GarminGiantElectrobikeMPMessut
Sivu 4 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 3 4 5 6 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 91 - 120 / 167

Aihe: Helkama Fe12

  1. #91
    Liittynyt
    11/2021
    Viestit
    125
    Joo empä hoksannu geometriaan vielä tutustua mutta niinhän nuo vaikuttaa isoilta pyöriltä jopa tuo 17,5 koko

  2. #92
    Joo nyt se vasta on pilalla ihan totaalisesti kun ei edeltävä mallikaan loistanut geometriallaan mutta sen sai sentään jopa kohtuu hyväksi muutoksilla, tuota ei enää saa muuttamallakaan. Harmi kun muuten hyvillä komponenteilla varustettu pyörä laitetaan pilalle tuollalailla.

    Oiskohan noissa tiedoissa jotain mätää kun tässä painot
    15", musta: 27
    17,5", musta: 27,3
    20", musta: 27,720", siniharmaa: 27,7
    17,5", siniharmaa: 26
    15", siniharmaa: 26
    Siniharmaa on kevyempi??? Kyllä on Suomalaisella pyörän valmistajalla paljon opittavaa vaikka vanha valmistaja onkin.

  3. #93
    Liittynyt
    11/2021
    Viestit
    125
    Mikähän tuosta siniharmaasta voi tehä kevyemmän ku eikö tuo pitäs olla täysin sama pyörä mitä tuo mustakeltanen?

  4. #94
    ^Nopeasti mittoja katselin. Tuli heti mieleen, että eikö tuossa ole tanko aivan hemmetin kaukana, ainakin jos on ahteri penkissä? Eikö ajoasennon pitäisi pikemminkin tuossa pyörässä olla aika pysty? Eikä eteenpäin makaava?

  5. #95
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tulluska Katso viesti
    Mikähän tuosta siniharmaasta voi tehä kevyemmän ku eikö tuo pitäs olla täysin sama pyörä mitä tuo mustakeltanen?
    Musta maali on raskaampaa

  6. #96
    Liittynyt
    11/2021
    Viestit
    125
    Ompa kyllä tuo geometria muuttunut, onneksi on tuota stack mittaa korottanu muutamalla sentillä niin saattas lyhyellä stemmillä ja 70mm riser tangolla ehkä saada ihan ok ajettavan? Kiinnostava pyörä muuten.

  7. #97
    Kun kerran geometria on noin pahasti pielessä niin ainoa järkevä teko on jättää pyörä ostamatta.
    The present now will later be past.

  8. #98
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    2.187
    Onko joku jaksanut yrittää tuunata nuo fe11 vs fe12 geometriat yhteen haamukuvaan, että näkis mistä on kyse ?
    Vanha mutta lihava.

  9. #99
    Liittynyt
    11/2021
    Viestit
    125
    Tuo ois jees nähä ku osais vaan värkätä ne.

  10. #100
    Ei ollut täysin samanlaisia kuvia, mutta tässä jotain:



    Tämä kaiketi parempi. Molemmat jaykkäperäisiä.

  11. #101
    Tästä voi verrata lukujen valossa FE11 ja tämän uuden -24 geometrioita keskenään, kyseessä 17 runko ja -24 17.5

    I -24
    = istuinputken pituus 432---I 444,5
    = efektiivinen vaakaputki 676-----I 690,1****
    = emäputken pituus 135--I 140
    = ohjauskulma 69---I 69
    = istuinkulma 73---I 73
    = takahaarukan pituus 495---I 495
    = keskiölinja 67---67
    = etuhaarukan pituus 511---I 524
    = stack 624---I 670,9*****
    = reach 485--I 485
    = akseliväli 1247---I 1255,1****

  12. #102
    Liittynyt
    11/2021
    Viestit
    125
    Onhan tuosa fe12 vähä pystympi ajoasento kun tuo stack mitta nuin paljo korkiampi mutta meneekö se sitte hukkaan siinä kun tuo efektiivinen vaakaputki on taas jonku verran pitempi

  13. #103
    kyllä näin kun reach mitta on sama mutta efektiivisen vaakaputkenen pituuden lisäys kumoaa sitä jonkin verran ja putki on kyllä huomattavasti normaalia pidempi, eli ajo asento on kyllä melko etukeno.

    Tuo efektiivinen vaakaputken mitta aiheuttaa ehkä eniten ihmetystä kun se tuntuu vuosimalien kohdalla ainavan pitenevän, varmaankin suurin osa ostaa läskipyörän ihan muuhun tarkoitukseen kun urheilulliseen ajoon jossa tuo matala etukumara ajo asento ehkä puoltaisi jotenkin asiaa.
    SBIAN muokkasi tätä : 01.02.2024 at 11.50

  14. #104
    Liittynyt
    11/2021
    Viestit
    125
    Tuon efektiivisen vaakaputken mitan kun ois saanu pidettyä lyhyempänä nii ois varmasti hyvä ollu ajaa, tai mistäpä sitä tietää ennen kun pääsee koeajamaan

  15. #105
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.827
    Kyllä noista mitoista tietää jo että ihan hirveä ajoasento, ellei ole oranki.

  16. #106
    Esimerkiksi Canyon neuronin vaakaputki XL koossa on 645 niin tuosta saa hiukan vertailukohtaa, eli kyllä on suhteellisuus kaukana vaikka vakauttahan tuolla varmaan haetaan mutta silti liika on liikaa ja se ihmetyttää että kuka noita suunnittelee vai onko tosiaan niin että se otetaan Kiinasta mitä sattuu saamaa.

  17. #107
    Tässä on lähdetty ilmeisesti hakemaan muodikasta pitkää reachia ja long, low, slack tyylin geometriaa. Sitten ei ole ymmärretty, että kaikki vaikuttaa kaikkiin ja satulatolpan kulma on ihan liian loiva. Se vie sitten satulan taakse ja vaakaputken pitkäksi. Haisee melko kiinaripuliviritelmältä.

  18. #108
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Kyllä noista mitoista tietää jo että ihan hirveä ajoasento, ellei ole oranki.
    Se on juuri noin. Ystävällinen neuvo kaikille sähköläskin hankkijoille. Jättäkää nämä Helkamat nyt vaan ostamatta.
    The present now will later be past.

  19. #109
    ..... mutta tuntuu kyllä oikeasti ihmeelliseltä että suomalainen pyöräfirma luulisi tuntevan Suomalaisten ruumin keskimääräiset mitta suhteet joten sen mukaan olisi helppo suunnitella geometria sen mukaan ja vielä eikö olisi syytä hieman tutustua markkina johtajien pyörä geometriaan mitä ne sisältävät ei lähteä sooloilemaan mitä ihmeellisimmillä mitta suhteilla.

    Mutta kuten edellä jo totesin onko asiaan edes perehdytty vaan on otettu ehkä hinta edellä sellainen runko joka ei ole kenellekkään muulle kelvannut isot voitot mielessä ja ei ole ajateltu sen koommin mitä jatkosta seuraa ja sitä kuinka valveutunutta pyöräilijä porukat ovat siitä millainen pyörän tulisi olla, harmittavinta on vielä se että pyörä on silti myytävä ja kohteena on sellainen joka geometriasta vähiten tietää ja kauppias joutuu ikävään tilanteeseen sen johdosta.

  20. #110
    Liittynyt
    11/2021
    Viestit
    125
    Ei ne taija helkamalla miettiä ihan loppuun asti nuita juttuja, esim ensimmäiset fe11 pyörät toimitettiin 400mm pitkällä satulatolpalla jolloin oli säätö mahdollisuuksia enemmän ja 17 tuuman runkokoko oli 180cm pitkälle kuskille hyvä, mutta sitte ne päätti sen päivittää 300mm pitkäksi nii ei taas geometria passannu yhtään

  21. #111
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.991
    Miksi tuota yläputkea laitetaan tuollaiselle notkolle? Omassa vanhassa Tunturi emaxissa on suora yläputki, ja linja jatkuu chainstaynä. Nyt on sekä Helkamassa ja Tunturissa tuollainen murtunut kamelinselkä yläputkena.

  22. #112
    Ei tuolla notkolla mitään radikaalia merkitystä ole mutta jollekkin se merkkaa ehkä näyttävyyttä ja se tekee pyörän teknisemmän näköiseksi. Tosiasiassa tuo rungon madallus helpottaa pyörän käsittelyä ihan ajossa kun myös se että tuo notko kohta helpottaa pyörän kantoa ja siirtoa, se on kuin tehty juuri siihen kohtaan mistä on helppo kädellä tarttua. Eli periaatteessa rungon vaakaputken korkeus saadaan matalammalle kun se että se olisi suora eli pyörän päällä seisoessa ei haaran perä ota niin helposti vaakaputkeen.

  23. #113
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.695
    Sama runko käy myös naisille. Osa on aika tarkka, että pitää olla ”naisten runko”.

  24. #114
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    211
    Juuri eilen kiittelin tuota emaxin rungon notkoa, kun olin talvipolulla pyöräilemässä. Polun kantava leveys oli niin pieni, että pyörän päälle ei olis millään päässyt nousemaan pyörän viereltä. Heti kun astui vähän sivuun, niin upposi polvia myöten hankeen. Ainoa tapa päästä pyörän kyytiin oli seisoa keskellä polkua renkaiden kanssa samassa linjassa ja kallistaa pyörää reippaasti pois päin itsestä ja nostaa jalka kantapää edellä notkon kohdalta yli ja vetää pyörä takaisin pystyyn. Ilman notkon avulla saavutettua matalaa standoveria olisi temppu jäänyt tekemättä.

    Kaunishan tuollainen notko ei ole, mutta hyödyt ajavat esteettisyyden edelle. Toinen paikka missä sama tilanne kuin yllä saattaa tulla eteen, on kapeahkot pitkospuut tai pehmeässä maastossa istuimelta laskeutuminen pysähtymistä varten.

  25. #115
    Jos tuo vaakaputki olisi suora ja menisi silti samaan kohtaan alimmassa kohdassa niin tuolla notkahduksella saadaan aikaan myös jäykempi sivuttais jäykkyys runkoon.

  26. #116
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.468
    ^^toinen tapa päästä kapealla uralla satulaan on takakautta kun laittaa hissitolpan alas.
    Maastopyörissä muotoilulla saadaan haaroväliin lisää standoveria ja pyörää voi kallistella paremmin kun jalka ei osu vaakaputkeen. Satulasta ajettaessa ei suurta merkitystä.

  27. #117

  28. #118
    Kommentit parantuneesta geometriasta kertoo kaiken oleellisen testaajan ”asiantuntemuksesta”.
    The present now will later be past.

  29. #119
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.827
    Mittojen perusteella vaikea uskoa että on ketterä, mutta en tuomitse kun en ole itse ajanut. Edelleen ihmettelen kyllä miten toi pitkä efektiivinen toptube voi pitää paikkansa ja uudessa isompi akkusessa sen on jo yli 700mm

  30. #120
    Kahden millin muutokset reachiin ja stackiin ovat tuskin edes havaittavissa. Jo pieni tangon asennon liikautus vaikuttaa enemmän ajoasentoon.
    The present now will later be past.

Samanlaisia aiheita

  1. Helkama FE11
    By speksu in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 523
    Viimeinen viesti: 29.07.2025, 14.45
  2. Helkama akku.
    By jj-60 in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 31.03.2021, 22.53
  3. Helkama EFat
    By Sissi67 in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 26.12.2019, 23.10
  4. Helkama CC5
    By whitebeetle in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 15
    Viimeinen viesti: 30.10.2017, 12.21
  5. Helkama Jääkäri
    By Jooseppi in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 24
    Viimeinen viesti: 09.10.2016, 21.23

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •