunut umpijäykäksi kuin karttakeppi eli sitä ei saanut taipumaan nivelistä. Otin ketjun pois pyörästä ja taivutin yksitellen jokaisen linkin pihdeillä liikkuvaksi. Voitelun jälkeen ketju palasi toimintakuntoon. Tästä oppi oli se, että ei kannata jättää kuraista ketjua putsaamatta pitkäksi ajaksi ajon jälkeen.
Kirjanmerkit