HephaFillariElectrobikeGiant
Sivu 230 / 237 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 130 180 220 228 229 230 231 232 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.871 - 6.900 / 7087

Aihe: Hiihtojutut

Kylmillä keleillä ollut käytössä Lilsportin overstrapit ja ne ovat toimineet yllättävän hyvin. Se tulee hanskan ja sauvan hihnan päälle, jolloin se ei purista ja ehkä sen ansiosta kai lämpimämpi. Alle saa siis laittaa sen hanskan minkä haluaa ja saa remmiin mahtumaan, eli ei tarvitse yrittää tunkea paksua rukkasta hihnan sisään. Miinuksena toki vähän hankala pukeminen kun sauvan hihna pitää laittaa ensin normihanskan päälle ja sitten pukea nuo koko systeemin päälle. Kestävyydestä en osaa sanoa, mutta jos johonkin osaan tulee reikä niin eipä mene koko hoito uusiksi.

edit: lai näköjään ehti ensin.

Muuten hyvät on nuo Overstrapit paitsi silloin kun pitää hanskoja ottaa pois useammin, menee säätämiseksi.

Roeckl Turin Mitten -kintaat ovat todella lämpimät ja hyvin käteen istuvat. Erityismaininta riittävän pitkästä peukalo-osasta. Omat sormet todella kylmän arat, noilla kylmin hiihtolenkki - 17 °C, eikä mitään ongelmia. Olen vuosien varrella kokeillut vinon pinon eri hiihtokäsineitä ja nuo ovat oman kokemukseni perusteella ylivertaiset.

Käytän myös Roeckl Turin Mitteneita kylmällä kelillä, menee ehkä just sinne -17...-18 asteeseen. Jos on vielä kylmempi niin laitan alle vielä Lill-Sportin Wool Linerit (3012), tällä setillä hiihdin Espoon Oittaalla sunnuntai-aamuna auton lämpömittarin näyttäessä -27,5 ja hyvin meni, melkein jopa hieman lämmin oli lopussa. Tuntuma kahvaan on mitä on mutta mieluummin näin kuin että en hiihdä ollenkaan. Jos meinaa tuota komboa kokeilla tai muuten vaan normaalia paksumpaa käsinettä kannattaa varmistaa että kahvan remmi riittää. Noista kylmemmän kelin käsineistä olen ottanut puoli kokoa suuremmat kun normaalisti että ilmaa ja tilaa riittää, toki pitää silti istua tarpeeksi hyvin. Nuorempana hiihdettiin ongelmitta aina sormikkaissa, sen se aika ja ikä tekee...

Pikakyssäri. Onko Rottefellan siirrettävistä siteistä mitään iloa?

Mulla on Salomonin ei-liikutettavat siteet tossa odottamassa asennusta, mutta k
    ävi mielessä josko kannattaisi laittaa siirrettävät.
    6.7 WTF/kg

Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti

Perinteisen tyylin skini-suksessa kyllä. Muuten vähän siinä ja tässä. Joku toinen voi olla muuta mieltä

Skinissä omat kokemukset OK. Purkkisuksesta ei tietoa.

Luistelussa se vois olla kiinnostava, vois siirtää sidettä jos vaikka suksi alkaa kyntää pehmeässä hangessa. Auttaako se, en tiedä.

Juu siis vapaan suksista/siteistä kyse
    6.7 WTF/kg

Onhan Salomonillakin siirrettävät siteet tarjolla (Shift).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Onhan Salomonillakin siirrettävät siteet tarjolla (Shift).
    Kysyin noita jo suksia tilatessa, mutta mun kivijalalle sanoivat että ovat saatavilla vain niihin "systeemisuksiin". Rottefellan saisi kiinni sovitelevyllä.
    6.7 WTF/kg

Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti

Mulla on kaikissa vapaan suksissani siirrettävät siteet. Suksien ollessa uudet laitoin siteet paikalleen enkä ole kertaakaan niitä siirtänyt, joten kohdallani siirto-ominaisuudesta ei ole ollut hyötyä. Onko muut hyödyntäneet ominaisuutta?
    JOULU

Itse olen siirrellyt siteitä käytännössä -1- -2 välillä. Yleensä omat toimivat luistelusukset ovat parhaimmillaan -1 asennossa, ne parit jotka ei siinä toimi ovat lähteneet toisella talvella kiertoon. Käytännössä kai toi tarkoittaa, että jos takapainealue on liian lähellä kantaa, suksi vaan ei toimi. Itse hiihdän Rossareilla, jotka ovat keskimäärin aika helppohiihtoisia.

Suksissaki tuntuu olevan sen verran eroja että siirettävällä siteellä saa korjattua tuntumaa.

Kyllä niistä minustakin sen verran hyötyä on että ne kannattaa ottaa. Kustannushan ei ole kummoinen.
    The present now will later be past.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Chat GPT Katso viesti
    Kyllä niistä minustakin sen verran hyötyä on että ne kannattaa ottaa. Kustannushan ei ole kummoinen.
    Ja haittana se, että jonain päivänä vääntöä kun tarpeeksi tulee niin side lähtee levystä irti. Kukin arvottaa sitten sen kumpaa haluaa painottaa. Kiinnityksen varmuutta vai säädöllä haettavaa etua? Huonosta suksesta ei tule siteen siirtelyllä hyvää - pieniä muutoksia käytökseen sillä varmasti saa aikaiseksi, mutta ihmeidentekijä siteen siirtely ei ole.

"Makuaisoista ei kannata kiistellä sanoi kettu kun muniaan nuoli"

Makustelen asiaa t
    ässä viikonloppuna. En ole lähdossä noilla uusilla suksilla vielä hiihtämään ettei heti mene pohjat naarmuille, niin tässä on aikaa harkita.
    6.7 WTF/kg

Juuri näin - tuo on ihan makuasia ja kumpikin tapa on toimiva ja oikea. Itselläni tietty erikoistarve (=hiihtosuunnistus) ja siiinä tuo väännön kesto on tähdellinen asia. Eli levyjen tulon jälkeen sanoisin, että liki joka tapahtumassa näkee sen, että joku kävelee maaliviivalle levyu irti suksesta. Mutta se ei todellakaan ole kaikkien hiihtäjien ongelma vaan kyseisen lajin erikoispiirre.

Se levy on käsittääksen ruuveilla kiinni suksessa ihan samalla tavalla kuin aluslevytön side. Sama kai lopputuloksen kannalta irtoaako side vai levy ja samalla väännöllä ne irtoavat kun samalaiset ruuvit? Ja ruuvikiinityksessä lienee jotain pielessä jos levy irtoaa suksesta ennen kuin side irtoaa levystä.

Yksissä kapuloissa vaihto tekeillä ja vähän eioota tarjoavat kun aluslevyjen saatavuudessa kuulemma hankaluuksia. Ei-liikuteltavat saisi saman tien, muuta liikuteltavat noihin pitäisi saada, koska muuten jäänee harmittamaan.

Käyttääkö hisu-kuskit sitten Rottefellan ruuvattavaa versiota, taisi olla alunperin rullasuksiin tehty versio? Vai Prolinkkiä?

Olen ollut siinä uskossa että jos suksissa ei valmiiksi ole levyä, niin se jälkiasennettava levy aina ruvataan kiinni, mutta ehkä ei?

Ainakin näitä vaihtoehtoja taitaa olla myynnissä
    - suksi NNN-levyllä
    - suksi IFP-levyllä
    - suksi ilman reikiä
    - suksi esiporatuilla rei'illä

jolloin sidevaihtoehdoiksi tulee reiättömille suksille nämä:
    - NNN-levy (ruuvattava)
    - IFP-levy (ruuvattava)
    - NNN -side ruuvikiinnityksellä
    - Prolink -side ruuvikiinnityksellä
    - Pilot -side ruuvikiinnityksellä

Mulla esiporattu Salomoni ja siihen meinasin laittaa nämä levyt https://skiwax.ca/products/rottefell...mounting-plate
    Siteiksi sitten vaikka nämä https://skiwax.ca/products/rottefell...ad821e6f&_ss=c

Mutta tosiaan Salomonin Prolinkit on jo ostettuna, eikä ole muita suksia mihin ne laittaa, niin tulisi siinä jonkin verran takkiin. Olisi pitänyt suunnitella vähän etukäteen.
    6.7 WTF/kg

^Mä ruuvaisin noihin Prolinkit kiinni ja hiihtäisin tyytyväisenä aamunkoittoon.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Käyttääkö hisu-kuskit sitten Rottefellan ruuvattavaa versiota, taisi olla alunperin rullasuksiin tehty versio? Vai Prolinkkiä?
    Minusta näyttää, että ne irronneet ovat aina NNN siteitä, jotka ovat vain levyssä kiinni ilman ruuveja. Eli siirrettävän siteen käyttäjät ottavat HiSu hommissa isomman riskin siderikoista, kuin ruuviporukka. Tälle minun empiirinen näkemys kisapaikoilta vahvasti näyttää. Särkyy siellä joskus ruuvisiteitäkin ja suksia, mutta eniten noita siirrettäviä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JTu Katso viesti
    ^Mä ruuvaisin noihin Prolinkit kiinni ja hiihtäisin tyytyväisenä aamunkoittoon.
    Tälle ISO ääni, eli helpoin siirto Salomon Pilot tms. siteestä uuteen sidemalliin on Salomon Prolink, joka ruuvataan samoihin ruuvinreikiin, kuin se Pilot side. Olen pelännyt paljon siirtymää vanhasta salomonista uuteen sidejärjestelmään, mutta nyt kun vaihdoin ensimmäisen, niin huoli poistui. Prolink side ja samat reijät ja sidemalli on vaihtunut. Akseli/tasapainopiste osuu minusta samaan paikkaan.

Itsellä kiirettä ei ole kun ehjää ja hyvää vanhaa Salomon kalustoa on jäljellä, mutta ei muutos teknisenä suoritteena ole oikeasti kummoinen. Levyhommat sitten ovat asia erikseen, jos levyjä aletaan kiinnittelemään, mutta jos siirrettävyydestä tinkii, niin todella helppo homma.

^helppohan se irrallinen NNN-levy on laittaa, se menee Salomonille porattuihin reikiin.

Taitaa mennä tämäkin talvi vielä SNS Pilotilla kun uutta luistelukalustoa ei tule, olkapäätä parannellessa pitää keskittyä perinteiseen.

Jos nyt puhutaan fluorin arvoista 1.0 ja 1.8. Niin mikä on kunnon pulveritällin arvo? Onko se 10 vai 100? Se auttaisi hahmottamaan missä kohtaa skaalaa liikutaan?

LF 2-5
    HF 5-12
    Pulveri 18-27

Tuota 1-1,8 eroa mahdollista hyötyä luistossa en ainakaan minä voidetehtaan tuotekehittäjänä pysty millään mittaamaan. Ja sanotaan vielä, että fluorittomillakin on aika iso hajonta arvoissa -5,0...+2,0 arvoja tuli helpostikin syksyllä vielä
    Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus

www.rex.fi/bike

Kiitos.

Onko tuo mitenkään lineaarinen asteikko, että voiko maallikko päätellä noista luvuista mitään?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •